Woord vooraf: hmm, een relatief simpele vraag met toch een tamelijk lange post...
Ik zit op de opleiding journalistiek en ik moet nu een betoog schrijven.
Het onderwerp is het gebrek aan telefoons op school. Veel opdrachten vereisen dat je onder meer een telefoon gebruikt voor informatievergaring. Mobieltjes zijn niet altijd een optie: beltegoed op, accu leeg etc etc.
Vorig jaar stond hier een telefoon die studenten konden gebruiken maar die is weggehaald. Het officiele motto is dat er misbruik van gemaakt werden.
Alle studenten hebben een studentnummer, wat tegelijkertijd de gebruikersnaam is voor de computers en het schoolnetwerk en e-mail en al dies meer.
Aan dat studentnummer zit een zelf te bepalen wachtwoord gekoppeld.
Mijn vraag is nu: hoe moeilijk is het om een reeks telefoons aan te sluiten op een computercentrale, en dat de student voordat hij kan bellen eerst zijn studentnummer en wachtwoord opgeeft?
Implementaties die ik zie:
Als je wil bellen, krijg je eerst een menuutje:
1. toets studentnummer in.
2a. Toets wachtwoord in alsof je een smsje stuurt
• dus het wachtwoord "jansen" wordt dan 526677773366
2b. Of: toets wachtwoord in alsof je gaat naambellen
• dus "jansen" wordt 526736
2c. Of: een apart telefoon-pincode die alleen uit cijfers bestaat
• nadeel: de student moet nog een code onthouden, maar goed
• voordeel: lijkt me makkelijker te controlleren
Pas als je je correct hebt aangemeld, kun je echt gaan bellen. Zodra de verbinding verbroken wordt, ben je afgemeld.
• nadeel: voor elk telefoontje moet je je weer opnieuw aanmelden
• voordeel: zo kan het beheer wel in de gaten houden wie wanneer belt
Is zoiets mogelijk? Is het heel duur? Werkt het?
Ik zit op de opleiding journalistiek en ik moet nu een betoog schrijven.
Het onderwerp is het gebrek aan telefoons op school. Veel opdrachten vereisen dat je onder meer een telefoon gebruikt voor informatievergaring. Mobieltjes zijn niet altijd een optie: beltegoed op, accu leeg etc etc.
Vorig jaar stond hier een telefoon die studenten konden gebruiken maar die is weggehaald. Het officiele motto is dat er misbruik van gemaakt werden.
Alle studenten hebben een studentnummer, wat tegelijkertijd de gebruikersnaam is voor de computers en het schoolnetwerk en e-mail en al dies meer.
Aan dat studentnummer zit een zelf te bepalen wachtwoord gekoppeld.
Mijn vraag is nu: hoe moeilijk is het om een reeks telefoons aan te sluiten op een computercentrale, en dat de student voordat hij kan bellen eerst zijn studentnummer en wachtwoord opgeeft?
Implementaties die ik zie:
Als je wil bellen, krijg je eerst een menuutje:
1. toets studentnummer in.
2a. Toets wachtwoord in alsof je een smsje stuurt
• dus het wachtwoord "jansen" wordt dan 526677773366
2b. Of: toets wachtwoord in alsof je gaat naambellen
• dus "jansen" wordt 526736
2c. Of: een apart telefoon-pincode die alleen uit cijfers bestaat
• nadeel: de student moet nog een code onthouden, maar goed
• voordeel: lijkt me makkelijker te controlleren
Pas als je je correct hebt aangemeld, kun je echt gaan bellen. Zodra de verbinding verbroken wordt, ben je afgemeld.
• nadeel: voor elk telefoontje moet je je weer opnieuw aanmelden
• voordeel: zo kan het beheer wel in de gaten houden wie wanneer belt
Is zoiets mogelijk? Is het heel duur? Werkt het?
Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea