[probleem]Geheugen of MB defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JvdS
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-06 11:40
Ik heb sinds een week m'n systeem geupgrade van een P4 2.4 ghz (werkte perfect) naar een MSI K8N Neo2 met AMD 64 3000+.
Het geheugen wat op het oude mb draaide (2 keer 512 mb 266 dual geheugen) heb ik overgezet.
Dit geheugen heeft nooit problemen opgeleverd in het oude systeem.

Nu heb ik binnen een week nog nooit zoveel blauwe schermen gezien! Ik heb het 1 keer voor elkaar gekregen om windows te installeren. Daarna ging het na een tijdje met het booten verkeerd en moest ik windows opnieuw installeren.
Dit wil niet meer lukken, bsod's als irql_less_or_equal. Dus toen heb ik alle overbodige pci kaarten eruit gehaald, maar andere bsod's blijven komen.
Of de installatie wil zelfs niet opstarten (kan ntknrlms.exe niet vinden).

Wat denken jullie? Geheugen niet geschikt voor dit mb of mb zelf stuk?

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-08 12:08
het kan ook een brakke hdd zijn, als je zeker wil zijn dat je geheugen goed is dan moet je ff memtest draaien

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• JvdS
diehard889 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 12:42:
het kan ook een brakke hdd zijn, als je zeker wil zijn dat je geheugen goed is dan moet je ff memtest draaien
Waarom memtest draaien als het op het vorige mb altijd goed heeft gewerkt?

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-08 12:08
voor de zekerheid:S, heb je ook je mb boekje gelezen of hij die snelheid ondersteunt, als je windows het ntkrlms.exe niet kan vinden is de hdd niet helemaal lkkr (low format een optie)

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• JvdS
Yep, mb ondersteunt het geheugen.
En het gekke is, dat soms het bestand wel gevonden kan worden en soms niet.

Verwijderd

Wat voor geheugen is het eigenlijk je zegt 2 * 512 mb 266. Bedoel je DDR266.
IN dat geval snap ik je probleem al op deze processor moet namelijk DDR 400 draaien. Soms wil DDr333 wel werken maar DDr266 echt niet.
Waarschijnloijk was de FSB van de pentium 533 en dat is dus 266*2. Echter de FSB van amd is 400 of in geval van dual channel 800 (twee maal 400).

Kortom allen DDR 400 zal werken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nou draai dan die memtest, dan weten we tenminste waar het aan kan liggen. Anders blijft dit gokwerk...

Oslik blyat! Oslik!

• JvdS
Oke, zal ik doen.
Maar erg vreemd dat dan in de handleiding van het mb staat dat er ook ddr 266 in past toch?

Verwijderd

Oke heb het even opgezocht het moederboard kan inderdaad DDR 266 aan. Maar de prossessor heeft een FSB van 400. Zou dus in de bios moetern kijken of met een programmatje wat de echte snelheid van de bus is. Mischien kan je het in bios instellen op 266. Maar als de echte snelheid alleen op 400 kan zal je toch ander geheugen moeten hebben

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hohoho, je doet hier een stel aannames die van geen kanten opgaan voor het AMD64-platform :o

De geheugencontroller zit namelijk in je CPU zelf en staat dus volledig los van de FSB. En die FSB kan van alles en nogwat zijn, maar '400' lijkt me onwaarschijnlijk...

Op 133MHz (dat is waar PC2100=266DDR op draait) zit je je CPU hopeloos te castreren, want hij wil minstens 50% meer bandbreedte, maar het kan wel stabiel draaien. De vraag is alleen waar hij op ingesteld staat. Dat post je ook nergens :o

Kortom:
- Draai memtest eens, kan zijn dat dit niets met RAM te maken heeft :z
- geef eens de VOLLEDIGE settings die in BIOS ingesteld staan. Als je BIOS de boel zit te OCen op 166MHz ofzo, dan is dit gewoon te verwachten...

Oslik blyat! Oslik!

