[Laptops] Waar te vinden & Wat te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 01:53
Hoi,

ik volg een opleiding, waarbij ontwerpen een grote rol speelt. Mijn PC (AMD 1,4GHz) is behoorlijk aan vernieuwing toe, maar gezien ik veel met OV reis en op school niet altijd pc's beschikbaar zijn ben ik op zoek voor een laptop. Ik gebruik dan thuis voor het gewone werk m'n PC. De laptop zal dienen voor mobiel gebruik, maar ook tevens DTR (wanneer hij thuis staat), want naast ontwerpen (Adobe stuff + 3D paketten) speel ik ook CS. Nou trekt mijn PC CS:Source niet echt helemaal, dus wil ik mijn laptop gebruiken wanneer ik CS:S speel (aangesloten op m'n randapparatuur). Als ik iets wil gaan renderen kan ik het project eventueel overzetten naar m'n PC en die gedurende m'n slaap laten renderen, om m'n laptop minder te belasten zeg maar.

Tot zover de intro over het hoe en wat. Nu over tot de concrete gegevens.

Budget: Om en nabij de €1200,- tot €1400,-

Eisen:

- AMD64 M, ik ben op zoek naar een laptop met een 64M 3400+ cpu. Dit met het oog op de toekomst. Op die manier kan ik de eerstkomende tijd nog mooi mee + het zijn enorme krachtpatsers. Verder hebben ze de mogelijkheid om zichzelf terug te clocken, waardoor ze (als het goed is) nog redelijk zuinig om kunnen springen met de accu. Ik weet dat ik niet moet verwachten dat ik 2 uur kan gaan renderen, maar bij normaal gebruik (muziekje + dreamweaver ofzoiets).

- Fatsoenlijke grafische kaart. Uiteraard moet het een dedicated grafische kaart zijn 8)7 . Het liefst een GeForce FX Go 6800 :p, maarja dat is met mijn budget een beetje een utopie vrees ik ;). Over de grafische kaart hieronder nog wat vragen!

- Gewicht, dat zie ik het liefst in de buurt van de 3kg liggen

- Scherm, uiteraard een goed scherm, wat een fatsoenlijke resolutie aankan, maar wat geen breedbeeld is. Ik vind een wxga laptop nogal breed uitvallen en zie 't liefst een normale 15" laptop.

Vragen:

1. Ik heb een heleboel laptops bekeken en vergeleken de afgelopen dagen, maar kan door de bomen het bos niet meer zien! De meeste laptops in mijn budget hebben een GeForce FX Go 5650 / 5700 of een Ati Radeon Mobility 9600 / 9700 64MB / 9700 128MB. Ik zou graag willen weten wat nou de beste prijs-/kwaliteitsverhouding is. Kan ik met een 64MB kaart bijv nog lange tijd vooruit? Zijn al deze kaarten voorzien van S-Video, zodat ik een tv aan kan sluiten op m'n laptop? En hebben alle laptops de mogelijkheid om te koppelen met een monitor en tegelijkertijd beeld te tonen op het scherm? Dus dat je bijv. tijdens photoshop je panels op je laptop kunt schuiven en het werkelijke project op je CRT-monitor hebt? De 9700 ben ik nog niet tegengekomen in combinatie met een AMD64, alleen met een centrino. Weet iemand laptops die wel die combinatie hebben?

2. Hyperthreading. Ik wilde onlangs wat video gaan bewerken met Premiere, echter kwam ik bij het opstarten direct een probleem tegen. Premiere is alleen te gebruiken op PC's met hyperthreading... Nou is HT een techniek van Intel, maar is Hyperthansporting van AMD hetzelfde? Het is namelijk wel de bedoeling dat ik ook video's kan bewerken.

3. Stressen. Gezien ik de laptop dus ook wil gebruiken om CS:Source te spelen (wellicht andere spellen af en toe, maar het zal voornamelijk Source zijn) zal hij regelmatig behoorlijk belast worden, kan dat kwaad? Ja, het klinkt misschien stom, maar ik ben niet heel erg bekend met laptops en dit wordt mijn eerste en ik wil dus niet dat ik dadelijk iets verknal ofzo. Vandaar dat ik ook best m'n projecten op m'n PC zou willen renderen.

