Toon posts:

Netwerk, wat is het beste in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mede tweakers,

sindskort woon ik gelukkig samen met mijn vriendin. Omdat we beiden nog studerende zijn gebruikt ze haar laptop. Ze krijgt via mijn pc (2e lan op mijn mobo) internet. Alleen nu ligt er zo'n irritante kabel door de kamer. Nu wil ik deze wegwerken en een goede optie voor terug hebben.

De situatie is als volgt:

- 1 pc (zie sig)
- 2 laptops
- en af en toe vrienden die langskomen met hun laptop om een ouderwets potje te Quaken/Hl-en.

daarbij komt dat we nog een balkon hebben waar je zomers lekker op kunt zitten. Dus ik zou dan zelf ook wel op het balkon willen zitten met mijn laptop.

Nu de vraag, wat kan ik het beste gebruiken?

Ik zat te denken aan bluetooth en wifi. Ik ben een tijdje uit de running geweest (Ex IT-er MBO 4, nu HBO COV 2) I lost track op de nieuwere dingen.

Alvast bedankt _/-\o_

edit:
En hoe zit het met beveiliging?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 10:15 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 16:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Deze al eens doorgelezen : FAQ - Network Troubleshooting ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Ja, heb ik even doorgenomen. Maar ik kan geen situatie vinden die overeenstemt met de mijne. Ik weet dat ik geen hapklare antwoorden kan verwachten en dat ik zelf eerst moet zoeken. Maar ik vragen om tips en ervaringen. :)

Wat is dus wil is via mijn pc internet verder verdelen naar sowieso 1 laptop en misschien wel meer. Wat moet ik dan precies kopen?

Een wifi adapter voor de laptops en een accespoint, maar dan zit ik weer met een achterlijk kastje onder mijn bureau. Is er iets niet kleiners? 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 10:26 ]

Verwijderd

Er zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden maar ik ga er maar even voor het gemak vanuit dat je adsl hebt.

Ik zou een adsl-modem/router kopen bv. de linksys WAG54G (± 110 Euro) of iets dergelijks. Je krijgt daarvoor een router tot je beschikking waarop je zowel je vaste pc's via een ethernet-aansluiting kunt aansluiten en je krijgt gelijk de mogelijkheid om draadloos je laptops te verbinden. Voor de laptops moet je dan wel een draadloze netwerkkaart kopen (bv. de linksys WPC54G ± 60 Euro).

Voor internet gebruik, mail, icq, muziek afspelen en downloaden etc. is de draadloze snelheid ruim voldoende. Als je echter ook wilt gaan Quaken e.d. zou ik je adviseren om de betreffende pc's/laptops (tijdelijk) aan te sluiten op de router. Je snelheid is dan hoger omdat je een vaste verbinding hebt. Als je bv. grote bestanden wilt kopieren zou ik je adviseren om dan ook (tijdelijk) een vaste verbinding te gebruiken. Video draadloos afspelen is mogelijk maar hangt erg af van de kwaliteit van het draadloze signaal en de omgeving.

Bovenstaande oplossing heb ik zelf ook en het bevalt me prima. Hou er wel rekening mee dat je je moet verdiepen in de beveiliging van je draadloze netwerk. Op zich valt het allemaal wel mee, er is ruim voldoende documentatie beschikbaar. Je moet enige maatregelen nemen (in te stellen via een webbrowser op de router) zodat niet zomaar iedereen in de buurt op jouw draadloze netwerk mee-surft.

Als je budget het toelaat kun je tevens kijken naar de nieuwste draadloze oplossingen die gebaseerd zijn op de n-standaard. Daar wordt draadloos gehaald met nog hogere snelheden.

>
>
>

Sorry, ik was het bericht al aan het typen voordat ik je uitbreiding zag dat je aleen via de pc wilt routeren.

Dat kan ook. Kijk dan bv. eens naar de mogelijkheden van Freeproxy. Daarmee kun je twee netwerkkaarten verbinden. De ene verbind je met internet de andere met de laptop. De tweede netwerkkaart mag ook bv. een bluetooth adapter op je pc zijn. Hou er wel rekening mee dat de snelheid van bluetooth beperkt is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 10:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk daar heb ik wat aan! Bedankt.

Maar als ik nu alleen de verbinding voor mijn vriendin heb. Kan ik dan niet volstaan met een USB wireless voor mijn pc en een wifi voor de laptop. Als mijn vrienden dan komen gamen pak ik de switch er wel weer bij. :9

• Otacon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-04 18:57
Dat kan ook natuurlijk

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:10
zou je niet gewoon een wireless annex A/B sweex modem router nemen...
zo ontzettend duur zijn ze niet en je hebt meteen voor iedereen draadloos netwerk/iinternet..?
toch..?

Verwijderd

USB wireless etc. is ook mogelijk. Je kunt ook kijken naar de standaard mogelijkheden van Microsoft ICS (internet connection sharing).

Ik heb zelf hier weinig ervaring mee omdat ik vrij snel al merkte dat ik door het in 1 keer goed op te zetten met een draadloos 54Mb. netwerk veel voordelen behaalde. Het is allemaal recht-toe-rechtaan als oplossing en niet een "houwtje-touwtje"-oplossing. Dit soort oplossingen via-via diverse adapters e.d. levert nog wel eens de nodige problemen/uitdagingen op waar je dagen mee bezig bent om op te lossen.

Begrijp me goed. Het is allemaal wel mogelijk maar ik wil hier tegenwoordig niet meer de tijd insteken om het werkend te krijgen als ik voor een paar euro's meer een "degelijk" netwerk op kan zetten wat ook nog mijn mogelijkheden verruimt. Maar niet iedereen wil een mercedes, dat begrijp ik ook heel erg goed. Misschien dat andere mensen je verder kunnen helpen. Ik laat het hierbij.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg nu internet binnen via 1 lan op mijn mobo, via de andere deel ik het (in Xp) door mijn 2e lan op mijn mobo. De kabel moet weg, that's al.

Voor gaming pak ik liever de switch, heb niet zoveel vertrouwen in de snelheid van WLAN.

Dus concluderende dat een USB stick icm een WIFI voor de notebook volstaat?

Dan is mijn dank wederom groot, en u zijt gegroet. :+

Verwijderd

Topicstarter
*update*

gekocht een pci WLAN kaartje met antenne, en een PCMIA kaart voor de notebook. Beide staan nog geen 3 meter uit elkaar. Maar toch is het signaal "very low" en dat terwijl er niets tussen ligt. De snelheid varieert van 11 tot 24 Mbps.

Klopt dit?

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je de antenne achter je PC hebt staan en de laptop er voor dan zit er dus een groot metalen object genaamd PC tussen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nope, pc staat onder 't bureau en aan de eethoek zit mijn vriendin met de laptop. Antenne staat op bureau en is even hoog als eethoek. Signaal is vrij, staat niets voor...

Blijft een very low signal... en onbeveiligd
Pagina: 1