Mijn computer wordt trager naarmate ik meer software op mijn computer heb gezet, tenminste dat lijkt de oorzaak. het opstarten duurt wel 4 minuten. Dus ik zoek naar manieren om de computer weer sneller te krijgen. Ik heb ad-aware en norton. het ligt dus niet aan virussen of spyware e.d. Ik zou in deze topic willen inventariseren wat je allemaal kunt doen om je computer weer in topconditie te krijgen.
Haal de troep er af zodat de schijf niet te vol is, schakel ongewenste services uit, etc. Noem je eigen tips eens, er is al enorm veel over gezegd op en buiten GoT dus een half uurtje lezen zou genoeg moeten zijn om een mening te vormen en handje vasthouden is natuurlijk niets iets wat bij iemand op Tweakers.net nodig is 
Onderscheid vooral ook de reden van de snelheid; procesen die veel CPU opslokken, services en apps die geheugen slokken, etc. Te veel diskactiviteit, door een slecht geconfigureerd pagefile of iets anders, Etc etc. Onderzoek eerst waarom het in een specifiek geval langzaam is.
Onderscheid vooral ook de reden van de snelheid; procesen die veel CPU opslokken, services en apps die geheugen slokken, etc. Te veel diskactiviteit, door een slecht geconfigureerd pagefile of iets anders, Etc etc. Onderzoek eerst waarom het in een specifiek geval langzaam is.
Daar ben ik het bepaald niet mee eens. Die twee samen kunnen niet bepaald alles herkennen of verwijderen. Ook kan een virusscanner inactief zijn gemaakt door een virus.Ik heb ad-aware en norton. het ligt dus niet aan virussen of spyware e.d.
[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 22-01-2005 13:22 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
overigens ik heb al tijd geinvesteerd in het zoeken naar oplossingen, maar het staat erg verspreid of het is moeilijk te vinden.
Maar goed nog een mogelijkheid kan zijn dat het venitlatortje niet voldoende werkt waardoor de procesor te warm wordt.
verder zou ik graag willen weten hoe een uitdraai heet van alles wat wordt opgestart als je je computer aanzet.
Maar goed nog een mogelijkheid kan zijn dat het venitlatortje niet voldoende werkt waardoor de procesor te warm wordt.
verder zou ik graag willen weten hoe een uitdraai heet van alles wat wordt opgestart als je je computer aanzet.
Okay, tips voor dummies
msconfig - een tooltje waarmee je kan instellen wat er opstart en is meegeleverd met windows starten via msconfig.exe in te tikken.
Services.msc - hier kan je instellen welke services mogen draaien en welke niet, natuurlijk is niet elke service een pest maar Index Server mag over het algemeen wel weg en als je geen draadloos netwerk hebt dan kan ook Wireless Zero Config service uitgeschakeld worden.
Herstart dan eens...
msconfig - een tooltje waarmee je kan instellen wat er opstart en is meegeleverd met windows starten via msconfig.exe in te tikken.
Services.msc - hier kan je instellen welke services mogen draaien en welke niet, natuurlijk is niet elke service een pest maar Index Server mag over het algemeen wel weg en als je geen draadloos netwerk hebt dan kan ook Wireless Zero Config service uitgeschakeld worden.
Herstart dan eens...
There is no place like ::1
Verwijderd
bootvis van microsoft, gaat het opstarten ook weer wat sneller.
haal de c:\windows\prefetch directory leeg. Scheelt ook weer.
wat zijn dat voor bestanden?Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:07:
Dan moet je heel veel beter leren zoekensunthere schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 14:58:
overigens ik heb al tijd geinvesteerd in het zoeken naar oplossingen, maar het staat erg verspreid of het is moeilijk te vinden.
Inderdaad staat informatie verspreid en moet er veel gelezen worden voor een vraag wordt gesteld. Maar er is al heel veel te vinden zonder ook maar http://gathering.tweakers.net/forum/find of www.google.com te gebruiken.
Half http://gathering.tweakers.net/forum/list_category/2 is tips hierover, begin bij de relevante FAQ'sMaar goed nog een mogelijkheid kan zijn dat het venitlatortje niet voldoende werkt waardoor de procesor te warm wordt.
Beveiliging & Virussen heeft daar een uitgebreid FAQ-item over. Windows Operating Systems ook, check daar ook de site van blackviper.verder zou ik graag willen weten hoe een uitdraai heet van alles wat wordt opgestart als je je computer aanzet.