Gevonden:

- Acer Aspire 1524WLMi (heeft een GeForce kaart)
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2978

- Asus L5900DF (heeft een GeForce kaart)
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2498

- Asus A4000k (weet niet of dit nou wel of geen "breedbeeld" is + kan deze zo niet te koop vinden :/ )
http://nl.asus.com/prog/s...=A4000K%20Series&langs=10

- Diabloo A4000 (is dit merk wel betrouwbaar qua robuustheid etc?)
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2919

Dit zijn een aantal laptops die ik heb gevonden. Weet iemand misschien nog meerdere kandidaten? Zijn er eigenlijk al wel laptops te koop met een GO 6800?

Nou, dat was het wel zo'n beetje. Alle tips & ideeën zijn van harte welkom! Ik ben iemand die normaal gesproken impulsief koopt, maar als 't om zulke bedragen gaat is dat impulsieve ver te zoeken. Vandaar dat ik zo goed mogelijk voorbereid wil zijn en hulp van anderen in wil schakelen.

Alvast bedankt (voor 't lezen alleen al hehe _/-\o_ ).

Laten we lekker link gaan doen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 21:00

r0b

Alleen de Dell Inspiron XPS beschikt over een Radeon Mobility 9800.
Er zijn wel laptops gespot met de Go6800, echter alleen in de USA.

Overigens draait HL2 hier perfect op een Acer TravelMate 4001WLMi.
En deze heeft een Radeon Mobility 9700, 64mb.
AMD64 M, ik ben op zoek naar een laptop met een 64M 3400+ cpu. Dit met het oog op de toekomst. Op die manier kan ik de eerstkomende tijd nog mooi mee + het zijn enorme krachtpatsers. Verder hebben ze de mogelijkheid om zichzelf terug te clocken, waardoor ze (als het goed is) nog redelijk zuinig om kunnen springen met de accu. Ik weet dat ik niet moet verwachten dat ik 2 uur kan gaan renderen, maar bij normaal gebruik (muziekje + dreamweaver ofzoiets).
Helaas, in mijn geval is dit een Intel Centrino 1.5Ghz Dothan 2mb cache.
- Fatsoenlijke grafische kaart. Uiteraard moet het een dedicated grafische kaart zijn 8)7 . Het liefst een GeForce FX Go 6800 :p, maarja dat is met mijn budget een beetje een utopie vrees ik ;). Over de grafische kaart hieronder nog wat vragen!
ATi Radeon Mobility 9700 64mb. Perfect hoor. Zeer nette framerates overal in, en 3dmark 2k3 en 2k5 draaien goed (resultaten daarvan zal ik morgen even voor je opzoeken als je deze wil).
- Gewicht, dat zie ik het liefst in de buurt van de 3kg liggen
2Kg, schoon aan de haak.
- Scherm, uiteraard een goed scherm, wat een fatsoenlijke resolutie aankan, maar wat geen breedbeeld is. Ik vind een wxga laptop nogal breed uitvallen en zie 't liefst een normale 15" laptop.
Ik heb zelf de WLMi, welke een 15,4" SXGA scherm heeft. Dit werkt op 1280x800, en in mijn ogen perfect. Heb er niks op aan te merken.
Er is overigens wel een LMi versie van deze laptop, welke een 15" scherm heeft.
3. Stressen. Gezien ik de laptop dus ook wil gebruiken om CS:Source te spelen (wellicht andere spellen af en toe, maar het zal voornamelijk Source zijn) zal hij regelmatig behoorlijk belast worden, kan dat kwaad? Ja, het klinkt misschien stom, maar ik ben niet heel erg bekend met laptops en dit wordt mijn eerste en ik wil dus niet dat ik dadelijk iets verknal ofzo. Vandaar dat ik ook best m'n projecten op m'n PC zou willen renderen.
Ik ben zelf ook fanatiek gamer, en een dagenlange sessie Unreal Tournament vindt hij echt niet erg hoor. :)

