Plagiaat(?) Downloaden van muziek: hele en halve waarheden

Pagina: 1
Acties:

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:44

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Topicstarter
Een vriend verwees mij naar dit stuk omdat het een duidelijk inhoudelijk stuk zou zijn over het kopieren van muziek en de wettelijke status daarvan.
Toen ik echter de eerste zinnen gelezen had, kreeg ik het gevoel iets soortgelijks al eerder in de Wired gelezen te hebben.

De volgende reactie heb ik ook geplaatst onder het artikel (username: Kanarie)
De start van dit artikel lijkt verdacht veel op een artikel uit de Wired van oktober 2004.

Gelukkig plaatst de Wired haar artikelen online, dus kun je hier zien dat het begin van dit Tweakers artikel bijna letterlijk vertaald is.

Ook het voorbeeld van de 'niche markets' en hoe die door online muziekdiensten bedient wordt is hier letterlijk in terug te vinden.

Misschien wel zo eerlijk om even een bronvermelding te geven?

Het zou namelijk zonde zijn om in een voor de rest inhoudelijk goed artikel over (al dan niet illegaal) kopieren, zelf plagiaat te plegen.
Ik hoop oprecht dat hier sprake is van het vergeten van een bronvermelding, want het zou zonde zijn om de Tweakers.Net frontpage vervuild te zien door plagiaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Kanarie op 20-01-2005 20:31 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Is inderdaad een pijnlijke vergetelheid. Dit artikel was oorspronkelijk slechts één pagina lang en is gegroeid uit een nieuwspost (die zelfs nog wat korter was dan de eerste pagina) over het artikel van Wired. Ik zag er echter wel wat in om de zaken wat uit te diepen, en ben bij het overschakelen van nieuwspost naar feature uit het oog verloren dat de bron daarbij verloren is gegaan.

Gelukkig gaat het hierbij enkel om de inleiding en zijn de overige zes pagina's wel volledig op eigen onderzoek en inspiratie gebaseerd. Het linkje naar Wired is bij deze dus opgenomen in de tekst.

[ Voor 6% gewijzigd door Yoeri op 20-01-2005 20:35 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten