Toon posts:

[debian] Sil 3112 raid 0 werkende krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik maandag a.s. een sollicitatie heb bij een bedrijf wat met debian werkt, wilde ik mijn debian kennis opfrissen door dit weekend debian op mijn machine te installeren, naast de reeds bestaande windows xp installatie.

Ik maak gebruik van een ASUS a7n8x-deluxe V2 moederbord. Deze heeft on-board een SIL 3112 sata-raid controller. Hieraan hangen twee 120Gb sata schijven, waarop een raid-0 array is aangemaakt.

Ik heb van de website van debian het netinst CD-image rc2. Deze bevat een kernel (2.4.27 als ik me niet vergis) waarin de medley module aanwezig is, alsmede een module 'silraid'.

Het probleem is dat ik die modules domweg niet geladen krijg, hij komt altijd met een 'no such device' error. Via DMESG zie ik dat beide modules (silraid, medley) komen met de fout 'no usable raid sets found', terwijl er dus wel usable raid sets zijn :P

Ik heb geprobeerd eerst 'modprobe siimage' te doen, en 'modprobe sata_sil', beide sorteren geen effect. De 'modprobe medley' laadt overigens al de sataraid module (en een ide module, ben de naam even kwijt).

als ik boot met 'linux26' ziet hij m'n schijven wel, maar als afzonderlijke schijven. Ik zou dan dus een software raid moeten aanmaken met de mdtools (oid), maar raak daarbij m'n windows kwijt. Geen optie dus. Andere optie is gebruik maken van 'dmraid' waarmee het mogelijk is in 2.6 een raid-0 array te gebruiken, echter deze staat niet op de CD.

Ik heb bij google één ander persoon gevonden die dit probleem ook had, en die heeft het op kunnen lossen door de siimage module niet als module maar in de kernel te zetten. Dit is helaas geen optie.

Booten met 'noacpi' verandert helaas ook niets aan de situatie.

De GOT search leert mij dat het kan, en dat het moet werken. Sommige mensen refereren aan een 'driver diskette', echter ik kan voor de SIL 3112 alleen een redhat, suse of mandrake diskette vinden, niets voor debian.

Iemand enig idee wat ik fout doe, of wat ik nog kan proberen?

VMWare is zeker een optie, maar ik zou het liever gewoon zonder doen..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 07:39 ]

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zoals je zelf vaststelt zijn al die nep-RAID-toestanden erg problematisch onder Linux, omdat er geen/nauwelijks drivers zijn, en als ze er al zijn, zijn ze vaak binary-only, met alle nadelen van dien (niet standaard bijgeleverd bij Linuxdistributies, slechts beperkt aantal distributies ondersteund, vaak afhankelijk van bepaalde kernelversies, vaak verlies van support door je distributeur en kernel hackers,...). Ik denk dat het beste wat je kan doen, installeren is op een schijf die niet in RAID staat, en eventueel Linux software RAID gebruiken...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Gewoon de disks als losse schijven configureren en de Software RAID drivers van linux gebruiken, werkt helaas niet samen met andere OS'en, maar dat is nou eenmaal het nadeel met die vieze software RAID controlers.

Verwijderd

Topicstarter
Ach dan wordt het even VMware..
Ik zou dan dus een software raid moeten aanmaken met de mdtools (oid), maar raak daarbij m'n windows kwijt. Geen optie dus.
Ik geef het nog niet op overigens, ik ga nu debian onder vmware installeren om aldaar een eigen kernel te bakken.. eens kijken of dat helpt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 13:52 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik heb het zelf ook geprobeerd, 2.4 is niet handig. Het makkelijkst zet je een werkende config op door de Testing installatie CD-rom te gebruiken, die installeerd je systeem werkend (met grub ipv lilo). Hierna kun je gemakkelijk zelf aan de slag gaan.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
pierre-oord schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 14:22:
Ik heb het zelf ook geprobeerd, 2.4 is niet handig. Het makkelijkst zet je een werkende config op door de Testing installatie CD-rom te gebruiken, die installeerd je systeem werkend (met grub ipv lilo). Hierna kun je gemakkelijk zelf aan de slag gaan.
Die CD-rom gebruik ik dus, en die installeerd geen werkend systeem?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Linux kernel2.6 kan heel goed met met _vieze_ raids omgaan. De medley module waar je het al over had, behoort echter niet tot de kernel 2.6 tak.