Waar je wel op moet letten is dat je hem niet laat stressen met het scherm dicht. Dan krijgt hij het namelijk wel een beetje warm. :)

[/acer-voorstander]

[ Voor 84% gewijzigd door r0b op 21-01-2005 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
Ik heb ook een laptop koeler gezien en 'n topic hierover gelezen op GOT. Dat lijkt me wel erg handig voor wanneer ik deze thuis gebruik. Extra koeling is natuurlijk nooit verkeerd :)

Ja ik zou graag die benchmarks zien :) thnx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:08
Wellicht heb je vooral deze afweging al gemaakt en voor de AMD64 gekozen ... maar waarom geen Pentium-M :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

DarkWingDuck schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 09:47:
Ja ik zou graag die benchmarks zien :) thnx alvast!
http://aikeleer.dezeserver.nl/benchmarks/show/97
3dmark 2k3 compare link: http://service.futuremark.com/compare?2k3=3388993

Benchmark overzicht van een andere Acer TM 4001: http://aikeleer.dezeserver.nl/benchmarks/show/96

Astu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
ThaWout schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 10:58:
Wellicht heb je vooral deze afweging al gemaakt en voor de AMD64 gekozen ... maar waarom geen Pentium-M :?
Ik heb ook aan P-M zitten denken, maar de kracht van de AMD64 is (voor zover ik heb gezien) een stuk hoger. Verder kan ie ook terugclocken, wat 'm enigzins zuinig maakt. Maar het schijnt vooral bij dingen als photoshop/rendering/games voordeel te geven. Verder wil ik er geruime tijd mee vooruit kunnen en voorbereid zijn op de 64bit technologie.

Ik zou natuurlijk graag je argumenten horen :) want ik heb nog niets gekocht en ben nu aan 't oriënteren. Maar op dit moment lijkt me de AMD64 het meest aantrekkelijke wat cpu betrefd.

EXOR: erg handig je overzicht! Ik miste zoiets momenteel wel, nu ik aan het rondneuzen ben. Helaas hebben fabrikanten dat niet standaard bij hun producten zitten, zou mooi zijn, maar dat zouden fabrikanten denk ik niet zo graag hebben :P
Zodra ik heb besloten welke laptop het wordt en ik hem heb zal ik zeker mijn "plicht" doen en benchmarks te draaien voor op je overzicht! Ik ga er nu even rondkijken in ieder geval! Thnx :)

[ Voor 34% gewijzigd door DarkWingDuck op 21-01-2005 11:48 . Reden: bericht aan exor vergeten in de originele post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
r0b schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 02:30:
[...]

2Kg, schoon aan de haak.
Volgensmij weegt de 4001wlmi bijna 3kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Acer Aspire 1524WLMi is een leuk laptopje maar het scherm heeft een beetje rare resolutie (1280*800). Geen breedbeeld maar ook geen 4:3 8)7 . Het hangt een beetje af wat je met je laptop gaat doen maar persoonlijk lijkt mij dit niks.Ik heb zelf 1400*1050 (Aspire 1501) en dat is een hoop ruimte.

Die AMD 64(3000+) is een geweldig bakbeest, dus die 3400+ kan je voorlopig mee vooruit. Met speedswitch laat ik hem altijd op 800MHz draaien (wat oudere spellen zoals SOF2 draaien vlot op deze snelheid) en dan kan hij makkelijk 3.5 uur halen op een volle batterij.

edit:
Ik zie net in de specificaties dat het hier om een 8cel Li-on batterij gaat, terwijl de 1501 een 12 cel heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
Da's mooi :)

Heeft iemand praktijk ervaring met CS:Source op een laptop met 'n Go 5650/5700 of Ati 9600 / 9700 64mb / 9700 128mb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:22:
Die Acer Aspire 1524WLMi is een leuk laptopje maar het scherm heeft een beetje rare resolutie (1280*800). Geen breedbeeld maar ook geen 4:3 8)7 . Het hangt een beetje af wat je met je laptop gaat doen maar persoonlijk lijkt mij dit niks.Ik heb zelf 1400*1050 (Aspire 1501) en dat is een hoop ruimte.
da's een 16:10 breedbeeld resolutie, tegenwoordig niet echt vreemd meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
HD-TV is ook gewoon 16:9 (1920x1080). Wat is nu het voordeel van 16:10? Is het zo moeilijk 1 schermformaat af te spreken of aan te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-10 22:14

FongWan

The Stormrider ...

