Toon posts:

[TV]Hoe best nieuwe CAI realiseren

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn vriendin verrassen / helpen met een probleem dat ze thuis hebben, maar ik heb jullie raad wat nodig.

De situatie is zo dat haar vader vroeger een technische opleiding gehad heeft. Het effect is echter dat hij denkt dat hij alles kan en met alles zomaar ongestraft kan wegkomen. Zo is het ook met hun hele tv-installatie verlopen. Ze begonnen met 1 TV-toestel in de huiskamer die relatief goed functioneerde (de kabel had hij zelf al gelegd). Dan kwam er plots een nieuwe tv, dus de oude ging op een slaapkamer. De goeie man dacht "ach, ik spring rap ff de eerste de beste doe-het-zelf-zaak binnen, koop een goedkope coaxkabel en tak af van het huiskamersignaal naar de slaapkamer". Die hele situatie is nu geescaleerd tot 4 TV's die achter elkaar hangen met inferieure kwaliteit aan coax-kabels en contactdozen. Op mijn vriendin haar kamer ligt bijvoorbeeld 20m coax-kabel die amper 3mm dik is.
Resultaat van dit alles: mijn vriendin zegt overtuigd "wow, kijk wat een mooi tv ontvangst" als ze eens toevallig een kanaal kan ontvangen zonder er drie andere zenders doorheen te zien...

Nu kwam er onlangs een Telenet-installateur bij hen langs omdat ze problemen hadden met internet. De man moest daarvoor het kabelsignaal controleren en merkte terecht op dat er toch ruimte voor verbetering is in de installatie. Ze staan nu dus open om hun kabels te laten vernieuwen door betere en dus beter tv-signaal te hebben, maar ze ontbreken de kennis om het goed te doen.

Daarom wil ik hen graag uit de nood helpen en voor hun de kabels opnieuw trekken. Ik ben zelf geen expert, maar ben verstandig genoeg om hulp te vragen als ik het niet weet.

Mijn probleem is nu het volgende:
- In de Hirschmann brochures worden verschillende mogelijkheden voorgesteld om CAI's op te stellen. Sommige gebruiker ministertechniek, andere rijgtechniek. Nu hoorde ik hier thuis van een andere Telenet-installateur dat rijgtechniek toch niet zo goed is als je meerdere tv's achter elkaar wil hangen. Hij zei dat je tegen de 3e/4e tv toch wel duidelijke tekens van storing en ruis ging merken. Omdat de huidige installatie bij mijn vriendin opgebouw is rond een rijgtechniek is het uiteraard makkelijker om die kabels te hertrekken dan een volledig nieuwe ster te maken. Mijn vraag is dus: maakt ster of rijg iets uit als je Hirschmann gebruikt? (het gaat om 4 tv's en radio's)
- Ze hebben ook een Canal+ abo. Hoe ze het momenteel doen weet ik niet, maar alleszins zit de decoder voor de allereerste wandcontactdoos. Ze kijken dus in heel het huis naar Canal+ dankzij 1 decoder. Ik gok dat haar vader gewoon de coax rechtstreeks op de decoder heeft laten toekomen en van daaruit dan naar de eerste contactdoos. Mijn vraag is: hoe realiseer je zoiets op een goeie manier? Zijn hiervoor speciale toestellen oid?

Graag jullie advies hierover. Dan kan ik op basis van jullie ervaring een bouwplan opstellen en prijs vragen in een winkel bij hen in de buurt zodat ik hen kan vertellen wat het zou kosten om mooi tv te kunnen kijken.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hirschmann is inderdaad een goed begin...
Rijg of ster heeft volgens mij meer te maken met de fysieke plaats van de tv toestellen. Maar mijn gevoel zegt dat een "ster" inderdaad beter is dan rijgen. Dit omdat de kabellengtes naar het laatste tvtoestel met een "rijgsysteem" nogal lang wordt...
Ik zou zeggen, begin eerst eens alle kabels weg te gooien... Dan vanaf de eerste wandcontactdoos (heeft een naam... iemand?) Een korte kabel te maken van Koka799 en Kokwi/Koswi stekkers (allemaal hirschmann), naar de decoder.
Dan vanaf de decoder een korte kabel naar een hirschmann-splitter (4 weg) met f-connectoren. (schroefverbinding...)
Vervolgens overal vanaf de splitter Koka799 op de korts mogelijke manier naar alle televisies... Om natuurlijk weer af te sluiten met wat mooie hirschmann stekkers...
Het kost wat, maar dan heb ik ook wat...

