[FreeBSD/Linux] Tijdelijke backup voor e-mail

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42
Ik heb hier thuis een hele mooie Exchange 2003 server staan die rechtstreeks aan mijn IP adres is gekoppeld. E-mail krijg ik dus rechtstreeks binnen via het ADSL lijntje naar ons huis.

Nou is het zo dat, net zoals elke server van tijd tot tijd, ook deze server binnenkort onderhoud nodig heeft. Dit zal ongeveer volgende maand zijn. Er moeten nieuwe harde schijven en een nieuwe voeding in en wie weet zelfs het geheel vervangen van moederbord en processor. Maar in ieder geval, ik ben lid van een mailinglist en als de server niet bereikbaar is dat vervelend voor de lijstserver. Mensen die mij daarnaast rechtstreeks naar mij toe een e-mail sturen krijgen bovendien een melding dat de e-mail onbezorgbaar is.

Ik heb hier een flink aantal computertjes staan en daarom heb ik het volgende in gedachten. Ik installeer FreeBSD of een linux variant op één van deze computers en configureer hem zo om e-mail te ontvangen voor mijn domeinnaam. Deze moeten dan worden opgeslagen in een soort tijdelijke queu. Als ik mijn Exchange server weer online heb en hij weer klaar is om e-mail te verzenden moet alle e-mail alsnog worden doorgestuurd naar mijn Exchange server.

Mijn vraag is eigenlijk of dit laatste op een normale manier mogelijk is. Als ik even logisch nadenk kom ik tot de conclusie dat dat DNS-technisch gezien nooit gaat lukken. Ik zal dus sowiezo mijn unix-bak moeten aanpassen zodat hij niet meer weet dat hij bij mijn domein hoort. Anders zou hij het immers naar zichzelf toesturen.

Is er een mailpakket die na een dergelijke actie in staat is om intern e-mail door te sturen, terwijl de betreffende domeinnaam via het wereldwijde DNS netwerk niet werkt (immers je kan niet je eigen ADSL IP-adres vanuit je interne netwerk aanspreken) ? Het meest makkelijk zou voor mij Postfix zijn, omdat ik daar enigszins ervaring mee heb (beperkt).

Alvast bedankt.

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Ik zou zeggen ga aan de slag het is allemaal mogelijk. Ofwel gaa eems proberen en als er probleem komen kan je ze hier weer melden ;) Naar eerst wel even in google te zoeken he had je trouwens dit ook wel kunnen vinden

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik draai zelf ook mijn mailservices en eens in de zoveel tijd bezoek ik een LAN party of is de server gewoon offline. Ik was van plan om ergens een oude pc weg te halen en met een live cd'tje even snel te configureren. Echter weet ik ook niet hoe het dan verder moet als er eenmaal nieuwe mail is binnengekomen op de tijdelijke mailserver, dus ik ga dit topic even volgen :) =

Verwijderd

Waarom gebruik je niet gewoon Exchange 2003 en windows als backupserver? Dan kan je later ook de mail makkelijk exporteren en bij je gewone server importeren. Zo min mogelijk downtime.

Intern doorsturen kan dat niet gewoon door de hosts file aan te passen in /etc/? Verzin je gewoon een intern domein zoals mail.local ofzo op de backupserver die verwijst naar het interne adres van je gewone server en dan mail je daarheen.

• Zwerver
  • Niet online
Dit is toch echt basic MX werk hoor ;) Als je in de dns opgeeft wat de secundaire MX is (kan dus ook intern!) dan gaat de server zodra de primairy MX weer up is gewoon de mail daarheen sluizen. Zo doen wij dat ook allemaal met mailserver die op het Internet staan. Dus ik zou me even gaan verdiepen in die materie en daar hoef je echt geen dure MS Exchange meer voor neer te zetten ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mail die gestuurd wordt in de tijd dat je server offline is wordt nog tot een dag of 4 na de eerste poging bewaard. Periodiek zal men proberen als nog af te leveren. Het is echt geen enkel probleem de machine even een paar uur offline te halen voor onderhoud.

• beuki
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 11:54
Zwerver schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 01:13:
Dit is toch echt basic MX werk hoor ;) Als je in de dns opgeeft wat de secundaire MX is (kan dus ook intern!) dan gaat de server zodra de primairy MX weer up is gewoon de mail daarheen sluizen. Zo doen wij dat ook allemaal met mailserver die op het Internet staan. Dus ik zou me even gaan verdiepen in die materie en daar hoef je echt geen dure MS Exchange meer voor neer te zetten ;)
Dan moet je dus wel een server configureren die als secundaire MailExchanger functioneerd en de mail tijdelijk opslaat en doorstuurt naar de primaire MailExchanger zodra deze weer beschikbaar is!!

