[illustrator] briefpapier, visitekaartjes en enveloppen

Pagina: 1
Acties:
  • 870 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19902

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een logo ontworpen voor een bedrijf (1645x1287px : 300dpi) en nu vroegen ze mij of ik bij dat logo ook briefpapier etc wilde ontwerpen. Dat leek me wel leuk, omdat ik ook de website voor die mensen heb ontworpen, maar nu heb ik enkele probleempjes.

Ik heb Adobe Illustrator gedownload (een try-versie) maar ik kan helemaal niet thuis in dat programma, meestal gebruik ik Paint Shop Pro voor grafics voor websites, dus iets van Adobe is heel erg lastig (op dit moment ;)). Nu heb ik ooit een logo van een bedrijf ontvangen in .psd formaat en dat had hele gekke dingen. 8 lijntjes om precies te zijn die een soort van vlak aangaven. Ze vertelden me dat dat was om te drukken, maar ik kan nergens in Illustrator vinden hoe ik deze aangeef.

De visitekaartjes overlappen namelijk de zijkanten, het zou dus gesneden moeten worden zeg maar, en dan schijn je ook die lijntjes nodig te hebben. Ik heb iets op GoT gevonden over Vector, maar ik weet niet of dat het is. Ook Google spuugt niet erg veel uit.

Nu is mijn vraag. Heb ik wel het juiste programma om briefpapier etc te ontwerpen? EN Het briefpapier heeft niet de kleur wit (de achtergrond) het moet een soort van beige zijn, moet ik hier nog rekening mee houden met het ontwerpen?

Mochten jullie me een beetje vooruit kunnen helpen dan zou ik dat heel erg fijn vinden. Het is onbetaald werk en ik zou die mensen heel graag wat willen helpen, maar zo gaat dat natuurlijk niet lukken :)

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-04 01:21
Object>Crop Area>make

beetje basic imo :)

[ Voor 47% gewijzigd door TomR op 21-01-2005 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Volgens mij bedoel je crop marks.

Voor de TS, opmaken kun je beter doen in Indesign of Quark.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-04 01:21
OzBoz schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 18:13:
[...]

Volgens mij bedoel je crop marks.

Voor de TS, opmaken kun je beter doen in Indesign of Quark.
kan ook, geeft bijna hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

TomR schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 18:16:
kan ook, geeft bijna hetzelfde effect.
Als ie 'lijntjes' nodig heeft dan bedoeld hij wellicht snijtekens en dan is heb je dus crop marks nodig.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 19:32

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Als je het echt goed wilt doen, download/koop je adobe indesign(of quark xpress) er ff bij. Je moet het zeg maar zo zien (gebruik even programma's van adobe):

Photoshop (pixels) = Plaatjes
Illustrator (vectors) = logo's en illustraties
Indesign = Programma om alles bij elkaar te voegen

Dus in indesign maak je een A4 aan, daar importeer je je logo die je gemaakt hebt in illustrator en zet je eventueel je tekst (adres,tel nr enz).

Als je nou aflopend beeld hebt, een plaatje wat dus bv op de rand staat,dan moet deze afsnede hebben (meestal tussen de 3 en 5 mm beeld wat dus buiten de A4 doorloopt). Dit is ivm met het snijden, zodat als ze er iets naast snijden, je geen witte rand ziet.

Snijtekens (cropmarks) kan je meegeven bij het printen, maar opzich niet voor jou van belang als je de open indesign bestanden aanlevert.

De kleur van het papier maakt opzich niet uit voor de opmaak, en hoef je dus ook geen rekening mee te houden.

Is trouwens een prijzig grapje als je dit eenmalig moet doen, maar als je het naar een drukkerij moet, zal je toch profesioneel moeten aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mjah het moet naar de drukkerij.. en ik kan het bij de drukkerij (volgens de website) alsvolgt aanleveren:
Uw bestanden kunt u aanleveren in de volgende programma's:

Quark Xpress 4.0
Illustrator 8.0
Photoshop 6.0
Er staat dus niets over InDesign ofzo.. maar wel Illustrator, dus daarin zou ik dan ook briefpapier moeten kunnen ontwerpen, anders zou ik het niet daarin aan kunnen leveren, lijkt me.

Cropmarks is inderdaad wat ik nodig heb, niet bij het briefpapier, maar bij visitekaartjes, dus daarmee ga ik maar eens aan de slag :)

Heb nu wat zitten proberen en heb inderdaad gemerkt dat het niets uitmaakt welke kleur je het in ontwerpt.. op geel papier kon ik het zelf ook gewoon goed printen, zonder dat de printer met wit aan de slag ging (ik dacht dat hij dan wit zou gaan printen, vroeg me al af hoe hij dat wilde gaan doen met kleuren :D)

Verder kan ik gelukkig is het niet zo prijzig, alle software is in een try-iets te verkrijgen, dus dat is niet het probleem en ach het is weekend :) heb ik iets te doen ;)

Nu maar even op zoek naar welke afmetingen alles moet hebben, enveloppen, briefpapier en visitekaartjes :) dan kunnen we beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 19:32

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Is ook geen must, indesign is een soort van quark xpress alleen dan van adobe.

