Toon posts:

[tv] lcd tv is hetzelfde als monitor met tuner?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
[ik heb dit bericht ook al gepost in het hifi forum, krijd daar echter weinig reacties. Misschien dat hier wat meer mensen komen die verstand hebben van dit soort zaken?]

Hallo,

Ik ben op zoek naar een kleine platte televisie voor in de slaapkamer.

Tijdens mijn zoektocht merkte ik op dat de volgende typen worden aangeboden:

-Televisies met vaak een VGA aansluiting
-Monitoren met een ingebouwde TV tuner

Het televisiebeeld van beide is goed en de resolutie is ook hetzelfde.
Mijn vermoeden is dan ook dat de kleinere LCD televisies eigelijk computermonitoren zijn.
Dit vermoeden wordt gesteund door het feit dat de resolutie van grotere LCD televisies
lager is (uitzonderingen daargelaten)!

Hoewel ik eigelijk een tv zoek kan ik misschien dan ook de conclusie trekken dat ik net zo goed een monitor met
tv tuner kan kopen, termeer omdat deze vaak groter zijn voor hetzelfde geld.

Mijn vraag is: klopt mijn conclusie? Of is er een duidelijk verschil tussen beide produkten?
(of alleen marketing strategie?)

Bedankt!

Ps. Uiteraard de zoekfunctie gebruikt. De meeste topics hierover zijn echter alweer oud
en de ontwikkelingen gaan snel.
Ps2. Ik heb het hier over tv's en monitoren rond de €400,-

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 00:10
Heb je al eens een mailtje gestuurd naar een fabrikant? Dat wil ook weleens helpen.

Toch?

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:48

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Het verschil is dat je een losse tuner naast je monitor heb liggen met extra kabels. voor de rest maakt het echt wat uit. Het is natuurlijk mooier om het in één te hebben. Ik weet niet aan wat je zit te denken maar een fatsoenlijke monitor + tuner is niet heel veel goedkoper dan alles in één.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het gaat ook niet om een losse tuner bij een monitor, maar om een monitor met ingebouwde tuner, zoals bijvoorbeeld iiyama E430T en samsung 710MP.

De vraag is of deze nou wezelijk anders zijn dan een lcd televisie met dezelfde resolutie.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 12:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Een lcd tv is net anders als een lcd computer monitor. verkijk je niet op de specificaties van resoultie etc.

b.v.
800x600 is meer dan genoeg voor een tv maar heel mager voor een computer monitor.
Kijkhoek/kleurechtheid is heel belangrijk voor een tv, maaar voor een monitor is de response tijd belangrijker.

Kortom: ga je eens orienteren door te KIJKEN ipv specificateis van webshops doornemen.

(en 400 euro is niet zo veel)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

PAL resolutie is 720x576, de meeste LCD TV's overstijgen de 800x600 dan ook niet (heeft voor TV/DVD ook niet veel nut), tenzij ze zijn voorzien van VGA aansluiting en meer bedoeld voor de PC. Een lagere native resolutie komt wel vaker voor, maar dat gaat dan ook veelal om kleinere/mini modellen, zoals bijv. die gebruikt worden voor inbouw in een auto.

Het enige voordeel dat een LCD-TV met ingebouwde tuner bied t.o.v. een TVkaart is dat je dan TV/DVD kan kijken zonder dat de PC aan hoeft. Het nadeel is gelijk dat je niet de LCD-TV+PC kan gebruiken voor opnames.

Als je het scherm ook wilt gebruiken voor de PC dan is er gigantische naslag van tips te vinden ([search=welke tft]). Afhankelijk van je voorkeuren (kantoorwerk, spellen etc) kom je dan vanzelf uit op die monitor die voor jou het beste is.

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt dat de kleine en goedkopere lcd televisies wel degelijk een hoge resolutie (gelijk aan die van een monitor) hebben! Dit veroorzaakte dan ook mijn twijfels.

In principe gaat het mij om een tv. Het aansluiten van een computer is een leuke extra mogelijkheid, welke de meeste lcd televisies ook hebben. Monitoren met ingebouwde tuner zijn echter groter dan lcd televisies voor dezelfde prijs.

Inderdaad: kijken. Helaas heb ik nog steeds geen winkel kunnen vinden waar ze de monitoren met ingebouwde tuner ook aangesloten hebben op de kabel. Dit zal ook wel komen omdat deze nog relatief nieuw zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik er uit ben en ga voor de iiyama 430T
iemand toevallig ervaring met dit specifieke model?

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-08 11:50

Opa

Nu Multifocaal!

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens hun website heeft de E430T geen DVI.
Persoonlijk zou ik voor een E435S met DVI en 10ms respons gaan en een TV tunert in mijn computer zetten, maar ik heb mijn pc dan ook bijna 24/7 aan staan.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je redenatie,
het gaat hier echter primair om de tv, de computermogelijkheid is een leuke bijkomstigheid!
Pagina: 1