Dus nogmaals: wat zijn de acties die je al wel hebt gedaan, wat is de situatie bij je, etc etc. Als je al veel hebt gelezen ben je dus al veel tips tegen gekomen. Waaronder al manieren om te zien wat er draait.
Maar vergeet niet dat je dan wel het risico loopt dat de boel helemqaal niet meer opstart. Microsoft heeft het niet voor niets van de eigen site gehaaldVerwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:07:
Waarom wordt de PC dan sneller? Het scheelt inderdaad ruimte maar die prefetch is juist om de boel sneller te laten opstarten.haal de c:\windows\prefetch directory leeg. Scheelt ook weer.
Edit:
Oh natuurlijk. Dat ding wordt inderdaad op een gegeven moment wel wat vervuild. Goed punt
[google=prefetch] --> http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1683520,00.aspMicDis schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:18:
wat zijn dat voor bestanden?
[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 22-01-2005 15:23 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
kijk ik ben een semi amateur computerfreak. ik gebruik mijn compu veel en loop dus ook tegen veel problemen aan. Vaak zit ik een hele middag te lezen en te zoeken naar oplossingen. De oplossingen staan her en der verspreid. Vaak onder hele andere onderwerpen. Daarnaast weet je gewoon van een aantal oplossingen het bestaan niet eens. Gevolg is dat je die dan oplossing moeilijk kan zoeken. Je moet er dan toevallig tegen aan lopen.F_J_K schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 13:22:
dus een half uurtje lezen zou genoeg moeten zijn
Het probleem van een vertraagde computer is een probleem waar iedereen wel eens mee zit. Hoe handig is het dan niet om de knowhow van de mensen op deze site te combineren tot een lijstje waarop alle oplossingen staan. Aan de hand daarvan kan je gaan zoeken op internet of in andere topics, voor meer uitleg. ik ben ervan overtuigd dat ook jij er wat van opzult steken (
)[b]
Waarom wordt de PC dan sneller? Het scheelt inderdaad ruimte maar die prefetch is juist om de boel sneller te laten opstarten.
Tot zover:
-viruscanner
-spybot, spyware scanners (zoals: bazooka, ad-aware, spybot)
-windows/prefetch map leegmaken
-msconfig.exe, services uitschakelen die niet van nut zijn.
Ik heb via ad-aware een uitdraai van alle processen. weet iemand hoe of waar je na kan checken welke processen goed en welke slecht/niet nodig zijn??
-download hijack this, maak een startuo list en vergelijk die vervolgens met de lijst op : http://www.sysinfo.org/startuplist.php
Verwijderd
Lijst van de koppeling in vorige post, is voor programma's die fout zijn. Hieronder een lijst met processen die goed zijn 
process informatie. Als je een virusscanner hebt draaien, deze heeft wel door of het een valide process is of een virus. Zelfde voor spyware-remove-tools.
Je kan je schijf ook nog defragmenteren. Ook nog wat het sneller kan maken. (klik op de schijf, rechtermuisknop, eigenschappen, extra, defragmenteren). Verwijder eerst het wisselbestand, defragmenteer, en na de defragmentatie, maak een wisselbestand aan, met een grootte die jij aangeeft, dus niet door windows. Zeg 3000mb). Wisselbestand is tijdelijk geheugen, en als dat bestand overal op je schijf staat (ge-defragmenteerd) duurt het langer voordat er een deel van het geheugen weer geladen is, en dus trager.
Wellicht kan je schijf nog sneller, kijk in de specs van je schijf of deze een snellere vorm van dma aankan, (start, configuratie, system, hardware tab, apparatenbeheer). Klik op de schijf, en controlleer of die overeenkomt met wat je schijf aankan. Meest vertragende factor is de schijf.
Je kan ook caching aanzetten van je schijf.
We kunnen wel een FAQ maken met al onze tips
process informatie. Als je een virusscanner hebt draaien, deze heeft wel door of het een valide process is of een virus. Zelfde voor spyware-remove-tools.
Je kan je schijf ook nog defragmenteren. Ook nog wat het sneller kan maken. (klik op de schijf, rechtermuisknop, eigenschappen, extra, defragmenteren). Verwijder eerst het wisselbestand, defragmenteer, en na de defragmentatie, maak een wisselbestand aan, met een grootte die jij aangeeft, dus niet door windows. Zeg 3000mb). Wisselbestand is tijdelijk geheugen, en als dat bestand overal op je schijf staat (ge-defragmenteerd) duurt het langer voordat er een deel van het geheugen weer geladen is, en dus trager.