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:32:
Rijg of ster heeft volgens mij meer te maken met de fysieke plaats van de tv toestellen. Maar mijn gevoel zegt dat een "ster" inderdaad beter is dan rijgen. Dit omdat de kabellengtes naar het laatste tvtoestel met een "rijgsysteem" nogal lang wordt...
Mijn gevoel zegt ook ster. Maar de bouw van het huis moet zich er wel een beetje voor lenen. Soms komt ster echt heel ongelukkig uit.
Dan vanaf de eerste wandcontactdoos (heeft een naam... iemand?)
A.O.P of S.O.P. (Abonnee / Signaal Overname Punt)
Een korte kabel te maken van Koka799 en Kokwi/Koswi stekkers (allemaal hirschmann), naar de decoder.
Dan vanaf de decoder een korte kabel naar een hirschmann-splitter (4 weg) met f-connectoren. (schroefverbinding...)
Vervolgens overal vanaf de splitter Koka799 op de korts mogelijke manier naar alle televisies... Om natuurlijk weer af te sluiten met wat mooie hirschmann stekkers...
Het kost wat, maar dan heb ik ook wat...
A.O.P. ==> korte kabel ==> Internet splitter ==> korte kabel ==> decoder ==> korte kabel ==> verdeler ==> kabel ==> FS1 NL einddoos
Voor de kabel: Koka799
Voor de verdeler mogelijk AFC1641
Voor de kabels van de einddozen naar de tv/radio KOSWI / KOKWI connectoren
Voor de connectors op de verdeler F connector

Soms is het makkelijker om op de begane grond af te takken voor 1 tv, en dan op de eerste etage een splitter voor 3 of 4 lijnen. Geheel afhankelijk van het huis.
Met een 4-voudige splitter ga je ook zeker nog een versterker nodig hebben. Ben er niet helemaal zeker van of die voor of na de decoder moet gaan komen. De versterker na de decoder zou wel eens voor oversturing van de decoder output kunnen zorgen. De decoder na de versterker kan voor oversturing van de input van de decoder zorgen. Lastige situatie.

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Wat mikeyman zegt doen.
Je moet niet met "dure" Hirschmann gaan werken en dan het nog halfbakke doen met een ster.

Zorg er wel voor dat je de f connectors en pluggen op de juiste manier aansluit.
Sommige mensen gaan als een gek tekeer en snijden in de kern etc. :/ je moet ook niet het gevlochten ijzer afknippen maar naar achteren vouwen etc.

De splitter heeft dempingen, laagste demping voor het langste draadje etc. waardoor je het signaal sterkte goed verdeeld.
Teveel signaal is ook niet goed, met zo'n potmeter in de versterker kun je alles perfect afstellen.

Als het niet lukt dan moet je maar even hier komen ;) veel succes en plezier.

[ Voor 5% gewijzigd door BARACUS op 22-01-2005 04:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het hier wat zitten lezen maar heb nog een beetje problemen met het voorstel. Het probleem is dat Telenet reeds een eigen installatie geplaatst heeft (die nog steeds hun eigendom is). Op hun website zijn ze zeer onduidelijk over wat die installatie net inhoudt. Ze plaatsen 3 'bakjes'. Ik weet dat er zeker een telefonie-modem, voeding en netwerkverdeler in zit ergens maar niet exact waar. Zij zeggen op hun website dat de kabel eerst in de netwerkverdeler binnen komt. Van daaruit gaat dan 1 kabel naar de 'telefonie- en internetmodem' en de andere kabels zijn gewoon voor tv aansluitingen. De netwerkverdeler is dus meteen ook een versterker met 4 uitgangen.
Ik wil dit wel geloven, moest het niet zo zijn dat bij ons thuis uit de netwerkverdeler meteen een kabel naar de modem vertrekt, en dus niet eerst langs de telefoniemodem gaat.

Door deze situatie durf ik de netwerkverdeler van Telenet er niet tussenuit te laten omdat ik niet exact weet wat hij allemaal doet. Bovendien kom ik dan in de problemen als er iets mis loopt omdat ik aan hun installatie geprutst heb. Hier komt dan nog bij dat als ik hun verdeler/versterker zou vervangen ik een retour-geschikte versterker moet hebben, wat weer extra geld kost.

Ik wil de netwerkverdeler van Telenet dus liefst laten hangen. Probleem is nu: hoe realiseer ik dan best de rest van de CAI.
De canal+-decoder tussen het S.O.P. en de netwerkverdeler hangen vind ik een beetje riskant. Je weet nooit wat het effect zal zijn op het internetsignaal dan. De oplossing die ik hiervoor zie is de decoder dus achter de verdeler hangen en dan vanaf de decoder naar een hirschmann-versterker of multitap...Vraag is nu, welk van de twee? Omdat Telenet zo vrijgevig is met informatie kan ik niets zeggen over de eigenschappen van de netwerkverdeler. Hij kan maar heel zwak versterken en dan is de multitap waarschijnlijk te zwak en moet ik een versterker hebben...Maar voor hetzelfde geld is het wel een hirschmann-versterker die in de netwerkverdeler zit en heb ik genoeg aan een multitap...Iemand ideeën hoe ik best kan uitvissen of ik nu een multitap of versterker nodig heb? Of bestaan er een soort regelbare versterkers die je bijna kan 'uit' zetten als het niet nodig is om te versterken (en dan liefst nog per uitgang)?