Het is alleen handiger als je het opmaakt in de programma's die ervoor bedoelt zijn. Je zou hem ook helemaal in photoshop op kunnen maken, staat er ook bij(niet dus!, alles wat ook in vectors gemaakt kan worden, ziet de drukker liever dan pixels).
Je hebt gewoon meer functies als je het in het programma maakt waar het voor bedoelt is, waar je wel achter komt als je meer gaat opmaken.

Nu is het bij een visitekaartje niet zo van belang, maar je kan het maar beter vanaf het begin goed doen, dan dat je later moet omschakelen :P.

[ Voor 9% gewijzigd door Freddy_Fish op 22-01-2005 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 23:29

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Anoniem: 19902 schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 19:19:
Mjah het moet naar de drukkerij.. en ik kan het bij de drukkerij (volgens de website) alsvolgt aanleveren:

[...]

Er staat dus niets over InDesign ofzo.. maar wel Illustrator, dus daarin zou ik dan ook briefpapier moeten kunnen ontwerpen, anders zou ik het niet daarin aan kunnen leveren, lijkt me.

Cropmarks is inderdaad wat ik nodig heb, niet bij het briefpapier, maar bij visitekaartjes, dus daarmee ga ik maar eens aan de slag :)

Heb nu wat zitten proberen en heb inderdaad gemerkt dat het niets uitmaakt welke kleur je het in ontwerpt.. op geel papier kon ik het zelf ook gewoon goed printen, zonder dat de printer met wit aan de slag ging (ik dacht dat hij dan wit zou gaan printen, vroeg me al af hoe hij dat wilde gaan doen met kleuren :D)

Verder kan ik gelukkig is het niet zo prijzig, alle software is in een try-iets te verkrijgen, dus dat is niet het probleem en ach het is weekend :) heb ik iets te doen ;)

Nu maar even op zoek naar welke afmetingen alles moet hebben, enveloppen, briefpapier en visitekaartjes :) dan kunnen we beginnen.
Dat je in dat programma het kunt aanleveren, zegt niet meteen dat dat ook het handigste programma er voor is :) . Maargoed, Illustrator kan dit allemaal prima, InDesign of Quarkxpress kan het nog even ietsje gemakkelijker, maar doe het vooral zo.
Ga in ieder geval niet in Photoshop aan de slag :) want dan krijg je loeigrote bestanden en daar is je drukkerij niet echt blij mee.

Een normale huis-printer kan geen wit printen, de drukker kan natuurlijk wel wit drukken, maar als dit een uitsparing in een gekleurd vlak kan zijn, dan dat liever natuurlijk.
Als het briefpapier beige moet worden, kan het best zijn dat ze crème, ook wel natuur of biotop genoemd, willen. In dat geval is het papier al gekleurd en hoef je niet in je document een volledig vlak beige op te geven! :) Zitten er in het logo specifiek witte delen dan kun je die wit aangeven, maar je mag ze ook weglaten, dan worden ze gewoon de papierkleur.

De maat van visitekaartjes kun je zetten op ongeveer 55x85 mm., of net een vijf milimeter meer of minder. Het briefpapier kan op A4-formaat, 297x210 mm. Je hebt andere formaten maar dit is waarschijnlijk wel het handigste als het nog een keer door de printer moet om er tekst op te zetten. :) Enveloppen moeten, *graaf in geheugen* ietsie groter, ik geloof 220 mm bij 158 mm ofzo, aangezien een envelop de brief 'ruim' moet omsluiten. Vraag dat anders even bij je drukker na.

Ik vind het wel tof trouwens, de manier waarop je te werk gaat, met de weinige kennis die je hebt maar toch zoveel motivatie om zelf naar oplossingen te zoeken, van alles te proberen enzo :) ik denk dat je niet van plan bent dit af te raffelen, dus veel succes - ik denk dat het je allemaal wel gaat lukken :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank je wel Dark Blue, ben nu inderdaad aan de slag gegaan met InDesign, is inderdaad een stuk makkelijker, heb de logo's in Photoshop gezet en er hoeft niet echt iets wit te zijn in het logo, dus heb de achtergrond transparant gemaakt.

Verder heb ik de visitekaartjes al ontworpen in Photoshop, leek me meer dan voldoende om die als .tiff aan te leveren, een plaatje is een plaatje tenslotte. Heb zelfs met cropmarks gewerkt (hulde ;)). Ik weet alleen niet of ik, nu ik die cropsmark heb, de kleur van een deel van de achtergrond (de onderkant, waar de tekst staat, heeft een bordeaux rode kleur met witte tekst erop) moet doorvoeren tot helemaal het einde van het plaatje (de cropmarks dus) ik vind zelf het logischte van wel, maar dat weet ik niet zeker en de desbetreffende drukker (zeeuwen) is dicht op dit moment, dus ik kan ook niet bellen :(

Verder heb ik in InDesign al de A4 pagina opgemaakt, moet alleen even kijken naar de leukste layout, maar dat is iets wat niet het belangrijkste is. Ik neem aan dat ik bij A4 geen cropmarks hoef te gebruiken? (kan ik ook niet vinden in InDesign :()

Verder wil ik jullie allemaal bedanken dat ik met mijn, toch wel, n00b vraagjes terecht kan :) Dreamweaver en Paint Shop Pro ben ik meester, maar ineens in een ander programma gaan werken is toch wel klote, misschien moet ik maar eens echt met PhotoShop gaan werken :) (*zwaai zwaai Paint Shop Pro*) dan leer ik in ieder geval die Adobe standaard dingen.

