Toon posts:

VIA VT8237 SATA, single HDD wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje heb ik een nieuwe hard disk gekocht. Een SATA 200Gb Maxtor schijf.
Eindelijk een grote harddisk.
In eerste instantie werkte alles helemaal toppie, maar sinds een tijdje begint mijn PC kuren te vertonen.
Windows hangt om de haverklap of geeft blauwe schermen.

Ik zal nog ff een korte omschrijving geven van mijn systeem.

Mobo : Asus A7V880
HDD Maxtor DiamondMax 10 200Gb SATA

Op het Asus bordje zit een VIA VT8237 chipset.
Mijn vraag daarover was of het mogelijk is om dit bordje met 1 HDD te laten draaien.
Ik wist niet dat je met een raid bordje 2 harddisks nodig hebt.
En moeten die schijven dan volledig identiek zijn ? Dus een opvolgend serienr, of is het zelfde type ook voldoende ?

Bedankt alvast voor de reacties

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Hier staat vol met nuttige en duidelijke informatie:

RAID FAQ

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Voor raid is het raadzaam dat de schijven identiek zijn in de zin van:

- Merk
- Type
- Grootte
- Snelheid
- Cache

Alhoewel je wel een langzamere/kleinere hdd met een grotere/snellere kunt combineren.
Het probleem is dan alleen dat de raid array zo langzaam wordt als de traagste schijf.

En met een raid boardje heb je geen twee hardeschijven nodig. 1 hardeschijf werkt ook perfect, je moet dan gewoon raid uitschakelen in het bios en de hdd als standaard laten zien. Als je raid niet uit kunt zetten moet je een raid array maken met maar 1 hardeschijf erin.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Raid is gemaakt voor minstens 2 harde schijven, maar die onboard-controllers kunnen ook makkelijk met 1 schijf werken. Dan moet je wel altijd de drivers installeren tijdens de windows-setup. Werkt goed, heb er ook 1 schijf aanhangen.

Verwijderd

Topicstarter
jealma schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 18:42:
Voor raid is het raadzaam dat de schijven identiek zijn in de zin van:

- Merk
- Type
- Grootte
- Snelheid
- Cache

Alhoewel je wel een langzamere/kleinere hdd met een grotere/snellere kunt combineren.
Het probleem is dan alleen dat de raid array zo langzaam wordt als de traagste schijf.

En met een raid boardje heb je geen twee hardeschijven nodig. 1 hardeschijf werkt ook perfect, je moet dan gewoon raid uitschakelen in het bios en de hdd als standaard laten zien. Als je raid niet uit kunt zetten moet je een raid array maken met maar 1 hardeschijf erin.
Ik kan in de BIOS wel de raid controller uit zetten alleen word mijn HDD niet meer herkend.
Er zitten op mijn bordje 2 ide poorten, en 2 SATA RAID poorten. Als ik dus de Raid van het bord uit zet ziet hij de harde schijf niet meer :(
Is er anders een andere mogelijkheid b.v. dmv een PCI kaartje waar ik mijn SATA schijf op aan kan sluiten ?
Zodat ik toch maar 1 schijf hoef te gebruiken ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als ik dus de Raid van het bord uit zet ziet hij de harde schijf niet meer
Waar dan? In de BIOS of in Windows (Deze Computer, Apparaatbeheer en Schijfbeheer)? Weet je wel dat je een schijf opnieuw moet partitioneren en formatteren wanneer deze uit een RAID array is gehaald?

Voor de antwoorden op al je RAID vragen kun je in principe gewoon in de RAID FAQ terecht :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 20-01-2005 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 21:33:
[...]
Waar dan? In de BIOS of in Windows (Deze Computer, Apparaatbeheer en Schijfbeheer)?
Als ik de Raid in de bios uit zet ziet hij de schijf niet meer.
Wat je in de bios aan en uit kan zetten is :
VIA SATA BOOTROM, Deze kan ik Enable of Disable. Meer smaken heb ik niet.
Weet je wel dat je een schijf opnieuw moet partitioneren en formatteren wanneer deze uit een RAID array is gehaald?
Dat zou heel goed kunnen echter heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen om de schijf in een Array te hangen. Ik kan wel en de Raid bios komen maar ook daar kan ik de schijf niet in een array hangen. Ik vermoed dat het bij dit chipset gewoon niet mogelijk is om 1 harddisk eraan te hangen.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38
In de PC van mijn vriendin is een Seagate Barracuda 7200.7 SATA (80GB) aangesloten als enige hdd. Het moederbord in die PC is een Epox 8KRA2i (KT600+8237) In de bios kan ik ook alleen Raid aan of uitzetten.

