Toon posts:

Rare klik uit computerkast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
de laatste tijd heb ik steeds vastlopers , ik weet zelf niet hoe dit komt , heb al meedere dingen geprobeerd.

Als mijn fsb op 100 staat gaat er niets verkeerd maar zodra hij boven de 100 komt krijg ik die klik en een vastloper.
Dit gebeurd meestal bij het opstarten van een app of game.

iemand een id waar dit aan kan liggen ?

SYSTEEM :

msi kt3 ultra2 mainboard
amd athlon xp 2000+
512 mb ddr pc2700 333mhz (nanya)
geforce fx5900tx 128 mb
2x 80 gb maxtor

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Heb je geen last van lekkende condensatoren :?
Controleer deze dus.

Ik heb sinds kort ook lekkende condensatoren op m'n EPoX 8RDA. Ik heb EPoX gemaild en ze zouden kijken of ze nieuwe op konden sturen.
Ik heb er foto's bij gemaakt voor de verduidelijking :)

Afbeeldingslocatie: http://img19.exs.cx/img19/9959/bovenkantcondensatoren3qf.th.jpg
Klikbaar
Dit zijn de condensatoren die er bij mij het slechste aan toe zijn :/

[ Voor 77% gewijzigd door Thandor op 21-01-2005 18:36 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

heb al meedere dingen geprobeerd.
Zou je kunnen zeggen wat, dan kunnen we beter meedenken.

Als het vooral bij het overklokken gebeurd, kan het heel geod een temperatuursprobleem zijn
Verder zou die klik zou het calibreren van je harde schijf kunnen zijn, dan maakt ie een aanpassing in de stand van de koppen om met de temperatuureffecten weg te werken.. (kort door de bocht).. Als je HD dood aan het gaan is, doet ie dit "erg vaak"... wat zegt SMART?Probeer eens goed te luisteren waarh et vandaan komt. Kijk ook eens in je event log, daar staat misschien wel een melding in

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

heb je de kast al opengemaakt om te kijken waar de klik vandaan komt? Kan namelijk heel goed een overlijdende hd zijn

Verwijderd

een klik komt (vrijwel) altijd van iets wat beweegt in je pc, dus je hdd is je hoofdverdachte. draai eens een stresstest op je hdd...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Die klik hoeftkan wel :P niet te zijn van een kapotte hardeschijf. Als ik deze PC (met ASRock K7S8XE en Duron 1800MHz) flink laat crashen door m'n te hoog te oc'en in Windows krijg ik een BSOD en slaat de hardeschijf af. Dat zorgt ook voor een klik geluid.

Het opkomen van een BSOD gebeurt tegelijk met de "klik" van de hardeschijf die uitgaat. Daarom vermoed ik ook de condensatoren omdat er staat :
de laatste tijd heb ik steeds vastlopers
Dat verteld mij dat het probleem zich eerst niet voordeed. Lekkende condensatoren zorgen ervoor dat het bergafwaarts gaat met de PC. Steeds minder stabiliteit totdat het apparaat niet meer werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 21-01-2005 18:41 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

En aangezien het Maxtors zijn (die maken van nature een goed hoorbare klik als ze uitgaan)....

Verwijderd

Topicstarter
de oplossing is gevonden , gisteren zijn de 2 maxtors na een hele harde klik overleden , nu heb ik een western digital erin , het probleem is opgelost , alles werkt weer perfect

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Modbreak:Troll verwijderd.

Denk in het vervolg 2x na eer je iets post. Je zit wel erg op het randje qua forumgedrag .. Goede postrichtlijnen zijn de Het algemeen beleid en Algemene gedragsregels (Netiquette).

[ Voor 94% gewijzigd door BalusC op 29-01-2005 09:41 ]

specs

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:23

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Ik zou wel even kijken of je systeem niet te zwaar is voor je voeding. Die klik kan namelijk ook veroorzaakt worden door een tekort aan power. Als je aan het gamen bent, wordt je systeem redelijk zwaar belast. Als je dan toevallig twee harde schijven en nog wat apparatuur aan 1 power kabel hebt hangen kan het gebeuren dat die voor een momentje te weinig power krijgen.