Een andere zaak is het op voorhand testen van een goed signaal. Ik wil natuurlijk geen uren zittne zwoegen om kabels te hertrekken, en veel geld uitgeven aan onderdelen als blijkt dat het signaal er niet op verbeterd. Daarom zou ik graag voor ik hen voorstel de kabels te vernieuwen het signaal willen testen. Ik zou hiervoor een tv naast de versterker willen plaatsen en enkel die tv rechtstreeks aansluiten op de versterker. Dan weet ik meteen hoe goed het origineel signaal is en of de kosten zin hebben. Bestaan er zo pre-made kabeltjes die van een F-connector (versterker) naar een gewone connector voor in de tv gaan?

Tenslotte nog over krimp of schroef-connectors. Hier thuis hebben we zelf een paar schroef-connectors (niet Hirschmann). Op zich werken die wel goed, tot je de kabel in een bocht moet wringen om hem ergens op aan te kunnen sluiten. Hoe hard ik ook probeer om de connector goed vast te zetten op de kabel, hij blijft na verloop van tijd telkens weer los komen. Ben ik nu gewoon onhandig en is hier een truc voor? Of is dit inderdaad zo en ben ik best om toch maar een krimptang te kopen (die dingen zijn enorm duur heb ik gemerkt, toch als je een speciaal voor Hirschmann wil)?

• BARACUS
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 09:57:
Ik heb het hier wat zitten lezen maar heb nog een beetje problemen met het voorstel. Het probleem is dat Telenet reeds een eigen installatie geplaatst heeft (die nog steeds hun eigendom is). Op hun website zijn ze zeer onduidelijk over wat die installatie net inhoudt. Ze plaatsen 3 'bakjes'. Ik weet dat er zeker een telefonie-modem, voeding en netwerkverdeler in zit ergens maar niet exact waar. Zij zeggen op hun website dat de kabel eerst in de netwerkverdeler binnen komt. Van daaruit gaat dan 1 kabel naar de 'telefonie- en internetmodem' en de andere kabels zijn gewoon voor tv aansluitingen. De netwerkverdeler is dus meteen ook een versterker met 4 uitgangen.
Ik wil dit wel geloven, moest het niet zo zijn dat bij ons thuis uit de netwerkverdeler meteen een kabel naar de modem vertrekt, en dus niet eerst langs de telefoniemodem gaat.

Door deze situatie durf ik de netwerkverdeler van Telenet er niet tussenuit te laten omdat ik niet exact weet wat hij allemaal doet. Bovendien kom ik dan in de problemen als er iets mis loopt omdat ik aan hun installatie geprutst heb. Hier komt dan nog bij dat als ik hun verdeler/versterker zou vervangen ik een retour-geschikte versterker moet hebben, wat weer extra geld kost.
Jesus ingebouwde versterkers wat een prut lijkt mij dat.
Ik heb alleen de hoofdkabel in 1 kastje aangesloten -> splitter voor internet/ tv radio -> mijn hirschman installatie.

