Toon posts:

Grub install in bootp. zonder iets in MBR, boot systeem dan?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dear Tweaker,

wat ik mij afvraag.

1.) Ik wil bij mijn Gentoo installatie mijn bootloader (grub) op mijn bootpartitie installeren. Dit Is uiteraard mogelijk alleen wil ik mijn MBR laten voor wat het is. Ik installeer dus niets op de MBR. Kan mijn systeem dan wel booten? (Hiermee wil ik probleem bij punt 2 voorkomen, hoef dan slechts bootpartitie te herschrijven en alles is weg :) )

2.) Ik heb reeds een Grub installatie zitten op mijn tweede harde schijf. Deze wil ik graag verwijderen. Het zal anders tegen melkaar ingaan. Probleem is dat met XP-cdrom systeem niet wil booten. Onderzoekt hardware (voordat ik op F8 moet drukken voor acceptatie) dan hangt systeem. Geen fixmbr succes dus.

Draad: FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004

Punt is dat ik op Linux werk. Kan dus niet even een bootdisk maken via www.bootdisk.com (voor zover ik weet). Andere manieren?

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 00:04:
1.) Ik wil bij mijn Gentoo installatie mijn bootloader (grub) op mijn bootpartitie installeren. Dit Is uiteraard mogelijk alleen wil ik mijn MBR laten voor wat het is. Ik installeer dus niets op de MBR. Kan mijn systeem dan wel booten?
Ligt eraan wat er nog in de MBR staat, maar waarschijnlijk niet. Je kunt wel een grub (of ntldr) installeren in de MBR die dan de controle doorgeeft aan Grub op je bootpartitie, maar daar ontgaat het nu me een beetje van. (in deze situatie, als je ook Windows draait is ntldr -> grub een prima oplossing)

Dan kom ik echter op de rest van je post: Ik snap je probleem niet :) Als je de mbr wilt wissen kan dat ook vanuit Linux:
# overschrijft de eerste 512 bytes (=MBR) van /dev/hda met nullen
dd if=/dev/null of=/dev/hda bs=512 count=1

Je tweede harde schijf zal hdb of hdc zijn. Overigens hebben 2 installaties van Grub alleen last van elkaar als ze naar de zelfde plek installeren. Als je ze beide naar de MBR laat schrijven bijvoorbeeld. Als de één naar de MBR van hda schrijft en de ander naar de MBR van hdc dan is er geen probleem. Om bij de Grub op de 2e schijf te komen zul je dan wel een optie moeten toevoegen in de menu.lst van de eerste Grub (iets met chainloader dacht ik).

Kun je hier iets mee of snap ik helemaal niets van je probleem?

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
Thanks for the reply, ehm ik kan er zeker iets mee. Alleen a few extra vragen. Allereerst draai ik alleen Linux.
Dan kom ik echter op de rest van je post: Ik snap je probleem niet :) Als je de mbr wilt wissen kan dat ook vanuit Linux:
# overschrijft de eerste 512 bytes (=MBR) van /dev/hda met nullen

Ik moet precies deze code:
code:
1
overnemen in mijn konsole? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 00:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
0+0 records in
0+0 records out

zij mijn console na de code. Is dit goed 8)

Verwijderd

Hmm, in plaats van "null" moet dat "zero" zijn, dus dan wordt het:
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1

om je MBR te wissen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 00:40:
Hmm, in plaats van "null" moet dat "zero" zijn, dus dan wordt het:
code:
1

om je MBR te wissen.
1+0 records in
1+0 records out
Zo beter?

• _Squatt_
  • Niet online
edit:
nu wel goed, bramgn was me voor :)

Euhm nee, foutje van mij, je moet /dev/zero gebruiken in plaats van /dev/null ('t is laat :)).

Maar met
wis je de MBR van /dev/hda (de 1e ide schijf in systeem). Hierna boot je systeem niet meer van die harde schijf. Hierna zul je dus Grub moeten runnen (vanuit je nieuwe install?) om de boel weer te laten booten.

[ Voor 7% gewijzigd door _Squatt_ op 21-01-2005 00:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
_Squatt_ schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 00:42:
edit:
nu wel goed, bramgn was me voor :)

Ach het is je vergeven ;)

Maar met
wis je de MBR van /dev/hda (de 1e ide schijf in systeem). Hierna boot je systeem niet meer van die harde schijf. Hierna zul je dus Grub moeten runnen (vanuit je nieuwe install?) om de boel weer te laten booten.
Ik hoop het wel, anders ben ik nog niet verder gekomen. Anyway, thanks for the support guys!

