9800 SE Artifacts

Pagina: 1
Acties:

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Een kameraad van mij is via een ruil aan een Peak 9800 SE met 256 mb gekomen.
Nu zette hij dat ding in zn pc, asus kt266 mobo met athlon xp 2400+, en bij het testen in 3dmark 03 en aangekomen bij de nature test, krijg je ineens artifacts in beeld.
Ik dacht de temperatuur, dus ik de videokaart voelen en inderdaad, de core zelf gloeiend heet en het geheugen wat niet gekoeld is ook zo heet dat ik het niet lang vast kon pakken.
Dus ik geef dit aan hem door maar hij neemt het niet echt serieus want hij denkt dat zn pc het eeuwige leven heeft. Maar goed de volgende testen is het weer weg en koelt hij ook weer een beetje af. Bij de score aangekomen wou ik deze uploaden, maar de pc reageert zooo traag dus ik kon niet veel beginnen, gekeken in taakbeheer maar er draait niks bijzonders en toch was hij zo traag.
Resetten dus. Verder hebben we niet echt veel getest maar ik heb tegen hem gezegd dat die kaart dit zo niet lang volhoudt. Wat ik niet snap is waarom hij zo warm is want de kast staat open en er zit redelijk wat vrij ruimte onder en boven.
In die kast zit wel een noname 300 watt voeding.
Aangezien hij de ernst er niet van in ziet wou ik graag bevestiging hebben van mede tweakers, dat dit toch wel vrij serieus is en misschien dat iemand weet waar het aan ligt of zelfs kan oplossen.

-= Very annoying forum person =-

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Het enige wat ik zo kan bedenken is dat het hier om een getweakte kaart gaat (hardwarematig). Op tweakers is een hoop te vinden over het overclocken van vga-kaarten.

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
NRGetic schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 11:54:
Het enige wat ik zo kan bedenken is dat het hier om een getweakte kaart gaat (hardwarematig). Op tweakers is een hoop te vinden over het overclocken van vga-kaarten.
Deze kaart is nieuw gekocht als een 9800 se, verder is er niks aan gebeurt, hij kan toch niet standaard overgeclockt staan? Ik heb net even gekeken maar de core staat op 378 en het mem op 203 :? .

Verwijderd

hij kan toch niet standaard overgeclockt staan
Wel als er een andere of gemodificeerde bios op is geflasht (bijv. middels Ati Radeon Bios Tuner (RaBiT)) ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 12:47 ]

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Simpel te testen toch, even de zijwand eraf en een tafelventilator erop richten, zijn de artifacts er dan niet, dan weet je de oorzaak

Verwijderd

Zijn redelijk normale settings, ik vind alleen je mem erg laag. Bij mij draait die standaard op 337,5 (heb zelf een club3d 9800se). Het is overigens algemeen bekend dat de 9800se's inderdaad erg warm worden. Andere koeler is inderdaad een goede optie om alles koeler en langer houdbaar te houden. Ze hebben namelijk maar een koeler van een 9700 erop zitten (als ik het zo ff uit mn hoofd doe). Misschien is de PSU ook wat zwak. Maar dit heeft niet vaak direct iets te maken met artifacts. Met te zwakke PSU heb je meer last van spontane reboots enzo.

Verwijderd

Controleer eens welk geheugen er op die kaart zit, wat de geheugenbusbreedte is en hoeveel pixelpipelines er zijn. :?
Dit kun je oa met Aida32 of Everest Home en door de getallen op de RAM chips af te lezen. Post evt. ook een foto van die kaart als je zeker wilt weten of het wel een 9800SE is of een gemodde kaart.

Ter vergelijking: Een Peak Radeon 980SE 256MB heeft de volgende standaard specificaties:
- 4-pixel pipeline
- 128 bit DDR geheugen interface
- 380 MHz Core
- 340 MHz (680DDR) Geheugen (Hynix 2.8ns)

Dat het geheugen nu ondergeklokt staat op 203 MHz is [voor mij] een aardige indicator dat de vorige eigenaar wist dat er geheugencorruptie optrad (en een middel om ze te maskeren) - en anders wellicht dat hij ondergeklokt had om de kaart in te zetten in een HTPC (voor 2D/films heb je niet veel rauwe MHz nodig).

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 13:02 ]

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:50:
Controleer eens welk geheugen er op die kaart zit, wat de geheugenbusbreedte is en hoeveel pixelpipelines er zijn. :?
Dit kun je oa met Aida32 of Everest Home en door de getallen op de RAM chips af te lezen. Post evt. ook een foto van die kaart als je zeker wilt weten of het wel een 9800SE is of een gemodde kaart.

