[Excel] 'Afgeleide' laten berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 12.752 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:45

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Ik ben momenteel een Excel-sheetje aan het bijhouden over de groei van een forum. Van elk 100e bericht (dus 100, 200, 300, etc...) laat ik de datum van plaatsing noteren. Dit alles kan ik dan in een leuk grafiekje afbeelden. Dit geeeft wel enigszins de groei van het forum weer, maar het is allemaal cumulatief.
Wat ik daarom liever zou willen, is dat Excel een soort 'afgeleide functie' door de huidige grafiek tekent. Ik kan me niet echt voorstellen dat dat heel moeilijk moet zijn voor Excel, aangezien het eigenlijk alleen maar de richtingscoëfficient van een lijn berekenen is (tenminste, dat heb ik ooit eens met wiskunde geleerd). Echter, ik kan op één of andere manier nergens iets vinden in Excel wat dit voor mij kan doen. Kan iemand mij helpen?

Misschien dat het excel-sheetje zelf iets meer duidelijkheid schept. Die is hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kunt ook zelf de afgeleide berekenen van de lijn tussen twee punten: dx/dt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88714

je zet de totaal van al die dagen op 100%, en van elke dag, bereken je het aantal procentjes in verhouding tot het totaal.
met pivot kan je leuk grafisch weergeven.
Schiet je lijn niet zo ineens omhoog :) En kan je per dag zien wat er procentueel naar verhouding van het totaal is bijgekomen.

Bedoelde je zoiets?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 88714 op 20-01-2005 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hoppie schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:31:
Je kunt ook zelf de afgeleide berekenen van de lijn tussen twee punten: dx/dt.
Tja, zoiets.

in C5 het volgende plakken:
=(B5-B4)/(A5-A4)

en dan door kopiëren naar de rest van de cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:53

Pinobigbird

doesn't share food!

WFvN schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:36:
[...]

Tja, zoiets.

in C5 het volgende plakken:
=(B5-B4)/(A5-A4)

en dan door kopiëren naar de rest van de cellen.
Je moet het aantal dagen tellen.
Dat doe je met
code:
1
=DAGEN360(A4;A5;WAAR)/(A4-A5)

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:45

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Maar er is dus geen functie in Excel die aan de hand van mijn gegevens de richtingscoëffecient kan bepalen, en dat in een grafiekje kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Pinobigbird schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:44:
[...]

Je moet het aantal dagen tellen.
Dat doe je met
code:
1
=DAGEN360(A4;A5;WAAR)/(A4-A5)
Het aantal dagen tel je ook gewoon met [cel met ene datum] - [cel met andere datum]; wat jij zegt is dus niet nodig.

Echt waar; er komen gewone getallen uit. Alleen zal je wel even moeten opgeven dat je in die cel de opmaak van 'getal' wil hebben en niet van 'datum'.
tijn.online schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 20:20:
Maar er is dus geen functie in Excel die aan de hand van mijn gegevens de richtingscoëffecient kan bepalen, en dat in een grafiekje kan zetten?
Bij mijn weten niet. Zou wel mooi zijn

[ Voor 26% gewijzigd door WFvN op 20-01-2005 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:21

Boss

+1 Overgewaardeerd

De functie die jij zoekt is er, en nog veel beter dan je denkt.

Maak eerst gewoon een grafiek van je data, in de vorm:
jjanuari - 10
februari - 30
maart - 80

etc.

Klik nu met de rechtermuisknop op die grafieklijn en klik op "trendlijn toevoegen".Ik weet niet of je iets van wiskunde weet, maar nu kan je kiezen voor lineair, xe graads, logaritmisch etc. In jouw geval dus lineair.
Daarna klik je op die trendlijn en bij opties kies je ervoor om de functie ervan weer te geven.

Klaar :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15006

Boss schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:28:
De functie die jij zoekt is er, en nog veel beter dan je denkt.

Maak eerst gewoon een grafiek van je data, in de vorm:
jjanuari - 10
februari - 30
maart - 80

etc.

Klik nu met de rechtermuisknop op die grafieklijn en klik op "trendlijn toevoegen".Ik weet niet of je iets van wiskunde weet, maar nu kan je kiezen voor lineair, xe graads, logaritmisch etc. In jouw geval dus lineair.
Daarna klik je op die trendlijn en bij opties kies je ervoor om de functie ervan weer te geven.

Klaar :)
Een trendlijn en een overzicht van de richtingsco-efficienten van een groeilijn zijn, statistisch gezien, twee totaal verschillende concepten.