DarkWingDuck schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:54:
Da's mooi :)

Heeft iemand praktijk ervaring met CS:Source op een laptop met 'n Go 5650/5700 of Ati 9600 / 9700 64mb / 9700 128mb?
Ik heb zefl aan Asus M6Ne met een Ati M9700 64MB en die werkt er perfect hoor.
3dmark03 zit ik rond de 2700 en in 3dmark05 rond de 700.

Ik kan Far Cry gewoon goed spelen en Lord of the rings battle for middle earth op 1400x1024. Dus ik denk dat CS zeker geen probleem vormt.

Ik zou zelf voor een Ati kaart gaan aangezien die gewoon de betere zijn op dit moment. En dan heb ik het over de agp kaarten en niet de nieuwe pcexpress mobile x800 en 6800Go. Die zijn evengoed aan elkaar gewaagd van wat ik hier en daar heb mogen lezen. Dus de nieuwe generatie maakt het niet uit. Voor de huidige generatie wint de M9700 het van de 5700.

Tja, 64 bit ... mijn keuze is simpel, voordat WinXP 64 uit is ben je denk ik al een half jaar verder?
Daarnaast voordat alle software ook echt daadwerkelijk gaat profiteren van 64bit ben je alweer 1 jaar later denk ik. Dus over grofweg anderhalf jaar werkt alles zo een beetje geoptimaliseerd voor 64 bit. Ik ben dus gewoon voor een 32bitter gegaan omdat ik op dit moment nog geen voordeel zie in 64 bit, dat was al een half jaar geleden dus ik heb mijn notebook dan al grofweg 2 jaar voordat 64bit mainstream zal worden in mijn schatting. Nou dat 3e of 4e jaartje op 32bit is dan voor mij ook geen probleem. Maar ik kan je wel begrijpen hoor, zit nu ook over na te denken om voor mijn nieuwe desktop een AMD64 te halen. Dus ...

Oh btw lees deze 2 reviews eens over de Dothan Pentium-M:
Dothan Unleashed : Intel’s Pentium-M Processor On The Desktop
Dothan Revisted : Focusing On Gaming Performance

Voor gaming doet een 2,0GHz het net zo goed als een desktop AMD64 3400+ en P4 3,2GHz
Echt misseljk gewoon, en dat bij een max verbruik van 27Watt !!!

Alleen met inderdaad coding en dergelijke doet hij het minder. Maar goed, lees de reviews door dan heb je een idee wat wat de verschillen in prestaties zijn van de Pentium-M, P4 en AMD64. Waar de sterke en zwakke punten zitten van de verschillende CPU's.

Enjoy.

Even de conclusies van beide revies ge-quote voor je, de eerste is van de eerste link en de 2e van de 2e.
The Final Word
Using Intel’s Pentium-M processor in a desktop environment is certainly a mixed bag at this time, but in our opinion there are more positives to negatives for such a system setup when we look at the big picture.

First off, the Pentium-M chip is a fairly good performer all around. The chip actually puts up numbers on par with Pentium 4 Extreme Edition and Athlon64 FX-55 in gaming, which is no easy feat. In the majority of benchmarks, the Pentium-M at 2.0 GHz can perform roughly on par with a 3.2 GHz P4 or an Athlon64 3200+ processor. Not great, but not terrible either. Some areas, like video encoding, really show the limitations of the Pentium-M architecture and the processor simply doesn’t perform that well considering its $450 price tag. While every processor has areas which it excels in, the Pentium-M processor seems to be a bit more extreme in its varying performance levels between applications. Some applications will just run insanely fast on the Pentium-M, while others will struggle to keep up. Overall though, performance is still certainly acceptable for the vast majority of applications