• JvdS
dion_b schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:39:
- geef eens de VOLLEDIGE settings die in BIOS ingesteld staan. Als je BIOS de boel zit te OCen op 166MHz ofzo, dan is dit gewoon te verwachten...
Cell Menu:
- DRAM: alles automatisch
- High Performance Mode: Manual
- Aggressive Timing: Disabled
- Dynamic OC: disabled
- Spread Spectrum: enabled
- HT Frequency: 5x
- CnQ: disabled
- CPU Ratio: Startup
- FSB: 200
- AGP Frequency: 66
- CPU VID: Startup

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:40

makje

Professioneel prutser

Hehe, je vermeld vrolijk dat de FSB op 200 staat, wat ook zo hoort bij een AMD64, echter vlak daarboven staat het vakje DRAM wat bij jouw op automatisch staat. Op dit vakje kun je eens gaan staan en dan op enter drukken, er gaat dan een wereld van instelmogelijkheden voor je geheugen open, zoals je ook op blz E-3-6 van je manual kunt vinden.

Ik weet niet waar jouw moederbord het geheugen op laat draaien bij de instelling automatisch, dat kan zijn 200 (gelijk aan de FSB) of misschien de SPD van het gehuegen (ik neem aan dan 133) of dat hij maar een gok doet gebaseerd op het feit dat je gehuegen waarschijnlijk niet op 200 kan draaien. Ga dus eens aan het prutsen in je BIOS om zichtbaar te krijgen waar je geheugen nu op draait. Zolang je niet op 'save setting and exit' klikt kun je alles zonder problemen veranderen en uitproberen.

edit:
Wacht eens, op dezelfde bladzijde E-3-6 staat zelfs expliciet vermeld hoe je je geheugen op 100/133/166/200Mhz kunt zetten. Houd er ook rekening mee dat je je memory timing misschien beter op 2T kunt zetten en de laatste 4 options op zo hoog mogelijke cijfers, bijv 3-3-3-11 ofow (= latencies zo los mogelijk)

[ Voor 19% gewijzigd door makje op 23-01-2005 22:45 ]

9800x3d

• JvdS
Hij pakte hem automatisch op 133 mhz. (dual channel)
Heb net de instellingen zo hoog mogelijk gezet (133 mhz en timings zo hoog mogelijk).
Maar nog geen verschil (kan weer bestand "ntkrnlmp.exe" niet vinden of is corrupt, één van de vage foutmeldingen die er constant optreden).

Verwijderd

Hoe zit het nu met die Memtest? Memtest is overigens niet helemaal waterdicht. Daar waar Memtest geen fouten vond, vond Prime95 @ Blend vrij snel een fout op mn broer's PC. Dat was niet een fout mbt de processor, want bij de "RAM not tested much" optie vond Prime geen fouten. Maar goed, run Memtest maar even. Als je echt zoveel errors krijgt vindt die ook wel fouten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 15:09 ]

• JvdS
Ga ik vanavond even proberen.
Bedankt alvast voor de tips.

• JvdS
Nog geen memtest kunnen doen, maar krijg nu BAD_POOL_HEADER tijdens installatie van XP.

• JvdS
Na 1e half uurtje van de memtest nog steeds geen errors.
Begin er langzamerhand moedeloos van te worden... :'(

Ik gebruik namelijk dit systeem als muziek computer, en ik moet deze week nog 2 tracks afkrijgen.
Iemand nog enig idee wat het zou kunnen zijn?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
JvdS schreef op maandag 24 januari 2005 @ 20:39:
Na 1e half uurtje van de memtest nog steeds geen errors.
Begin er langzamerhand moedeloos van te worden... :'(

Ik gebruik namelijk dit systeem als muziek computer, en ik moet deze week nog 2 tracks afkrijgen.
Iemand nog enig idee wat het zou kunnen zijn?
Het is volgens mij beter als je memtest een paar uur laat draaien. Zo niet een nacht.
Overigens gaat er volgens mij aardig wat snelheid verloren bij je nieuwe systeem door het langzame geheugen. Misschien is dat een punt om up te graden.