Verwijderd

Topicstarter
Die code werkt idd prima. Heel prima zelfs, als ik van mijn CD-rom boot dan kan ik normaal root partitie selecteren als ik geen bootloader geïnstalleerd heb. Systeem ziet helemaal geen partities meer :(. Kan dit gefixt worden? Ik wilde slechts de bootloaders verwijderen :'(.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 11:13 ]

Verwijderd

Met de MBR is inderdaad ook je partitietabel gewist, daarom zie je ze niet meer tijdens de windows xp installatie :(. Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar heb je een backup van je partitietabel gemaakt?

Zo niet, dan kun je eens kijken in /boot of je daar het bestand boot.0300 ziet staan. Ik weet dat wanneer lilo een backup maakt van de originele MBR alvorens zich te installeren, ik weet niet hoe dat zit met Grub.

Het terugzetten van deze MBR kun je zo doen:
code:
1
dd if=/boot/boot.0300 of=/dev/hda bs=512 count=1

We hadden je er op moeten wijzen eerst backups te maken van je MBR alvorens deze te verwijderen... :/

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:02:
Met de MBR is inderdaad ook je partitietabel gewist, daarom zie je ze niet meer tijdens de windows xp installatie :(.
Aan mijn lijf geen Windows polonaise meer. 100% Linux for about 9maanden. Ken alleen nog niet alle code's :).
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar heb je een backup van je partitietabel gemaakt?
Nope, geen backup helaas.
Zo niet, dan kun je eens kijken in /boot of je daar het bestand boot.0300 ziet staan. Ik weet dat wanneer lilo een backup maakt van de originele MBR alvorens zich te installeren, ik weet niet hoe dat zit met Grub.

Het terugzetten van deze MBR kun je zo doen:
code:
1

We hadden je er op moeten wijzen eerst backups te maken van je MBR alvorens deze te verwijderen... :/
Bovenstaande ga ik maar eens proberen, ben alleen bang dat hij boot partitie ook niet meer wil zien. Hou je op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
code:
1

zegt dat bestand niet bestaat, maar bij dd if=/boot/ of=/dev/hda bs=512 count=1 geeft ie wel respons, dus dat herkent hij nog wel :?.

Verwijderd

Ik heb je posts nog eens goed doorgelezen. Je kunt nog gewoon in je Gentoo installatie komen? Zo ja, kun je dan eens het volgende uitvoeren en de uitvoer hier posten:
code:
1
fdisk -l

Je wilde de MBR van je tweede (?) harddisk verwijderen m.b.v. de installatie cdrom van Windows XP, maar dat lukte dus niet. Klopt dat?

Ik denk dat niet veel uitmaakt of de tweede hardeschijf een MBR heeft of niet, als de BIOS deze hardeschijf niet aanspreekt tijdens het opstarten, gebeurt er ook niets mee.

Verwijderd

Topicstarter
fdisk -l had ik al geprobeerd. Geeft geen partities aan. Ik heb gister bij beide harddisk's de MBR verwijderd. Dacht, schoon de boel even op en install de bootloader wel weer als ik met CDrom boot. Kan je namelijk rootpartitie selecteren en klaar is kees. Dit is nu niet meer het geval dus, hij ziet geen partities meer. Ik wilde de MBR eerst verwijderen met CDrom XP en dan fixmbr. Alleen CDrom boot niet, blijft hangen bij hardware configuratie (voordat ik met F8 moet accepteren).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 14:24 ]

Verwijderd

Oke, dus je hebt bij beide hardeschijven de bootsector verwijderd. Hoe kom je in Linux? Maak je gebruik van een live-cd zoals Knoppix?