The power and heat benefits of the Pentium-M compared to the Pentium 4 can not be ignored. The chip can put up performance numbers with high-end Intel and AMD processors but at 1/4th to 1/5th the power / heat levels, which certainly proves how power efficient the Pentium-M architecture really is. This chip is just perfect for small form factor PC’s, low power servers, and home theater PC’s. While the video encoding performance of this chip gave us doubts about its ability to perform in an HTPC environment, we were very happy with how well our desktop system ran Windows XP Media Center Edition 2005, which we installed after our benchmarking sessions.

We’re very happy with AOpen’s first Pentium-M platform, and this company should be given kudos for taking the risk of producing such a board for a platform which so many people know nothing about. The board has just about all the features we could want or expect in an 855-series platform, and offers quite a bit of flexibility for those who want to tweak their platforms to their fullest. It’s certainly possible to build a very high performance system with a Pentium-M processor and AOpen’s new i855GMEm-LFS board. This board is expected to start shipping in its finalized state this week and will likely sell for around $275.

Intel’s Dothan core, unfortunately, suffers the most due to its aging 855 chipset backbone. In order for the Pentium-M processor to make any real inroads in the enthusiast crowd, many will want a new chipset with PCI Express, native SATA RAID, and perhaps a dual channel memory interface which supports more than 2GB of memory. Perhaps we’ll see such a chipset in the near future, but we’re not holding our breath for now.

We wish Intel would realize that they have a potentially incredible product with the Pentium-M and the Dothan processor core. Multiple Dothan cores on a single processor could alleviate any issues that the core has with workstation application performance, and would still produce half the power of today’s Pentium 4 processors. Throw in EM64T, SSE-3, Hyper-Threading, and perhaps even an on-die DDR memory controller, and Intel would have an amazing low power, high performance product. While it pains us to see the potential of the Pentium-M core going largely unrecognized by the company which produces it, we’re happy to see that it’s finally starting to get the receive the attention from the enthusiast community which it deserves. I think that once these first generation boards get out, the Pentium-M will carve itself a terrific niche market for those who want a high-performance, low power/heat system.

The Final Word
Hopefully these latest pages of revised benchmarks give a better perspective on the gaming potential of Intel’s “Dothan” Pentium-M processors in comparison to AMD’s Athlon64/FX and Intel’s Pentium 4/EE series of processors. While we were curiously optimistic in our first Dothan lab report, now we can now confirm that the Dothan is a superb gaming CPU across the board. Every game we tested showed the top of the line 2.0 GHz Pentium-M processor competing within a few percentage points of top of the line “gaming” CPU’s.

Make no mistake though, AMD’s Athlon64 FX-55 is still the best pure gaming processor currently on the market, In the majority of games, Intel’s top of the line 3.4 GHz Extreme Edition chip will usually beat the top Pentium-M processor at stock speeds, but the performance difference between these two CPU’s is hardly noticeable in most titles. Whether this makes the Pentium-M look great or makes the Extreme Edition look bad, that’s all in how you interpret the numbers.

While putting up impressive gaming numbers is one thing, one simply must consider the benefits of the Pentium-M architecture in comparison to these other high-end CPU’s. The Pentium-M can compete typically perform within 5% of top of the line Intel/AMD consumer level processors in gaming while running at one fourth the heat production levels. Power consumption numbers are also far, far less on the Pentium-M compared to other modern processor lines. Basically, you’re getting solid gaming performance without all the nasty side effects of running at high clock speeds, thanks to the efficiency of the Dothan core architecture.

Also keep in mind that the Dothan Pentium-M is running on a fairly old feature set, and it can still put up numbers on par with today’s fastest gaming processors. The Pentium-M doesn’t have technologies such as Hyper-Threading, Dual Channel DDR-400/DDR2 memory, on-die DDR memory controllers, or fast graphics interfaces like AGP 8x/PCI Express. It performs this well on antiquated platform technologies, which immediately makes us think of how well this processor could perform with a modern chipset.

