ok, we kunnen misschien zien of de kabel ok is, ip ziet er ok uit, dat verhaal met Dave is ook ok.
Als je de connector bekijkt zouden de kleuren, iirc, moeten zijn:
oranje-wit/oranje/groen-wit/blauw/blauw-wit/groen/bruin-wit/bruin
en op de andere connector
groen-wit/groen/oranje-wit/blauw/blauw-wit/oranje/bruin-wit/bruin
Tenminste, als ze de standaard kleurenschema's aanhouden. Verder kan je even kijken of alle kabeltjes tegen de voorkant van de connector (kant die het eerst in de computers gaar

) aankomen, ik heb nog wel eens het probleem dat de kabel er niet ver genoeg in gaat en dus geen contact maakt met de stukjes metaal die door de kabeltjes heengedrukt wordt.
O ja, de kleurenschema's kloppen als je het haakje onder hebt en de kabel naar je toe, van links naar rechts.
Verder neem ik aan dat je niet toevallig beide nics op verschillende snelheden vastgezet hebt? Die iMacs hebben in ieder geval zo'n autosensing 10/100 kaartje...
CC
PS bedacht ik me net nog, doe op de win98 machine voor de lol eens "route print" van de command line. Kan je zien of de route tabel wel ok in elkaar zit. Probeer het overigens ook eens met Winroute uitgeschakeld, het is ook een firewall en kan wat al te enthousiast poorten en protocollen afsluiten (zoals ICMP voor pingen)