Toon posts:

[debian] ifconfig kwijt na herstarten van pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop al paar dagen te knoeien met ifconfig. Ik heb pas een nieuwe kernel geïnstalleerd omdat ik gebruik wilde maken van de drivers die ik bij mn netwerkkaart had gekregen en die moesten nog gecompileerd worden en had ik de kernel-source nodig (daarnaast draaide mijn debian versie onder een oude kernel). Nou het installeren / compileren van de driver voor mn netwerkkaart was allemaal prima te doen! Toen mn ifconfig ingestel middels

ifconfig eth0 192.168.1.100 netmask 255.255.255.0
route add default gw 192.168.1.1
echo "nameserver xxx.xxx.xxx.xxx" > /etc/resolv.conf

Nu werkte dat perfect! Ik kon lekker pingen met het wereld wijde web :Y)

Totdat ik het systeem had gereboot! Toen wastie mn eth0 configuratie kwijt :?

Ik heb geen flauw idee wat er fout kan zijn gegaan. Ik had geen errors met het aanmaken van routes e.d.? Middels de interface van mn LinkSYS WAG54G kan ik mn DHCP Clients zien, maar daar zie ik mn Linux machine ook niet tussen staan. Moet ik nog wat installeren of in mn boot settings wijzigen? Wie kan mij een helder lichtje geven?

Verwijderd

Is de module voor de netwerkkaart geladen nadat je het systeem hebt gereboot?
code:
1
lsmod

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Je moet die instellingen wel in /etc/network/interfaces pleuren.

Uit me hoofd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
auto eth0
eth0 inet static
adress 192.168.1.1
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1

Bovenstaande is natuurlijk aanpassen aan eigen netwerk en geld voor een static ip.

Bij een static ip is de nameservers naar /etc/resolv.conf wegschrijven 1 keer genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door eppie op 21-01-2005 15:28 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
voor dhcp:
code:
1
2
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

als je nou telkens andere nameservers krijgt, en je wilt er 1 standaard hebben dan kan je dit in je dhclient.conf instellen.

[ Voor 63% gewijzigd door weijl op 21-01-2005 15:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
thnx gupje (en de rest ook)! Nu doetie het perfect.. Zo'n kleine instelling en het werkt! Zal wel met verkeerde zoektermen gezocht hebben... :/