Om te voorkomen dat de leeskop van de harde schijf op de daadwerkelijk draaiende schijf terecht komt, zit er een systeem in dat bij een power failure die kop als een gek naar buiten ramt voordat ie op die schijf terecht komt. Dat zou ook die tik die je hoorde kunnen zijn. Tenminste... een dergelijk probleem had ik ooit :P

Mooi dat het nu weer werkt, maar houd het in de gaten :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat je gelijk hebt , nu zit die nieuwe hd er een paar dagen in en het zelfde probleem komt weer , de hd maakt een klik en de pc loopt vast. mijn maxtor's zijn eraan overleden , snel dus een nieuwe voeding kopen. ff 1tje met meer vermogen dan maar :D

word er gek van , klote zooi

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:52

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 02:09:
ik denk dat je gelijk hebt , nu zit die nieuwe hd er een paar dagen in en het zelfde probleem komt weer , de hd maakt een klik en de pc loopt vast. mijn maxtor's zijn eraan overleden , snel dus een nieuwe voeding kopen. ff 1tje met meer vermogen dan maar :D

word er gek van , klote zooi
Vooral een degelijke voeding, een degelijke 300W voeding (waarschijnlijk 300W nominaal en overbelastbaar naar 400W) is beter dan 400W Q-tec voeding (waarschijnlijk 200W real en het schiet in brand bij 400W)

Meer info over voedingen zie de voeding-testen van tomshardware.com (deze testen met steeds stijgende weerstandbelastingen zijn beter dan gewone testen waar men checkt of een pc kan draaien met de voeding).

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 29-01-2005 02:20 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:27
*KLIK* en dan een reboot, ook gehad bij een systeem, Kast met 300W sweex PSU, slome Duron 1600 en een Radeon 9200SE, verder niet veel speciaals...
Sweex PSU vervangen door een QTEC die ik nog had liggen, heeft het een maand uitgehouden :|

Echt niet normaal die qtec en sweex gevallen, belabberde rotzooi. Heb er vorige week dan ook maar een 200W Astec OEM PSU ingedrukt (gesloopt uit Tulip P133 systeempjes, die oude opkoop rotzooi is toch ergens goed voor: PSUs en SIMMs :P), die dingen trekken hier al jaren onder de meest belabberde omstandigheden systemen die bomvol hardware zitten zonder ook maar een enkel probleem.

Verwijderd

Thandor schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 18:34:
Heb je geen last van lekkende condensatoren :?
Controleer deze dus.

Ik heb sinds kort ook lekkende condensatoren op m'n EPoX 8RDA. Ik heb EPoX gemaild en ze zouden kijken of ze nieuwe op konden sturen.
Ik heb er foto's bij gemaakt voor de verduidelijking :)

[afbeelding]
Klikbaar
Dit zijn de condensatoren die er bij mij het slechste aan toe zijn :/
Huh? Die van jou staan al helemaal bol? :?

Betekent dat dan superslechte kwaliteit, of misschien een power-surge?

Want ik neem aan dat dit niet over tijd gebeurt?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:27
Gebeurt wel over tijd. Die elco's missen een bepaalde stof waardoor ze onder belasting instabiel worden en gaan barsten.

Heb hier een Asrock K7S8XE+ bord liggen met een bolle elco bij de southbridge, heeft altijd vrolijk in de airflow van de intake fan gezeten, dus warmte is er amper bijgeweest. Toch gebarsten, terwijl de elco's bij de CPU allemaal nog goed zijn. Echter wel een brak vaak niet bootend en veel vastlopend systeem als resultaat.