Mocht ik nog wat vraagjes hebben, dan post ik ze wel ;) alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Anoniem: 19902 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 14:10:
Verder heb ik de visitekaartjes al ontworpen in Photoshop, leek me meer dan voldoende om die als .tiff aan te leveren, een plaatje is een plaatje tenslotte.
Een plaatje is een plaatje klopt niet helemaal.
Je kan werken in raster (pixels dus), meest geschikt voor foto's enzo, hierin is Photoshop beter.
Of je kan werken met vectoren, meest geschikt voor dingen als logo's, hierin is Illustrator beter.
Op je computerscherm zie je het verschil inderdaad niet zo, want een scherm is zelf toch raster. Pas als je gaat inzoomen zie je het verschil. Als je gaat printen kan het verschil echter ineens WEL veel groter zijn, dan blijkt de vector-versie ineens veel betere kwaliteit te hebben.
Daarbij hebben vectorbestanden in principe ook nog een veel kleinere bestandsgrootte.

Indesign is dan weer een ander verhaal, dat is in principe voor DTP, dus opmaak van folders, boeken, posters, (visitekaartjes,) e.d. Dit terwijl Photoshop en Illustrator meer voor afbeeldingen zijn. Veel dingen kunnen de programma's alledrie wel, maar op hun eigen manier. Als jij je visitekaartjes goed in Photoshop kan maken kan dat best. Doe het wel in een goed hoge resolutie, dan zul je het verschil niet snel zien. Als ze echter ooit nog eens het logo op een vrachtwagen of lichtbak willen zetten zul je erachter komen dat vectoren (Illustrator) toch handiger was geweest. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door wicher|IA op 23-01-2005 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

Dark Blue schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 13:52:
[...]
De maat van visitekaartjes kun je zetten op ongeveer 55x85 mm., of net een vijf milimeter meer of minder. Het briefpapier kan op A4-formaat, 297x210 mm. Je hebt andere formaten maar dit is waarschijnlijk wel het handigste als het nog een keer door de printer moet om er tekst op te zetten. :) Enveloppen moeten, *graaf in geheugen* ietsie groter, ik geloof 220 mm bij 158 mm ofzo, aangezien een envelop de brief 'ruim' moet omsluiten. Vraag dat anders even bij je drukker na.
enveloppen zijn vaak uit de C serie iso. C4 (envelop voor a4): 229 x 324, C5: 162 x 229
http://www.unc.edu/~rowlett/units/scales/papersizes.html

overgigens is het echt niet handig logo's en ontwerpen in ps te maken (en als tiff op te slaan), maar dat had je al door geloof ik, gebruik gewoon vector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 22:33

alienfruit

the alien you never expected

Zucht enveloppen :(
Ik heb altijd een tik om bijpassende enveloppen te ontwerpen, alleen dat vind de klant bijna nooit een leuke idee. Als ie hoort dat ze special moeten worden gemaakt en pas beginnen bij 50.000-100.000 enveloppen, nou die krijg ik zelf al nooit op ;) Voordat die op zijn ben ik zelf al uitgekeken op het logo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-01 14:01

SillyJW

der Gemutlichkeit

lol@alienfruit
Je kunt natuurlijk een poging doen om een ontwerp te maken wat niet vraagt om enveloppen op aanmaak. Dan kun je er ook wel 500 laten maken.

Zowieso wel handig om het envelop-ontwerp er vroegtijdig bij te betrekken, omdat wel/geen venster en vensterlinks/rechts invloed heeft op het ontwerp van je briefpapier. Als je er aan het eind van het liedje achter komt dat de envelop die je wilt hebben niet bestaat of te duur is, heb je een probleem. (in het geval van alienfruit een probleem van 50.000 enveloppen :P)

[ Voor 1% gewijzigd door SillyJW op 23-01-2005 11:45 . Reden: type-O ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 22:33

alienfruit

the alien you never expected

Soms wil je gewoon gekleurde (wit is maar saai :X) enveloppen, en dat kost een hoop papier en geld :) Erg jammer, misschien maar eens Enveloppen drukkerij beginnen, haha :+

"Wilt u een eigentijdse envelop, geheel in uw huisstijl? Laat dan uw enveloppen drukken door alien enveloppen drukkerij" haha :)

[ Voor 35% gewijzigd door alienfruit op 23-01-2005 13:16 ]

Pagina: 1