Als je dat apparaat eruit trekt dan werkt dus niks meer, je zult de boel allemaal moeten vervangen op eigen kosten wat normaal door de kabelaar aangelegd moet worden en betaald.
Misschien even zeuren of je niet gewoon een pakket met een simpel hoofdaansluiting kastje + splitter kunt krijgen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze dure goede versterkers in ieder huis aan hebben gelegd.
Ik had door een nieuwe modem ook een verkeerde aansluiting, een doe het zelf pakket gekregen en de hoofdkabel uit de straat zelf goed aangesloten :Y)
Je kunt zo toch nooit die decoder op alle tv's krijgen als je die niet voor de versterker zet?
Je kunt die decoder volgens mij nooit voor die versterker zetten want daar is het signaal niet gesplitst naar tv signaal 8)7
Grote kans dat het hele internet en radio signaal verkloot wordt, weet ik niet zeker hoor maar het klinkt allemaal niet fantastisch :|
Ik wil de netwerkverdeler van Telenet dus liefst laten hangen. Probleem is nu: hoe realiseer ik dan best de rest van de CAI.
De canal+-decoder tussen het S.O.P. en de netwerkverdeler hangen vind ik een beetje riskant. Je weet nooit wat het effect zal zijn op het internetsignaal dan. De oplossing die ik hiervoor zie is de decoder dus achter de verdeler hangen en dan vanaf de decoder naar een hirschmann-versterker of multitap...Vraag is nu, welk van de twee? Omdat Telenet zo vrijgevig is met informatie kan ik niets zeggen over de eigenschappen van de netwerkverdeler. Hij kan maar heel zwak versterken en dan is de multitap waarschijnlijk te zwak en moet ik een versterker hebben...Maar voor hetzelfde geld is het wel een hirschmann-versterker die in de netwerkverdeler zit en heb ik genoeg aan een multitap...Iemand ideeën hoe ik best kan uitvissen of ik nu een multitap of versterker nodig heb? Of bestaan er een soort regelbare versterkers die je bijna kan 'uit' zetten als het niet nodig is om te versterken (en dan liefst nog per uitgang)?
Ok dus als jij een multitap aan 1 uitgang van die ingebouwde versterker hangt heb je wel mega weinig power lijkt mij zo?
Als je hier nog een versterker tussen zet lijkt mij dit ook niet bevoordelijk als je echt goede signaal wilt.
Hirschmann heeft een regelknop voor sterktes, op de multitap zit een demper zodat korte draad minder power krijgt, dit is niet per kanaal af te stellen.
Een andere zaak is het op voorhand testen van een goed signaal. Ik wil natuurlijk geen uren zittne zwoegen om kabels te hertrekken, en veel geld uitgeven aan onderdelen als blijkt dat het signaal er niet op verbeterd. Daarom zou ik graag voor ik hen voorstel de kabels te vernieuwen het signaal willen testen. Ik zou hiervoor een tv naast de versterker willen plaatsen en enkel die tv rechtstreeks aansluiten op de versterker. Dan weet ik meteen hoe goed het origineel signaal is en of de kosten zin hebben. Bestaan er zo pre-made kabeltjes die van een F-connector (versterker) naar een gewone connector voor in de tv gaan?
Gewoon 2 meter kabel + f + normale connector = 5 euro
Pre made bestaat wel maar is gewoon duurder, kost 5 minuten om in elkaar te zetten.
Tenslotte nog over krimp of schroef-connectors. Hier thuis hebben we zelf een paar schroef-connectors (niet Hirschmann). Op zich werken die wel goed, tot je de kabel in een bocht moet wringen om hem ergens op aan te kunnen sluiten. Hoe hard ik ook probeer om de connector goed vast te zetten op de kabel, hij blijft na verloop van tijd telkens weer los komen. Ben ik nu gewoon onhandig en is hier een truc voor? Of is dit inderdaad zo en ben ik best om toch maar een krimptang te kopen (die dingen zijn enorm duur heb ik gemerkt, toch als je een speciaal voor Hirschmann wil)?
Niet nodig, je f connector is dan te groot of je kabel te dun.
Witte mantel insnijden en eraf trekken, het gevlochten ijzer losdraaien en naar achterklappen over de witte mantel.
Als je dan de f connector op die witte mantel + ijzer draait zit het muurvast, zorg maar dat je vriendin je duimen gaat masseren want die worden pijnlijk ruw :P
Even voor de duidelijkheid, die f connector hebben een schroefdraad, gaat echt heel stug hoor.

Mijn advies.

- Eerst even testen met het 5 euro pakket en 1 tv direct op de s.o.p./ ingebouwde versterker apparaat.
Dat heb je nog geld in je zak en weet je dat je niet met een kapotte installatie begint.

- als dat prima is haal dan alle kabels en pluggen.
Sluit de boel gewoon aan op het ingebouwde versterker ding en kijk hoe de kwaliteit is.

Splitter versterker -> decoder -> multitap verdeler -> kastjes ->tv's

- Grote kans dat het dan te zwak is qua signaal en dan heb je een probleem.
Je kunt er dan wel een versterker tussen zetten maar ik weet niet of dat nu zo fantastisch resultaat geeft.
Die ingebouwde versterker is gewoon een prut oplossing.
Je gaat dan de boel versterken, dan gebruik je 1 kanaal naar nog een versterker en dan naar alle tv's :r

Ik zou dan gaan zeuren bij de kabelaar voor een pakket zodat je gewoon direct een splitter zonder versterker op de hoofdkabel zet.
Zeg maar dat je niet fatsoenlijk de decoder kan plaatsen op alle tv met deze bagger opstelling.
Nog beter is meteen te zeuren of je niet een losse versterker kunt hebben want je hebt nu immers ook een gratis versterker >:)
Essent heeft hier altijd prima spul geleverd, 20 jaar oude zooi was van tratac (?) en het nieuwe ook, goed merk zover ik heb gehoord.
Dus wellicht dat ze jouw een mooie gratis versterker sturen :9

Ik kan het mishebben hoor, als iemand denkt dat ik het fout heb zeg het maar :P
De stapjes zijn puur om straks niet onnodig teveel te kopen, dat is altijd jammer.

