Wat voor signalen zenden ruimtesondes uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste Medetweakers,

Ik zit al een ruime tijd een vraagstuk in mijn hoofd, namelijk:
Wat voor signaal zend een ruimtezonde uit, hoe hard en welke frequentie?
Want het is een redelijk kleine machine, dat een signaal immens ver moet zenden.
Zou het signaal heel laag zijn in de frequentieband of juist heel hoog? :O
Hoeveel watt aan zendvermogen zou zo'n ding hebben, hij moet tenslotte 1000000en kilometers ver bestuurbaar zijn..
Misschien dat iemand van jullie hierop een goed antwoord weet :)

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Meestal kan een rover/sonde met twee of meer technieken communiceren met de aarde/sonde/rover. De mars rovers beschikken over een low-gain (LGA), een UHF en een high-gain (HGA) antenne. Qua frequentie moet je denken aan enkele GHz-en, energie consumptie zal rond de 1 - 10Watt liggen.

Je kan hierover op de websites van NASA/JPL en met google een hoop info vinden:
http://mpfwww.jpl.nasa.gov/mpf/faqs_surfaceops.html#strength
http://science.ksc.nasa.gov/mars/rovercom/rovfaqt.html
http://64.233.161.104/sea...ations+with+Mars%22&hl=en

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• HyperDevil
Kijk dat ziet er veel belovend uit.
Hoe zit het trouwens met de sonde op Titan?
Dat is een stukje verder dan Mars ;)

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

De sonde rond Titan heet Cassini:

Onder de kopjes "Radio Frequency Subsystem (RFS)" en "Antenna Subsystem (ATM)" staat de relevante info:
http://saturn.jpl.nasa.gov/spacecraft/subsystems-cassini.cfm

The Radio Frequency Subsystem ,together with the antenna subsystem, provides communication functions for the spacecraft to and from Earth. Part of the radio frequency subsystem is also used by the Radio Science Instrument. For telecommunications, the radio frequency subsystem produces an X-band carrier at 8.4 Ghz, modulates it with data received with data received from CDS, amplifies the X-band carrier band-carrier power to produce 20Watts from the Traveling Wave Tube Amplifiers (TWTA), and delivers it to the antenna subsystem.

The Antenna Subsystem consists of the High-Gain Antenna (HGA) and two Low-Gain Antennas (LGA-1 and LGA-2). The primary function of the high-gain antenna is to support communication with Earth. It is also used for S-band Huygens Probe Science, Ku-band RADAR, and Ka-band Radio Science. The high-gain antenna is a Cassegrain antenna consisting of a 4-meter (13.1-foot) parabolic primary reflecto, a sub-refractor mounted in front of the focal point of the primary reflector and the fee horn between the two.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• HyperDevil
Gaaf zeg 8.4ghz en 20 watts dan moeten ze aardig goede schotels/dishes op aarde hebben.
Ga toch effe mijn mooie scanner op 8.4 ghz zetten en kijken wat ik hoor!
Vertraging zal wel iets van 25 minuten zijn.

Verwijderd

HyperDevil schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 11:55:
Gaaf zeg 8.4ghz en 20 watts dan moeten ze aardig goede schotels/dishes op aarde hebben.
Ga toch effe mijn mooie scanner op 8.4 ghz zetten en kijken wat ik hoor!
Vertraging zal wel iets van 25 minuten zijn.
De batterijen van Cassini zijn al leeg hoor.

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:25:
[...]
De batterijen van Cassini zijn al leeg hoor.
Volgens mij vliegt Cassini nog lekker rond hoor, Huygens de lander was idd na drie uur klaar met z'n leventje.

Only dead fish go with the flow

Verwijderd

Een gemiddelde radio telescoop heeft een gevoeligheid van mJy. Dat is 10-29 Watts/m2/Hz. Maak je over dat signaal dus maar geen zorgen :)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:00
Ruimtesondes naar de buitenplaneten gebruiken geen zonnepanelen maar thermo nucleare batterijen. Die werken op de vervalwarmte van radioactieve isotopen (plutonium 239 ofzo). Die raken dus niet zo snel leeg.

• LED-Maniak
  • Laatst online: 16:11
Op 5MHz werd en voor ruimte onderzoek toch óók uitgezonden? Had dat ergens bij een frequentielijst gelezen...

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1