instabiele voeding kan het niet aan liggen: de PSU is een 350W low-noise PSU van goede kwaliteit met stabiele lijnen. Verder draait het hele zwikkie sinds jaar en dag achter een UPS.
Toch lekker dat dit bord sterft op het moment dat ie nog in de garantie zit en dat er helemaal geen vervangend bord te krijgen is, gisteren alle winkels in de buurt lopen afbellen om zo'n bord, uiteindelijk had eentje nog een exemplaar liggen die nooit verkocht was.
Inmiddels dus ander bord van hetzelfde type (koopje, 25 euro voor bord met SATA onboard en SiS748 chipset), oude bord op garantie en we zien wel wanneer we dat kreng terug krijgen.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

@Maximized
Mijn EPoX 8RDA heeft last van de bekende slechte condensatoren, diegene met de productiefout. Ze staan momenteel nog boller, met nog meer zooi erop.
EPoX heeft woensdag nieuwe opgestuurd, heb ze helaas nog niet binnen.
Gelukkig draait mijn ASRock K7S8XE Rev 3.0 met Duron nog prima en kan ik nog rustig GoT'ten :P ;)

Alleen hoop ik wel dat de condensatoren op tijd binnen zijn, aankomende vrijdag heb ik een LAN.... 8)7

Verwijderd

He Sinner,

Heb je je elco's nou al gecheckt? Bij mijn huisgenoot, die ok een brak MSI-bordje had, veroorzaakten de lekkende elco''s de instabiliteit die uiteindelijk 2 harde schijven het leven heeft gekost. Zelfs een goede voeding is niet altijd stabiel genoeg om alles soepel te houden.

• J0J0
J0J0 schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 16:06:
Modbreak:Troll verwijderd.

Denk in het vervolg 2x na eer je iets post. Je zit wel erg op het randje qua forumgedrag .. Goede postrichtlijnen zijn de Het algemeen beleid en Algemene gedragsregels (Netiquette).
leuk dat je mijn post verwijderd hebt terwijl die voor mensen misschien toch bruikbaar was.
Maxtor heeft gewoon een gigantisch uitvalpercentage van hardeschijven. Ik vind daarom niet dat mijn post terecht verwijderd is. Maargoed wat ik nu doe mag niet en er word toch niet geluisterd.

ZUCHT

specs

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kun je dat staven met cijfermateriaal? vziw heeft maxtor een even hoog uitvalpercentage als andere grote hdd-bakkers (ook al is mijn ervaring ook anders ;)) :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
J0J0 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 00:36:
[...]
Maxtor heeft gewoon een gigantisch uitvalpercentage van hardeschijven.
Cijfermateriaal zou idd leuk zijn, want dit is IMHO 'gigantisch' overdreven.
Er is een serie Maxtor's geweest (30Gb, geproduceerd in Q1 en Q2 2003) met uitzonderlijk hoge uitvalspercentages, maar nog lang niet zo hoog als in IBM's Deskstar series (740GX weetjewel). Persoonlijk heb ik de afgelopen jaren geen enkele defecte Maxtor meer gehad (we hebben het hier over significante aantallen, niet over de 2 schijfjes in m'n eigen pc ;) ). Ik zorg er dan ook voor dat de schijven hier niet worden blootgesteld aan mechanische schokken en vooral ook niet aan te hoge temperaturen. Ik heb de indruk dat Maxtor's wat gevoeliger zijn voor oververhitting dan andere merken en ik vermoed dat een hoop van de 'Maxtor-is-evil' indianenverhalen van users komen die vrolijk 3 schijven boven op elkaar monteren in een krap kastje zonder airflow.
ZUCHT
Gij zegt het.

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 30-01-2005 11:05 ]

• J0J0
http://www.thedog.nl/foru...5096f6779fcbf6cb2ec39eb8f
Overigens ben ik ook nooit voorstander van Maxtor, Western Digital of Fujitsu harde schijven geweest.. en hield het altijd bij Seagate, ook weer vanwege ruim 10 jaar ervaring op dat gebied. Maar sinds dat al mijn leveranciers zich laten sturen door de grote menigte aan co-resellers die zich onderwerpen aan cheapass sjit die hun klanten willen.. leveren ze bijna geen Seagate meer.. nu ben ik zelfs gedwongen om veel Maxtor in te kopen.. en ja hoor.. het uitvalpercentage sinds die tijd is met ruim 25% gestegen...