In Linux 2.6 hebben we de device-mapper runtime. Dit is een subsysteem in de kernel voor het mappen van (delen van) devices tot abstracte nieuwe devices (RAID[0-5], JBOD, EVMS, LVM). Het leuke hiervan is, dat het vertrouwde ataraid systeem van kernel 2.4 deels vervangen kan worden door de device-mapper. Minder leuk is, dat de device-mapper nogal een abstract iets is. Bootloaders als Lilo stellen normalerwijs vragen aan de kernel over bijvoorbeeld harddisks en floppies waar de device-mapper niet een gepast antwoord op kan geven.

Wil je kernel2.6 booten vanaf je RAID, dan zal het aanmaken van de device-mapper tabellen in de kernel vanuit een ramdisk moeten gebeuren om (daarna pas) toegang te hebben tot het array. Dmraid kan dat heel accuraat, ware het niet, dat de huidige partitiedetectie voor sommigen buggy blijkt en verkeerde mappings oplevert.

Hier kun je een LiveCDtje downloaden die ik voor mijn eigen gemak heb gemaakt en later voor anderen online gezet heb. Bovendien kun je met de scripts op deze site gemakkelijk de benodigde ramdisk-image maken.
http://tienstra4.flatnet.tudelft.nl/~gerte/gen2dmraid/
Ik geef het nog niet op overigens, ik ga nu debian onder vmware installeren om aldaar een eigen kernel te bakken.. eens kijken of dat helpt.
Wil je 2.4 gebruiken, pak dan geen silraid, maar medley en pak geen sata_sil, maar siimage voor de controller zelf.

Voor kernel 2.6 moet je bij gebruik van bovenstaande scripts Device-Mapper support statisch in de kernel linken.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
irondog schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:09:
Wil je kernel2.6 booten vanaf je RAID, dan zal het aanmaken van de device-mapper tabellen in de kernel vanuit een ramdisk moeten gebeuren om (daarna pas) toegang te hebben tot het array. Dmraid kan dat heel accuraat, ware het niet, dat de huidige partitiedetectie voor sommigen buggy blijkt en verkeerde mappings oplevert.
Ik had dmraid idd al gezien, en ook al in TS aangegeven dat ik voor 2.6 dmraid zou gebruiken:
Andere optie is gebruik maken van 'dmraid' waarmee het mogelijk is in 2.6 een raid-0 array te gebruiken, echter deze staat niet op de CD.
Hier kun je een LiveCDtje downloaden die ik voor mijn eigen gemak heb gemaakt en later voor anderen online gezet heb. Bovendien kun je met de scripts op deze site gemakkelijk de benodigde ramdisk-image maken.
http://tienstra4.flatnet.tudelft.nl/~gerte/gen2dmraid/
Ik had idd je site al meerdere malen bezocht. Als het mag, een paar vragen:

1) met de mapper map ik bestaande partities.. de partities moeten dus al aangemaakt zijn, neem ik aan? Of kan ik die m.b.v. dmraid nog aanmaken?

2) kan ik de debian netinst CD gebruiken en daar een boot aan toevoegen met dmraid zodanig dat ik gewoon de debian installatie kan gebruiken? Zo ja, hoe doe ik dat?

• irondog

irondog

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:03:
Ik had idd je site al meerdere malen bezocht. Als het mag, een paar vragen:

1) met de mapper map ik bestaande partities.. de partities moeten dus al aangemaakt zijn, neem ik aan? Of kan ik die m.b.v. dmraid nog aanmaken?
Dmraid mapt de RAID en leest de partitietabel. Op de striped of mirrored mapping van de RAID zal dmraid vervolgens lineaire mappings maken voor elke partitie (bovenop de RAID mapping). Fdisken op de RAID mapping gaat zoals je het mag verwachten. Partitioneren is dus mogelijk, maar na veranderingen in de partitietabel zullen de mappings opnieuw gemaakt moeten worden! (De IOCTL die fdisk gebruikt werkt niet op device-mapper nodes).
Partitioneren zou ik om die reden bij radicale wijzigingen gewoon in DOS of in Windows doen of met mijn LiveCD. Rustig verifieren lijkt me ook slim alleen al vanwege de KNOWN_BUGS in dmraid.
2) kan ik de debian netinst CD gebruiken en daar een boot aan toevoegen met dmraid zodanig dat ik gewoon de debian installatie kan gebruiken? Zo ja, hoe doe ik dat?
Wat bedoel je? Upgraden van een werkend 2.4 systeem naar 2.6 is in ieder geval vele malen makkelijker dan een installatie medium zodag aanpassen dat alles werkt. Zoals gezegd hebben bootloaders (install-time) moeite met device-mapper devices. Op deze stap in het installatie process wil je hoe dan ook wat invloed hebben :)

Mensen met moed zouden installers van hun favo distro kunnen hacken. Dit houdt veelal in:
* mkinitrd (oid) aanpassen
* rc scripts aanpassen
* Lilo patchen (ik heb hier een leuke hack voor geschreven)
* Evt. kernel zelf compilen/configgen

Al met al niet leuk dus. Dan zou ik eerder een betaande installatie migreren (kernel 2.4 naar 2.6 óf van normale IDE naar RAID). Mocht je van Windows af willen is normale software RAID trouwens makkelijker en logischer.

