Ervaringen met Vigor 2600g (of anderen) voor XS4ALL

Pagina: 1
Acties:

• Jemimus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-01-2023
Ik ben vrij onbekend in de adsl-router markt.. veel mensen schijnen enthousiast te zijn over de Vigor 2600 serie...

Ik heb momenteel natuurlijk de Speedtouch 510, maar ik zal moeten uitzoeken hoe ik mijn nieuwe router zal moeten instellen... naast de Xs4all site, waar kan ik nog meer data hierover vinden?

Voor de rest.. vinden jullie de Vigor 2600g een aanrader? Of zijn er anderen die ook het overwegen waar zijn ? Graag persoonlijke ervaringen!

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik heb slechte ervaringen met Vigor modems (maar daarin tegen kom ik ook alleen bij storingen), als je een slechte of een lange lijn hebt dan zijn die Vigors geneigd om te hoog in te trainen waardoor de SNR te laag word en de verbinding instabiel word.
Pak je bv een Copperjet, die traint dan op een lagere snelheid waardoor de SNR omhoog gaat en de lijn wel stabiel is.

Maar voor hetzelfde geld heb je een nette lijn met genoeg overcapaciteit dan kan het best zijn dat een Vigor prima werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 02:31 ]

Verwijderd

Tjaaa , kort door de bocht . Staat hier een Vigor 2600 en die is top. Ik zit dan wel 800 meter van de centrale. gekke ding trained 8032/1024. Hoop dat je er iets mee kan.

Aan de andere kant hoor ik wel veel slechte verhalen over de vigors. Dus als je er niet zoveel verstand van heb . Zou ik je toch adviseren een ander modem te pakken. Zoals wasa al aan gaf iets van een Copperjet.

Suc6

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-02 17:44
Hier heb ik een 8 / 1Mbit BBned lijn icm. een DrayTek Vigor 2600G.

Echt geen enkel probleem, rete snel, rete stabiel. Geen klapperende lijn niets.

System Uptime: 965:21:59
WAN Status Uptime: 965:21:14

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
   Running Mode            :    G.DMT       State                : SHOWTIME
   DS Actual Rate          :  8064000 bps   US Actual Rate       :   928000 bps
   DS maximum Rate         :  8800000 bps   US maximum Rate      :   992000 bps
   DS Path Mode            :  Interleave    US Path Mode         :  Interleave
   NE Current Attenuation  :    13.0  dB    Cur SNR Margin       :     8.5  dB
   DS actual PSDM(C)       : 00000003       US actual PSDM(R)    : 000037ab
   ADSL Firmware Version   : 42e2ea53
  -------------------------------- ATU-C Info ---------------------------------
   Far Current Attenuation :    10.0  dB    Far SNR Margin       :     7.0  dB
   CO ITU Version[0]       : 00004753       CO ITU Version[1]    : 504e0007
   DSLAM CHIPSET VENDOR    : < Nokia >
  -----------------------------------------------------------------------------

Verwijderd

Chutney schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 11:06:
Hier heb ik een 8 / 1Mbit BBned lijn icm. een DrayTek Vigor 2600G.

Echt geen enkel probleem, rete snel, rete stabiel. Geen klapperende lijn niets.

System Uptime: 965:21:59
WAN Status Uptime: 965:21:14

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
   DS Actual Rate          :  8064000 bps   US Actual Rate       :   928000 bps
   DS maximum Rate         :  8800000 bps   US maximum Rate      :   992000 bps
   DS Path Mode            :  Interleave    US Path Mode         :  Interleave
   NE Current Attenuation  :    13.0  dB    Cur SNR Margin       :     8.5  dB
   DS actual PSDM(C)       : 00000003       US actual PSDM(R)    : 000037ab
   ADSL Firmware Version   : 42e2ea53
   Far Current Attenuation :    10.0  dB    Far SNR Margin       :     7.0  dB
   CO ITU Version[0]       : 00004753       CO ITU Version[1]    : 504e0007
   DSLAM CHIPSET VENDOR    : < Nokia >
  -----------------------------------------------------------------------------
Aangezien je Attenuation en SNR gok ik dat je kabellengte slechts zo'n 2km is, dit is dus een optimale situatie zoals ik al aangaf waar je waarschijnlijk geen problemen zult ondervinden :P

Overigens ben ik over de speedtouch 510 ook zeer te spreken, waarom wil je een vigor aanschaffen?
Als je deze nou wilt aanschaffen ivm wireless is het mischien ook een optie om gewoon een losse access-point te kopen :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 11:59 ]

• Chutney
klopt, ongeveer 400 meter volgens verschillende testen op 't net. Klopt hemelsbreed ook wel aardig ja.

