[XP] Verplaatsen systeempartitie*

Pagina: 1
Acties:

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb 3 schijven. 1 sata en 2 ide. op de een of andere manier is tijdens de installatie van xp nu sata mijn boot drive (met /windows etc) en 1 van mijn ide schijven de system drive (maar er staan geen systeem bestanden op).

Ik wil dat die 1e sata schijf zowel boot and system drive is, zodat ik die 2 ide's eruit kan halen zonder dan mijn systeem niet meer werkt. De ide's dienen alleen nl voor opslag en transport. De vraag is nu natuurlijk, hoe?

Ik wil dus niet de drive-letter van system drive veranderen (want dat kan dus blijkbaar niet), ik wil dus gewoon dat die sata schijf zowel mijn system als mijn boot drive is.

ik had zelf bedacht, schijf backuppen naar andere ide, partitie wissen, en windows repair uitvoeren en hopen dat hij nu van die sata mijn system maakt (zal wel moeten als ik de ide's eruit heb). maar ik dacht daar is vast een makkelijkere manier voor?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Even heel simpel, maar heb je al in je BIOS gekeken wat de boot sequence is?

Ik vind het erg frappant dat die IDE een 'system drive' wordt... wat staat er dan wél op? een swapfile ofzo? je temporary files? Heb je foutmeldingen of een leuk screenshotje van een dialoogboxje?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Buntmans
Dark Blue schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 02:04:
Even heel simpel, maar heb je al in je BIOS gekeken wat de boot sequence is?

Ik vind het erg frappant dat die IDE een 'system drive' wordt... wat staat er dan wél op? een swapfile ofzo? je temporary files? Heb je foutmeldingen of een leuk screenshotje van een dialoogboxje?
De boot sequence is nu: 1) plugin card 2) ide1 3) ide2 maar het zou best kunnen dat dat eerder anders was en het daardoor komt. Pagefile kan je instellen bij performance opties en die staat op ingesteld op die sata schijf en temp files zitten op de sata schijf (in /windows).

Die system drive is helemaal leeg behalve 5 hidden files in de root: ntdetect, io.sys, msdos.sys, ntldr en boot.ini. Er staan dus -wel- systeembestanden op in tegenspraak met wat ik eerder beweerde.. maar alleen deze 5 verder niets.

Wat ik dus wil is die 5 bestandjes op mijn sata schijf. zodat ik me 2 ide's eruit kan halen.

edit: ik heb totaal geen foutmeldingen

[ Voor 66% gewijzigd door Buntmans op 21-01-2005 02:17 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan even repairen met de Windows cd, haal dan wel de twee IDE-plakken eruit en zet de drive system. Anders is het natuurlijk vragen om problemen ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Kopieer die 5 bestandjes naar de andere schijf :)
Ja..zo simpel is het. Kopieer ntdetect.com, en ntldr bestandjes naar de andere schijf. Boot.ini kopieren, volgens mij hoeft die niet gewijzigd te worden.
Dan je schijf waar je normaal van afboot, eruit halen. In de bios de boot aanpassen op de schijf waar windows staat (en die bestanden die je net gekopieerd hebt)

edit
ik kan niet tellen, 3 bestandjes dus :p
/edit

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 09:30 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zo kan 'ie ook ja :P

* sanfranjake past de topictitel nog even aan :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Oja, ben de recovery cd vergeten, fixmbr of fixboot. draaien, wordt de boot-record weggeschreven, mocht je die nog niet hebben op die schijf.
En de partitie waarvan je vanaf boot moet wel active zijn. In disk management kan je dat checken.
Ach..details :)

• Buntmans
Mensen bedankt... het was min of meer ook de oplossing die ik zelf al aandroeg, idioot dat het niet op een makkelijkere manier kan, maarja bedankt voor de input!

Verwijderd

Graag gedaan :)

edit
met clippies zit ik op me werk, dit account thuis...dat je niet een :? gezicht trekt....
/edit

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 18:54 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 18:52:
Graag gedaan :)

edit
met clippies zit ik op me werk, dit account thuis...dat je niet een :? gezicht trekt....
/edit
Zeg je nou dat je meerdere accounts gebruikt :?

FOEI ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

[erg offtopic]
sjah, ik kan niet bij mijn email van thuis op me werk :) Al aangepast email..Dus nu even kijken welke van de 2 accounts ik weghaal.
[/erg offtopic]
Pagina: 1