Even een onnodig fotootje 8) het is wel een kabelzooi maar je moet me maar vertrouwen dat ik het op geen enkele nettere manier kreeg gedaan.
Zit toch een gordijn en speaker voor. ziet er niks van :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/leone/installatie.JPG
1. s.o.p.
2. splitter
3. versterker
4. 8 multitap verdeler
De rest is internet modem en router.

[ Voor 11% gewijzigd door BARACUS op 22-01-2005 16:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mail gestuurd naar Telenet om te vragen of ze aparte verdelers en versterkers hebben. Ik vrees echter dat het antwoord negatief zal zijn aangezien Telenet bij elke installatie een technieker langs laat komen om die verdeler aan te sluiten. Ik veronderstel dat ze niet graag ander materiaal tussen hun installatie zien of zo...

Een andere vraag die ik heb:
Hoe moeilijk of makkelijk is het om bestaande coax-kabel te vervangen. Omdat ik een rol van 100m zal moeten kopen voor de aansluiting bij mijn vriendin kan ik even goed zelf ook mijn bekabeling meteen vervangen. Probleem is dat de kabels hier door muren lopen en een onbepaald aantal bochten doorlopen. Hoe veel risico loop je dat het vervangen van de kabel mislukt? En hoe pak je dat aan: hang je gewoon de nieuwe aan de oude en trekken maar, of hang je eerst een trektouw aan de oude die je er uit trekt om dan de nieuwe er door te trekken? En trek je van boven naar beneden of beneden naar boven?

Verder een hint die ik van Telenet leerde om coax-kabel mooi te leggen. Er bestaat 'spijkers' met aan het uiteinde een plastic bruggetje dat net over een coax past. Sla die nagel op verschillende strategische plaatsen in de muur en je kabel loopt mooi tegen de muur, weg problemen met kabelrotzooi.

• BARACUS
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 22:35:
Ik heb een mail gestuurd naar Telenet om te vragen of ze aparte verdelers en versterkers hebben. Ik vrees echter dat het antwoord negatief zal zijn aangezien Telenet bij elke installatie een technieker langs laat komen om die verdeler aan te sluiten. Ik veronderstel dat ze niet graag ander materiaal tussen hun installatie zien of zo...

Een andere vraag die ik heb:
Hoe moeilijk of makkelijk is het om bestaande coax-kabel te vervangen. Omdat ik een rol van 100m zal moeten kopen voor de aansluiting bij mijn vriendin kan ik even goed zelf ook mijn bekabeling meteen vervangen. Probleem is dat de kabels hier door muren lopen en een onbepaald aantal bochten doorlopen. Hoe veel risico loop je dat het vervangen van de kabel mislukt? En hoe pak je dat aan: hang je gewoon de nieuwe aan de oude en trekken maar, of hang je eerst een trektouw aan de oude die je er uit trekt om dan de nieuwe er door te trekken? En trek je van boven naar beneden of beneden naar boven?
Waarom een rol van 100m?
Verkopen ze ook per meter dat kabel.
Dat muur trekken moet ik ook nog doen alleen ben ik ook bang dat ze losschieten halvewege :P
Dus als iemand een supertip heeft.
Dat hirschmann kabel is enorm stuk en dik dus dat zal me een karwei zijn.
Verder een hint die ik van Telenet leerde om coax-kabel mooi te leggen. Er bestaat 'spijkers' met aan het uiteinde een plastic bruggetje dat net over een coax past. Sla die nagel op verschillende strategische plaatsen in de muur en je kabel loopt mooi tegen de muur, weg problemen met kabelrotzooi.
Leuk voor in de schuur ja maar niet in je huiskamer die klemmen.
Als je kabels echt mooi wilt werkwerken moet je ze achter plinten stoppen.
Maar als je op mijn kabeljungle doelde, dat krijg je ook niet met klemmetjes goed ;)

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag het er even met mijn vriendin over gehad. Ze wist me te zeggen dat de netwerkverdeler op zolder geplaatst is door Telenet, terwijl de decoder beneden in de huiskamer staat. Ze willen uiteraard de decoder niet op zolder plaatsen (nogal onhandig als je wil zappen op de decoder). Mijn vraag is nu, in de veronderstelling dat ik een aparte verdeler en versterker kan vast krijgen: gaat er aanzienlijk veel signaal verdwijnen als de kabel tussen decoder en versterker nogal lang wordt?
(de decoder blijft beneden staan, versterker op zolder, ik gok tussen de 5 à 10m tussen de twee. Er loopt dus een kabel van die lengte vanaf de zolder naar de decoder, en dan één terug naar de zolder vanaf de decoder om daar op de versterker te gaan)

Een andere mogelijkheid is natuurlijk vanaf de verdeler een kabel tot in de huiskamer naar de decoder, en de versterker gewoon naast de decoder in de huiskamer plaatsen. De verschillende kabels naar de televisies vanaf de versterker worden dan wel wat langer. Is dit misschien een betere oplossing om een goed signaal te behouden?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De laatste oplossing is sowieso beter... Zodoende versterk je namelijk een veel "schoner" signaal. Als je de versterker verder weg zet, heb je waarschijnlijk al een flink stuk storing opgelopen, en dat ga je dan lekker meeversterken...
Maar ga je er meteen een versterker tussen zetten dan? Ik zou het eerst proberen zonder...

