Toon posts:

Mijn kast word warm bij 3d toepassingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kast word warm bij 3d toepassingen

en niet een beetje zegmaar

de zijkant van mijn kast blaast mooi koude lucht (hier kan ik een biertje mee koud houden) maar dat is waarschijnlijk door het rooster
maar de bovenkant van mijn kast word echt heel heet
dat wil zeggen,... chocomelk warmhoud heet

dit lag eerst aan de videokaart , maar die is nu omgewisseld naar een Leadtech A400 (6800LE)
en daar zit meer dan voldoende koeling op
de kaart en sisoft sandra geven een kast temp aan van +- 50 graden na een uurtje gamen
en de kaart zelf word bij de kern 62 graden (max 127c, maar das nog heet)

specs :
p4 3Ghz met voldoende koeling, niet overclocked
512 ram ongekoeld
goeie northbridge heatsink (zelfde model als de zalman nbhc)
Leadtech a400

het enige wat ik me kan bedenken is mijn voeding,... die is volgensmij 300 of 350 watt
bij de voeding in de buurt word het dus heet , maar zou dat dan kunnen dat deze bij grote spanning (ik neem aan dat gamen meer spanning vereist) warmer word ??
dan kan ik em namelijk zo vervangen door een qtech 400 dual fan voeding

als iemand weet wat het verder zou kunnen zijn ?
reacties worden zeer gewaardeerd :)

(offtopic.... damn wat heb ik lang niet gepost :) )
(ps: heb de FAQ bekeken maar die is een beetje oud, en niet echt specefiek)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59
gewoon even voelen met je hand wat nou precies warm wordt, is toch niets moeilijks aan? :-)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik zou maar eens kijken naar de voeding dan, grote kans dat die gewoon te warm word.
Als je trouwens een nieuwe voeding gaat kopen, neem dan een merk voeding, geen qtec, sweex of andere troep.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 11:15

star-saber

Ryzen

Warmte bij 3d gamen is vrij normaal.je voeding moet bij belasting harder werken waardoor ie best warm kan worden.een nieuwe voeding zal niet persee dit verminderen.
Mijn voeding (480W) bv word ook behoorlijk warm ik schat een graad of 45 a 50 bij volle belasting. alleen gebruik ik denk het volle vermogen.meer koeling in je kast zou een boel kunnen helpen.denk daarbij aan een inlaat koeling en 1 achter je processor die de warme lucht naar buiten blaast

Verwijderd

Topicstarter
WVL_KsZeN schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:34:
gewoon even voelen met je hand wat nou precies warm wordt, is toch niets moeilijks aan? :-)
nou.... mn HDD word ook best warm bij spellen.... maar ik weet niet hoe normaal dat is

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:21

Thandor

SilverStreak

Een Q-Tec 400W Dual Fan PSU gaat niet veel helpen, deze voeding is erg slecht en maakt zelf ook al veel warmte. Daarnaast zuigt hij de warmte uit de kast en moet de al warme PSU zich koelen met warmte lucht. Daar gaat die Q-Tec het moeilijk mee krijgen.
Overigens is een Q-Tec 400W kwalitatief niet echt een goede PSU.

Welke Pentium IV 3GHz heb je :?
Een Northwood of een Prescott ?. De Prescott maakt aanzienlijk meer warmte dan de Northwood. De Prescott staat over het algemeen ook bekend als heethoofd.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Wolfboy schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:36:
Ik zou maar eens kijken naar de voeding dan, grote kans dat die gewoon te warm word.
Als je trouwens een nieuwe voeding gaat kopen, neem dan een merk voeding, geen qtec, sweex of andere troep.
kheb die qtec meer dan een jaar in een ouwe duron zitten... geruisloos koud... lijkt me een best goeie koeler zo.

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Tijd om een ventilatortje in de kast te schroeven?

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:38:
Een Q-Tec 400W Dual Fan PSU gaat niet veel helpen, deze voeding is erg slecht en maakt zelf ook al veel warmte. Daarnaast zuigt hij de warmte uit de kast en moet de al warme PSU zich koelen met warmte lucht. Daar gaat die Q-Tec het moeilijk mee krijgen.
Overigens is een Q-Tec 400W kwalitatief niet echt een goede PSU.

Welke Pentium IV 3GHz heb je :?
Een Northwood of een Prescott ?. De Prescott maakt aanzienlijk meer warmte dan de Northwood. De Prescott staat over het algemeen ook bekend als heethoofd.
northwoord... maar zoals ik zei... deze is koel genoeg.. daar ligt het niet aan :)

Verwijderd

Topicstarter
misschien had ik dit erbij moeten vermelden :

ik houd mijn pc graag zo stil mogelijk :)
dus ik heb het liefst geen extra ventilatoren

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:36:
[...]

nou.... mn HDD word ook best warm bij spellen.... maar ik weet niet hoe normaal dat is
Vuistregel is dat een hardeschijf niet meer dan 50 Graden celsius mag worden.
Zelf heb ik liever 40 als max, echter worden mijn schijven dat nooit omdat er actieve koeling op zit.