Several astute readers pointed out that the next Intel Pentium-M chipset, Alviso, is not that far off. While this chipset has been delayed multiple times (as it was supposed to debut with the initial Dothan-based Pentium-M processors earlier this year), its current scheduled release date is “Early 2005”, which could mean anywhere from two to six months off. Alviso is set to pair the Pentium-M processor with a 533 MHz FSB, dual channel DDR2-533 memory, PCI Express graphics, along with the ability to pair up with Intel’s ICH6R core to give the chipset Serial ATA/150 RAID and High-Definition Audio. Obviously, the Pentium-M paired with such a chipset would be a direct rival to Intel’s own Pentium 4 processor lineup, and we’re certain that there are some internal conflicts at Intel which would arise if such a chipset made it to the desktop. We can only hope that it does.

Back to the point at hand. For this lab report, we’re running benchmarks with blinders on, only focusing on gaming. In this respect, the Pentium-M is a pretty impressive chip and should certainly not be written off as a fluke.

[ Voor 62% gewijzigd door FongWan op 21-01-2005 18:00 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
Da's wel interessant, dat ga ik nu ff doorlezen :)
Die benchmarks, zouden die (nog) positiever uit kunnen (gaan) pakken wanneer het op 64bit software draait ipv 32bit software? Zoja, aan hoeveel verschil moet ik dan denken?

Fongwan, op welk "level of detail" heb je 'm staan dan bij Far Cry en BfME?

[ Voor 17% gewijzigd door DarkWingDuck op 21-01-2005 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Ik heb BfME op 1400x1050 high settings, ultra high heb ik nooit geprobeerd. Wat ik wel merk is dat 512MB ram net te weinig is aangezien het laden van dingen even duurt. Denk dat het met 1024MB wel soepeler zal gaan.

Far Cry weet ik niet meer, heb het even gespeeld toen ik net met notebook har op ik dacht 1400x1050 met medium en high settings voor verschillende dingen. Weet niet meer hoeveel AA ik had .... Dat was goed te doen van wat ik mij kan herinneren. Maar ik ben zelf niet zo into FPS. Geef mij maar games als BfME of RPG's. Vind het jammer dat ze nooit FFX voor de pc hebben uitgebracht. :(

Maar goed, over het verschil qua benchmarks 32bit vs 64bit. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Misschien dat je in Processors, Mobo's & Geheugen meer info kan vinden of met behulp van de search hier op GoT. Zelf denk ik wel dat je een prestatieverschil zou hebben in voordeel van 64bit maar hoeveel dat zou zijn ... dat weet ik helaas niet.

BTW als je AMD64 en Ati M9700 zoekt dan moet je bij Acer zijn met hun Ferrari lijn, bij deze een linkje:
Acer Ferrari 3000/3200 Ervaringen

[ Voor 9% gewijzigd door FongWan op 21-01-2005 19:06 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
Ja, maar die prijs ligt een behoorlijk eind boven m'n budget.

Zijn er nog mensen met ideeën/tips over laptops of eventueel (web)winkels, waar ik meer info kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

Thefirstikke schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 11:55:
[...]

Volgensmij weegt de 4001wlmi bijna 3kg.
Excuus, je hebt gelijk.
Weight: 2.95 kg for 15.4" WXGA LCD model volgens Acer. :)
DarkWingDuck schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 11:37:
[...]
EXOR: erg handig je overzicht! Ik miste zoiets momenteel wel, nu ik aan het rondneuzen ben. Helaas hebben fabrikanten dat niet standaard bij hun producten zitten, zou mooi zijn, maar dat zouden fabrikanten denk ik niet zo graag hebben :P
Zodra ik heb besloten welke laptop het wordt en ik hem heb zal ik zeker mijn "plicht" doen en benchmarks te draaien voor op je overzicht! Ik ga er nu even rondkijken in ieder geval! Thnx :)
Het is niet mijn site. :)
Als je even rondkijkt op die website, dan zie je nog meer benchmarks van allerhande laptops. :)

O.a. een benchmark van de Acer Ferrari 3200 (AMD64 + 128mb Radeon 9700): hier.