• Zwerver
  • Niet online
beuki schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 02:06:
[...]

Dan moet je dus wel een server configureren die als secundaire MailExchanger functioneerd en de mail tijdelijk opslaat en doorstuurt naar de primaire MailExchanger zodra deze weer beschikbaar is!!
Het doorsturen naar je P-MX is geen probleem als je de MX records maar goed instelt... als je queuetijd niet te kort is gaat die van zelf de mail doorsturen naar de MX die als primairy ingsteld staat zodra die weer online is. Het instellen van postfix/qmail /whatever voor die doeleinden is zeer goed beschreven op verschillende sites.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Hoe het moet staat [url=http://www.akadia.com/services/postfix_mx_backup.html hier] uitgelegd voor Postfix.
Je hoeft niet eens die machine extern te zetten, ik zou het gewoon intern oplossen met een portforward. Dus de ip-adressen van je 2 mx hosts zijn hetzelfde, en voordat je je mailserver uit de lucht haalt zet je poort forward van de primary naar de secondary.
Op de secondary zet je in /etc/hosts het locale adres van de primary, en klaar ben je.

Ik zou het natuurlijk wel eerst even testen door de backup in te stellen als SMTP server in je mail client, en dan een mailtje te sturen naar een user op de primary.

[ Voor 16% gewijzigd door jvhaarst op 22-01-2005 11:19 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hoe lang verwacht je offline te zijn eigenlijk? :)

SMTP is er eigenlijk best wel op voorzien dat een mailhost niet altijd op is, en zal dus gewoon voor een langere periode (per mail server / configuratie afhankelijk - maar 3 dagen proberen is vrij standaard) blijven proberen de mail te bezorgen.

Verwacht je echt zo ontzettend lang offline te zijn? :)

Verder - het mainboard en harddisks enzo vervangen van je 'server' - is het dna niet logischer dat je gewoon een nieuwe server bouwt - de oude online laat staan - en vervolgens migreert van de oude naar de nieuwe terwijl beide online zijn?

heb je ook rekening gehouden met de mogelijke problemen die je Windows configuratie kan oplopen als je je mainboard / disk-controller vervangt?

• Dennis
  • Laatst online: 21:42
Allereerst super bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik zal er even op in gaan.
jvhaarst schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 11:16:
Hoe het moet staat [url=http://www.akadia.com/services/postfix_mx_backup.html hier] uitgelegd voor Postfix.
Is dat niet alleen voor externe backups? Want ik kan niet mijn MX records wijzigen. Althans, met verzoeken zou ik het wel kunnen doen maar daar voel ik niet zo veel voor.
Je hoeft niet eens die machine extern te zetten, ik zou het gewoon intern oplossen met een portforward. Dus de ip-adressen van je 2 mx hosts zijn hetzelfde, en voordat je je mailserver uit de lucht haalt zet je poort forward van de primary naar de secondary.
Op de secondary zet je in /etc/hosts het locale adres van de primary, en klaar ben je.
Het was inderdaad mijn bedoeling om het intern te doen aangezien ik geen computers heb om even snel voor hosting te regelen.
Ik zou het natuurlijk wel eerst even testen door de backup in te stellen als SMTP server in je mail client, en dan een mailtje te sturen naar een user op de primary.
Tuurlijk, testen is nooit een probleem en het onderhoud aan mijn server heeft geen enorme haast, dus ik heb alle tijd :).
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 00:34:
Waarom gebruik je niet gewoon Exchange 2003 en windows als backupserver? Dan kan je later ook de mail makkelijk exporteren en bij je gewone server importeren. Zo min mogelijk downtime.

