Toon posts:

Serial ATA HD master of slave?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op m'n nieuwe pc een ASUS P5GD1 moederbord met 4 SATA aansluitingen en dan nog een gewone IDE en een IDE RAID aansluiting.
M'n pc was zo afgeleverd met één harddisk aangesloten op de SATA 2 controller en de tweede HD was aangesloten op de SATA 4 controller. Volgens de handleiding van het mobo zijn SATA 1 & 2 Master aansluitingen voor de boot disk(s) en SATA 3 & 4 zijn Slave aansluitingen voor data disk(s).
Ik maakte op regelmatige basis een image van de c-schijf naar de d-schijf met true image van Acronis en ik had er ook een rescue cd-rom mee gemaakt om in geval van nood de pc op te starten en de image te kunnen terug zetten.
Gisteravond was ik er na wat prutsen met partities erin geslaagd m'n c-partitie om zeep te helpen. Bijgevolg kon ik dus niet meer booten van de c en dacht ik de zaak even te gaan oplossen door m'n image terug te zetten.
Toen ik echter de rescue cd-rom opstartte bleek enkel de c-schijf zichtbaar, waar dus niets meer opstond, en de d-schijf met de image erop bleef onzichtbaar.
Toen kwam ik op het idee m'n d-schijf ook op master te gaan aansluiten. Dus heb ik die connector verstoken van Sata 4 naar Sata 1. Toen zat dus m'n tweede schijf op de 3de IDE controller als Master en m'n c-schijf stak op de 4de IDE controller ook als master.
Toen kon ik met de boot cd-rom ineens wel m'n image terugzetten en nu werkt alles weer perfect.
Ik heb nu wel de indruk dat bepaalde schijfoperaties zoals opstarten en image wegschrijven van de één naar de andere schijf trager gaat dan vroeger. Speelt het nu een rol als die alletwee als Master zijn aangesloten of keer ik beter terug naar het master-slave systeem voor m'n twee schijven. Graag jullie mening... BTW: M'n twee DVD lezer/writers zijn aangesloten op een gewone IDE poort met één kabel.

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Normaal moet het juist sneller gaan als je de beide HDDs op verschillende MAsters hebt staan ipv 1 op Master en 1 op Slave!!!
Maaruh... Volgens mij gaat Master en Slave helemaal niet op voor SATA... Je gebruikt immers een direct kabeltje van de HDD naar het moederbord of de controller, niet waar???

[ Voor 42% gewijzigd door AJ1815 op 21-01-2005 16:01 ]

• Iejoor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 22:51
Eh.. Sorry maar voor zover ik weet bestaat het hele idee Master/Slave niet meer voor S-ATA. Het zou dus in principe geen verschil moeten maken in welke controller je je schijf prikt.. Of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen en hangen er ook nog schijven aan je P-ATA?

Verwijderd

bij sata bestaat master en slave niet meer hoor :s

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dit dacht ik dus ook maar dit staat in de manual van het mobo:

Serial ATA Master/Slave connectors
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| Connector | Setting | Use |
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| SATA1, SATA2 | Master | Boot Disk |
|
| SATA3, SATA4 | Slave | Data Disk |
|--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dus blijkbaar is er toch een verschil in de 4 sata aansluitingen.
M'n twee dvd lezer/schrijver zijn aangesloten op een gewone IDE1 controller met een P-ATA kabel. IDE 2 is leeg en disabled want dit is de raid controller en gebruik ik niet.
IDE3 en IDE4 zijn de SATA connectors.

• Iejoor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 22:51
Dit vind ik over je mobo op de Asus site:

Intel® ICH6R South Bridge:
- *1 x UltraDMA 100/66/33
- *4 x Serial ATA with Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1 support
ITE IDE RAID controller:
- * 2 x UltraDMA 133/100/66 with JBOD, RAID 0, 1, 0+1 support

Dus als het goed is heb je gewoon 4 S-ATA connectoren waar schijven aan kunnen hangen. Het zou dus qua performance niets uit moeten maken aan welke connector je je schijf hangt (los van wat je moederbordboekje zegt). Misschien kun je eens een testje runnen (Sandra of HD-tach oid) met de schijf in verschillende controllers als je echt het gevoel hebt dat het uitmaakt?

Verwijderd

als het goed is staat het ook gewoon op je moederboord waar je de boot sata schijf in moet doen.

Maar als je er 2 heb kun je ze beter gewoon in raid laten lopen.

sneller er gemakkelijker

Verwijderd

Topicstarter
Heb net zo'n testje gedaan met Sandra 2005 met de schijven in beide configuraties en het resultaat blijft gelijk nl 49 Mb/s. Het zijn alletwee identieke Maxtor 6Y120Mo schijven van elk 120 Mb.
Toch heb ik de indruk dat windows een stuk vlotter inlaad met de master/slave combinatie, dus op dezelfde IDE, dan als ze elk op een IDE controller zitten. Dit is echter nogal subjectief en moeilijk te bewijzen.
Nu zag ik wel in Sandra bij de grafieken welke enorme snelheden er gehaald worden met RAID configuraties. Ik heb daar nu wel geen verstand van maar m'n mobo is er wel op voorzien.
Nu had ik misschien gedacht de c en d schijf in RAID op te stellen (ze zijn toch identiek) en dan een derde schijf als d te gaan gebruiken zonder RAID. Dus in totaal 3 schijven. Is dit mogelijk?
Pagina: 1