[ Voor 9% gewijzigd door r0b op 21-01-2005 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
Alleen jammer dat de 3400+ niet te selecteren is in het overzicht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
gaan die er op korte termijn maybe nog bijkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Hoi,

Ik begin volgend jaar aan een ICT-studie in Nederland en ben dus volop bezig om een behoorlijke laptop te zoeken.
Ik heb ook een voorkeur voor een AMD64+ en dat zal het ook worden.
Ik heb nogal wat zitten rondsnuffelen en die 64bits laptops zijn toch vrij moeilijk te krijgen, althans, er zijn er niet veel.
Mijn eerste keuze zou een Acer Ferrari 3400 zijn maar die is te duur en onvindbaar...
Ik kwam ook op de site van De Laptopper terecht en de Diabloo W3000 sorak mij wel aan, de AMD64+ versie, niet de Sempron.
De W3000 heeft een 17" scherm en een ATI 9700 128Mb wat niet gek is. Processor een AMD64 3400+ en een 60Gb 7200rpm schijf maar met BTW kom je rond de 1650€ uit... (en dan nog zonder OS en garatie e.d)

@DarkWingDuck: als je van die 3D programma's gebruikt (Adobe, AutoCAD enz.), is 64Mb video geheugen niet een beetje weinig? (Diabloo A4000). En ja, 32-bits programma's moeten sneller draaien op een 64bits processor maar alleen als je Windows XP Pro 64Bit editie gebruikt en de programmas d.m.v de WiW64 wizard installeert.

Wat ik eens wil weten, heeft iemand ervaring met die Diabloo laptops? Want ze lijken me behoorlijk krachtige machientjes maar het merk is me verder totaal onbekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
Ik dacht dat die Diablo's vergelijkbaar waren met jewels. Maar in hoeverre dat waar is durf ik ook niet te zeggen :S

Ja ik zou idd 't liefst 'n 128MB kaart hebben, maarja de laptops die ik vind met 'n 128MB (Ati 9700 of 9800) zijn weer voorzien van 'n cpu van P :S dus dat schiet ook niet zo op :(...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

ik heb nog een link gevonden met benchmarks enjoy :)

Dothan vs. AMD64
http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=635
http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=635&pid=2404 <-- mp3 & DVD encoding
http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=635&pid=2405 <-- 3d benchmarks
http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=635&pid=2409 <-- Far Cry, Doom3 & Half Life2 banchmarks

3D Rendering: 3DS Max 7.1
Render times are in seconds: Smaller is faster.
Afbeeldingslocatie: http://images.sudhian.com/review/cpu/intel/Dothan%201700/3DSMax1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.sudhian.com/review/cpu/intel/Dothan%201700/3DSMax2.jpg

In 3DS Max we see general parity between Dothan at 2130 and Athlon 64 3500+ at 2.2 GHz; Hyper-Threading gives P4 3.46EE the overall win. The P-M’s strong performance in Radiosity (relative to the 3500+), however, suggests that this benchmark benefits from the chip’s large L2 cache. 3DS Max isn’t the strongest benchmark for P-M, but Intel’s mobile at least generally holds its own when overclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
De P's hebben dus een voordeel door hun grote L2 cache. Stel dat programma's als 3DSM een 64bit versie uit zou brengen, zou dat dan schelen in rendertijd voor de AMD64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney

Daenney

42

Die Diabloo W3000 kune je ook met AMD64 nemen hoor, ligt eraan welke versie je neemt.
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2813

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
maar is wel wxga, wat scheelt dat eigenlijk zo'n beetje in formaat??? Is het qua formaat erg merkbaar? Ik vind die 17" wxga's er nl erg lelijk uitzien.

[ Voor 40% gewijzigd door DarkWingDuck op 24-01-2005 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:41

-SaveMe-

-klik-

Ik ben dus ook op zoek naar een laptop. De laptop moet sneller zijn dan mijn desktop (XP1700+ met GF3Ti20064MB).