BAH, cheapass kutzooi altijd...
Een winkelier die dus eerst vooral seagate schijven leverde en nu min of meer gedwongen word om maxtor te leveren ziet het uitvalpercentage met meer dan 25% stijgen. Need I say more?
Ga toch andere schijven kopen :)

HD maxtor 200gb S-ATA doorgebrand! |:( |:( |:(

nieuws: Roundup van 27 7200rpm harde schijven

en hier zijn de nieuwe schijven nog niet meegenomen :X 8)7

En ook het grootste deel van de topics met problemen mbt hd's.... je ziet de naam maxtor weer verschijnen. Ik weet dat veel mensen maxtor hebben/kopen maar dat trekt dit imo nog altijd niet recht.

[ Voor 23% gewijzigd door J0J0 op 30-01-2005 11:38 ]

specs

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Uit dit topic:
Als je een defecte voeding aanzet met al je hardware er aan, heb je kans dat je alle hardware sloopt die aangesloten is. Ik hoop voor je dat alleen je schijf kapot is.
Blijkt dus dat de voeding minstens zo verdacht is in dit geval als de HDD.
Uit die cijfers blijkt dus dat Maxtor het, met de geteste typen schijven, beter doet dan WDC en IBM. Alleen Seagate presteert beter. Wat probeer je nou te zeggen?
En ook het grootste deel van de topics met problemen mbt hd's.... je ziet de naam maxtor weer verschijnen.
Gek he, Maxtor wordt het meeste verkocht ;)
Ik weet dat veel mensen maxtor hebben/kopen maar dat trekt dit imo nog altijd niet recht.
Kijk, iedereen heeft persoonlijke voorkeur. Na talloze problemen in het verleden met Seagate schijven (die destijds bovendien zo traag waren als dikke stront door een trechter) en WD's die zonder aankondiging het loodje legden, koop je natuurlijk liever geen Seagate of WD meer. Van de andere kant, anderen zullen wellicht dezelfde ervaring hebben met Maxtor's. En ja, tegenwoordig heb ik óók goede ervaringen met WDC en met Seagate, maar in mijn ervaring zijn die merken echt niet significant beter dan Maxtor. Maar nogmaals: ieder heeft zijn eigen voorkeur; smaken verschillen! Ik probeer je dan ook niet 'om te lullen' (ik denk niet dat Maxtor beter is dan andere merken of vice versa), maar als jij zonder duidelijke argumenten maar vol overtuiging blijft roepen dat Maxtor slecht is, tsja, dan kun je natuurlijk repliek verwachten.

Ik vind dat ik hiermee genoeg woorden aan je heb vuilgemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 30-01-2005 12:01 ]

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-08 23:16
Ik had 2 defeckte maxtor schijven in 3 maanden en nee niet samen in een pc maar na elkaar nu heb ik al weer een jaar een maxtor sata schijf en deze blijft he wel doen.
Ik zeg niet dat maxtor slecht is maar ik heb er geen geluk mee gehad.
Overigens is de laatste onder garantie vervangen maar dat koste behoorlijk wat overedings kracht bij alternate.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Het topic is alweer wat ouder, maar toch een reactie:

Ik heb hetzelfde probleem (m'n computer maakt enge klikgeluiden), nou is mijn eerste vraag:

Hoe herken je die lekkende condensatoren, die van mij zien er redelijk normaal uit - wat ik als leek kan bepalen - er zit wat stof op, maar de bovenkantjes zijn nog redelijk glanzend. Dat zal het dus niet zijn dan?

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fam-wehrens/images/thumb_2005%20februari%20-%20computer%20(probleem).jpg
Klik voor grotere afbeelding

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 15:56 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 15:49:
Het topic is alweer wat ouder, maar toch een reactie:

Ik heb hetzelfde probleem (m'n computer maakt enge klikgeluiden), nou is mijn eerste vraag:

Hoe herken je die lekkende condensatoren, die van mij zien er redelijk normaal uit - wat ik als leek kan bepalen - er zit wat stof op, maar de bovenkantjes zijn nog redelijk glanzend. Dat zal het dus niet zijn dan?

