Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Twee mobiele telefoons en 56k modems = Internet?

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 23:10
Hoi,
Ik heb al een beetje rondgezworven over GOT maar kon helaas niet al teveel vinden over dit onderwerp dat betekent dat of er nog nooit iemand opgekomen is (lijkt me sterk) , of het niet mogelijk is (nix is onmogelijk) of ik niet goed zoek (tjaa.......)

Oke ik heb een internetverbinding in de ene plaats. Dit is een adsl verbinding.

Ik woon op kamers en je raad het al...... geen internet.

Nu wil ik af en toe wel eens email checken.

Is het mogelijk om ietrs met twee oude mobiele telefoons en twee 56k modems te vogelen in combinatie met b.v. twee goedkope telfort samenbellen 500 abbo's?

Setup word dan in plaats met adsl een computer met 56k modem aan adsl router en daaraan de ene mobiele telefoon. En op mijn kamer de andere mobiele telefoon. En zo inbellen op de adsl computer.
Volgende dingen weet ik:
-Ja het is traag (9600 baud ofzo)=> maakt niet uit 500 minuten is veel en ik heb de tijd.
-Er zijn telefoons met infrarood en ingebouwd modem=> gaat het niet over,ik wil gewoon met 56k modem aan mobieltje.
-Er zal wel wat knutselwerk aan te pas komen=> geen probleem vaker een soldeerbout in mijn handen gehad.

Ik zoek adviezen op hardware en op software gebied

• flipje81
Ik zie dat de topictitel fout gespeld is maar kan hem niet veranderen...helaas...moderator?

gebruik daar ajb Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif topicreport voor, dan zien we het tenminste; in plaats van nu bij toeval...

[ Voor 56% gewijzigd door Korakal op 21-01-2005 23:56 ]

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-11 19:40

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

flipje81 schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 23:45:
[..]
Is het mogelijk om ietrs met twee oude mobiele telefoons en twee 56k modems te vogelen in combinatie met b.v. twee goedkope telfort samenbellen 500 abbo's?
[..]
Is zeker mogelijk waren het niet dat bij telfort samenbellen 500 alleen spraak inbegrepen is en dus geen data-calls (helaas...)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• flipje81
Tomba schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 23:51:
[...]

Is zeker mogelijk waren het niet dat bij telfort samenbellen 500 alleen spraak inbegrepen is en dus geen data-calls (helaas...)
Uhm misschien zit ik er naast maar een gewoon 56k modem zet data toch om naar DTMF en dus heb ik hier geen speciaal abbo voor nodig toch??

Verwijderd

@ Tomba: Een datacall loopt via GPRS, waarbij je 'inbelt' naar het GPRS-netwerk. TS wil een rechtstreekse verbinding tussen 2 mobieltje maken, om daar data overheen te sturen.

@TS: Er zijn ongetwijfeld mogelijkheden, omdat de oude Nokia 9110 ook op die manier als modem gebruikt kon worden. Houd wel rekening met de 'slechte' verbinding, die voor data erg belangrijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 00:36 ]

• Tomba

Tomba

flipje81 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 00:31:
[...]

Uhm misschien zit ik er naast maar een gewoon 56k modem zet data toch om naar DTMF en dus heb ik hier geen speciaal abbo voor nodig toch??
Hmmm dat is een goede vraag. Ik heb het zelf geprobeerd door de gsms als modem te gebruiken en dan registreerd ie dus een datacall... Als je je modulatie en demodulatie buiten het gsm-netwerk om doet zou het in theorie moeten kunnen.. (sterker nog; je zou in theorie er dan ook meer data doorheen kunnen stampen :P)

Verwijderd

standaard dataverbinding heb ik ook eens geprobeerd jah. de rekening kwam per aangetekende post zeg maar :/

maar met analoge modems voorzie ik een ander probleem: hoe ga je dat modem laten wijsmaken dattie aan een telefoon hangt? geen kiestoon immers :P

• Bigs
  • Niet online
56k modems werken niet over een GSM verbinding denk ik.. er vindt namelijk nogal wat compressie van het GSM signaal plaats, waardoor een hoop informatie verloren gaat. En als je gewoon de 'modemfuncite' van je GSM gebruikt is het inderdaad een datacall en die wordt los afgerekend.