Wat je ook had kunnen doen is de eerste 446 bytes van de bootsector te verwijderen, en daarmee effectief de bootloader te wissen, zonder de partitietabel aan te raken. Deze staat namelijk na de eerste 446 bytes in de bootsector.
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=446 count=1

Niet dat je daar nu nog wat aan hebt... :(

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 14:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:40:
Oke, dus je hebt bij beide hardeschijven de bootsector verwijderd. Hoe kom je in Linux? Maak je gebruik van een live-cd zoals Knoppix?
Ik kom nu niet meer in linux, ik zit nu op een andere pc. Eerst kon ik wel in mijn installatie komen via SuSE DVD ook al functioneerde de bootloader niet.. Ik heb overigens ook Knoppix liggen en Live Universal Gentoo CD.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 14:47 ]

Verwijderd

Nu je beide bootsectors verwijderd hebt, ben ik bang dat je hiermee beide hardeschijven onbruikbaar hebt gemaakt, totdat je weer een nieuwe partitietabel aanmaakt, maar daarmee ook de data verloren gaat (tenzij je precies weet hoe de partities eruit zagen). Misschien dat er programma's zijn die partities kunnen opsporen en een nieuwe partitietabel hiervan kunnen maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 15:04:
Nu je beide bootsectors verwijderd hebt, ben ik bang dat je hiermee beide hardeschijven onbruikbaar hebt gemaakt, totdat je weer een nieuwe partitietabel aanmaakt, maar daarmee ook de data verloren gaat (tenzij je precies weet hoe de partities eruit zagen). Misschien dat er programma's zijn die partities kunnen opsporen en een nieuwe partitietabel hiervan kunnen maken.
Ik weet wel hoe ze er precies uitzagen: :9
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Disk /dev/hdc: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdc1               1           5       40131   83  Linux
/dev/hdc2               6         898     7173022+  83  Linux
/dev/hdc3             899        1026     1028160   82  Linux swap
/dev/hdc4            1027       30401   235954687+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hdc5            1027        2851    14659281   83  Linux
/dev/hdc6            2852        8931    48837568+  83  Linux

Disk /dev/hde: 20.4 GB, 20404101120 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 39535 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes

/dev/hde3               1       29065    14648728+  83  Linux

Althans, zo zag het er vanuit SuSE uit. Vanaf liveCD Gentoo was de SATE 250GB /dev/sda/ en de PATA /dev/hda/. Hij slaat de MBR dus op de PATA op.

Om precies te zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
/dev/sda1 /boot
/dev/sda2 /root SuSE
/dev/sda3 /Swap
/dev/sda4 Extended
/dev/sda5 /root Gentoo
/dev/sda6 /home Gentoo
/dev/hda3 /home SuSE

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 15:24 ]

Verwijderd

Fantastisch, waar tover je die vandaan? :)

Hiermee kun je je partitietabel (nauwkeurig!) opnieuw instellen met bijv. cfdisk en zo je partities weer aan kunnen spreken. Doe dit nogmaal heel nauwkeurig, want een verkeerd ingestelde partitie zorgt onheroepelijk voor corruptie of verlies van data.

Een backup maken van de gehele hardeschijf (hdc) alvorens de partitietable te schrijven lijkt me niet mogelijk gezien de grootte (250G), maar misschien kun je dat wel realizeren met die van 20G.

Verwijderd

Topicstarter
Het web :z
Heb met fdisk allle opnieuw en nauwkeurig aangeven, en harddisk ziet gegevens weer :>.
Hiermee kun je je partitietabel (nauwkeurig!) opnieuw instellen met bijv. cfdisk en zo je partities weer aan kunnen spreken. Doe dit nogmaal heel nauwkeurig, want een verkeerd ingestelde partitie zorgt onheroepelijk voor corruptie of verlies van data.
Hoe zou ik dit moeten backupen dan?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 15:51 ]

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:10
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 15:38:

Het web :z

Ik gebruik fdisk altijd. Ik zit alleen heel hard na te denken wat ook al weer primair was. Kan ik dat ergens aan zien het het schema?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/dev/hdc1               1           5       40131   83  Linux  -->dacht primair
/dev/hdc2               6         898     7173022+  83  Linux -->dacht primair
/dev/hdc3             899        1026     1028160   82  Linux swap -->dacht primair
/dev/hdc4            1027       30401   235954687+   f  W95 Ext'd (LBA) --> extended, duidelijk!
/dev/hdc5            1027        2851    14659281   83  Linux --> logical?
/dev/hdc6            2852        8931    48837568+  83  Linux --> logical?

/dev/hde3               1       29065    14648728+  83  Linux  -->dacht primair

[...]

