Mail server niet bereikbaar op poort 25*

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TokkeF
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:30
Hallo,

Ik zit met een probleem/vraag ivm een mail server. Ik zal even de huidige sitatie schetsen

Ik heb op een pc linux fedora draaien hierop is een ftp server (vsftpd), http server (httpd), en een smtp -mail server (sendmail) en pop,imap-mail server (dovecot) geinstaleerd.

Ik heb deze computer opgenomen in mijn netwerk, en in mijn router de nodige poorten geforward naar deze computer. Ik kan nu via vksjw.no-ip.org toegang krijgen tot al deze servers .

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om emails die eindigen op @vksjw.no-ip.org toe te laten komen op mijn mailserver.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik zou het eens proberen?

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Als je via de mail poort (25?) toegang krijgt, dan wel (probeer met telnet). Kan ook zijn dat jouw provider de mail poort heeft geblokkeerd en je dus niet je eigen mailserver kan draaien (behalve intern).
Dit is meestal zo bij de kabelaars. Bij de ADSL providers lukt het meestal wel.

let the past be the past.

Verwijderd

Het is jammer dat niemand zijn vraag gewoon goed leest.

Je moet in de config van sendmail instellen dat het domain vksjw.no-ip.org als lokaal wordt aangenomen. Dus dat sendmail mag relayen voor dat domein.

Ik quote uit de sendmail docs:
"If your host is known by several different names, you need to augment class {w}. This is a list of names by which your host is known, and anything sent to an address using a host name in this list will be treated as local mail.

You can do this in two ways:

* either create the file /etc/mail/local-host-names containing a list of your aliases (one per line), and use ``FEATURE(`use_cw_file')'' in the .mc file, or
* add ``LOCAL_DOMAIN(`alias.host.name')''.

Be sure you use the fully-qualified name of the host, rather than a short name.

If you want to have different address in different domains, take a look at the virtusertable feature, which is also explained at http://www.sendmail.org/virtual-hosting.html
Zie voor meer info http://www.sendmail.org/m4/readme.html.
Dit had je zelf ook wel kunnen ontdekken trouwens.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 12:28 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MX-record in de DNS-server van vksjw.no-ip.org naar een A-record laten wijzen die weer naar jouw IP wijst. :)

Verwijderd

Osiris schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:27:
MX-record in de DNS-server van vksjw.no-ip.org naar een A-record laten wijzen die weer naar jouw IP wijst. :)
Dat hoeft in dit geval niet eens, en kan ook niet.
Een MX record is alleen handig als mail voor domein.org wordt afgehandelt door mail.anderdomein.org.
En dan nog, als de serverconfig het niet als lokaal aanneemt, wordt alles gewoon gebounced hoor.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 12:30 ]

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:29:
[...]

Dat hoeft in dit geval niet eens, en kan ook niet.
Een MX record is alleen handig als mail voor domein.org wordt afgehandelt door mail.anderdomein.org.
En dan nog, als de serverconfig het niet als lokaal aanneemt, wordt alles gewoon gebounced hoor.
Euuhhmmm, het feit dat mail-servers vaak ook gewoon de A-record voor een domein pakken wil nog niet zeggen dat je geen MX-record in hoeft te stellen hoor?
MX-record is toch vrij verplicht volgens de RFC's..

• TokkeF
Dat heb ik reeds gedaan, maar dit lukt niet.

Als ik manueel inlog via telnet naar vksjw.no-ip.org op port 25 :

[root@localhost tokke]# telnet vksjw.no-ip.org 25
Trying 212.239.221.174...
Connected to vksjw.no-ip.org.
Escape character is '^]'.
220 localhost.localdomain ESMTP Sendmail 8.12.11/8.12.11; Thu, 20 Jan 2005 17:35:41 +0100
mail from :test@test.be
250 2.1.0 test@test.be... Sender ok
rcpt to:tokke@vksjw.no-ip.org
250 2.1.5 tokke@vksjw.no-ip.org... Recipient ok
data
354 Enter mail, end with "." on a line by itself
test
.
250 2.0.0 j0KGZfHv002407 Message accepted for delivery
quit
221 2.0.0 localhost.localdomain closing connection
Connection closed by foreign host.

