[Debian] Oude kernel verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Ik heb een Debian testing systeem waarvoor ik een eigen kernel (2.6) heb gebakken, werkt allemaal perfect. Dus heb ik geprobeerd de oude kernel te verwijderen. Via aptitude heb ik kernel-image-2.4.27tsc (oid) verwijderd. Maar nou blijft de 2.4 kernel wel gewoon in het grub menu staan. Ik weet dat ik deze entry kan verwijderen via /boot/grub/menu.lst maar vroeg me af of er niet een officiele manier is zodat alle bestanden /boot ook worden verwijderd.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn oude 2.4 kernel volledig wordt verwijderd?

Alvast bedankt.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Ik denk dat het beste is als je op google gaat zoeken hoe het precies in mekaar zit met het kernel in linux en hoe upgraden van een kernel in mekaar steekt. Tevens is het ook handig als je uitzoekt waarvoor de bestanden zijn in /boot en eventueel uitzoekt hoe grub in mekaar steekt en hoe lilo in mekaar steekt.

• MadMurdock
  • Niet online
Ik zou zeggen 'apt-get remove kernel-image-versie' en dan een update-grub draaien..

[ Voor 14% gewijzigd door MadMurdock op 20-01-2005 22:11 ]

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
MadMurdock schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 22:10:
Ik zou zeggen 'apt-get remove kernel-image-versie' en dan een update-grub draaien..
update-grub wordt denk ik automatisch gedaan, aangezien ik dit op een ander systeem wel goed is gegaan (maar dan compleet andere versies).

Hoe kom ik achter de versie van de kernel image? Ik heb via aptitude al gefilterd op "kernel", maar deze vond geen kernel-image binnen mijn geinstalleerd packages.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:28

Sjonny

Fratser

dpkg -S /boot/vmlinuz-2.4.26-1-k7
zoiets. en dan is apt-get remove kernel-image-blaat genoeg.

als je bash-completion gebruikt (zwaar briljant, `. /etc/bash_completion` in je shell doen, en je tab toets gaat heersen als nooit tevoren ;)) kan je ook:
apt-get remove kernel-image<tab> doen :)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Tab-completion is idd geweldig, maar ook echt al HEEL oud, alleen zo is de commandline een beetje vol te houden m.i. Maar het is gewoon standaard gedrag hoor, in Bash. Ik wist niet eens dat /etc/bash_completion bestond. In welke distro is dit gedrag niet standaard als ik vragen mag?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:28

Sjonny

Fratser

ik gebruik meestal debian of suse9.1. Voor debian moet ik het eerst nog wel ff activeren in de /etc/bash.bashrc (of je ~/.bashrc), en voor suse9.1 moet ik ergens nog altijd een bash_completion rpm vandaan toveren wil je het hebben. (suse9.2 heeft die rpm al in de distro zitten, maar is nogsteeds een aparte rpm).

tab werkt inderdaad altijd wel, maar voor files en dirs enzo.. maar met bash_completion hoef je voor een heleboel programma parameters ook niet meer na te denken ;)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
Is je menu.lst op dit systeem ooit wel eens met update-grub opgebouwd? Als dat niet gedaan is, dan zal een apt-get remove kernel-image ook niets aanpassen aan menu.lst. Als je na een update-grub weer zelf (met het handje) entries toevoegd aan menu.lst zal update-grub ook niet zomaar oude entries verwijderen uit menu.lst als je een apt-get remove kernel-image doet. Lees man update-grub er maar eens op na en post hier evt. je menu.lst.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
"apt-get remove kernel-image-2.4.27-1-586tsc" was genoeg:
The following packages will be REMOVED:
kernel-image-2.4.27-1-586tsc
0 upgraded, 0 newly installed, 1 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0B of archives.
After unpacking 31.2MB disk space will be freed.
Do you want to continue? [Y/n]
(Reading database ... 23156 files and directories currently installed.)
Removing kernel-image-2.4.27-1-586tsc ...
Searching for GRUB installation directory ... found: /boot/grub .
Testing for an existing GRUB menu.list file... found: /boot/grub/menu.lst .
Searching for splash image... none found, skipping...
Found kernel: /boot/vmlinuz-2.6.10
Updating /boot/grub/menu.lst ... done
Grub en /boot zijn nu ook weer goed. Vreemd dat ik die package niet kon vinden via aptitude.

Verwijderd

ajvdvegt schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:02:
Tab-completion is idd geweldig, maar ook echt al HEEL oud
Als je ooit eens op een "proffesioneel" unix systeem terecht komt (aix/hpux/solaris e.d.) dan hebben die meestal een korn-shell i.p.v. bash. Die kent ook wel command-completion, maar anders. aix gedraagt zich ook anders t.o.v. hp/ux. Dan besef je weer hoe mooi linux is.

Tis ook het eerste wat ik doe na een freeBSD install: bash & mc installeren. Daarna ken ik 'm weer.
Pagina: 1