Toon posts:

Netwerk PC en Apple

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik controleren cq troubleshooten of mijn win98 bak mijn Imac ziet (ben btw compleet apple leek). Probeer namelijk Imac te pingen vanaf win98 nadat ik em een IP adres heb gegeven en krijg een timeout.
Ze zijn btw verbonden met een crossover cable..
Anyone??

Verwijderd

welke adressen heb je ze gegeven? (IP-adres, subnet mask en default gateway)
Is je crossover cable ok?
Zie je lichtjes branden bij de netwerkkaarten? (als die er zijn natuurlijk) Das meestal een goede indicatie voor linkbeat.

Vraagje, wat wil je doen? Zonder extra software kunnen een Mac en een Win98 machine niet met elkaar praten dan, behalve dat je een ping kan doen van de windows bak, bij de Mac hebben ze dat gemakshalve maar ff vergeten te implementeren.

Je kan natuurlijk PWS installeren op win98 en op die manier bestanden sharen voor de Mac...

CC

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Internet delen kan ook nog (via TCP/IP)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

appletalk?

Verwijderd

Internet delen is natuurlijk niet echt tussen je windows machine en de Mac praten, maar dat kan inderdaad.

En Appletalk? Tja, dat kan je installeren op win98 dacht ik, maar dan nog, dan hebben ze elkaar nog niet veel te vertellen, maar nu over 2 protocollen. Windows networking (SMB) en Apple Networking zijn niet compatible.

CC

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 januari 2001 22:59 schreef chuckychesthair het volgende:
welke adressen heb je ze gegeven? (IP-adres, subnet mask en default gateway)
Is je crossover cable ok?
Zie je lichtjes branden bij de netwerkkaarten? (als die er zijn natuurlijk) Das meestal een goede indicatie voor linkbeat.

Vraagje, wat wil je doen? Zonder extra software kunnen een Mac en een Win98 machine niet met elkaar praten dan, behalve dat je een ping kan doen van de windows bak, bij de Mac hebben ze dat gemakshalve maar ff vergeten te implementeren.
PC ip 192.168.1.1
sub net 255.255.255.0
mac ip 192.168.1.2
sub 255.255.255.0
geen lichtjes.....damn!!!
crossover is nieuw..is geen garantie maar kan em op dit moment niet anders testen.
Wil internet sharen op de comps met winroute ..dit werkte niet, vandaar dat ik aan het pingen sloeg..zonder resultaat!
En daarna Dave installen op de mac om bestanden uit te wisselen...

Verwijderd

Topicstarter
BTW natuurlijk is dit PC IP toegekend aan de 2e nic en niet de 'ISP' nic...
Wil testen en troubleshooten..weet echter niet hoe...

Verwijderd

ok, we kunnen misschien zien of de kabel ok is, ip ziet er ok uit, dat verhaal met Dave is ook ok. :)

Als je de connector bekijkt zouden de kleuren, iirc, moeten zijn:
oranje-wit/oranje/groen-wit/blauw/blauw-wit/groen/bruin-wit/bruin
en op de andere connector
groen-wit/groen/oranje-wit/blauw/blauw-wit/oranje/bruin-wit/bruin

Tenminste, als ze de standaard kleurenschema's aanhouden. Verder kan je even kijken of alle kabeltjes tegen de voorkant van de connector (kant die het eerst in de computers gaar :) ) aankomen, ik heb nog wel eens het probleem dat de kabel er niet ver genoeg in gaat en dus geen contact maakt met de stukjes metaal die door de kabeltjes heengedrukt wordt.

O ja, de kleurenschema's kloppen als je het haakje onder hebt en de kabel naar je toe, van links naar rechts.

Verder neem ik aan dat je niet toevallig beide nics op verschillende snelheden vastgezet hebt? Die iMacs hebben in ieder geval zo'n autosensing 10/100 kaartje...

CC

PS bedacht ik me net nog, doe op de win98 machine voor de lol eens "route print" van de command line. Kan je zien of de route tabel wel ok in elkaar zit. Probeer het overigens ook eens met Winroute uitgeschakeld, het is ook een firewall en kan wat al te enthousiast poorten en protocollen afsluiten (zoals ICMP voor pingen) 8-)

Verwijderd

Heb je Appletalk wel op Ethernet staan?

Verwijderd

Hoe helpt dat met internet sharen en communicatie over tcp/ip precies?

Appletalk kunnen we even vergeten.

CC

Verwijderd

Op zaterdag 06 januari 2001 11:06 schreef chuckychesthair het volgende:
Hoe helpt dat met internet sharen en communicatie over tcp/ip precies?

Appletalk kunnen we even vergeten.

CC
Als je geen mac hebt wel, woehahaha.
Sucka

Verwijderd

Appletalk is een netwerk protocol, over ethernet ook wel ethertalk genoemd.

Nu zijn we bezig met TCP/IP, ook een netwerk protocol. Appletalk is hier niet belangrijk, omdat alles via tcp/ip moet gaan lopen. Dat kan namelijk ook, met Mac's. Het is weliswaar niet heel mooi geïmplementeerd, maar het kan.

Echt waar.

Lees eerst eens waar het over gaat voordat je gaat zieken aub.

CC

Verwijderd

Ik heb een netwerk met zowel een MAC G3 als Windows werkstations. Het verschil met jouw Netwerk is dat ik er een NT server 4 in heb hangen. En het werkt Prima wat betreft file- en printerharing.

Wat ik zo weet over TCP/IP, internetdelen MAC, PC dat het in iedergeval niet zo gemakkelijk gaat(winsockets en Sockets).

Ga naar deze site www.macfixit.com Op deze site worden allerlei problemen over de MAC behandeld. Hier is ook een Topic over internetdelen PC, MAC.
Volgens mij kan je niet zonder een behoorlijke proxysoftware internet delen tussen MAC en PC.8-)

Ik heb je niet echt geholpen maar in de bovengenoemde site zul je waarschijnlijk een oplossing kunnen vinden.
Succes

Verwijderd

Winroute doet NAT, dat moet genoeg zijn. Ik was een tijdje terug aan het stoeien bij iemand met W2K en een iMac, gewoon ICS installeren en gaan met die handel. ICS is niet echt heel goed of zo, maar met NAT maakt het niet uit wat voor systeem je hebt, als ze zich maar aan de tcp/ip regels houden, en dat moet wel als je internet op wilt gaan, dus das geen probleem, hoop ik.

We zien wel, eerst maar eens kabels checken.

CC

• gerbruggeman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07 17:39
Verwijderd schreef op 07 January 2001 @ 10:43:
Winroute doet NAT, dat moet genoeg zijn. Ik was een tijdje terug aan het stoeien bij iemand met W2K en een iMac, gewoon ICS installeren en gaan met die handel. ICS is niet echt heel goed of zo, maar met NAT maakt het niet uit wat voor systeem je hebt, als ze zich maar aan de tcp/ip regels houden, en dat moet wel als je internet op wilt gaan, dus das geen probleem, hoop ik.
We zien wel, eerst maar eens kabels checken.
CC
8)7 Vergeef me, maar wat is ICS ?

Help Java!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

gerbruggeman schreef op 03 February 2003 @ 02:48:
[...]

8)7 Vergeef me, maar wat is ICS ?
Sunday 07 January 2001 10:43!!!!!

Kijk eerst een naar de datum voordat je zulke ouwe topics omhoog schopt met een nutteloze vraag die je met Google direct kan vinden!

de betaler vervuilt

Pagina: 1