Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Telefoons op school] Identificatie gebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
Woord vooraf: hmm, een relatief simpele vraag met toch een tamelijk lange post...

Ik zit op de opleiding journalistiek en ik moet nu een betoog schrijven.

Het onderwerp is het gebrek aan telefoons op school. Veel opdrachten vereisen dat je onder meer een telefoon gebruikt voor informatievergaring. Mobieltjes zijn niet altijd een optie: beltegoed op, accu leeg etc etc.
Vorig jaar stond hier een telefoon die studenten konden gebruiken maar die is weggehaald. Het officiele motto is dat er misbruik van gemaakt werden.

Alle studenten hebben een studentnummer, wat tegelijkertijd de gebruikersnaam is voor de computers en het schoolnetwerk en e-mail en al dies meer.
Aan dat studentnummer zit een zelf te bepalen wachtwoord gekoppeld.

Mijn vraag is nu: hoe moeilijk is het om een reeks telefoons aan te sluiten op een computercentrale, en dat de student voordat hij kan bellen eerst zijn studentnummer en wachtwoord opgeeft?

Implementaties die ik zie:
Als je wil bellen, krijg je eerst een menuutje:

1. toets studentnummer in.

2a. Toets wachtwoord in alsof je een smsje stuurt
• dus het wachtwoord "jansen" wordt dan 526677773366

2b. Of: toets wachtwoord in alsof je gaat naambellen
• dus "jansen" wordt 526736

2c. Of: een apart telefoon-pincode die alleen uit cijfers bestaat
• nadeel: de student moet nog een code onthouden, maar goed
• voordeel: lijkt me makkelijker te controlleren

Pas als je je correct hebt aangemeld, kun je echt gaan bellen. Zodra de verbinding verbroken wordt, ben je afgemeld.
• nadeel: voor elk telefoontje moet je je weer opnieuw aanmelden
• voordeel: zo kan het beheer wel in de gaten houden wie wanneer belt

Is zoiets mogelijk? Is het heel duur? Werkt het?

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

Verwijderd

Dit gaat wel met de duurdere telefooncentrale, of dat het uiteindelijk aan een AD gekoppeld kan worden lijkt me sterk. Software die bij een telefooncentrale wordt geleverd kan dit wel; alleen moet je een oplossing zien te vinden om je gebruikers vanuit de AD naar je software van de telefooncentrale te krijgen. Handmatig kan natuurlijk ook, maar dat is veel werk.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ja het is mogelijk, sommige telefoon centrales hebben dit al standaard. Duur, geen idee.

Verder is optie 2c onzin, de telefoon centrale maakt geen onderscheidt tussen naambellen "jansen" en nummer 526736 . Er moet alleen opgelet worden tijdens het uitdelen van de wachtwoorden.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
Cool, nu al reacties!

@WebsterR: hm, wat is een AD?

@LuCarD: ik begrpijp dat de centrale geen onderscheidt maakt tussen "jansen" en 526736 - er is immers geen onderscheid. Maar is het dan wel mogelijk om via een pc het netwerkwachtwoord te veranderen en dat de telefooncentrale het nieuwe wachtwoord dan ook gelijk accepteerd? Of moet het wachtwoord voor de telefoon apart in de centrale gezet worden?

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

MUBA schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:11:
Cool, nu al reacties!

@WebsterR: hm, wat is een AD?
Active Directory - kortweg daar worden oa. alle Windows password en rechten in opgeslagen
@LuCarD: ik begrpijp dat de centrale geen onderscheidt maakt tussen "jansen" en 526736 - er is immers geen onderscheid. Maar is het dan wel mogelijk om via een pc het netwerkwachtwoord te veranderen en dat de telefooncentrale het nieuwe wachtwoord dan ook gelijk accepteerd? Of moet het wachtwoord voor de telefoon apart in de centrale gezet worden?
Zoals webster, al zei ik betwijfel of er telefoon centrales bestaan die gekoppeld kunnen worden aan de active directory. Dus je zal elke keer apart een wachtwoord moeten zetten.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
Alright, nu kan ik mijn betoog mooi afmaken!
Veel dank voor de antwoorden met daarin de heldere uitleg.

Verwijderd

misschien een andere invalshoek, maar op mijn oude school stond gewoon zo'n KPN telefoon, waar je muntjes en kaarten in kan doen enzo. werkte fantastisch :P

Verwijderd

VOIP oplossingen hebben dit. Kijk maar eens op www.cisco.nl en dan even zoeken op IP Telephony.

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:28:
misschien een andere invalshoek, maar op mijn oude school stond gewoon zo'n KPN telefoon, waar je muntjes en kaarten in kan doen enzo. werkte fantastisch :P
Dat geloof ik direct, maar een deel van het betoog gaat juist in op gebrek aan geld aan de kant van de student. Ik zat zelf ook al te denken aan een telefooncelapparaat, maar dat kost geld en dat is een van de redenen dat mobiele telefoons niet altijd een uitkomst zijn voor studenten :)

Maar ik neem het er misschien wel in mee.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:44
MUBA schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:36:
[...]

Dat geloof ik direct, maar een deel van het betoog gaat juist in op gebrek aan geld aan de kant van de student. Ik zat zelf ook al te denken aan een telefooncelapparaat, maar dat kost geld en dat is een van de redenen dat mobiele telefoons niet altijd een uitkomst zijn voor studenten :)

Maar ik neem het er misschien wel in mee.
Kom op .. dit is echt zulke onzin. Muntjes telefoon kost iets van 20 cent. Dat is echt geen ene moer. Dus dat studenten geen geld hebben is al onzin. Want ze kunnen wel de duurste merkkleding telefoons computers etc. betalen

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 17:24
@Maeslant: Dat studenten de duurste merkkleding, telefoons en computers kunnen betalen is redelijk grote onzin. Als je uitwonend bent en een normale beurs krijgt mag je heel blij zijn als je daarmee je huur en collegegeld kan betalen. Geld voor boeken, kleding en gewoon eten moet je dan nog zien te regelen... Tuurlijk sommige studenten hebben een rijke pappie en mammie en anderen lenen er naar harte lust bij maar die zullen dat ook terug moeten dokken. Cigaar uit eigen doos dus.

Verder moest ik voor mijn scriptie meer dan 200 man regelen en daar zijn denk ik meer dan 1000 telefoontjes overheen gegaan. Meeste naar mobiel, reken je even mee? Gelukkig had ik de beschikking over een telefoon van de universiteit, maar kan me voorstellen dat je toch een ander onderzoek gaat doen als dat niet zo is :)

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:06
Kan je niet een oude pc met modem erin gebruiken? Er is vast wel software voor te vinden/maken e.d. en je kan de wachtwoorden koppelen aan het user wachtwoord van de server.
Pagina: 1