Toon posts:

[Visual Basic .NET] Overzicht tijdsperioden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal !

Ik zit met volgend probleem:

Stel er is een autoverhuurbedrijf. De eigenaar wil nu een overzicht van al de verhuurperioden van zijn wagens tussen twee ingegeven datums, netjes weergegeven in een soort van tijdsoverzicht. Op deze manier zou hij in één oogopslag kunnen zien wanneer een wagen nog vrij en bezet is.

Stel dat hij bijvoorbeeld alle reservatieperioden in de maand januari wil zien, zou er volgende output moeten komen:

01/jan 02/jan 03/jan 04/jan ....
wagen1 BEZET BEZET
wagen2 BEZET
wagen3 BEZET BEZET BEZET BEZET
wagen4

Het probleem is dat ik niet precies weet hoe ik dit het beste aanpak. Graag had ik dus van één van jullie geweten of je ooit iets soortgelijks hebt moeten maken, en hoe je dat dan gedaan hebt.
Ik vraag zeker geen volledige oplossing, maar wil enkel de juiste richting uitgestuurd worden.

Zelf had ik gedacht aan een datagrid waarin ik dit overzicht zet. Dit werkt, maar als de gevraagde periode dan wat langer wordt, daalt de performantie zienderogen omdat er voor elke dag een kolom moet worden aangemaakt in de datagrid.

Is er iemand die me misschien wat tips kan geven?

Alvast bedankt !

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat wat jij nodig hebt met de Engelse term wel te vinden is :)

[google = gant chart]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:34
Zelf had ik gedacht aan een datagrid waarin ik dit overzicht zet. Dit werkt, maar als de gevraagde periode dan wat langer wordt, daalt de performantie zienderogen omdat er voor elke dag een kolom moet worden aangemaakt in de datagrid.
Dat valt wel mee, ik heb ook ooit eens zoiets gemaakt (10 kolommen, rij of 30) en dat draaide als een trein. Zaak is wel om de data netjes uit je database aan te leveren (ik heb daarvoor een zogenaamde pivot table gebruikt ). Mocht de performance er wel onder gaan lijden kan je er altijd voor kiezen om het overzicht te bepereken tot snapshots van een week of iets dergelijks (al verwacht ik er geen problemen mee).

Roomba E5 te koop

Verwijderd

http://www.componentgo.com/ResourceScheduler.htm

je moet 'm helaas wel kopen dus voor een school opdrachtje is dit niet echt bruikbaar maar als het voor commerciele doeleinden is is er weinig wat je tegen kan houden als je er 2 uurtjes over nadenkt moet je waarschijnlijk al meer factureren :)

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 19:23

MrSleeves

You'll thank me later.

Zelf tekenen in een Panel (o.i.d.)? Deze Panel weer in een andere zetten en dan AutoScroll aan.
Het eerste Panel (waar je in tekent), maak je zo groot als nodig. En het Panel waar je 'm dan inplaatst zorgt voor het scrollen.
Tekenen door het Paint-event af te vangen, maar da's wel duidelijk neem ik aan.

Nadeel: Zelf tekenen. Kan een gedoe zijn, maar hoeft niet.
Voordeel: Zelf tekenen ;) . Dus zelf bepalen wat, waar en hoe het er staat. En het ziet er fancy uit (dus dat is weer positief oor een schoolopdracht).

Hangt er ook vanaf in welke vorm de data aangeleverd wordt.
Maar het kan met een paar for-lusjes makkelijk.
Ik heb hele tekeningen (met 3000 posities en iedere positie weer meerdere kleurtjes+ achtergrond/voorgrond) getekend en dat gaat erg snel, dus zo'n grid moet niet moeilijk zijn.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services