Het is ook wel logisch. Zo'n datacall gebruikt namelijk 4 of 5 kanalen waar spraak er maar 2 gebruikt (dacht ik, het is in ieder geval meer) en dan nog haalt het maar 9600bps. Over een normaal spraak kanaal zul je dus nooit 56k kunnen versturen.

Overigens is de modulatie die een 56k modem (of eigenlijk elk modem) wel iets ingewikkelder dan DTMF piepjes hoor :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bigs op 22-01-2005 14:12 ]

• Tomba

Tomba

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 00:35:
@ Tomba: Een datacall loopt via GPRS, waarbij je 'inbelt' naar het GPRS-netwerk. TS wil een rechtstreekse verbinding tussen 2 mobieltje maken, om daar data overheen te sturen.

[..]
GPRS is EEN manier om data te verzenden. CSD/GSM (hetgeen de topicstarter imo wil gebruiken) is echter een andere manier !
Zie bv onder http://www.telfort.nl/zakelijk/data/machinetomachine/gsm/ 'Data tarieven: CSD (datacall gesprekstarieven)'

• Tomba

Tomba

Bigs schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 14:11:
[..]
Het is ook wel logisch. Zo'n datacall gebruikt namelijk 4 of 5 kanalen waar spraak er maar 2 gebruikt (dacht ik, het is in ieder geval meer) en dan nog haalt het maar 9600bps. Over een normaal spraak kanaal zul je dus nooit 56k kunnen versturen.
Als ik me niet vergis is die 9600bps 1 kanaal. Als je meerdere kanalen gaat gebruiken ben je bezig met HSCSD (High Speed CSD, niet in NL verkrijgbaar) of GPRS.

• Bigs
  • Niet online
Hmm.. dan haal ik dingen door elkaar. 9600bps voor 1 kanaal kan ook best wel kloppen, dat was in de jaren 80 vast ook wel een uitdaging om daar digitale spraak overheen te sturen :)

Verwijderd

nee, dan zet je met je gsm een dataverbinding op.

wat de TS wil is een standaard gsm verbinding opzetten, en daar met 2 analoge modems data doorheen sturen

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Hoewil je die modems aan je gsm verbinden ?

Ik heb wel eens eerder zoiets gemaakt dat je kon inbellen op een 56k modem van af een gsm (dit gaat idd maar met 9600 baud) en dan met een pcanywhere client er aan geknoopt om een pc tebedienen opzich was het tedoen (op 16 kleuren) maar het ging verschrikkelijk traag.

Ik ga binnenkort weer wat verder proberen om de adsl lijn die ik daar heb tegebruiken om dan via ip teverbinden en op die manier 'intebellen' (gewoon met inbel nummer dus). En dan met behulp van pcanywhere of een vnc verbinding temaken. (in theorie zou dit gewoon moeten werken mischien een optie ? )

No signature found

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

om welke GSMs gaat het?

ik kon mijn siemens m35/s45 met een datakabel ook als modem gebruiken en inbellen bij een telefoon-internetprovider. Dit icm. modemdrivers voor de siemens toestellen uiteraard.

Verwijderd

schaduw schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 14:38:
om welke GSMs gaat het?

ik kon mijn siemens m35/s45 met een datakabel ook als modem gebruiken en inbellen bij een telefoon-internetprovider. Dit icm. modemdrivers voor de siemens toestellen uiteraard.
maar dat is alleen maar leuk als datacalls uit je bundel mogen, en bij telfort-500 is dat dus niet zo. TS wil juist met analoge modems werken :)

• flipje81
Even voor de duidelijkheid.

Ik wil GEEN gebruik maken van gprs datacalls ofoz gewoon twee (56k) modems en twee mobielthjes.

In de begindagen van modems hadden modems ook nog geen telefoonaansluiting maar moest je de spreekhoorn op een modem leggen en in sommige gevallen zelfs nog het inbelnummer zelf draaien.

Zoiets zou ik willen. De gsm aan de adsl kant zou ik dan op automatisch opnemen kunnen zetten.
Pagina: 1