Toon posts:

[freebsd] mailscanner oudere versie installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo, heb het volgende probleem.

ik heb een mailserver draaien. daarbij gebruik ik onder meer mailscanner voor het uitfilteren van viri en spam. nu had ik vanmiddag een upgrade gedaan dmv portupgrade. van versie 4.32.5-1 naar 4.36.4_1. blijkt dat de nieuwe versie niet goed werkt. maar portdowngrade wilde ook niet meewerken. dus mailscanner eraf gegooid. uiteraard wel de config files bewaard.

vervolgens in /usr/ports/distfiles gekeken. hierin staat nog wel de .tar.gz file waarmee ik 4.32.5 oorspronkelijk geinstalleerd heb. alleen pkg_add doet het niet met deze source file. nu luidt mijn vraag, hoe krijg ik de 4.32.5-1 versie er weer op zodat ik iig weer een werkende mailserver heb?

ik maak gebruik van freebsd 5.2.1

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Wat ik wil eens gedaan heb is naar de freebsd site surfen http://www.freebsd.org/ports/index.html en dan zoeken op het pakket en dan op Changes drukken onder het pakket en dan op de file klikken bv Makefile en dan de oude versie kiezen file bekijken en dan met editor in je freebsd bak gewoon copy past doen.

Dit werkte bij mijn altijd goed als er echt iets niet goed werkten. Het is even werk maar je hebt dat weer wel een stabiel paket ;)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip! de oude versie van mailscanner staat er weer op.

helaas helaas, hij werkt niet. de nieuwere versie van mailscanner maakt gebruik van perl 5.8.5, de oude van 5.6.1 (allebei geinstalleerd). bij het opstarten krijg ik nu soortgelijke errormeldingen als bij de nieuwe versie. namelijk deze:

Can't locate MIME/Parser.pm in @INC (@INC contains: /usr/local/lib/MailScanner /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.8.5/mach /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.8.5 /usr/local/lib/perl5/site_perl /usr/local/lib/perl5/5.8.5/BSDPAN /usr/local/lib/perl5/5.8.5/mach /usr/local/lib/perl5/5.8.5 . /usr/local/lib/MailScanner) at /usr/local/lib/MailScanner/MailScanner/MCPMessage.pm line 40.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/local/lib/MailScanner/MailScanner/MCPMessage.pm line 40.
Compilation failed in require at /usr/local/libexec/MailScanner/MailScanner line 51.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/local/libexec/MailScanner/MailScanner line 51.

ik heb al eerder geprobeerd die PAN modules voor perl erbij te installeren, maar dat mislukte. mailscanner 4.32.5 is trouwens afhankelijk van 5.6.1 en niet 5.8.5. heel vaag allemaal

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:13
Waarom mislukte het installeren van die Perl module?

MailScanner heeft zelf ook een dependency op p5-MIME-Tools (waar die MIME::Parser module bij zit) dus normaal gesproken zou dat allemaal vanzelf goed moeten gaan. Maar ik heb er ook wel eens mee zitten prutsen; volgens mij kan het fout gaan als je modules installeert voor Perl 5.6 en later Perl 5.8 erbij installeert (dan denkt FreeBSD onterecht dat de modules ook voor 5.8 geïnstalleerd zijn).

Ik zou zeggen dat het opnieuw installeren van die Perl modules het probleem zou moeten kunnen oplossen (als Perl 5.8 je default is, zouden die modules daar ook terecht moeten komen).

Verwijderd

Topicstarter
ik draaide het volgende commando, wat volgens zeggen de CIDR.pm zou installeren:

perl -MCPAN -e install MIME::Parser

alleen geeft deze geen output en wordt er geen CIDR.pm in /usr/local/ib/perl5/site_perl/5.8.5/Net geinstalleerd. sterker nog, de dir Net bestaat daar helemaal niet. alleen een auto en mach.

in de 5.6.1 dir staan meer subdirs en ook die Net/CIDR.pm

kan het niet zijn dat mailscanner nu denkt datie perl 5.8.5 moet gebruiken? ik heb de configfiles doorgekeken, maar kan tot op heden nergens een verwijzing vinden naar perl.

• Soultaker
Hmz, ik gebruik zelf nooit het package-systeem van CPAN, omdat je dan niet met de tools van FreeBSD kunt updaten.

Ik zou persoonlijk aanraden om alle Perl packages die je nodig hebt uit de ports te installeren. Het aanbod is wel wat kleiner, maar in de praktijk vaak voldoende (in ieder geval om alle dependencies in de ports tree mee te vervullen). Dus in dit geval die CPAN-packages deïnstalleren en ze opnieuw installeren via de ports.

Verwijderd

Topicstarter
het updaten wilde niet uit de ports, leuke error meldingen die ook weer met die "Can't locate MIME/Parser.pm in @INC" spullen temaken hebben.

heb perl 5.8.5 eraf gegooid en ben bezig deze er opnieuw op te zetten. heb het idee dat er nu meer modules meekomen, als ik zo naar het compileren kijk.

ik hoop alleen dat na al dit geklooi met perl de andere software nog weer opstart, mocht deze bak ooit nog een keer gereboot worden... maargoed, das voor latere zorg.