Suc6

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
irondog schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 20:44:
Dmraid mapt de RAID en leest de partitietabel.
Ah duidelijk..
Partitioneren zou ik om die reden bij radicale wijzigingen gewoon in DOS of in Windows doen of met mijn LiveCD. Rustig verifieren lijkt me ook slim alleen al vanwege de KNOWN_BUGS in dmraid.
Akkoord, dan maak ik de partities mooi in Windows.
Al met al niet leuk dus. Dan zou ik eerder een betaande installatie migreren (kernel 2.4 naar 2.6 óf van normale IDE naar RAID). Mocht je van Windows af willen is normale software RAID trouwens makkelijker en logischer.
Ik kan niet uitgaan van een bestaande installatie, daar ik alleen de RAID-0 array tot mijn beschikking heb. Ik moet het dus installeren op die RAID-0 array. Hetgeen jij als 'niet leuk' omschrijft lijkt mij juist wel een leuke uitdaging, die ik (dus) ook aanga. Bedankt voor het outlinen van de stappen alvast, dan weet ik de te volgen route.

Nog één vraag.. op je site gebruik je 0x80 als adres. Ik heb een mobo met normale IDE controller en een on-board SIL3112 SATA raid controller. Aan deze controller zitten twee 120Gb schijven. Aan de normale IDE controller zit de CD-rom. Voor het bios is mijn SATA-raid array dus de eerste schijf. Kan ik dan ook 0x80 gebruiken? hoe kom ik hier achter?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het feest gaat over, ik moet het maar even met een VMware installatie doen.

Als ik van jouw live-CD opstart, en dan 'modprobe sata_sil', gevolgd door 'dmraid -ay' do, krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
/dev/sdb: "sil" and "pdc" formats discovered (using pdc)!
ERROR: sil: wrong # of devices in RAID set "sil_aebheiceaecadb"
ERROR: removing inconsistent RAID set "sil_aebheiceaecadb"
ERROR: pdc: wrong # of devices in RAID set "pdc_ceMccghae""
ERROR: removing inconsistent RAID set "pdc_ceMccghae""
No Software RAID sets

Het lijkt er dus op dat het ding domweg niet werkt bij mij.. waarsch. zit er toch iets krom in mijn raid set, maar ga niet het risico lopen van 'm opnieuw aanmaken en dan m'n windows kwijt zijn..

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
gekke vraag: ik ben voornemens 2 stuks 200 gig SATA aan dezelfde controller op 't zelfde board in RAID1 te zetten, tevens met linux erop... ga ik dan tegen dezelfde problemen oplopen? Aka heb je voor 'hardware raid' altijd een driver nodig?

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

HunterPro schreef op zondag 23 januari 2005 @ 09:13:
gekke vraag: ik ben voornemens 2 stuks 200 gig SATA aan dezelfde controller op 't zelfde board in RAID1 te zetten, tevens met linux erop... ga ik dan tegen dezelfde problemen oplopen? Aka heb je voor 'hardware raid' altijd een driver nodig?
heb jij echt hardware RAID dan? het punt is juist dat zo'n beetje alle onboard RAID-controllers de RAID in de driver doen, wat betekent dat er driverondersteuning moet zijn in het OS, hoewel het geheel dus toch door de CPU gedaan moet worden. Daarom is het veel netter om het geheel door linux zelf te laten doen, dan kan het zonder speciale drivers, en het eindresultaat is hetzelfde (kwa CPU-belasting bv).

It sounds like it could be either bad hardware or software

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 14:35:
[...]

Die CD-rom gebruik ik dus, en die installeerd geen werkend systeem?
Ik zit nu te denken dat het weleens zonder raid kan zijn geweest, gewoon puur van een enkele schijf booten, zonder raid. Ja, volgens mij was dat het.

je kunt dan zelf softraid in linux instellen zoals ik hier al eerder iemand zag zeggen, is in principe hetzelfde als met de driver kwa belasting. Alleen soms beetje lastiger in te stellen, het kostte mij behoordelijk wat tijd om het bootable te krijgen vanaf IDE schijven alleen al.

