Toon posts:

Alles is, zoals wij denken dat het is.

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
toch :?

zal het proberen te onderbouwen...Sorrie als ik een beetje te diep doordraaf hoor. :z

Om te beginnen is alles wat wij om ons heen hebben en zien en begrijpen aannemelijk. Alles is gebasseerd op aannames. Is het niet aannemelijk dan wordt het niet geaccepteerd.

Alles wat wij zien wordt door ons geinterpreteerd door emotionele en rationele gevoelens die zijn opgebouwd uit aanneemelijke waarde en normen. Voor iedereen liggen die waarden en normen anders. Bij de een hoger dan de ander.

Bv. Iemand rijdt in een auto komt bij stoplicht springt op oranje..Hij/zij denkt:ach boeiuh en geeft gas.Kan makkelijk er gebeurt mij niks. Hij/zij vind dat dit verantwoord is.
Nou rijdt er een 2de persoon en komt ook bij het oranjelicht, die persoon denkt:hmmm oranje, mijn (dierbaar iemand) is aangereden door iemand die door rood reed. Dus laat ik maar stoppen..Die persoon vindt dat door oranje rijden onverantwoord is. Dus de waarheid is wat wij denken dat die is?
Toch?

Verwijderd

waarheid = subjectief wordt toch zo vaak gezegd?

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Alles is relatief en zie ondertitel.

Als jij in een land leefd waar moord sociaal geaccepteerd is, dan kijk jij heel anders tegen moord aan als in een land waar dat het niet is.
Ja, je leefomgeving beinvloed zeer sterk jouw normen en waarden (samen met je DNA).
Sterker nog,
Alles is zoals jij denkt dat het is.
Alleen denken we als beschaving vaak over een heleboel dingen hetzelfde (niet altijd).

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
ook al weten we die lang niet altijd ben ik ervan overtuigd dat er een algemene waarheid is.

Verwijderd

Topicstarter
Dus alles draait om een kern :?

Verwijderd

Op zaterdag 06 januari 2001 00:01 schreef He_Who_Wacked_it het volgende:
Dus alles draait om een kern :?
Jah (zucht)

• Morgoth
wat bedoel je met alles draait om een kern :?

Op moleculair niveau wel volgens mij maar daarvoor moet je niet bij mij wezen :)

Verwijderd

In onze gedachtegang moeten aannames vaak als waarheid gedefinieerd worden, omdat het denken anders wel heel erg ingewikkeld wordt.
Alle mogelijke waarheden kunnen nooit in het denken meegenomen worden.

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 09:52

Theeboon

theebonen bestaan!

Waarheid wordt dus beinvloed door normen & waarden? Kan wel zijn, maar dan niet echt bepaald op grote schaal lijkt me.

"I sit in my room and imagine the future."

Verwijderd

Op zaterdag 06 januari 2001 11:22 schreef Theeboon het volgende:
Waarheid wordt dus beinvloed door normen & waarden? Kan wel zijn, maar dan niet echt bepaald op grote schaal lijkt me.
wat? :?

hier haak ik af hoor

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Op zaterdag 06 januari 2001 13:23 schreef dwarf_ het volgende:

[..]
wat? :?

hier haak ik af hoor
Kwoot uit de eerste post:
Alles wat wij zien wordt door ons geinterpreteerd door emotionele en rationele gevoelens die zijn opgebouwd uit aanneemelijke waarde en normen.
Zo dan?

• Morgoth
theeboon> Maar lang niet alles wat wij intrepreteren is waar..... dat is voor ons, binnen jezelf misschien waar maar het gaat uiteindelijk allemaal op de absolute waarheid.

Verwijderd

Maar alles is niet zoals het is zoals wij denken dat het is... Omdat je niet alles weet en dus niet precies kunt bepalen of het wel zo is, maar je denkt wel dat het zo is, maar dan hoeft het nog niet zo te zijn.

Als we slapen, kom je in een andere wereld die nog niet iedereen helemaal doorheeft, daar is de tweede wereld, de geestelijke wereld... als je weinig droomt ben je niet echt geestelijk...

Verwijderd

De absolute waarheid bestaat voor ons niet....
Er bestaan alleen subjectieve waarheden, en dit is een ontzettend makkelijk te verdedigen stelling omdat alle argumenten die je ertegen kan verzinnen uit je eigen gedachtenwereld komen.

Verwijderd

daar was trouwens zelfs al een zekere engelse dichter achter:
'beauty is truth, truth beauty'
:)

Verwijderd

Je handelt naar wat je weet. Naar de kennis die je bezit. Ieder mens heeft andere kennis.
Op school wordt een bepaalde hoeveelheid kennis aangebracht. Zo ook in de vriendenkring en thuis.
Van die gegevens maak jij een waarheid voor jezelf.

Omdat in een land je veel dezelfde kennis krijgt zal het ook een soort van zelfde waarheid hebben.

Door de TV en internet zijn wij aan veel meer kennis gekomen. We krijgen meer en van die informatie wordt een waarheid opgebouwd. En waarde en normen zullen dan anders worden. Meer culturen en gewoontes bij elkaar dan 1 zoals vroeger het geval was.

• Morgoth
het is wel mogelijk dat gedeeltelijk onze idee van waarheid strookt met de absolute waarheid (toevallig).

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom is onze drang naar maatschappelijkeacceptatie dan zo groot?
Iedereen wil meedoen en erbij horen...Maar waarom? Wat is dan de algehele waarheid? Wat maakt het leven nou zo interessant? |:(

Verwijderd

Op zaterdag 06 januari 2001 17:32 schreef He_Who_Wacked_it het volgende:
Iedereen wil meedoen en erbij horen...Maar waarom? Wat is dan de algehele waarheid? Wat maakt het leven nou zo interessant? |:(
Kuddegedrag. Je moet ergens bij horen om je te kunnen verdedigen. Je maakt als groep meer kans dan alleen.

• Morgoth
Iedereen wil meedoen en erbij horen...Maar waarom? Wat is dan de algehele waarheid? Wat maakt het leven nou zo interessant?
Wat heeft de absolute waarheid te maken met maatschappelijke acceptatie :?
En het enige wat voor mij tot nu toe het leven interresant maakt is 'fun'.

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Emotie is misschien het enige wat het leven waard maakt?
Maargoed daar ging 't geloof ik niet over :?

Verwijderd

Topicstarter
tuurlijk wel...alles is zoals wij denken dat het is...
maar wat is het???emotioneel?? rationeel?

• Bruut
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Er is geen waarheid. Er zijn alleen maar interpretaties van een feit en die noemt men dan waarheid. Een waarheid is persoonsgebonden. En als je mazzel hebt groepsgebonden want, dan sta je niet alleen met je interpretatie

Chaos, panic, & disorder - my work here is done.

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:27

Rexomnium

Vincam aut moriar

Volgens Socrates bestonden er eeuwige en tijdloze regels voor wat goed en fout is. Door hun verstand te gebruiken kunnen alle mensen dergelijke onveranderlijke normen ontdekken, want het menselijk verstand is nu juist iets wat eeuwig en onveranderlijk is.

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Pagina: 1