Intern doorsturen kan dat niet gewoon door de hosts file aan te passen in /etc/? Verzin je gewoon een intern domein zoals mail.local ofzo op de backupserver die verwijst naar het interne adres van je gewone server en dan mail je daarheen.
Ik heb hier over nagedacht en op zich is er niet echt een fundamenteel bezwaar tegen. Echter, ik denk dat een Linux bak snel configureren voor dit soort doeleinden sneller gaat dan een complete Exchange server configureren. Daarnaast is het zo dat ik denk dat op internet meer documentatie voor Postfix/Sendmail te verkrijgen is t.o.v. Exchange en de dingen die ik wil doen (doorsturen nadat e-mail al ontvangen is) daarom gemakkelijker zijn terug te vinden.
Zwerver schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 01:13:
Dit is toch echt basic MX werk hoor ;) Als je in de dns opgeeft wat de secundaire MX is (kan dus ook intern!)
Dit snap ik niet helemaal? In mij MX record voor domeinnaam.nl staat mijn internet ip-adres. Dan kan ik daar toch nooit een intern IP adres opgeven? Als e-mail éénmaal binnenkomt op mijn IP adres dan wordt daar DNS-technisch toch niks meer mee gedaan? Immers, mijn router forward het naar mijn Exchange server en daar wordt het in de mailstore opgeslagen. Of kijkt Exchange ook nog in de MX records?
elevator schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 11:22:
Hoe lang verwacht je offline te zijn eigenlijk? :)
Dat hangt er vanaf. Het zou wel eens een hele dag kunnen duren, maar ik denk korter. Ik ga denk ik een kloon maken van mijn Windows 2003 installatie en proberen die op mijn andere pc (het nieuwe moederbord) aan de praat te krijgen voordat ik de server definitief van een nieuw moederbord voorzie. Dit is ook een antwoord op de andere vragen in je bericht :).
SMTP is er eigenlijk best wel op voorzien dat een mailhost niet altijd op is, en zal dus gewoon voor een langere periode (per mail server / configuratie afhankelijk - maar 3 dagen proberen is vrij standaard) blijven proberen de mail te bezorgen.
Maar dat lijkt me toch vrij vervelend voor de verzenders van e-mail, want ik weet dat die dan een undeliverable melding krijgen.
Verder - het mainboard en harddisks enzo vervangen van je 'server' - is het dna niet logischer dat je gewoon een nieuwe server bouwt - de oude online laat staan - en vervolgens migreert van de oude naar de nieuwe terwijl beide online zijn?
Dat is in principe een optie, maar ik moet even kijken hoe ik dat Exchange-technisch moet doen, aangezien ik er weer niet zó veel kaas van heb gegeten.
heb je ook rekening gehouden met de mogelijke problemen die je Windows configuratie kan oplopen als je je mainboard / disk-controller vervangt?
Ja dus, dit ga ik uitvoerig testen.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Dit snap ik niet helemaal? In mij MX record voor domeinnaam.nl staat mijn internet ip-adres. Dan kan ik daar toch nooit een intern IP adres opgeven? Als e-mail éénmaal binnenkomt op mijn IP adres dan wordt daar DNS-technisch toch niks meer mee gedaan? Immers, mijn router forward het naar mijn Exchange server en daar wordt het in de mailstore opgeslagen. Of kijkt Exchange ook nog in de MX records?
Volgens mij is het dan intern nog een keer mogelijk hetzelfde trukje toe te passen. Een DNS server opzetten (dezelfde server) die het na je primaire (die offline gaat) mailserver wordt gestuurd, indien die niet bereikbaar is naar 127.0.0.1 (local) sturen.

Ik zal me er binnekort eens in verdiepen aangezien ik hetzelfde doel heb, alleen draai ik al sendmail.

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

M-ThijZ schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:09:
[...]

Volgens mij is het dan intern nog een keer mogelijk hetzelfde trukje toe te passen. Een DNS server opzetten (dezelfde server) die het na je primaire (die offline gaat) mailserver wordt gestuurd, indien die niet bereikbaar is naar 127.0.0.1 (local) sturen.

Ik zal me er binnekort eens in verdiepen aangezien ik hetzelfde doel heb, alleen draai ik al sendmail.
Yip dat is mogelijk heb dat thuis hier ook heb eerst zonder dns voor mijn colo bak gedaan werkte perfect. Maak heb hier nu een sec staan van me dns en me colo bak als pri en werkt nog steeds perfect.

Je kan het gewoon doen met namedb staan in de /etc map en is optestarten met named /configfile.

Wel even op internet opzoeken wat je er precies in moet zetten om het werkend te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door stefklep op 22-01-2005 20:18 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dennis schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:51:
Maar dat lijkt me toch vrij vervelend voor de verzenders van e-mail, want ik weet dat die dan een undeliverable melding krijgen.
Nee, dat krijgen ze pas na 24 uur ofzo.
Eerst een warning, en dan na een paar dagen een final-error + bounce.

• raphidae
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Op je tijdelijke bak stel je de MTA in dat ie gewoon 200 weken blijft proberen en geen warnings verstuurt. Dan stop je de host die in je MX record staat in je /etc/hosts naar 0.0.0.0 oid.

Dan kan ie het nergens heensturen en houd ie het 200 weken vast. Als je goeie bak dan klaar is dan pleur je die op poort 25 en haal je die entry uit je /etc/hosts weg en dan stuurt ie het netjes naar je exchange server.

Every morning is the dawn of a new error.

Pagina: 1