Wellicht kan je schijf nog sneller, kijk in de specs van je schijf of deze een snellere vorm van dma aankan, (start, configuratie, system, hardware tab, apparatenbeheer). Klik op de schijf, en controlleer of die overeenkomt met wat je schijf aankan. Meest vertragende factor is de schijf.
Je kan ook caching aanzetten van je schijf.
We kunnen wel een FAQ maken met al onze tips
Verwijderd
Ik zou ook eens aan ACE Utilities proberen te komen, daarmee kan je alle onnodige en/of foute registry-entry's verwijderen, tijdelijke bestanden wissen, dubbele bestanten wissen, geschiedenis wissen, enz...
Kan iig een heel stuk schelen in je boottijd.
Ik heb al enkele keer ondervonden dat na het runnen van dit prog + Ad-aware + Spybot + een grondige virusscan, ik een format (wegens traagheid) heb kunnen vermijden
Kan iig een heel stuk schelen in je boottijd.
Ik heb al enkele keer ondervonden dat na het runnen van dit prog + Ad-aware + Spybot + een grondige virusscan, ik een format (wegens traagheid) heb kunnen vermijden
super!!!
de specs aanpassen zuperrr tip nog niet aan gedacht.... en tja een faq zou tof zijn
Dus tot zover:
-viruscanner
- ACE Utilities ,erg handig
-defragmenteren van de harde schijf
-kijk of de harde schijf sneller kan (kijk in de specs)
de specs aanpassen zuperrr tip nog niet aan gedacht.... en tja een faq zou tof zijn
Dus tot zover:
-viruscanner
Verwijderd
Nu ik het toch over schijven heb 
Als je 1 schijf hebt (ide), en 1 cd-rom(ide), sluit ze beide apart op een ide-controller aan. Beide dus als master zetten. 1 schijf op de primary ide-controller, cdrom als master op de secundaire ide-controller.
Je cd-rom is altijd trager dan je schijf, en als ze beide op dezelfde ide controller zitten, zal windows de snelheid naar de controller vertragen om beide schijven van dienst te kunnen zijn.
Heb je het helemaal vol-gebouwd met schijven, sluit je windows-schijf op primary ide-controller aan als master, pak de snelste schijf die je hebt, en maak die slave op de primary ide-conroller.De secundary controller sluit je oude ATA66 schijven op aan. En heb je nog 40-pins flatcable's...koop eens de 80pins...kan echt niet meer hoor
Als je 1 schijf hebt (ide), en 1 cd-rom(ide), sluit ze beide apart op een ide-controller aan. Beide dus als master zetten. 1 schijf op de primary ide-controller, cdrom als master op de secundaire ide-controller.
Je cd-rom is altijd trager dan je schijf, en als ze beide op dezelfde ide controller zitten, zal windows de snelheid naar de controller vertragen om beide schijven van dienst te kunnen zijn.
Heb je het helemaal vol-gebouwd met schijven, sluit je windows-schijf op primary ide-controller aan als master, pak de snelste schijf die je hebt, en maak die slave op de primary ide-conroller.De secundary controller sluit je oude ATA66 schijven op aan. En heb je nog 40-pins flatcable's...koop eens de 80pins...kan echt niet meer hoor
Verwijderd
Nog een paar tips voor een snellere boot.
1e tip
Zet bij apparaatbeheer=>IDE ATA/ATAPI-controllers=>IDE-kanalen(primair en secundair)=>eigenschappen=>geavanceerde instellingen waar je kan (waar het vakje dus niet grijs is) het apparaattype op "geen".
2e tip:
Maak een wordpadbestandje met de volgende regel erin:
del c:\windows\prefetch\ntosboot-*.* /q
Sla het nu op als .bat file en stel in dat dit script elke keer bij het afsluiten gerund moet worden.
3e tip
Via de search en google zijn er verschillende registry aanpassingen te vinden.
Enkele voorbeelden:
Laatste en belangrijkste tip:
Gebruik een programma als n-lite (te vinden via de meuktracker). Met dit programma kun je een heleboel onderdelen uit windows halen die je niet nodig hebt. Welke onderdelen dit zijn hangt natuurlijk af van je persoonlijke wensen. Met dit programma kun je ook servicepacks, hotfixes en stuurprogramma's integreren. Uiteindelijk maakt n-lite een iso aan, waar je weer een bootable cd van kan maken.
