@Christiaan
De strekking van je verhaal is mij helder. Je ervaart God, en daarom komt zin voor jou bij voorbaat al van buiten af. Toch wil ik er een aantal dingen uit halen die ik niet begrijp. Dat doe ik toch weer op de fileermethode omdat dit in dit geval wat geschikter is.
God is voor mij de naam die we hebben gegeven aan een onmetelijk groot bewustzijn, dat er altijd is geweest en er ook altijd zal zijn*, en dat het materiele universum heeft geschapen om een speelruimte te zijn waarin het zichzelf kan leren kennen. In dat materiele universum komen delen van dat bewustzijn in de organismen die daar leven tot uitdrukking, afhankelijk van de complexiteit van het organische systeem waarlangs dat geschied. Als ik spreek over een onderdeel zijn van een 'goddelijk geheel', dan bedoel ik enkel dat mijn bewustzijn een klein deel is van een groter geheel, en dat dat verbonden staat met andere mensen.
Ik denk dat ik mij wel wat voor kan stellen bij dit idee. Als ik bij * ben met lezen dan denk ik als eerste: waarom? De motivatie wordt daarna gegeven. Als ik het goed begrijp zijn in jouw visie alle "bewustzijns" onderdeel van een "heel groot" Bewustzijn. Het doel van dit Bewustzijn is het zichzelf kunnen leren kennen. Het middel is het materiele universum. Als advocaat van de duivel komt toch die eerdere vraag weer op stellen: waarom?
In dat materiele universum komen delen van dat bewustzijn in de organismen die daar leven tot uitdrukking, afhankelijk van de complexiteit van het organische systeem waarlangs dat geschied. Als ik spreek over een onderdeel zijn van een 'goddelijk geheel', dan bedoel ik enkel dat mijn bewustzijn een klein deel is van een groter geheel, en dat dat verbonden staat met andere mensen. Meer met sommigen dan met anderen.
Hoe moet ik die verbondenheid met andere mensen zien? Ik kan mij voorstellen dat je mensen kent met wie je direct goed contact hebt en dat het met andere minder klikt. Of denk je aan iets anders?
Het belangrijkste is dat ik leer dat ik alle mensen onderdeel zijn van datzelfde geheel, en dat zij in feite hetzelfde zijn als mij. Ik wil van al die andere mensen kunnen houden, zoals ik van mezelf houd. Vrijwel niet te behalen, maar ik vind het persoonlijk een goed en nastrevenswaardig doel.
Dit herken ik omdat je dit wel eerder hebt geschreven. Ik begrijp dit in het kader van het idee van Bewustzijn en kleinere bewustzijnen die daar onderdeel van zijn. Aangezien volgens jouw visie alle bewustzijnen eender zijn, onderdeel van een collectief, zijn ze gelijk en is aversie, haat, etc. onzin.
Maar ik snap er eigenlijk niets van vanuit mijn dagelijkse ervaring. De meeste mensen hebben geen betekenis voor mij. Ook geen negatieve. Geen waarde. Maar niet waardeloos. Wat is het nut om van iedereen te houden? Waarom zou je jezelf het doel stellen om van iedereen te houden? Wat zou je daarmee bereiken? Waarom zou je van eem Adolf H. of een vergelijkbaar persoon willen houden? (Ja, daar komt die Q weer met vriend A., lees gewoon 'iemand die hele stoute dingen heeft gedaan'). Als je van A. H. houdt, dan wil dat dus zeggen dat je die persoon waardeert. Daar heb ik mijn bedenkingen bij.
In de wijze waarop Jezus met mensen omgaat zie ik een voorbeeld, van hoe ik vind dat mensen moeten zijn tegenover elkaar. Dat vereist echter een grote geestelijke groei, omdat de meeste mensen in een diep egoisme vast zitten. Ik ook, en dat wil ik doorbreken.
Wat bedoel je in deze context met 'diep egoisme'?
Volledig altruisme is wat mij betreft ook niet nodig, en ik zie daar ook geen oproep toe. Het kunnen houden van een ander mens, onconditioneel en zonder restricties, vind ik het hoogste dat een mens kan. Waarom? Omdat het de meest ander-gerichte keuze is. Het is een vrije keuze, om te houden van een ander mens, zelfs als die ander je dat niet terug geeft of je zelfs negatief blijft behandelen.
