Storing op TFT bij veel bewegend beeld (DVI)

Pagina: 1
Acties:

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
Ik heb sinds kort een Philips Brilliance 200P3. Een TFT-panel met native resolutie van 1600x1200 pixels.

Videokaart: Asus V9570 (GeForce FX 5700)

In eerste instantie gebruikte ik de monitor met een analoge kabel (D-SUB). Geen problemen, goed beeld. Ik heb uiteindelijk een DVI kabel gekocht, single link. Hiermee had ik problemen. In 1280x1024 liep het prima, maar in 1600x1200 ging het helemaal fout. Soms flitste er nog wel eens iets door het beeld, maar meestal bleef het beeld zwart.
Ik heb vervolgens een dual link kabel gekocht, maar ook dit had geen goed resultaat (net zo slecht).

Uiteindelijk heb ik de nVidia Forceware 71.40 drivers (van Guru3D) geïnstalleerd (eerst had ik versie 66.31) en warempel, het beeld was superstrak! Ikke blij! :)

Maarrrrr...

Toen ging ik een beetje spelen met mijn pc en ik moest mijn HD defragmenteren. Hiervoor gebruik ik Diskeeper en tijdens het defraggen (met de drive map in beeld) begon het beeld weer te knipperen, strepen, soms wat ruis en soms zwart). Nu ging er een lampje branden: zou het signaal gestoord raken als er veel data verstuurd wordt over de DVI-kabel? :?

Op continu 60 Hz zou ik zeggen van niet, dan moet het constan zijn (toch?), maar als ik bijvoorbeeld heel hard met een window heen en weer ging schuiven, dus als er veel in beeld verandert, dan wordt de storing erger.

Als ik een film op full-screen bekijk, dan is er ook wel eens wat storing zichtbaar, maar niet zo extreem als in het geval met dat windowtje.

Het is me nu wel duidelijk dat ik met die nieuwe Forceware driver een stuk ben opgeschoten (ik was al bang dat het misschien aan de monitor lag). Maar het probleem is er nog.

Zou het aan de (DVI-poort van de) videokaart kunnen liggen?
Ligt het aan windows (Windows XP Pro, volledig up-to-date)?
Of ligt het nog steeds aan de drivers?

Is er iemand die dit probleem kent en misschien een oplossing weet of een suggestie heeft?

Het is dat ik geen andere pc in de buurt heb met een DVI-uitgang, anders had ik dat eerst geprobeerd.

Alvast bedankt. :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:44

KneoK

Not in a million lightyears

Twee vraagjes:

• Heb je je oude monitor nog ?
• Heb je bij je videokaart toevallig een DVI/D-SUB convertertje gekregen ?

Als je beiden (nog) hebt dan kun je in ieder geval de DVI uitgang testen door dat convertertje + oude monitor te gebruiken.
Anders kun je je TFT met oude D-SUB kabel testen op de convertor.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
Hmm... ik had nog een oude Radeon 8500le met DVI-uitgang liggen en daar werkt het perfect. Het lijkt er dus op dat mijn DVI-uitgang brak is. Gelukkig maar dat het niet mijn monitor is! :)

Even het bonnetje zoeken, want ik heb die videokaartnog niet zo lang.

In ieder geval bedankt voor de reactie! :)