Resultaat: een veel sneller systeem omdat er weinig onnodige processen draaien.
1e tip
Zet bij apparaatbeheer=>IDE ATA/ATAPI-controllers=>IDE-kanalen(primair en secundair)=>eigenschappen=>geavanceerde instellingen waar je kan (waar het vakje dus niet grijs is) het apparaattype op "geen".
2e tip:
Maak een wordpadbestandje met de volgende regel erin:
del c:\windows\prefetch\ntosboot-*.* /q
Sla het nu op als .bat file en stel in dat dit script elke keer bij het afsluiten gerund moet worden.
3e tip
Via de search en google zijn er verschillende registry aanpassingen te vinden.
Enkele voorbeelden:
- Het killen van processen versnellen
- Het delay van de taakbalk verwijderen
Laatste en belangrijkste tip:
Gebruik een programma als n-lite (te vinden via de meuktracker). Met dit programma kun je een heleboel onderdelen uit windows halen die je niet nodig hebt. Welke onderdelen dit zijn hangt natuurlijk af van je persoonlijke wensen. Met dit programma kun je ook servicepacks, hotfixes en stuurprogramma's integreren. Uiteindelijk maakt n-lite een iso aan, waar je weer een bootable cd van kan maken.
Resultaat: een veel sneller systeem omdat er weinig onnodige processen draaien.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 19:26 ]
Master of Slave maakt niks uit, op deze manier weet je PC waar de data naar toe moet.Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:54:
Nu ik het toch over schijven heb
Misschien als je een antieke PC hebt, of een drive die in PIO mode draait, in andere gevallen zal de snelheid aan de drive aangepast worden aangezien ze tegenwoordig van Independent Device Timing gebruik maken.Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:54:
Als je veel kopieerd van de ene (IDE) naar de andere (IDE) schijf dan kun je die het beste ieder op een apart kanaal zetten, een IDE kanaal kan namelijk maar 1 commando per keer verwerken.
Dus tot zover:
-viruscanner
-sluit de snelste schijf op de eerste IDE aan
=- bij apparaatbeheer=>IDE ATA/ATAPI-controllers=>IDE-kanalen(primair en secundair)
=>eigenschappen=>geavanceerde instellingen waar je kan
(waar het vakje dus niet grijs is) het apparaattype op "geen".
- Maak een wordpadbestandje met de volgende regel erin: del
c:\windows\prefetch\ntosboot-*.* /q Sla het nu op als .bat file en stel in dat dit script elke keer
bij het afsluiten gerund moet worden.
- Via de search en google zijn er verschillende registry aanpassingen te vinden.
Zoals: Het killen van processen versnellen Het delay van de taakbalk verwijderen
-gebruik n-lite
Als iemand nog iets weet of op te merken heeft over bovenstaande tips wordt het erg op prijs gesteld!!!!
-viruscanner
-sluit de snelste schijf op de eerste IDE aan
=- bij apparaatbeheer=>IDE ATA/ATAPI-controllers=>IDE-kanalen(primair en secundair)
=>eigenschappen=>geavanceerde instellingen waar je kan
(waar het vakje dus niet grijs is) het apparaattype op "geen".
- Maak een wordpadbestandje met de volgende regel erin: del
c:\windows\prefetch\ntosboot-*.* /q Sla het nu op als .bat file en stel in dat dit script elke keer
bij het afsluiten gerund moet worden.
- Via de search en google zijn er verschillende registry aanpassingen te vinden.
Zoals: Het killen van processen versnellen Het delay van de taakbalk verwijderen
-gebruik n-lite
Als iemand nog iets weet of op te merken heeft over bovenstaande tips wordt het erg op prijs gesteld!!!!
Verwijderd
Voor die hele rits spyware scanner raad ik aan om Hitman Pro te gebruiken. Hierin wordt de volgende anti spyware software als één geheel aangeboden (en gelijk ook één scan):sunthere schreef op zondag 30 januari 2005 @ 14:15:
<knipperdeknip>
<knip knip>
- Ad-Aware SE 6.2 (versie 1.05)
- Webroot SpySweeper 3 (1
- Spybot Search & Destroy 1.3
- SpywareBlaster 3.2
- McAfee Stinger
Daarnaast nog de Microsoft Anti-Spyware beta en je kunt redelijk zeker zijn van een spyware vrije compu.
Pagina: 1