En deze mail komt dan ook aan. Ik krijg ook geen foutmelding dat het email adres niet bestaat als ik naar @vksjw.no-ip.be mail (met de smtp sever van scarlet) . Ik krijg na enkele uren een mail dat de server er nog steeds niet is ingeslaagd het bericht af te leveren.

• TokkeF
Ik heb een MX record nu ingesteld naar vksjw.no-ip.org, hoewel ik dacht dat dit idd alleen nodig was al je naar een externe server je mail wil laten gaan. We zullen zien (moet ongveer 5 moeten wachten voor dns update heeft plaatsgevonden)

• Osiris
  • Niet online
Ik kan vanaf hier geen verbinding maken met jouw IP op poort 25, dus OF je hebt de poort niet goed gemapped (wat me sterk lijkt, want jouw NAT loopback vanaf 't LAN werkt ook prima) OF je ISP (Scarlet Belgie zo te zien?) filtert poort 25.. En dat laatste lijkt me (helaas) de meest waarschijnlijke..

• TokkeF
Bedankt om dit te proberen, maar als het aan scarlet zou liggen (ik zal dit straks even uitzoeken), zou ik toch ook niet via tokke.no-ip.org aan mijn mail server geraken.

Ik denk dat ik ergens bij sendmail een beveiliging moet uitzetten dat exteren gebruikers ook kunnen inloggen op mijn smtp (en niet alleen deze van dit netwerk)

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

Pogostokje

* twiet *

[b][message=22624730,noline]fabio-c schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:29Een MX record is alleen handig als mail voor domein.org wordt afgehandelt door mail.anderdomein.org.
Welnee. |:(
Een MX record is volgens RFC altijd verplicht. Een domein kan immers oneindig aantal hosts hebben, hoe kan een mailserver anders weten op welk IP adres een mailserver zit? Dat is daarnaast volkomen onafhankelijk van of zo'n mailserver we of niet in het domein voorkomt.

Sommige mailservers kun je instellen dat als ze bij het verzenden geen MX record aantreffen dat ze het A record proberen van het root-domein. Maar daar kan je niet van uit gaan.
MX records moet je dus gewoon aanmaken als je mail wil ontvangen.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Osiris schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:45:
Ik kan vanaf hier geen verbinding maken met jouw IP op poort 25, dus OF je hebt de poort niet goed gemapped (wat me sterk lijkt, want jouw NAT loopback vanaf 't LAN werkt ook prima) OF je ISP (Scarlet Belgie zo te zien?) filtert poort 25.. En dat laatste lijkt me (helaas) de meest waarschijnlijke..
Ik weet niet of je een webbrowser kunt starten op die machine, anders moet je eens browsen naar grc.com en kijken of poort 25 dicht staat.
Pas wel op met onbenullen die jouw mailserver willen gebruiken om te relayen.

• TokkeF
Via verschillende online port scanner is dus idd het probleem dat port 25 dicht blijft staan. Alleen vind ik maar niet waar deze staat ingesteld. in /etc/hosts.allow staat voor sendmail dat alle hostst zijn toegelaten. Mijn pop server op poort 110 die werk bv wel.

Ik heb de relaying voor alles afgezet, dus mijn smtp server neemt geen emails aan die niet bestemd zijn voor zijn gebruikers.

Iemand een idee waar ik deze poort kan openzetten ?

Verwijderd

Ik denk toch dat jouw provider poort 25 blocked. Probeer het eens via poort 26.

• TokkeF
idd port 25 is gesloten door ISP, heb port naar 587 gebracht en daar gaat hij wel.

Is het mogelijk om via MX records deze port mee te geven ? Of kan ik het gewoon opgeven nu...

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 11:24
TokkeF schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:21:
idd port 25 is gesloten door ISP, heb port naar 587 gebracht en daar gaat hij wel.

Is het mogelijk om via MX records deze port mee te geven ? Of kan ik het gewoon opgeven nu...
opgeven... helaas.

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 08:39

blizt

Wannabe-geek

NIet helemaal doorgelezen, maar is Blocked Port 25? .. Mail on a Non-Standard Port niets voor jou dan?

United we stand, and divided we fall

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 11:24
daar heeft hij heel veel!