• stefklep

stefklep

((Stefklepje))

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:52:
het updaten wilde niet uit de ports, leuke error meldingen die ook weer met die "Can't locate MIME/Parser.pm in @INC" spullen temaken hebben.

heb perl 5.8.5 eraf gegooid en ben bezig deze er opnieuw op te zetten. heb het idee dat er nu meer modules meekomen, als ik zo naar het compileren kijk.

ik hoop alleen dat na al dit geklooi met perl de andere software nog weer opstart, mocht deze bak ooit nog een keer gereboot worden... maargoed, das voor latere zorg.
De oude mailscannen wel make deinstall gedaan ?
En enventuweel in de perl dir die file's weggooien en overnieuw installen

Wat ik wel eens doe bij de oude versie eerst helemaal cleane dus wat kan helpen.
make deinstall ,make clean ,make distclean

[ Voor 6% gewijzigd door stefklep op 22-01-2005 15:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de nieuwe versie van mailscanner er afgegooid dmv pkg_delete. geen make deinstall en dergelijken gedaan.

de oude versie (4.32.5) staat er nu op en die probeer ik weer aan de praat te krijgen. voorlopig is de bak nog flink bezig perl te compileren. tis een piii 500 met 390mb ram, dus we moeten even geduld hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmzzz, de compilatie knalt er ook uit. het zit ff niet mee vandaag.

leuke error melding:
Can't locate Carp/Heavy.pm in @INC (@INC contains: lib) at lib/Carp.pm line 187.
*** Error code 2

heb even een make clean gedaan en het pakket uit /usr/ports/distfiles gegooid en probeer het nog eens.

Verwijderd

Topicstarter
ok, perl 5.8.5 staat erop, met de daarbij standaard meegeleverde modules. maar nogsteeds foutmeldingen bij het opstarten van mailscanner:

Can't locate HTML/TokeParser.pm in @INC (@INC contains: /usr/local/lib/MailScanner /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.8.5/mach /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.8.5 /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.6.1 /usr/local/lib/perl5/site_perl /usr/local/lib/perl5/5.8.5/BSDPAN /usr/local/lib/perl5/5.8.5/mach /usr/local/lib/perl5/5.8.5 . /usr/local/lib/MailScanner) at /usr/local/lib/MailScanner/MailScanner/MCPMessage.pm line 44.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/local/lib/MailScanner/MailScanner/MCPMessage.pm line 44.
Compilation failed in require at /usr/local/libexec/MailScanner/MailScanner line 73.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/local/libexec/MailScanner/MailScanner line 73.

enig idee waar ik die html/tokeparser.pm kan vinden? ik vond hier iemand die het probleem heeft opgelost, alleen das een debian pakket..

• stefklep

stefklep

((Stefklepje))

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:41:
ok, perl 5.8.5 staat erop, met de daarbij standaard meegeleverde modules. maar nogsteeds foutmeldingen bij het opstarten van mailscanner:

Can't locate HTML/TokeParser.pm in @INC (@INC contains: /usr/local/lib/MailScanner /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.8.5/mach /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.8.5 /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.6.1 /usr/local/lib/perl5/site_perl /usr/local/lib/perl5/5.8.5/BSDPAN /usr/local/lib/perl5/5.8.5/mach /usr/local/lib/perl5/5.8.5 . /usr/local/lib/MailScanner) at /usr/local/lib/MailScanner/MailScanner/MCPMessage.pm line 44.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/local/lib/MailScanner/MailScanner/MCPMessage.pm line 44.
Compilation failed in require at /usr/local/libexec/MailScanner/MailScanner line 73.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/local/libexec/MailScanner/MailScanner line 73.

enig idee waar ik die html/tokeparser.pm kan vinden? ik vond hier iemand die het probleem heeft opgelost, alleen das een debian pakket..
Hoe heb je hem er opgezet via ports of via pkg_add ?
Vertel eens wat meer wat je allemaal hebt uitgevoerd kwa commando's enzo

• Soultaker
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:41:
www/p5-HTML-Parser installeren uit de ports. Alle dependencies van MailScanner zullen wel in de ports tree te vinden zijn.

Anders moet je voor de zekerheid even alle Perl packages deïnstalleren en dan de programma's die er een dependency op hebben opnieuw installeren. Maar ja, dat is wel een hoop werk.

Verwijderd

Topicstarter
ik installeer altijd alles vanuit de ports. via make install clean.

de bovenstaande foutmeldingen komen altijd voort uit het draaien van het startup script mailscanner.sh uit /usr/local/etc/rc.d/

de upgrade van die perl module verhelpt inderdaad deze foutmelding. op naar de volgende. na het runnen van ./mailscanner.sh krijgen we het volgende te zien:

Can't locate Compress/Zlib.pm in @INC (@INC contains: /usr/local/lib/MailScanner /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.8.5/mach /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.8.5 /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.6.1 /usr/local/lib/perl5/site_perl /usr/local/lib/perl5/5.8.5/BSDPAN /usr/local/lib/perl5/5.8.5/mach /usr/local/lib/perl5/5.8.5 . /usr/local/lib/MailScanner) at /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.6.1/Archive/Zip.pm line 24.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.6.1/Archive/Zip.pm line 24.
Compilation failed in require at /usr/local/lib/MailScanner/MailScanner/Message.pm line 46.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/local/lib/MailScanner/MailScanner/Message.pm line 46.
Compilation failed in require at /usr/local/libexec/MailScanner/MailScanner line 52.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/local/libexec/MailScanner/MailScanner line 52.

hieruit concludeerde ik dat de p5-Compress-Zlib module voor perl niet goed werkte. die en alles wat ermee te maken had eraf gegooid met behulp van pkg_delete.

toen opnieuw mailscanner geinstaleerd (de oude versie). en hij start netjes zonder foutmeldingen op. heb zojuist postfix weer zo ingesteld dat de mail weer via mailscanner moet gaan lopen. ben benieuwd of alles er weer doorheen komt!

Verwijderd

Topicstarter
en na deinstallatie en herinstallatie van spamassassins werkt het weer! tegek :D

bedankt soultaker, stefklep!
Pagina: 1