• BARACUS
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:09:
Vandaag het er even met mijn vriendin over gehad. Ze wist me te zeggen dat de netwerkverdeler op zolder geplaatst is door Telenet, terwijl de decoder beneden in de huiskamer staat. Ze willen uiteraard de decoder niet op zolder plaatsen (nogal onhandig als je wil zappen op de decoder). Mijn vraag is nu, in de veronderstelling dat ik een aparte verdeler en versterker kan vast krijgen: gaat er aanzienlijk veel signaal verdwijnen als de kabel tussen decoder en versterker nogal lang wordt?
(de decoder blijft beneden staan, versterker op zolder, ik gok tussen de 5 à 10m tussen de twee. Er loopt dus een kabel van die lengte vanaf de zolder naar de decoder, en dan één terug naar de zolder vanaf de decoder om daar op de versterker te gaan)

Een andere mogelijkheid is natuurlijk vanaf de verdeler een kabel tot in de huiskamer naar de decoder, en de versterker gewoon naast de decoder in de huiskamer plaatsen. De verschillende kabels naar de televisies vanaf de versterker worden dan wel wat langer. Is dit misschien een betere oplossing om een goed signaal te behouden?
Maximale lengte van de kabel zonder versterker is 10 meter, althans bij Essent maar dat is volgens mij een standaard in Nederland.
Dus bij splitsing delen door 2 = 5 enz. dus dat wordt prut je wilt de versterker zo dicht mogelijk bij de ingang zetten.
Het moet niet gekker worden bij telenet, een verdeler op zolder 8)7
Dit lijkt mij super onlogisch want de kabel komt uit de straat in het huis.
Ergens op de begane grond komt dat ding dus binnen, probeer eens uit te vinden waar dat is en dan het hele zooitje van zolder -> beneden verplaatsen.
Het is standaard dat die kabel of bij de meterkast of in de hoofdhuiskamer binnenkomt.
Ik snap niet wat ze denken bij telenet of de vorige bewoners hadden vreemde wensen :X (of die pa de electricien :+ ).
Misschien dat ze de kabel op eigen houtje verlengt hebben vanaf de begane grond met een bagger kabel om zo die rotzooi op zolder te hebben staan?
Die kabel uit de straat is namelijk hoogwaardige kabel die niet goedkoop is, die gaan ze nooit tot zolder aanleggen lijkt mij.
Kijk eens wat voor een kabel in die verdeler steekt.

Ik vind het ook ineens niet zo gek dat alles sneeuw op die tv's :D

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
Hmm, als ik sommige pruts installaties zie, is het hier nog heilig :P

Hier gaat hoofdCAI rechtstreeks in de splitter (door kabelbedrijf gedaan, splitter is dus mijn AOP), vervolgens gaat TV uitgang in een 3wegs splitter met F-connectors, waar 2 aansluitingen naar de TVs met langste kabels gaat en de 3e in nog een 3wegs splitter gaat. In die 2e 3wegs splitter hangen dan de TVs met korte kabels.
Elke kabel is afgesloten met een einddoos, waarbij bij sommige zowel radio als televisie zitten, andere alleen TV.

ben altijd tevreden geweest met het signaal, maar ik zie dat het voor verbetering vatbaar is: of onze JVC breedbeeld televisie maakt van low-res plaatjes enorme blowups zonder anti-aliasing (ziet er nog beroerder uit dan mn TV kaart, welke aan lange lijn hangt), of onze kabel installatie is een beetje brak. Na een halfjaar stage in noorwegen in een appartement waar we het met een dak-antenne moesten doen met 3 zenders, heb ik het idee dat of onze kabel installatie brak is, of onze TV brak is :X

Alles zonder versterkers, denk dat ik maar eens op zoek ga naar een goede versterker met 5 uitgangen. Als dat ding dan ook nog F-connectors heeft ben ik helemaal blij, die brakke steekdingen vind ik maar nix.