Een trendlijn geeft aan, over een langere periode, wat de gemiddelde ontwikkeling van de score is. In het geval de TS dus, hoe snel het forum groeit. Het kan best zijn dat de trendlijn zegt, het forum groeit met 30 deelnemers per dag, terwijl de 'afgeleide' vertelt dat de afgelopen maand er 50 nieuwe deelnemers bij zijn gekomen.

Ik kan me niet herinerren dat er een standaard functie in Excel is om een afgeleide te berekenen. De methodes die ik al voorbij zag komen zijn volgens mij de goede opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-06 16:11
tijn.online schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 20:20:
moet kunnen lijkt me. de formule voor de differentiequotiënt (ook wel de afgeleide, aleen net ff iets anders neergezet zodat het altijd zou moeten werken):
dY/dX = (F(X+dX)-F(X))/(dX)
dX=X+0.0001

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:21

Boss

+1 Overgewaardeerd

Anoniem: 15006 schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 08:16:
[...]

Een trendlijn en een overzicht van de richtingsco-efficienten van een groeilijn zijn, statistisch gezien, twee totaal verschillende concepten.

Een trendlijn geeft aan, over een langere periode, wat de gemiddelde ontwikkeling van de score is. In het geval de TS dus, hoe snel het forum groeit. Het kan best zijn dat de trendlijn zegt, het forum groeit met 30 deelnemers per dag, terwijl de 'afgeleide' vertelt dat de afgelopen maand er 50 nieuwe deelnemers bij zijn gekomen.

Ik kan me niet herinerren dat er een standaard functie in Excel is om een afgeleide te berekenen. De methodes die ik al voorbij zag komen zijn volgens mij de goede opties.
Laten we anders even constructief denken ipv definities gaan opsommen :)

TS wil graag een voorspelling doen over de te verwachten groei van zijn forum. Hij heeft het dan ook in zijn post over
...soort 'afgeleide functie' door...
. En dat is precies wat deze functie doet. Als je eerst een idee hebt wat voor sort functie (3e graads? exponentieel? logaritmisch?) en dan een orde kiest die hoog genoeg is voor jou, krijg je een redelijk nouwkeurige functie waarmee je ook nog eens heel beoorlijk kan extrapoleren.
Mocht je echt de afgeleide willen weten kan je natuurlijk altijd de best-passende trendlijn differentieren.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[knip]

[ Voor 114% gewijzigd door WFvN op 21-01-2005 13:14 . Reden: 2x reageren op hetzelfde bericht omdat ik geen F5 heb gebruikt is niet zo snugger ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15006

Boss schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 09:51:
[...]

Laten we anders even constructief denken ipv definities gaan opsommen :)

TS wil graag een voorspelling doen over de te verwachten groei van zijn forum. Hij heeft het dan ook in zijn post over
[...]
. En dat is precies wat deze functie doet. Als je eerst een idee hebt wat voor sort functie (3e graads? exponentieel? logaritmisch?) en dan een orde kiest die hoog genoeg is voor jou, krijg je een redelijk nouwkeurige functie waarmee je ook nog eens heel beoorlijk kan extrapoleren.
Mocht je echt de afgeleide willen weten kan je natuurlijk altijd de best-passende trendlijn differentieren.
True, true...

Ok...constructief dan...

Allereerst is het van belang dat de tijdsperiode een vaste lengte hebben, anders is iedere vorm van analyse niet valide. Dus, we kiezen voor maanden (kan ook weken overigens).

Maak een paar kolommen verderop (of op een ander worksheet) een kolom aan met als kop 'Periode' en vul hieronder de maanden in waar het over gaat (sept-04 tot en met jan-05 volgens je voorbeeld xls). Daarnaast komt een kolom met einde maand totaal. Kortom je neemt hier het aantal op de laatste dag van de maand. Hiernaast komt vervolgens nog een kolom (nu met titel 'groei'). Hierin zet je het verschil tussen maand x en x-1.

Nu heb je per vaste periode inzicht in de groei van die periode. Je kunt nu drie dingen doen:
(1) Een grafiek maken van periode versus groei om zo inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de groei (zie het maar als afgeleide).
(2) Een statistisch gegeven berekenen zijnde: gemiddelde groei. Neem het gemiddelde van de waarden uit de derde kolom (relatief onnauwkeurig gegeven omdat je groei zo te zien versneld).
(3) Regressie analyse toepassen op periode en groei. Dit kan middels de analysis-toolpack van Excel (zie help). Hier uit volgt een voorspelling voor een functie die de groei als functie van de periode kan berekenen. Deze wordt nauwkeuriger naarmate je meer gegevens hebt.

Suc6 ermee...er zijn ongetwijfeld nog meer manieren om dit te doen, maar deze schiet me nu zo te binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 15006 op 21-01-2005 18:27 ]

Pagina: 1