Als ik het goed heb begrepen allemaal kan ik het beste gaan voor zo'n Pentium-M Dothan. Qua Prijs/prestatie lijkt me dan een 735 (1.7Ghz) het meest aantrekkelijke.

Qua gpu heb ik het een liefste een ATI en wel met minimaal 128MB dedicated RAM.

Nu heeft jewelnotebooks een aanbieding waar ik erg sterk naar neig: Diamond 2500, met wel erg goede specs:

Schermdiagonaal: 15.4" WXGA (1280x800)
Videokaart: ATi M11 Radeon 9700 256MB
Processor: Intel® Pentium® M 725 1.6 GHz 400MHz FSB 2MB cache (Dothan CPU)
Geheugen: 512MB DDR
Harde schijf: 60GB 5400rpm 8Mb Cache
Optical drive: Combo DVD / CDRW

verdere specificaties: 10/100mbit lan, 56k modem, FireWire, USB 2.0, PCMCIA, SD cardreader, Optie: interne TV-tuner

De HD is dus standaard een 5400RPM ipv 4200 wat je in de meeste gevallen ziet. En de Atikaart is natuurlijk super!!

Wat denken jullie, is het wat ?

EDIT:
Kom ik net de vergelijkbare Diabloov3100 tegen, die standaard Wlan heeft en en tas, maar slechts 128MB op de ATI-kaart: http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2588

Heeft iemand ervaring met Diabloo notebooks?

[ Voor 11% gewijzigd door -SaveMe- op 24-01-2005 13:11 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
ja idd die zag ik ook, maar is wel 'n centrino he?
ik ben eigenlijk ook best benieuwd naar ervaring met diabloo en jewel...
Hoe zit het met de stevigheid etc van die laptops? Zijn ze duurzaam genoeg? Een vriend van me heeft 'n jewel van 'n paar jaar terug en zit met 'n scheur bij het scharnierpunt. Heeft ie al 2x gehad, dus nou weet ik niet of het aan de productie van toen lag of dat het nog steeds zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney

Daenney

42

Hm ja, daar zeg je weer wat.
Dat van die scheur in het scharnier vinnik wel erg sterk, of hij moet die laptop regelmatig laten vallen of ruw neerzetten ofzo...
Het probleem met die Diabloo/Jewel is dat het opzich white-boxes zijn, en er is qua review niet zoveel aanwezig als over merken als HP, Dell, Toshiba e.d....

Wat die Centrino's betreft, ik denk eigenlijk dat het niet zo'n gekke keus is uiteindelijk... het zou me erg verbazen als over 2 jaar alles al op 64bit draait, daar zou microsoft ook erg de pest in hebben want dan moeten ze longhorn in 64bit omzetten (uh-oh, dat loopt niet goed af)...
Tegen de tijd dat 64bit technologie echt wijd verspreidt raakt zal het ook wel tijd zijn om je laptop weer te upgraden denk ik, dus wat dat betreft lijkt een Centrino mij opzich niet zo'n slechte keus, en 't is lekker mobile....

[ Voor 45% gewijzigd door Daenney op 24-01-2005 14:48 . Reden: extra comment ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik zag bij computerland ook een aantrekkelijk geprijsde Alpha 2500: http://www.computerland.n...&prodid=6307&back=listall

Is dat wat, iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
is idd 'n mooi dingetje!

Ik moet maybe m'n mening over WXGA bijstellen... Een klasgenoot van me opperde het voordeel van meer ruimte in Photoshop/Premiere etc. Meer ruimte voor je palets + een bredere timeline. Wellicht is 'n WXGA dus toch wel handig. Maar hoe zit het met de breedte van zo'n scherm/laptop? Is dat veel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Die alpha bij computerland is goedkoper en is beter uitgerust dan de jewel 2500, ik neig persoonlijk naar die alpha, maar ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen met Alpha notebooks en/of computerland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkWingDuck
Ja me2, was gistermiddag nog 1299,- toen ik gisteravond keek was ie nog maar 1099,-
Ik ben alleen benieuwd naar 't gewicht en de kwaliteit...

Iemand met Alpha ervaring???

Pagina: 1