[psu/mobo] PC bevriest/start niet op.Slecht contact voeding?

Pagina: 1
Acties:

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik heb hier een pctje (AMD K6, Aopen moederbord) dat altijd perfect heeft gewerkt.

- Sinds een maand ongeveer geeft hij willekeurige freezes (beeld hangt vast, muis en ctrl-alt-del reageren niet).
- Ook gebeurd het dat hij gewoon niet boot : CPU-fan begint te draaien en enkele lampjes branden, maar hij boot gewoon niet. Kan zelfs de grafische kaart niet initialiseren geloof ik, want scherm springt niet aan. Hij geeft geen foutbeepjes ofzo.

Mijn gedacht : Na alle hardware te hebben gecontroleerd, merkte ik dat zowel de aansluiting van de ATX-voeding als de aansluiting op het moederbord enkele zwarte "pinnetjes" hebben. Waarschijnlijk is dit gekomen door kleine vonkjes en geeft hij daardoor niet genoeg stroom aan enkele elementen op het moederbord.

Wat heb ik gedaan : De pinnetjes een beetje opgeschuurd in de mate dat dit ging 8)7 en terug aangesloten . Enkele dagen heeft de pc het volgehouden, maar nu crasht hij terug om de 5min.

Mijn volgende stap zou zijn om de pinnetjes nog beter zuiver te maken en beetje contact-spray te spuiten. Is dit veilig of zijn er betere methoden om de aansluiting beter te maken ?
Zou dit een oplossing kunnen zijn voor langere termijn, of is het "eens slecht, altijd slecht" ?

_/-\o_

[Edit]
Afbeeldingslocatie: http://www.chewan.freeserve.co.uk/atxa1_b.jpg
^^ Deze stekker en bijhorende aansluiting dus, voor alle duidelijkheid

[Edit2]
Bij het bekijken van de foto viel me net iets te binnen : Het zijn dus 4 zwarte plekken, toevallig bij de 4 rode kabeltjes. Lijkt me geen toeval te zijn :9

[ Voor 14% gewijzigd door Exe-cuter op 20-01-2005 19:37 ]

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
^^ kickje :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Hmm, zorg er iig wel voor dat de pinnen nog contact kunnen maken, niet dat je ze zodadelijk zover opschuurt dat het contact steeds verbreekt.

Je kunt natuurlijk ook een andere voeding proberen en kijken of de PC dan wel stabiel draait ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.