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Coax kabel van een beetje kwaliteit zijn vaak vrij stug. Met een paar bochten in de leiding krijg je al snel flinke krachten op de verbinding tussen trekveer en Coax kabel. De standaard bevestiging van een trekveer is een oogje waar je het koper van de kabel(s) aan vast kunt maken. Met coax kabel (maar ook met Cat 5 kabel) is de binnenader daar vaak minder geschikt voor. Na een paar breuken en herhaalde pogingen, gebruik ik tegenwoordig brede tape die je om de coax en de trekveer wikkelt. Hoe beter de tape en hoe meer wikkelling des te sterker is de verbinding.
Verder heb ik ook van anderen de tip gehad om in echte probleemgevallen de kabel te voorzijn van een laagje afwasmiddel die dan als glijmiddel (net als groene zeep) fungeert. Deze tip heb ik nog niet kunnen verifieren.

• BARACUS
_JGC_ schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:59:
Hmm, als ik sommige pruts installaties zie, is het hier nog heilig :P

Hier gaat hoofdCAI rechtstreeks in de splitter (door kabelbedrijf gedaan, splitter is dus mijn AOP), vervolgens gaat TV uitgang in een 3wegs splitter met F-connectors, waar 2 aansluitingen naar de TVs met langste kabels gaat en de 3e in nog een 3wegs splitter gaat. In die 2e 3wegs splitter hangen dan de TVs met korte kabels.
Elke kabel is afgesloten met een einddoos, waarbij bij sommige zowel radio als televisie zitten, andere alleen TV.

ben altijd tevreden geweest met het signaal, maar ik zie dat het voor verbetering vatbaar is: of onze JVC breedbeeld televisie maakt van low-res plaatjes enorme blowups zonder anti-aliasing (ziet er nog beroerder uit dan mn TV kaart, welke aan lange lijn hangt), of onze kabel installatie is een beetje brak. Na een halfjaar stage in noorwegen in een appartement waar we het met een dak-antenne moesten doen met 3 zenders, heb ik het idee dat of onze kabel installatie brak is, of onze TV brak is :X

Alles zonder versterkers, denk dat ik maar eens op zoek ga naar een goede versterker met 5 uitgangen. Als dat ding dan ook nog F-connectors heeft ben ik helemaal blij, die brakke steekdingen vind ik maar nix.
Ik denk dat ik bij mij ook nog de kabel direct in de splitter ga steken ipv hoofdaansluitingkastje.
Scheelt altijd iets lijkt mij en verder nog wat standaard kabelshit van het Essent pakket vervangen.
Ik had namelijk de grootste problemen met internet na de verbouwing, tuurlijk lag dat aan Essent en niet aan mij maar tja in wanhoop ga je toch eerst aan je eigen spul sjorren en omwisselen :(
Dan lijkt het te helpen wat uiteindelijk gewoon toeval was :D

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
BARACUS schreef op maandag 24 januari 2005 @ 14:13:
[...]

Ik denk dat ik bij mij ook nog de kabel direct in de splitter ga steken ipv hoofdaansluitingkastje.
Scheelt altijd iets lijkt mij en verder nog wat standaard kabelshit van het Essent pakket vervangen.
Ik had namelijk de grootste problemen met internet na de verbouwing, tuurlijk lag dat aan Essent en niet aan mij maar tja in wanhoop ga je toch eerst aan je eigen spul sjorren en omwisselen :(
Dan lijkt het te helpen wat uiteindelijk gewoon toeval was :D
Let wel dat dat AOP wat je van Essent krijgt ook een scheiding is: normaal gaan al je TVs terug aarden op de kabel, omdat er veel brakke TVs bestaan die stroom lekken op de buitenmantel van de CAI (heb ook nog nooit een TV gezien met geaarde stekker overigens). Wat je AOP voor je doet is de aarding van de hoofdCAI ontkoppelen en dit via een extra draadje alsnog naar de aardleiding van je huis afvoeren.
Dat AOP is geplaatst om er zeker van te zijn dat je geen schade aanricht aan je wijkkast.

Verwijderd

Topicstarter
BARACUS schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:49:
[...]

Maximale lengte van de kabel zonder versterker is 10 meter, althans bij Essent maar dat is volgens mij een standaard in Nederland.
Dus bij splitsing delen door 2 = 5 enz. dus dat wordt prut je wilt de versterker zo dicht mogelijk bij de ingang zetten.
Het moet niet gekker worden bij telenet, een verdeler op zolder 8)7
Dit lijkt mij super onlogisch want de kabel komt uit de straat in het huis.
Ergens op de begane grond komt dat ding dus binnen, probeer eens uit te vinden waar dat is en dan het hele zooitje van zolder -> beneden verplaatsen.
Het is standaard dat die kabel of bij de meterkast of in de hoofdhuiskamer binnenkomt.
Ik snap niet wat ze denken bij telenet of de vorige bewoners hadden vreemde wensen :X (of die pa de electricien :+ ).
Misschien dat ze de kabel op eigen houtje verlengt hebben vanaf de begane grond met een bagger kabel om zo die rotzooi op zolder te hebben staan?
Die kabel uit de straat is namelijk hoogwaardige kabel die niet goedkoop is, die gaan ze nooit tot zolder aanleggen lijkt mij.
Kijk eens wat voor een kabel in die verdeler steekt.