En nog zoiets wat ik had: Verwijder je een schijf en vervang je die, maar als je systeem niet netjes uit was, gaat die ook fsck doen, dan gaat die en rebuilen dat checken, en dan duurt alles _heel_ lang :P

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op zondag 23 januari 2005 @ 09:13:
Niet altijd, als het echte hardware raid is, niet. MAar die SIL3112 is een 'fakeraid' iets, dwz het hangt een beetje tussen hardware raid en software raid in.

Dus ja, je gaat tegen dezelfde problemen oplopen. Toch kan het best zijn dat het bij jou wel werkt.

Als je er alleen linux opzet, kun je beter voor een software-raid door linux zelf gaan.

Toch heb ik nog een andere vraag. Ik kan met linux als ik me niet vergis vrij nauwkeurig zelf een partitie definieren. Ik kan er wel achter komen welke sectoren/clusters op mijn schijven vrij zijn.

Zou ik niet gewoon op de 2e schijf alsnog een 'normale' partitie kunnen aanmaken in het gebied waarvan ik weet dat het vrij is? Of krijg ik dan gezeik met de partitietabellen? (de partitietabel van zo'n fakeraid staat toch op de 1e schijf?)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 13:17 ]

• irondog

irondog

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:06:
Zou ik niet gewoon op de 2e schijf alsnog een 'normale' partitie kunnen aanmaken in het gebied waarvan ik weet dat het vrij is? Of krijg ik dan gezeik met de partitietabellen?
Dat zou kunnen ja, maar gadverdamme dat is link! Je zou dan veel beter met dmsetup de stappen moeten nemen die dmraid normaal automatisch voor je zou doen. Een sil striped set is namelijk een heel eenvoudige striped mapping op de devices sdX en sdY. De offset op beide schijven is 0 sectoren en je moet de juiste stripe-size weten. De striped mapping mag dan echter nooit tot het einde van de twee schijven lopen, want daar slaat de firmware van je RAID controller haar metadata op en deze mag zeer zeker niet overschreven worden. Dat is eigenlijk ook precies het punt waarop dmraid voordeel heeft op handmatig hackwerk.

Wat doet:
code:
1
dmraid -f sil -ay
?
(de partitietabel van zo'n fakeraid staat toch op de 1e schijf?)
Ja, dat kan. De partitietabel staat in de eerste stripe, de eerste 512 bytes is idd de eerste schijf. :)

[ Voor 14% gewijzigd door irondog op 23-01-2005 14:58 ]

• HunterPro
  • Niet online
maar hoe kan 't dan dat als ik win98 pak, dit wel gewoon te installeren valt? En daar zitten echt geen RAID drivers in hoor. Wat is dan het verschil? (en ja dan staat de meuk echt in raid0 of 1)

[ Voor 15% gewijzigd door HunterPro op 23-01-2005 19:17 ]

• irondog

irondog

HunterPro schreef op zondag 23 januari 2005 @ 19:16:
maar hoe kan 't dan dat als ik win98 pak, dit wel gewoon te installeren valt? En daar zitten echt geen RAID drivers in hoor. Wat is dan het verschil? (en ja dan staat de meuk echt in raid0 of 1)
Windows 98 is DOS based, 16 BIT real mode. Dos kan gebruik maken van het BIOS, dat is het verschil.

Een 32-bit OS kan niet gebruik maken van BIOS calls en heeft drivers nodig. Zie Windows XP.

Verwijderd

Topicstarter
irondog schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:45:
Wat doet:
code:
1
dmraid -f sil -ay
?
Helaas moet ik je daarop het antwoord schuldig blijven, want ik heb besloten de knuppel in het hoenderhok te gooien.. backup gemaakt van m'n windows install, array weggeknikkerd en gewoon een 'normale' install gedaan, dus met de normale software raid.. dat werkt prima, ik type dit nu in debian. Straks nog even m'n windows terugzetten, en alles is weer normaal.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 11:13
Hebbie trouwens deze kernel als eens geprobeerd,

deze heeft raid (ide scsi sata) ondersteuning.

booten met deze cd en zodra de kernel erop staat even verder met de andere (orginele)
debian cd.

http://wiki.osuosl.org/display/LNX/Debian+on+Dell+Servers

ehhh.. noppes

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Even een schop tegen dit topic omdat er toch een oplossing voor het probleem is:

Het gaat hier om ubuntu gebaseerd op debian dus daarme kunnen de debianers vans wel mee uit de voeten. In ubuntu werkt het prima:

HOWTO - Discovering and using existing sata raid (eg sil3112)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2557

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Dat is gewoon een oplossing met DMraid, waar ik al eerder over sprak. Bij mij werkte die niet.
Pagina: 1