Mobile CPU's

Pagina: 1
Acties:

• DarkWingDuck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-08 01:14
Allereerst wil ik even kwijt dat ik niet zeker weet of dit nou wel of niet hier mocht, omdat het informatie verzameling omtrent een laptop is.

Voor meer achtergrond info: [rml][ Laptops] Waar te vinden & Wat te kiezen?[/rml]

Ik wil Centrino's met AMD64 laptops gaan vergelijken alleen zijn er (voor zover ik gezien heb) niet echt duidelijke 1 op 1 benchmark tests... (als iemand weet waar ik die kan vinden, GRAAG!). Nou wilde ik van alle2 de merken gewoon losse benchmarks bekijken en die dan naast elkaar leggen. Maar zijn de AMD64 3400+ cpu's wel dezelfde als die in laptops zitten, zodat ik die benchmarks kan vertrouwen? Want er schijnen AMD64 M's te zijn en AMD64's. Ik kan door al die namen en types niet helemaal duidelijk krijgen wat waarvoor is en wat bij wat hoort.

Op dit moment lijkt me een AMD64 3400+ de beste keus voor mij, met het oog op de toekomst etc. Maar wat zou het voordeel worden van een 64bit cpu tegenover een 32bit cpu, zodra er 64bit software is etc? Hebben we het dan over een snelheidswinst van 5% of eerder over tientallen procenten?

Verder zijn de pentiums beter met dingen als videobewerking door de HTT (voor Adobe Premiere MOET je zelfs een cpu met HTT hebben), maar is de hypertransport vergelijkbaar met HTT? Kortom zou Premiere ook op een AMD64 werken (of zou iemand dat kunnen controleren)? Voor meer info over welke programma's ik gebruik, zie begin.

Laten we lekker link gaan doen!!!

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
http://www.adobe.com/products/premiere/systemreqs.html
Ik zie daar niet staan dat je HTT nodig heb, maar dat terzijde
misschien bedoel jij SSE?
Adobe Premiere requires the SSE instruction set for real-time previews, and requires that SSE be present and enabled to start. The SSE instruction set is included with Intel Pentium III and later processors, and with AMD Athlon XP and later processors.
Verder is Hypertransport een manier voor chips om met elkaar te kunnen communiceren, en HyperThreading (HTT) een manier van Intel om de (op dat moment) ongebruikte delen van een processor wel te gebruiken maar dan voor een andere opdracht (2 threads)

[ Voor 24% gewijzigd door boiert op 21-01-2005 21:16 ]

Verwijderd

een centrino met een amd 64 vergelijken kan niet omdat een centrino er op gericht is zuinig en mobiel te zijn. amd 64 is in feite gewoon een desktop processor die op wat minder voltage loopt.

tis een afweging maken tussen een lichte iets langzamere laptop wellicht ook een kleiner scherm.
of een desktop vervanger als de amd 64.
zo wie zo als jij video's enzo wil gaan bewerken kan je beter voor amd 64 of p4 gaan.
mijn vader heeft zelf een amd 64 1511i van acer oid, werkt wel erg smooth moet ik eerlijk zeggen. maar als je video wilt gaan bewerken is het wel handig om een andere hd te nemen van 7200 toeren. dan heb je een volwaardige desktop vervanger.

en over de 64 bit, met de windows 64 bit edion merk je op het moment nog helemaal niks, maar ik denk dat als de programmeurs over 3/4 jaar ongeveer doorhebben met wat er mee mogenlijk is enz enz dat het dan wel veel winst op kan leveren (10 tot 20 mischien wel?)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
offtopic:
Zeg, HyperTreading heeft maar een T, HyperTransport heeft er wel 2.
Om ze uit elkaar te houden lijken HT & HTT betere afkortingen dan de hier gebruikte HTT voor HT.
Intel gebruikt zelf toch ook niet voor niets HT ->
Afbeeldingslocatie: http://www.atmarkit.co.jp/fsys/kaisetsu/013ht_pentium4/ht_logo.jpg