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 09:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ook een MSI met problemen. Ik ben vanaf vrijdag al bezig met een MSI Neo2 54G Platinum en krijg dus windows niet eens geinstalleerd. BSOD al bij de hardware configuratie van XP installatie. Dit set is btw gloednieuw vrijdag binnen gekomen met een AMD 3200 (s939) en 2 x 256 Corsair Value memory. Memtest gedraaid, error !!!. Geheugen in ander systeem (XP2800 FSB333) geen errors. OZC geheugen uit mijn AMD 3000 (S754) gehaald wat overclock heeft gedraaid op die machine en 1000% zeker no errors. In msi neo2 al binnen 2 minuten 10 tal errors. :( :(
Ook de test gedaan met TwinMos pc3200 2 x 256MB en Kingston PC3200 2 x 256 Mb getest op andere MB's met andere proc no error's. In de MSI willen ze niet eens opstarten.

Voedings problemen, bekend bij dit type MSI bord (is nogal al dorstig op de 12 volt). Getest met een Powerman 350 Watt, een Codegen 480 Watt en last but not least 520 Watt ToPower met 30 Ampere op de 12 volt (dit beestje kost dus 99 euro). ;)

Resultaat: Nog steeds BSOD en geen installatie mogelijk van XP.
Waarschijnlijke oorzaak( mijn conclusie en ook die van de leverancier): Rotte condensatoren die de spanning niet stabiel houden (Zie zelfs bij de topower dat hij niet constant kan blijven op 12 volt, 11.85 max met flux van +/- 0,2 volt). Mijne is net RMA gegaan vanmiddag.

Dus of je voeding trekt het niet of je bord is(helaas) gaar. :?

Atari 4 ff'r 😊

• JvdS
Hm... dat zet me aan het denken.
Denk dat ik hem ook terug ga sturen dan.
Klote zeg!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 09:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Kijk maar eens met de Search. Je bent echt niet de enige met problemen met dit bord ;)
Maar als ze dan ook eenmaal werken (en dat heb ik dus ook gezien) is het toch een beest van een MB. IK denk idd dat opsturen het beste is... (mijn mening).

Suc6

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

ik heb dus jammer genoeg PRECIES hetzelfde probleem.

ik heb ook net nieuw een MSI K8N Neo2 gekocht met een amd64 3000+ en ik heb 2x 512ddr pc3200 (dual channel) en ik weet dat het gewoon werkt, voordat ik een nieuw mobo en een processor had gekocht werkte alles perfect.

Ik heb zelf echt geen flauw idee wat ik hieraan moet doen, ik heb gehoord dat een bios update mischien werkt?

• JvdS
Hang me in een boom en noem me een appel...
Ik snap er echt he_le_maal niets meer van.
Memtest na een uur uitgezet (geen errors) en windows xp cd per ongeluk erin gedaan en geboot.
En ineens werkt het zonder bsod's!
Tot nu toe nog niets vreemds gemerkt.
Nu maar hopen dat het zo stabiel blijft...

Verwijderd

ik wil geen nieuwe topic hiervoor openen maar ik heb precies hetzelfde probleem als de topicstarter en ik heb nog geen oplossing gevonden en ik word er helemaal gek van, ik kan niet normaal meer spelen... mn pc reboot de hele tijd :S kheb al nieuwe bios drivers geinstalleerd maar dat baate niet... en in mn bios staat ook niks fout (99% zeker)

PLLZZZ help me :P gamer in nood ^^

• Henk007
  • Laatst online: 06-04-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 21:54:
ik wil geen nieuwe topic hiervoor openen maar ik heb precies hetzelfde probleem als de topicstarter en ik heb nog geen oplossing gevonden en ik word er helemaal gek van, ik kan niet normaal meer spelen... mn pc reboot de hele tijd :S kheb al nieuwe bios drivers geinstalleerd maar dat baate niet... en in mn bios staat ook niks fout (99% zeker)

PLLZZZ help me :P gamer in nood ^^
Hoeft niet per se hetzelfde probleem te zijn, zie:
[rml]Henk007 in "[ Probleem] PC gaat rebooten na installer..."[/rml]

Verwijderd

lol mischien stomme vraag hoor maar de search leverd nix op, maar hoe/waar edit ik me boot.ini in msconfig lukt et nie en ik DACHT dat tweakxp dat kon maar daar zie ik ook niks...

laat maar, ik heb een betere oplossing gevonden. Blijkt dat de 71.XX series van de forceware drivers dit probleem verhelpen... hier kan je 71.80 downloaden (momenteel meest recente versie)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 22:26 ]

Pagina: 1