• MDadm
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10-2022

MDadm

MD not admin

Heb een Vigor 2600. Heb deze direct aangeschaft toen ik eindelijk ADSL kon nemen. Ben er zeer over te spreken. Eenvoudig en goed in te stellen en ook een imho goede firewall. Overigens heb ik deze week eens gekeken naar mijn SNR etc. ik moet zeggen dat het me niet zoveel zegt maar ik was lichtelijk verbaasd over onderstaande

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 --------------------------- ATU-R Info (annex A) ----------------------------
 DS Actual Rate          :  1120000 bps   US Actual Rate       :   352000 bps
 DS maximum Rate         : 10752000 bps   US maximum Rate      :   992000 bps
 DS Path Mode            :        Fast    US Path Mode         :        Fast
 NE Current Attenuation  :    15.0  dB    Cur SNR Margin       :    41.0  dB
 Far Current Attenuation :    11.0  dB    Far SNR Margin       : 2147483641.0 dB

Ik bedoel dus de DS maximum Rate van 10752000 ( :) denk ik) bps en die enorm hoge Far SNR Margin. Iemand enig idee hoe en waarom?

[ Voor 6% gewijzigd door MDadm op 22-01-2005 13:33 . Reden: spelling ]

M6N 1,7 Banias M10 1024MB Travelstar 7K60 IPW2100 Combi en nu ook MacBook C2D 2,0Ghz 2048MB

Verwijderd

Chutney schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 12:01:
klopt, ongeveer 400 meter volgens verschillende testen op 't net. Klopt hemelsbreed ook wel aardig ja.
Lucky you :9

Ik vind het alleen verradelijk dat testen uitgaan van een lengte bepaald door routeplanning, terwijl kabellengte altijd langer is |:(

• Jemimus
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 11:50:
[...]

Overigens ben ik over de speedtouch 510 ook zeer te spreken, waarom wil je een vigor aanschaffen?
Als je deze nou wilt aanschaffen ivm wireless is het mischien ook een optie om gewoon een losse access-point te kopen :?
Ik heb de 510v3 (pots), (firmware R3.7.2.1) en hij begint nogal wat kuren te vertonen.

Zo kan ik geen static entries meer veranderen, omdat hij bij het minste of geringste verandering helemaal vast loopt, en af en toe zelfs zijn hele configuratie kwijt raakt. Daarnaast spoort de web interface niet helemaal, zo displayed hij bijvoorbeeld de NAT configuratie vaak niet goed. De hellft van de tijd kom ik zoizo niet naar binnen via telnet,

Ik zoek inderdaad ook wireless functionaliteit, met 11g en WPA ondersteuning. Ik zag ook dat de Vigor vlan en bandbreedte restricties ondersteund, en dat zou voor mij ook erg handig zijn.

Verder zijn de VPN functies erg cool en uitgebreid. Ik weet niet in hoeverre dit tegewoordig normaal is hoor. Als het een success blijkt, dan ga ik waarschijnlijk een WAN trekken tussen mijn huis en familie, waar ik ook zon ding neer zou zetten. Voor de familie is de content filtering mogelijkheid van zijn firewall handig.. hehe

Als ik zo alle berichten lees over adsl routers oer op fok, dan krijg ik een beetje het idee dat er geen echte lijn zit in wat wel en niet goed werkt.. afstand tot de centrale en signaal/ruis verhouding blijft een zeer belangrijk factor.. Daarnaast het netwerk waar je op zit, en de firmware die je in combinatie gebruikt... Dus ik denk dat ik gewoon me chances moet nemen en zo'n ding in huis halen... als het niet goed werkt kan ik em altijd terugbrengen.