Hier beantwoord je een klein beetje mijn vorige vraag, "waarom je houden van zo hoog in het vaandel draagt". De reden is dat het de meest ander-gerichte keuze is. Maar wat is daar nu zo 'goed' aan? Wat is er nu zo goed aan om je zoveel mogelijk op de ander te richten? De ander is ook onderdeel van dat bewustzijn, dus dat snap ik het wel, maar wat bereik je er mee? Als ik een beetje tussen de regels door lees (ja, altijd gevaarlijk, maar toch) dan bespeur ik de hoop dat je beloond wordt als je goed doet. Dat het goede uiteindelijk zal beloond worden. Dat vind ik als mens een hele sympathieke gedachte, maar vanuit de 'harde werkelijkheid' zeer naief. Maargoed, dit is gebaseerd op 'tussen de regels door lezen'.
Ik geloof dat God geen enkel doel voor mensen stelt, maar enkel hoopt dat zij 'het' (whatever) ooit in zullen zien.
Wat is het nut van dat 'het'? Wat winnen mensen daarbij tov van mensen die dat 'het' niet ooit in zullen zien?
Ik ben dus begonnen met dat gevoel over God, en ik heb daar een soort visie op de wereld bij ontwikkelt waarvan ik gevoelsmatig denk dat het goed is. Of dat ook zo is, is hier niet relevant, en ik ben de eerste die toe zal geven dat het nog vollop in ontwikkeling is. Maar dat het zin geeft is vast niet te ontkennen. Je kunt je afvragen *waarom* ik die zin buiten mezelf zoek, maar dat is in elk geval geen bewuste keuze geweest.
Dit is helder.
Ik heb juist het gevoel dat ik het binnen mezelf gevonden heb, in dat ik zelf heb gekozen om te gaan geloven, en te kiezen om me op een bepaalde manier tegenover de wereld op te stellen.
Het zijn toch altijd de details die mij zo verwonderen. Je hebt aan de ene kant het 'feit god' en aan de andere kant het 'zelf kiezen om te gaan geloven'. Q kan zich niet voorstellen dat hij er voor kiest om in de aanwezigheid van zijn iBook te gaan geloven. Er lijkt me toch minder keuzevrijheid dan men aanvankelijk zou denken. Het zou misschien kunnen dat God er al was maar dat je eerst niet goed keek. Hoe moet ik dit zien?
Zo, inmiddels ben ik mij er van bewust dat dit topic ging over dat Atheisme ook een geloof is. Fout!

Doe zelf moeite om er achter te komen hoe het wel zit en mocht de lezer dan nog bezwaren hebben, kom gerust terug. Zo. Kan niemand beweren dat dit offtopic gaat. Oh well. Ik daal af

Nu. Natuurlijk gebeuren er ook veel dingen met andere mensen. Hoe verklaar ik dat? Wel, vooral niet. Ik geloof niet dat God de hele dag de touwtjes in handen heeft, en van alles laat gebeuren. Wel geloof ik dat we soms kansen krijgen om te zien waar het (volgens bovenstaande visie) echt om draait (naastenliefde), maar dat we alsnog zelf die kans moeten grijpen. Met andere woorden; God respecteert mijn vrije wil om zelf doelen te stellen. Ik geef betekenis aan mijn eigen handelen. De enige betekenis die God verder geeft, is aan het bestaan van dit alles. Ik hoop het zo wat verduidelijkt te hebben.
God laat ons helemaal vrij, maar eigenlijk draait het stiekem maar om 1 ding: naastenliefde. Dat doet mij toch een beetje denken aan het idee dat de blinde wordt vertelt dat het niet uit maakt in welke richting deze loopt, dat het even goed wel in orde komt, maar dat in werkelijkheid slechts 1 richting de juiste is. En dan maar hopen dat hij de juiste richting vind.
Dan komen wij ook hier terug bij het punt met die 'vele dingen' die met andere mensen 'gebeuren'. Ik pak deze cursieve zin er nog eens bij.
[i]en dat het materiele universum heeft geschapen om een speelruimte te zijn waarin het zichzelf kan leren kennen.[/q]
Speelruimte. Hmm. Vanuit het verleden zijn er miljoenen mensen geboren en gestorven. Een zeer groot aantal zijn in erbarmelijke omstandigheden opgegroeid, om na een leven van honger en ellende op jonge leeftijd te creperen. Dat gebeurt tot op de dag van vandaag. Daar komt Q met zijn lijden en leed aan zetten. Tja, Q zie je van mijlen ver aankomen.
Wat o wat is er nu werkelijk zo belangrijk dat er een bestaan is 'geschapen' waarin zoveel mensen het niet treffen en getroffen worden door het diepste leed, zonder enige aanleiding?
Ik snap het niet. Wat ik wel snap is dat dat gene in ieder geval zeker niet in het belang van de mens is.