Dat wist ik nog niet! :)

• TokkeF
helaas is deze dienst niet gratis ( en ik heb een gratis account)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:13

lier

MikroTik nerd

Poort kan niet meegegeven worden, misschien zinvol om contact op te nemen met de provder ? Anders gebruik maken van bSMTP ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TokkeF
Heb juist contact gehad met iemand die daar werkt, deze zegt dat port 25 niet geblokt is, maar dat ze wel checken op open relay, en als ze dat vinden is het direct gedaan. Maar bij mij staat relay dicht behalve dan voor mijn computer in het netwerk.

In /etc/mail/acces staat
127.0.0.1 RELAY
192.168.0.145 RELAY

Verwijderd

Pogostokje schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:02:
[...]

Welnee. |:(
Een MX record is volgens RFC altijd verplicht. Een domein kan immers oneindig aantal hosts hebben, hoe kan een mailserver anders weten op welk IP adres een mailserver zit? Dat is daarnaast volkomen onafhankelijk van of zo'n mailserver we of niet in het domein voorkomt.

Sommige mailservers kun je instellen dat als ze bij het verzenden geen MX record aantreffen dat ze het A record proberen van het root-domein. Maar daar kan je niet van uit gaan.
MX records moet je dus gewoon aanmaken als je mail wil ontvangen.
Er is wel meer verplicht volgens de RFC's.
En dingen die wel verplicht zouden moeten zijn zijn weer niet verplicht. Maar dat is een ander verhaal.
Zowel exim als qmail sturen de mail gewoon naar het ip adres bij de A record als er geen MX record aanwezig is. Omgekeerd krijg je wel problemen, exim in default config accept geen mail van domeinen zonder MX records of MX records die niet resolven. ;)

• TokkeF
bSMTP werkt uiteindelijk toch ook met poort 25...

Want ALS ik het goed hebt doet dit niet meer dan :

1) Als 1ste mail server niet bereibaar is mail naar andere server sturen die bSMTP ondersteund
2) Zodra server terug online mail doorsturen naar server 1

Dus in feite gebruik maken van de MX records, alleen zal je van de 2de server alles kunnen laten doorsturen als jou server online is. Allleen ziie ik niet in wat dit me zou kunnen helpen tenzij ik over een andere server zou beschikken (wat dus niet het geval is)

Zolang mijn ISP niks toelaat op port 25 zal mijn mailserver dit niet ontvangen.... , of ik zou een bSMTP server moeten hebben (gratis) die mijn mail wil doorsturen naar port 587... dan is dit natuurlijk wel bruikbaar, alleen waar vind ik dit...

Ik zal een wat rond zoeken...

• TokkeF
Ik geef het op... Gratis is dat nergens te vinden precies, officieel mag ik geen server draaien van ISP. Dus niet veel aan te doen als ik het gratis wil houden...

Verwijderd

TokkeF schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 15:46:
bSMTP werkt uiteindelijk toch ook met poort 25...

Want ALS ik het goed hebt doet dit niet meer dan :

1) Als 1ste mail server niet bereibaar is mail naar andere server sturen die bSMTP ondersteund
2) Zodra server terug online mail doorsturen naar server 1

Dus in feite gebruik maken van de MX records, alleen zal je van de 2de server alles kunnen laten doorsturen als jou server online is. Allleen ziie ik niet in wat dit me zou kunnen helpen tenzij ik over een andere server zou beschikken (wat dus niet het geval is)

Zolang mijn ISP niks toelaat op port 25 zal mijn mailserver dit niet ontvangen.... , of ik zou een bSMTP server moeten hebben (gratis) die mijn mail wil doorsturen naar port 587... dan is dit natuurlijk wel bruikbaar, alleen waar vind ik dit...

Ik zal een wat rond zoeken...
Wat je ook kan doen, is een 2e machine ergens bij iemand thuis zetten die wel een open poort 25 heeft, en dan een vpn of ipsec tunnel erheen zodat die machine in je lokale netwerk lijkt te zitten en daar je mail overheen trekken. Dan gaat alles over de tunnel en die kan je over een willekeurige poort laten lopen.

• TokkeF
Ook dit vind ik een beetje omslagtig, maar ik heb onmlangs bij scarlet , scarlet one aangevraagd, hierbij is niet in hun contract opgenomen dat je geen server mag draaien. Dus zodra deze overstap inorde is , en mijn port 25 nog steeds geblokeerd is contact op nemen met scarlet...

