Toon posts:

[XP] Welke drivers na installatie Windows XP?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort zelf voor het eerst een besturingssysteem (windowds XP SP2) op mn computer installeren, alleen zit even met het volgende punt:

-Voor welke componenten dien ik na de installatie drivers te installeren? Heb geen idee voor welke componenten dit gedaan dient te worden en voor welke componenten ze uberhaupt bestaan :? ? Of wordt je hier na installatie vh besturingssysteem vanzelf op gewezen?

Of is het zo dat bij de installatie van het besturingssysteem automatisch bepaalde drivers geinstalleerd zijn?

Alvast bedankt! ;)
Sonny

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Of is het zo dat bij de installatie van het besturingssysteem automatisch bepaalde drivers geinstalleerd zijn?
Voor het meeste wel ja.
-Voor welke componenten dien ik na de installatie drivers te installeren? Heb geen idee voor welke componenten dit gedaan dient te worden en voor welke componenten ze uberhaupt bestaan :? ? Of wordt je hier na installatie vh besturingssysteem vanzelf op gewezen?
Hangt er van af: welke hardware heb je, welke drivers zijn er bij de fabrikant te vinden? Bij sommige hardware was / is het erg verstandig drivers te installeren maar dat is zo gokken.

Check trouwens ook even de discussies die hier eerder al over zijn gevoerd. Het leven kan soms zo makkelijk zijn B)
offtopic:
Dan haal ik ondertussen even de overdreven leestekens uit je topictitel ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-04 19:01

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Afhankelijk van wat voor systeem je hebt (i.e. zelfbouw of kant-en-klaar) heb je over het algemeen bij je hardware al driver CD's of floppies bij geleverd gekregen. Een hele hoop hardware wordt al door XP 'out-of-the-box' ondersteund. Om te kunnen installeren is het belangrijk dat je Disk ondersteund wordt. Voor standaard IDE disks is dit geen probleem, voor SATA disks is meestal een driver nodig (zoek maar op GOT voor tips). De rest van de hardware, mocht die nog niet danwel niet optimaal werken, kun je na installatie bij de diverse producenten drivers downloaden. Als een apparaat helemaal niet werkt (bijv. video-capture kaart oid) dan staat er in de Device Manager (apparaat beheer) een ? bij het apparaat.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter

Check trouwens ook even de discussies die hier eerder al over zijn gevoerd. Het leven kan soms zo makkelijk zijn B)
offtopic:
Dan haal ik ondertussen even de overdreven leestekens uit je topictitel ;)
hmm, dan heb ik toch echt verkeerde sleutelwoorden ingevoerd |:(

Maar bedankt voor de info tot zover.

Mijn systeem ziet er als volgt uit:
-Miditower 330W
-250 GB WD IDE HD
-BenQ DVD-Rom 16x
-Lite On DVDRW SOWH 1633S
-AMD Athlon 64 3400+
-Nvidea Gforce FX 5900XT
-Asus K8V-F chipset K8T800
-Via AC'97 Enchanged Audio Controller (geluidskaart? is het wat? :? )

Hoop dat jullie nav dit systeem zo kunnen vertellen waarvan ik de drivers moet installeren.

Bedankt!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-04 14:05

jurma

simply connecting...

Voor de drivers van je gforce kun je ze hier downloaden.
De geluidskaart is waarschijnlijk onboard en deze zal door windows bijna wel direct herkend worden. Is dit niet het geval staan ze altijd op de cd/dvd van je moederbord onder de map audio of iets dergelijks.

Verder hoef je niks extra's te installeren zo als ik het zie.

[ Voor 9% gewijzigd door jurma op 21-01-2005 18:46 ]

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:50

grimson

domeingrommer

Je kan ook na installatie kijken welke hardwaredevices niet functioneren na een standaard Windows installatie.
Het belangrijkste is ervoor te zorgen dat je altijd het Internet nog opkan en zo dus achteraf nog drivers kan downloaden.
Ik zou er dus zeker van zijn dat je netwerkkaart of je modem gezien en juist aangestuurd wordt door Windows.
In jouw systeempje mis ik een NIC? .. of zit die op het moederbord? .. ik zou dan alvast VIA drivers downloaden voor het geval je een onboard VIA NIc moet aansturen en Windows deze niet herkend.

/edit Via Rhine II of een onboard realtec ?

[ Voor 5% gewijzigd door grimson op 21-01-2005 20:53 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Verwijderd

Topicstarter
Ok , alleen nog even wat vragen hierover:

-Hoe kan ik ervoor zorgen dat mn netwerkkaart gezien en juist aangestuurd wordt?
-Wat is een Nic? :?
-Hoef ik verder niks te doen voor wat betreft mn mobo en DVD-rom en RW? Wordt dit automatisch al geinstalleerd?

Bedankt voor de antwoorden!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 14:06:
Ok , alleen nog even wat vragen hierover:

-Hoe kan ik ervoor zorgen dat mn netwerkkaart gezien en juist aangestuurd wordt?
-Wat is een Nic? :?
-Hoef ik verder niks te doen voor wat betreft mn mobo en DVD-rom en RW? Wordt dit automatisch al geinstalleerd?

Bedankt voor de antwoorden!
- drivers installeren
- nic=network interface card oftewel je netwerkkaart :-)
- in 99% van de gevallen wel.

Verwijderd

Zorg in elk geval dat je drivers voor je netwerkkaart bij de hand hebt. Zodra je netwerkkaart werkt kun je immers overige drivers zelf downloaden (of nog makkelijker soms: Windows Update draaien).
Pagina: 1