Ter vergelijking: Een Peak Radeon 980SE 256MB heeft de volgende standaard specificaties:
- 4-pixel pipeline
- 128 bit DDR geheugen interface
- 380 MHz Core
- 340 MHz (680DDR) Geheugen (Hynix 2.8ns)

Dat het geheugen nu ondergeklokt staat op 203 MHz is [voor mij] een aardige indicator dat de vorige eigenaar wist dat er geheugencorruptie optrad (en een middel om ze te maskeren) - en anders wellicht dat hij ondergeklokt had om de kaart in te zetten in een HTPC (voor 2D/films heb je niet veel rauwe MHz nodig).
Is goed, ik zal even foto's maken enzo. Maar een vorige eigenaar is er niet, hij kwam echt gelijk bij een computerzaak weg, ik was erbij namelijk.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Maar wat is een normale temperatuur bij zon 9800, ik vraag me af of het wel normaal is dat je niet eens dat geheugen in je vingers kan houden zo warm als het dan is.

Trouwens net even het advies opgevolgd om met de kast open hem even te koelen.
We hebben er gelijk maar een airco tegenaan gezet, waardoor de temps zon 25 graden zakten.
En inderdaad, geen artifacts meer. Ook nog even de missende 4 pipes aangezet en dit werkt ook goed. Maar het geheugen wat standaard op 200mhz staat, wat niet normaal is, kregen we niet veel hoger als 230.

Toen even weer getest zonder airco en inderdaad, zelfs nu een vastloper.
Foto's van kaart en airco actie volgen nog..

[ Voor 61% gewijzigd door master_viper op 23-01-2005 18:01 ]

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Mss heeft de winkel je wel een "tweedehands" kaart verkocht. D.w.z. de vorige eigenaar heeft de met de kaart lopen freubelen, kreeg last van artifacts en hem teruggebracht binnen 8 dagen ofzo en die winkel heeft hem gewoon weer verkocht alszijnde een nieuwe kaart 8)7

Tis een beetje off topic maar mss kun je er wat mee

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik weet niet zeker of dit er mee te maken heeft, maar in je bios kun je vaak het AGP voltage verhogen. Staat dit op die PC misschien te hoog waardoor ie zo warm wordt?

En verder zou je nog even kunnen controleren of de koeler wel goed bevestigd zit. Ms. heeft de vorige eigenaar er een andere koeler op gahad en toen ie hem wegdeed even snel onzorgvuldig de originele er weer op gezet (zonder koelpasta uiteraard).

En over de koeler gesproken, de fan draait toch wel gewoon rond zonder schurend geluid oid?

• mambaum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-02-2021
Ik heb nu al de 2e 9800SE met een Zalman ZM80C-HP cooler.
Zonder ventilator erop en nauwelijks aktiviteit op het beeldscherm meet ik tussen de ribben, ongeveer op de plaats van de GPU een temperatuur van 71C (idle 68C). Als ik er een ventilator op zet wordt het iets van 50-55C.
De vorige had hetzelfde. Da's toch veel te warm? Ik heb deze combi net om zo stil mogelijk te draaien in een HTPC. Ik durf nu de kast niet dicht te doen.

Heeft iemand een tip? Ik ga hem niet nog een keer naar Hercules sturen, want zelden heb ik zoveel ellende meegemaakt als het terug krijgen van dat ding (ref >€30 tel kosten, mailbommen, email naar ieder mai-adres op site, >15weken, 2 keer postbewijs faxen).

M'n kast staat daarbij open en op 33C, met de CPU op 36C normaal en bij CPUburn op 44C. Dat lijken mij redelijke waarden met zo'n warme GPU in de buurt.
Ik heb nog geen last van artifacs of crashes, wat ik met de vorige wel had.
Ik heb niets gemod. De eerste kwam rechtstreeks van Informatique en deze van Hercules BE.
Heb nog geen test gedaan met CPU burnen. Tip voor testprogie?

Behave like a Gentleman, feel like a Maniac.....let's Tango

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zet gewoon een fan op die zalman koeler. Je kunt bijv. zo'n bijpassende fan kopen en die op quiet mode zetten (hoor je niet), maar je kunt er ook een standaard 80MM fan op bijna dezelfde manier op plaatsen (iets langere schroefjes gebruiken). Zet die dan op 5V of 7V.

Mijn 9800SE met zelfde zalman koeler had ik eerst ook zonder fan erop gezet. Ging op zich wel, maar soms liep ie na lang gamen toch vast. Toen een fan erop gezet op quiet mode en nooit meer vastlopers.

En om te testen kun je gewoon 3dmark gebruiken. Even demo doen een paar keer achter elkaar en je weet of de koeler het trekt. Al lijkt 71 graden idle me wel erg warm. Vooral aangezien dat nog niet eens de echte core temperatuur is..... Hou voor de zekerheid maar een extra fan gereed. Dat ben je gewoon nodig bij zwaardere videokaarten.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 28-01-2005 23:47 ]

Pagina: 1