Ik vind het ook ineens niet zo gek dat alles sneeuw op die tv's :D
Dit toch even nuanceren (en tonen hoe 'primitief' wij Belgen wel zijn ;) ). In kleinere dorpen is de evolutie naar ondergronds niet altijd een feit. Zo is het ook bij mijn vriendin geloof ik. Leidingen voor tv, telefoon en elektriciteit lopen bovengronds op masten in de meeste starten. De kans bestaat dus dat de hoofdkabel wel degelijk op zolder binnenkwam. Telenet vraagt zelf altijd aan de klant om de verdeler zo dicht mogelijk bij het binnenkomend signaal te mogen plaatsen en ik geloof nooit dat de installateur akkoord gegaan is de installatie op zolder te plaatsen als de kabel beneden toe komt.

Ik ga eens overleggen met mijn vriendin en haar ouders wat ze er van zouden denken om de decoder te verplaatsen naar een kamer op het 1e verdiep. Schakelen blijft goed mogelijk en de afstand verdeler - decoder wordt aanzienlijk korter. Bovendien staat de kamer die ik in gedachten heb vol met kasten die tot aan het plafond komen. Het is dan mogelijk om hier meteen ook de versterker te plaatsen naast de decoder en van uit deze ruimte naar de tv's te vertrekken...kabels kan je dan mooi achter de kasten verstoppen.

Nu enkel nog hopen dat Telenet aparte verdelers aan zijn klanten wilt geven. Als dit niet zo is zal ik genoodzaakt zijn om vanaf hun eigen versterker te vertrekken naar decoder en dan naar multitap of versterker. Ik heb onlangs de versterker eens van dichtbij bekeken en die had 2x 0dB uitgangen en 2x 4dB uitgangen. Klopt het dat als ik een multitap ga gebruiken ik best aansluit op een 0dB en ik bij een versterker zal moeten zien welk van de 2 best is? (om geen overversterkt signaal te bekomen)

Nu zag ik in de brochures van Hirschmann ook dat ze tot 4 aansluitingen een versterker met 4 uitgangen voorstellen, en voor meer dan dat gebruiken ze een zwaardere versterker met 1 uitgang op een multitap. Qua prijs scheelt dit amper 2 euro (voor een 6-voudige multitap). Dit is qua uitbreidingsmogelijkheden naar de toekomst misschien wel verstandiger, dus is mijn vraag hier:
Is er een groot kwaliteitsverschil tussen een versterker met 1 uitgang (21dB versterking) op een 6-voudige tap (met 2 eindweerstanden op voor de uitgangen die ik niet gebruik) of een versterker met 4 uitgangen?

• BARACUS
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:35:
[...]

Dit toch even nuanceren (en tonen hoe 'primitief' wij Belgen wel zijn ;) ). In kleinere dorpen is de evolutie naar ondergronds niet altijd een feit. Zo is het ook bij mijn vriendin geloof ik. Leidingen voor tv, telefoon en elektriciteit lopen bovengronds op masten in de meeste starten.
Ik dacht al ik heb nog nooit van telenet gehoord :+ Belgie.
Evolutie is trouwens erg onhandig als je de halve straat moet openschoffelen als er een probleempje is :P
Dan kan het inderdaad op zolder binnenkomen.
Nu zag ik in de brochures van Hirschmann ook dat ze tot 4 aansluitingen een versterker met 4 uitgangen voorstellen, en voor meer dan dat gebruiken ze een zwaardere versterker met 1 uitgang op een multitap. Qua prijs scheelt dit amper 2 euro (voor een 6-voudige multitap). Dit is qua uitbreidingsmogelijkheden naar de toekomst misschien wel verstandiger, dus is mijn vraag hier:
Is er een groot kwaliteitsverschil tussen een versterker met 1 uitgang (21dB versterking) op een 6-voudige tap (met 2 eindweerstanden op voor de uitgangen die ik niet gebruik) of een versterker met 4 uitgangen?
Als het allebei Hirschman is zal het allebei prima zijn.
Ik zou wel voor de aparte versterker + multitap gaan.
Voor die 2 euro kun je gewoon veel meer.
Uitbereiden met 2 tv's of als de versterker kapot is is vervangen goedkoper want die multitap is los :)
Ook heb je op een multitap meer keus qua aansluit dempingen.
De korte draden kunnen dan op de hoge demping nr.1, 2, 3 en als je zeg maar 1 mega lange kabel hebt kan die meteen op nr.6
Bij alleen 4 ingebouwde heb je niet zo'n keus, daar heb je maar 4 dempingen.
Pagina: 1