Het Centrino platform is meer gericht op energie besparen = lange batterijduur.
Als je een beetje eerlijk wilt testen -> Mobile P4 vs Mobile AMD64 :D

[ Voor 3% gewijzigd door SH4D3H op 21-01-2005 21:26 ]

• DarkWingDuck
Boiert: ik heb momenteel een AMD1,4 en ik kreeg de melding dat ik HTT nodig had om Premiere te laten draaien :), maar dat zal dan wel SSE zijn. Overigens bedankt voor je heldere geest om ff op adobe te kijken, had daar zo niet 1,2,3 aan gedacht.

jojarno: het is idd de bedoeling om een 5400 of een 7200 toeren schijf te nemen en één 512MB reep, zodat ik die uit kan breiden met nog 'n 512, wanneer er weer wat geld is ;) De meeste laptop reepjes hebben CL3? De preciese CL vraag ik wel na voordat ik 'm bestel (als ik 'n keuze heb gemaakt :) )

SH4D3H: ik dacht dat het HyperThreadingTechnology(HTT) was ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DarkWingDuck op 21-01-2005 21:28 ]

• SH4D3H
offtopic:
Speel je CSS op Nexus?

• DarkWingDuck
offtopic:
jup ;) welke nick heb je?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
SH4D3H schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:25:

Het Centrino platform is meer gericht op energie besparen = lange batterijduur.
Als je een beetje eerlijk wilt testen -> Mobile P4 vs Mobile AMD64 :D
Idd, of wachten op die AMD Turion, die ook heel weinig gaat verbruiken, dan kan je Centrino wel gaan vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 21-01-2005 21:56 ]

March of the Eagles

• SH4D3H
Hacku schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:55:
Idd, of wachten op die AMD Turion, die ook heel weinig gaat verbruiken, dan kan je Centrino wel gaan vergelijken.
Had ik niet eens aan gedacht :o

offtopic:
Meestal als FooBarNL

• DarkWingDuck
En wanneer is die te verwachten? En de te verwachten prijs?

Punt is, als ik een paar uur op de accu kan werken is het voldoende. Over het algemeen zal ik wel bij stopcontacten werken. Zeker als ik wat zwaardere programmatuur draai. Voor thuis wil ik dan misschien ook 'n laptopkoeler aanschaffen, maar dat is voor latere zorg.

Ondanks dat het min of meer appels met peren vergelijken is, is de AMD64 dus wel krachtiger dan de Centrino? Maar met iets meer warmte en stroom.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Laptops met een mobile P4 kunnen ongeveer 1h voort met accu, mobile AMD64's ongeveer 2h.

Bij de Centrino is dat al 4-5h, en dat zal voor de AMD Turion wss ook zoiets worden. Die komt echter pas in Q2 van dit jaar (mei, juni), dus dat is nog even afwachten.

Prijzen zullen heus niet hoger zijn dan de huidige cpu's met gelijke rating, de prijs van de notebook hangt vooral af van wat de fabrikant allemaal meelevert.

[ Voor 25% gewijzigd door XWB op 21-01-2005 22:34 ]

March of the Eagles

• DarkWingDuck
mei/juni wordt vrees ik weer wat laat. Ik heb eigenlijk al sinds september een laptop in de planning staan, maar stel het steeds uit. Het enige nadeel van de pc evolutie is dat je niet echt weet wanneer je in moet springen... mij lijkt een amd64 dan wel ok. 2uur is genoeg. Als ik naar m'n vriendin ga met de trein ben zit ik 45minz in de intercity en de stoptrein van 15min is het niet waard om 'm te gebruiken. En in de bus zie ik mezelf ook niet zo gauw een laptop aanzetten :P Wel maybe als oversized mp3speler ;) Die functie hebben een hoop laptops ook d8 ik he? (is niet van belang, maar wel grappig)

Pagina: 1