Kunnen jullie me misschien wat tips geven over hoe ik de lijn kwaliteit kan testen? Zijn er ook sites waar ik uitleg kan vinden over de verschillende soorten instellingen en waardes waar ik mee te maken ga krijgen als ik in dat ding zit te rommelen> ik zie erg veel termen hier voorbijkomen waar ik weinig van snap..

Verwijderd

Iedere lijn heeft zijn eigen eigenschappen en dit geldt ook voor modems, de enigste manier om hier zeker van te zijn is gewoon uitproberen.

Welke snelheid wil je gaan nemen, welke netwerkaanbieder en wat is volgens de postcodecheck de afstand naar de centrale?

• Jemimus
Ik heb op dit moment fast-adsl van KPN, via Xs4all. Waar kan ik een postcodecheck vinden die ook de afstand schat?

Verwijderd

Jemimus schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 20:05:
Ik heb op dit moment fast-adsl van KPN, via Xs4all. Waar kan ik een postcodecheck vinden die ook de afstand schat?
Geen idee waar je die kunt vinden :P

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
MDadm schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 12:14:
Heb een Vigor 2600. Heb deze direct aangeschaft toen ik eindelijk ADSL kon nemen. Ben er zeer over te spreken. Eenvoudig en goed in te stellen en ook een imho goede firewall. Overigens heb ik deze week eens gekeken naar mijn SNR etc. ik moet zeggen dat het me niet zoveel zegt maar ik was lichtelijk verbaasd over onderstaande

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

Ik bedoel dus de DS maximum Rate van 10752000 ( :) denk ik) bps en die enorm hoge Far SNR Margin. Iemand enig idee hoe en waarom?
Niet zo heel gek dat je SNR zo ruim is natuurlijk op een DSL verbinding die niet wide-open is. Als je een 2-8/1 verbinding hebt (wide-open) is de SNR altijd minimaal omdat je verbinding op het maximale intrained.
Jemimus schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:27:
[...]

Ik heb de 510v3 (pots), (firmware R3.7.2.1) en hij begint nogal wat kuren te vertonen.
Was daar niet iets mee met die serie de v3? Iets met rotte elco's ofzo? Na verloop van tijd (eerder dan je verwacht of ivm de v4 versie) dat deze instabiel wordt en niet foutloos meer functioneerd.

[ Voor 4% gewijzigd door bjck op 23-01-2005 01:04 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Chutney
Jemimus schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 20:05:
Hier een aantal linkjes waarmee je kunt testen:

Link 1
Link 2

Verwijderd

MDadm schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 12:14:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

Denk een bugje in je modem, die Far SNR Margin waarde die hij aangeeft is onmogelijk ;)

Die DS Maximum Rate is een indicatie wat je maximaal uit de lijn zou kunnen halen (met een ander abonnement uiteraard), hier zit een of andere berekening achter en dus enkel ter indicatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 14:18 ]

• Chutney
Wat me opvalt is dat KPN lijntjes bij DS Path Mode 't volgende hebben:

DS Path Mode : Fast

En BBned lijntjes het volgende:

DS Path Mode : Interleave

Wat houd dit precies in?

Verwijderd

Chutney schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:39:
Wat me opvalt is dat KPN lijntjes bij DS Path Mode 't volgende hebben:

DS Path Mode : Fast

En BBned lijntjes het volgende:

DS Path Mode : Interleave

Wat houd dit precies in?
Interleave is ietsjes minder langzaam (daarom heet het andere ook FAST ;) ), maar heeft iets van een soort "check" waardoor "fouten" worden hersteld.

Mischien beetje krom uitgelegd maar precies weet ik het ook niet, komt wel hierop neer als ik me niet vergis :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 14:47 ]

• Jemimus
Chutney schreef op zondag 23 januari 2005 @ 10:04:
[...]

Hier een aantal linkjes waarmee je kunt testen:

Link 1
Link 2
Centrale: Gv-Lsdm
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 1275 meter.

En 2.1 km volgens de andere :)
Pagina: 1