Alle schijven boven de 5 (dus hdc5, hdc6, etc) zijn idd logical, hdc4 is groot genoeg om de extended partitie te zijn.

hdc1 lijkt mij /boot, hdc2 /

klopt het trouwens dat je een bak lege ruimte achteraan je hdc6 hebt zitten?

Verwijderd

Topicstarter
klopt het trouwens dat je een bak lege ruimte achteraan je hdc6 hebt zitten?
Ja zelfs dat klopt! :9~ Maar om op het probleem terug te komen. This is solved!! Thanks for the support guys, I really appreciate.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 17:46 ]

Verwijderd

Het web
Je had je partitietabel op het web staan? :)
Je zei dat je nog een computer tot je beschikking had. Heeft deze nog 20G vrij, dan kun je de computers netwerken en hde kopieren naar je andere computer. Bijvoorbeeld met scp:
code:
1
scp /dev/hde username@ip-andere-bak:~/hde.img

Dit werkt natuurlijk alleen als je je computer kunt opstarten vanaf een live-cd en je de computers met elkaar kunt laten praten over een netwerk.

Het is opgelost? Gelukkig :) Ik kreeg eerlijk gezegd een idee dat het een verloren zaak zou zijn ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo leer ik nog eens wat. Moet ik nog wel swapon op de swappartitie doen? En voor de volgende keer als ik alleen de bootloader wil verwijderen, maar niet hele partitieplaatje, wat kan ik dan het beste doen? Wel zo handig om te weten B) .

• _Squatt_
  • Niet online
Blij dat alles weer goed is :). Ik dacht dat in eerste 512 bytes alleen de bootloader stond, niet ook de partitietabel. (weer wat geleerd...)

Voor de volledigheid: de partitietabel is de laatste 66 bytes van de 512 bytes van een MBR. Om alleen de bootloader te wissen zou je dus het volgende gebruiken:

zodat mensen die dit met de search vinden en hun partitietabel niet op 't web hebben niet in grote problemen komen :)

Verwijderd

Topicstarter
_Squatt_ schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:07:
Blij dat alles weer goed is :). Ik dacht dat in eerste 512 bytes alleen de bootloader stond, niet ook de partitietabel. (weer wat geleerd...)

Voor de volledigheid: de partitietabel is de laatste 66 bytes van de 512 bytes van een MBR. Om alleen de bootloader te wissen zou je dus het volgende gebruiken:

zodat mensen die dit met de search vinden en hun partitietabel niet op 't web hebben niet in grote problemen komen :)
Heerlijk dit mannen _/-\o_ Nogmaals bedankt voor de hulp.

Verwijderd

Topicstarter

Dit nieuwe probleem als nieuwe treat gepost! Zie GRUB --> frees system

Ehm, toch nog even een vraag 8)7.

/boot/grub/grub.conf/:
code:
1
2
3
4
5
title Gentoo Linux 2.6.9
   kernel (hd1,0)/kernel-2.6.9-gentoo root=/dev/sda5

title linux SuSE
   kernel (hd1,1)/vmlinuz root=/dev/sda2

fdisk -l:

code:
1
2
3
4
5
6
/dev/sda1 /boot --> hier staat de kernel in van Gentoo.
/dev/sda2 /root SuSE
/dev/sda3 /Swap
/dev/sda4 Extended
/dev/sda5 /root Gentoo
/dev/sda6 /home Gentoo

Ik maakte de volgende configuratie bij installatie grub:
code:
1
2
3
grub> root (hd1,0)          (Specify where your /boot partition resides)
grub> setup (hd0)           (Install GRUB in the MBR)
grub> quit                  (Exit the GRUB shell)

Kreeg deze code terug:
code:
1
2
3
4
5
6
Checking if "/boot/grub/stage1"exists ...yes
Checking if "/boot/grub/stage2"exists ...yes
Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0) ....failed (this is not fatal)
Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd1,0) ....failed (this is not fatal)

Running "install /boot/grub/stage1 d (hd0) /boot/grub/stage2 p /boot grub/menu.1st" ....succeed.

Wanneer ik nu bootup, krijg ik een prachtig keuze menu te zien, maar systeem hangt dan. Kan dus niet SuSE of Gentoo selecteren en begint ook niet automatisch na 30 sec. de default partitie te bootupen.

Waar maak ik de fout?

Dit nieuwe probleem als nieuwe treat gepost! Zie GRUB --> frees system

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 18:02 ]

Pagina: 1