[prutser@work] hoe debs installeren als dpkg segfault?

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:45
In mijn enthousiasme debian sneller te maken door middel van hercompilatie van strategische packages heb iets heel doms gedaan. Na Firefox en Thunderbird was libc6 aan de beurt en ik heb onder andere -O3 als compiler flag geforceerd door dingen aan te passen in debian/rules. Het resultaat is nu dat ik geen enkel programma meer kan gebruiken omdat er een segmentation fault optreedt. Dus ook dpkg niet.

Ik heb het lijstje van debs die ik geinstalleerd heb en die ik dus moet vervangen om m'n systeem weer werkend te krijgen, en heb nu knoppix geboot om eens te bedenken hoe ik dit op ga lossen. M'n eerste ingeving was een chroot proberen, maar logischerwijs werkt dit ook niet omdat dan ook de corrupte libc6 van m'n eigen systeem gebruikt wordt. M'n volgende gedachte is handmatig de inhoud van de debjes uitpluizen en de betreffende files overschrijven net zolang totdat ik in de chroot weer dpkg kan gebruiken om daarna op een nette manier alles met apt weer te fixen.

Doe ik nu moeilijk of...? Ik weet heel goed dat GoT geen helpdesk is, maar ik vind het toch wel de moeite van de waarschuwing waard mij niet na te doen...

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
dpkg-deb kan je gebruiken om een deb uit te pakken, kan je doen onder knoppix.

Gewoon met dpkg-deb de libc6 pakketjes uitpakken en over je debian systeem flikkeren, vervolgens in je debian chrooten en de oude versie weer installeren.

Verder raad ik je aan om naar libc6-i686 te kijken, die is geoptimaliseerd voor i686.

Overigens zijn de enige pakketten die echt veel sneller worden van optimalisaties eigenlijk de kernel, glibc en OpenSSL, alle 3 zijn in i686 geoptimaliseerde vorm op Debian aanwezig.

Verder is -O3 een domme compilerflag, dat ding sloopt meer dan je lief is. Op Archlinux compilen we alles standaard met -march=i686 -O2 -pipe, maar zelfs dat geeft bij sommige pakketjes problemen.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een chroot gebruikt geen library uit zichzelf. De kernel regelt dat. Binnen je chroot kan je natuurlijk iedere library gebruiken (bijvoorbeeld de libaries gekopieert van een Knoppix cd). Je kan dus ook de (mogelijk) oudere Knoppicx libc6 kopieren en dan libc6 herinstalleren.

• Bananenplant
Ik heb wel een idee wat ik eraan kan doen... je kunt met dpkg een alternatieve root opgeven. Ware het niet dat dpkg gaat klagen over een group die hij niet kent :/ ... in knoppix kan ik die group niet toevoegen, da's wel irritant :/ .

* Bananenplant probeert/zoekt verder...

/edit: ah, in /lib heb ik de goeie file vervangen en daarna met apt alles bijgewerkt :)

nu nog even zien hoe ik zorg dat m'n zelfgemaakte pakketjes niet aldoor met apt-get upgrade door exact dezelfde versies van de debian-servers wordt vervangen, maar daar kom ik ook wel verder uit :)

[ Voor 37% gewijzigd door Bananenplant op 22-01-2005 00:50 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
He? Als je zelf gecompileerde pakketjes met -O3 hebt, dan krijg je niet "exact dezelfde versies van de debian-servers." Maar je bent eruit. Eigenlijk was het heel makkelijk toch? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sendy op 22-01-2005 01:37 ]

• Bananenplant
Eigenlijk wel, maar dat besef je niet van de schrik ;) . libc6 is een symlink naar een file en staat in /lib, dat was eigenlijk alles :) .

Pagina: 1