[afbeelding]
Klik voor grotere afbeelding
De elco's op de foto zien er nog piekfijn uit. :)

Heb je ook al het diagnose programma uitgevoerd van je harde schijf fabrikant? Maxtor heeft hiervoor Powermax.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Bluefan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06-2024
Valt de PC na die klik uit en hoor je daarna de hardeschijven weer de spin-up maken? Ik heb namelijk af en toe ook zo een probleempje, maar daar ligt de oorzaak softwarematig. Bij een spel dat ik heb (Americas army) kun je met Alt-Enter het beeld in een klein venster krijgen, maar af en toe als ik dat doet, valt hij uit, hoor ik de HDD's stoppen en een seconde later boot de computer weer gewoon.
Heb je het probleem ook in specifieke gevallen? Welke progjes draaien altijd nog in windows mee behalve wat je opstart? Wat zijn je volledige specs?

SD15 bug...

Verwijderd

Bluefan schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 16:15:
Valt de PC na die klik uit en hoor je daarna de hardeschijven weer de spin-up maken? Ik heb namelijk af en toe ook zo een probleempje, maar daar ligt de oorzaak softwarematig. Bij een spel dat ik heb (Americas army) kun je met Alt-Enter het beeld in een klein venster krijgen, maar af en toe als ik dat doet, valt hij uit, hoor ik de HDD's stoppen en een seconde later boot de computer weer gewoon.
Heb je het probleem ook in specifieke gevallen? Welke progjes draaien altijd nog in windows mee behalve wat je opstart? Wat zijn je volledige specs?
Hij slaat niet af ofzo, hij doet het verder prima, hij maakt alleen dat enge geluid. Verder draait die kankeronderzoek screensaver die ook op tweakers stond, en avast! antivrus. Ik dacht eigenlijk ook altijd dat het een normaal geluid was, maar gister kwam iemand internet aanleggen die er een opmerking over maakte. Specifieke gevallen, mwa, niet dat ik weet, logischerwijs zou ik kunnen zeggen dat ie dat klikgeluid maakt als ie net even niet heeft gewerkt. Spin-up (dat is dat ie ze op snelheid brengt neem ik aan) zal ik op letten, en ik zal ook dat programma 's gaan uitvoeren.

edit:
M'n computer heeft geen diskette-station, en powermax wil een diskette maken :/

Bedankt iig :7

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fam-wehrens/images/puter.jpg

*Maxtors zijn 200gb en 60gb.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 16:49 ]

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:47
Ik post hier mijn probleem ook gelijk maar even, het is bijna het zelfde:

Mijn hdd maakt ook erg vreemde geluiden bij veel data. Luister http://members.chello.nl/w.wester/hdd2.mp3 maar eens.

Het vreemde is dat hij het al vanaf het begin dat ik hem heb doet, zo 1,3 jaar.
Allen toen was het nog 1x in de maand en nu bijna elke dag wel, dus ik begin me er best wel een beetje zorgen over te maken dat ik niet me data kwijt ben starks.

Als ik zo vreemde klik heb, merk ik daar in windows niks van. Hij hangt niet, ook niet even.

Zogouw ik bijvoorbeeld een xvidtje kijk en wat bestanden over het netwerk kopieer gaat het mis.

Specs:

AMD Atlon XP 1900+
ECS L7S7A2
2x 256mb PC400 ddr
Asus Radeon 9550
DVD-speler
CD Brander
1x Casefan
Maxtor Maxtor 6Y080L0 (80gb 2mb buffer 7200rpm)
Chieftec 360W voeding

Ik had het probleem ook al toen ik nog 1 reepje ram had, een sweex 350W voeding en een gf mx 440.

Ik heb al meerdere malen powermax laten draaien, maar die laat geen fouten zien.

Edit: Of ken ik toch beter een nieuw topic in OM maken

[ Voor 3% gewijzigd door Brokencore op 19-02-2005 11:30 ]

Pagina: 1