Verwijderd

TokkeF schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 19:31:
Ook dit vind ik een beetje omslagtig, maar ik heb onmlangs bij scarlet , scarlet one aangevraagd, hierbij is niet in hun contract opgenomen dat je geen server mag draaien. Dus zodra deze overstap inorde is , en mijn port 25 nog steeds geblokeerd is contact op nemen met scarlet...
Ik denk dat ze poort 25 eerder dichtgooien i.v.m. de vele virussen en andere zooi die spam gaan versturen vanaf geinfecteerde machines. En vanwege het feit dat de meeste mensen niet fatsoenlijk een mailserver op kunnen zetten. Weet je zeker dat ze niet een soort van mail-relay service hebben?

• TokkeF
Nee dat zou ik niet weten, maar momenteel heeft het denkik niet veel zin contact met heb ze optenemen aangezien er duidelijk in hun voorwaarden dat staat dat je geen server mag aansluiten, je er niet voor mag zorgen dat je op welke manier ook een soort vast ip adres zou hebben . (via no-ip.com) dat is allemaal opgenomen.

In het nieuwe contract niet, maar ik ben aan het denken om een echt server te maken en deze ergens te laten onderbrengen. (Colocated Server). Alleen ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik dan meerdere websites op deze server kan draaien. Bv www.site1.be en www.site2.be. En een mail server mail.site1.be en mail.site2.be .

Ik veronderstel dat ik hier ook een DSN server voor moet opzetten, maar daar gaat het eigenlijk niet over in dit topic

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Standaard luistert Fedora Core's sendmail niet op poort 25. Stappenplan om dit wel te doen:
  • Instaleer sendmail-cf rpm (yum install sendmail-cf of apt-get install sendmail-cf)
  • Open /etc/mail/sendmail.mc met je editor.
  • Zoek naar DAEMON_OPTIONS(`Port=smtp,Addr=127.0.0.1, Name=MTA')dnl
  • Zet daar dnl VOOR zodat deze niet geladen wordt.
  • Run make -C /etc/mail om een nieuwe config file te generen.
  • Restart sendmail

[ Voor 2% gewijzigd door Cipri op 23-01-2005 12:12 . Reden: typo ]

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

Verwijderd

Cipri schreef op zondag 23 januari 2005 @ 12:11:
Standaard luistert Fedora Core's sendmail niet op poort 25. Stappenplan om dit wel te doen:
  • Zoek naar DAEMON_OPTIONS(`Port=smtp,Addr=127.0.0.1, Name=MTA')dnl
  • Zet daar dnl VOOR zodat deze niet geladen wordt.
Dan kan je beter alleen de ",Addr=127.0.0.1" verwijderen..... Heb ie hetzelfde effect, is toch netter vind ik :D

• TokkeF
Dit is reeds gebeurd, anders zou ik ook niet van een andere computer in het netwerk 'contact' kunnen hebben met sendmail... (Of ben ik daar verkeerd in ?)

Verwijderd

TokkeF schreef op zondag 23 januari 2005 @ 12:02:
Nee dat zou ik niet weten, maar momenteel heeft het denkik niet veel zin contact met heb ze optenemen aangezien er duidelijk in hun voorwaarden dat staat dat je geen server mag aansluiten, je er niet voor mag zorgen dat je op welke manier ook een soort vast ip adres zou hebben . (via no-ip.com) dat is allemaal opgenomen.

In het nieuwe contract niet, maar ik ben aan het denken om een echt server te maken en deze ergens te laten onderbrengen. (Colocated Server). Alleen ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik dan meerdere websites op deze server kan draaien. Bv www.site1.be en www.site2.be. En een mail server mail.site1.be en mail.site2.be .

Ik veronderstel dat ik hier ook een DSN server voor moet opzetten, maar daar gaat het eigenlijk niet over in dit topic
Je hebt sowieso een DNS server nodig, maar die hoeft niet noodzakelijk op jouw machine te draaien. Vaak als je een domein registreert kan je gebruik maken van de DNS machines van de registrar.
Je stelt de mailservers voor elk domein in met de MX record, dus domein1 MX mail.domein1.be en domein2 MX mail.domein2.be. Deze 2 domeinen kunnen gewoon alletwee naar hetzelfde ip adres verwijzen, jouw machine dus.
Pagina: 1