Harde schijven hebben niet veel koeling nodig, maar wel net dat kleine beetje zodat de warmte niet ophoopt en bij de schijf blijft hangen. Ik heb zelf dus 1 casefan over 2 hardeschijven blazen. De fan is een Arctic Cooling Case Fan TC die gemiddeld 1300 RPM tot 1500 RPM draait :)

• star-saber

star-saber

Ryzen

Qtec voeding zijn naar mijn mening niet echt voeding die het geclaimde vermogen halen.
een 550w Qtec haalt het bv nooit bij een 400W voeding van antec.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mn kast open gedraaid ... ik ga nu ffe gamen... daarna ffe mn pc betasten :P

ik doe daarna verslag :)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je een stille PC wilt moet je zorgen dat je kwalitatief goede onderdelen neemt.

Een aanrader is dan ook :
Antec Neopower 480W voeding.
Stille casefans, Arctic Cooling Case Fan TC is een stille en goede koeler. Kost niet veel, koelt niet superveel en is daardoor lekker stil.

Antec Neopower 480W is een PSU met 1 120MM Fan die bij mij op de 850RPM tot 950RPM blijft hangen. Deze kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Het is een voeding met goede features.

Ik heb 1 Arctic Case Fan TC als outtake en 1 als intake die ook over de schijven blaast.
De CPU, NB en GFX zijn watergekoeld en er zit een low RPM 120MM Fan op de radiator die rond de 1000RPM tot 1200RPM draait.

Minder fans wil dus niet zeggen dat het beter/stiller wordt, zonder mijn intake fan worden de hardeschijven warmer en komt er minder koele lucht in de kast waardoor de andere fans harder gaan draaien. Als de andere fans harder draaien krijg je meer herrie.

Verwijderd

star-saber schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:36:
Alleen gebruik ik denk het volle vermogen.meer koeling in je kast zou een boel kunnen helpen.
Meestal reboot je PC dan.
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:40:
misschien had ik dit erbij moeten vermelden :

ik houd mijn pc graag zo stil mogelijk :)
dus ik heb het liefst geen extra ventilatoren
Natuurlijk houden wij ook van stilte.
Ik denk niet eens dat het erg zodat je PC warm wordt.
Zolang je hardware goed werkt is er geen probleem.
Anders plaats je toch een fan aan de bovenkant van je kast, 120mm op low speed. Knappe jongen die dat hoort.

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:40
Doet de fan van de voeding het wel?
Je zegt dat de ambient van de videokaart 50° wordt, maar aangezien die sensor heel dicht bij allemaal hete chips ed zit geeft die een hogere temperatuur aan dan het eigenlijk in de kast is.
Hang eens een gewone thermometer in de kast en kijk wat die aangeeft na een tijd gamen.

• star-saber

star-saber

Ryzen

[quote]Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:48:
[...]

Meestal reboot je PC dan.

Rebooten waarom ?

Het loopt prima

Verwijderd

Topicstarter
ok

in ieder geval bedankt voor alle reacties :)

ffe een uurtje bloodlines lopen spelen

wat bij mij het warmst word is de HDD

nu heb ik daar 2 korte vraagjes over :

1: is het normaal dat een HDD zo warm word ? (dus 50 graden ongeveer)
2: als er een fan op moet.. : tips ?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je kan natuurlijk ook zien dat je alle warmte omleid naar een speciale cholade-warmhoudunit :P

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 21-01-2005 08:53 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn kast wordt ook warm, Shuttle Sn41G2 met XP2600+ en Radeon 9700Pro, de zijkant met de voeding en het hardeschijfrek is behoorlijk voorbij warm.

Warmte onstaat, no matter hoeveel koeling je inzet. Die energie zal er altijd weer uit moeten.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 01:37:
ok

in ieder geval bedankt voor alle reacties :)

ffe een uurtje bloodlines lopen spelen

wat bij mij het warmst word is de HDD

nu heb ik daar 2 korte vraagjes over :

1: is het normaal dat een HDD zo warm word ? (dus 50 graden ongeveer)
2: als er een fan op moet.. : tips ?
1) ja, raad eens waar de pc dat spel vanaf moet lezen tijdens het gamen, je harde schijf dus. Veel lezen/schrijven=meer warmte
2) veel kasten hebben een intake fan voor het HD rekje zitten (mijn 2 iig wel) en anders zijn er ook HD koelers die je onder de schijf moet bevestigen in het 3,5"rek, maar die maken veelal veel herrie.
En anderz is dit of dit misschien wat voor je, 2 oplossingen om een HD in een 5,25"bay te hangen en koelen.

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
cool drive 6 vond ik een beetje duur... en ik houd liever een 5.25" vrij... meer ruimte

kheb een simpele HDD cooler gevonden... werkt nu perfect :)
Pagina: 1