Toch heb ik nog geen problemen gehad met deze opstelling (draait nu een half jaar)

Verwijderd

mijn mobo heeft dezelfde chipset.
Volgens mij kun je 2 dingen aanzetten.
In de bios kun je de sata schijven uitzetten, in de raid setup (ctrl-e geloof ik bij booten), kun je de raid aangeven.
Volgens mij moet jij in de raid tool jbod kiezen (just a bunch of disks) dan doet ie dat ook met 1 schijf.
Als je de raid hebt ingesteld, moet je daarna in de bios de sata aanzetten (heeft me even gekost voor ik dat door had) en je moet een raid driver disk hebben om de schijven tijdens de windows installatie te herkennen en/of te kunnen gebruiken.
Zonder de disk kun je pas bij de schijf na installatie nadat je de via hyperion 4in1 drivers geinstalleerd hebt.

In linux kun je deze chipset wel vergeten, wordt voor geen meter ondersteund, ervan booten kun je echt vergeten, met wat kunstgrepen kun je ze wel benaderen in linux zelf na de installatie maar ook dit werkt bij mij niet lekker.

Verwijderd

Topicstarter
We gaan het vanaond ff proberen, alleen ben ik bang dat mijn raid bios weer wat anders in elkaar zit dan die van jou. Als mijn ik de pc opstart na het boot logo geeft hij aan dat je op Tab kan drukkn om de Bios te openen, alleen als ik er dan in ben kan ik helemaal niets doen. Zelfs geen serienr van de schijf zien of hem in een array zetten.
Is er misschien een update van die bios verkrijgbaar ? Of is die helemaal niet updatebaar ?

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

jij haalt toch echt serieus wat dingen door elkaar.

De RAID functie van je controller is een OPTIE.

Je kunt wel degelijk één schijf aan die controller hangen.

Je zult de oorzaak van je problemen écht ergens anders moeten zoeken want dit is quatsch. 8)7

Vele mainboards tegewoordig hebben een S-ATA (RAID) controller, en hier kun je dus zonder problemen een schijf aan hangen. Zou nogal lullig zijn als je dan alsnog een PCI-kaartje nodig hebt... ;)

en NATUURLIJK ziet je BIOS je harddisk niet meer als je je RAID-controller uit zet... Hoe kan je BIOS je harddisk nou detecteren zonder controller ? Jij bedoelt eigenlijk alleen de RAID functie uit te zetten, terwijl dit standaard 'uit' (of beter gezegd: niet aan) staat. een RAID array dien je zelf te configureren en is nogmaals geen vereiste.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik de "VIA SATA BOOTROM" in mijn Bios uit zet ziet mijn systeem die hele hardeschijf niet meer. Ook niet als ik hem opnieuw probeer te installeren via de cd van XP. Ik kan niet anders dan die "VIA SATA BOOTROM" aanzetten om die HDD te gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 12:37 ]

Verwijderd

SjoZ schreef op maandag 24 januari 2005 @ 20:20:
jij haalt toch echt serieus wat dingen door elkaar.

De RAID functie van je controller is een OPTIE.

Je kunt wel degelijk één schijf aan die controller hangen.

Je zult de oorzaak van je problemen écht ergens anders moeten zoeken want dit is quatsch. 8)7

Vele mainboards tegewoordig hebben een S-ATA (RAID) controller, en hier kun je dus zonder problemen een schijf aan hangen. Zou nogal lullig zijn als je dan alsnog een PCI-kaartje nodig hebt... ;)

en NATUURLIJK ziet je BIOS je harddisk niet meer als je je RAID-controller uit zet... Hoe kan je BIOS je harddisk nou detecteren zonder controller ? Jij bedoelt eigenlijk alleen de RAID functie uit te zetten, terwijl dit standaard 'uit' (of beter gezegd: niet aan) staat. een RAID array dien je zelf te configureren en is nogmaals geen vereiste.
Mijn boardje ziet geen sata schijven als ik de raid niet gebruik.
Als ik losse schijven wil zien moet ik dat in de raid bios instellen.
Zonder iets in die raid bios in te stellen zie ik geen sata schijven.
ik vond het ook wat vaag maar dat krijg je met zo'n vaag moederbord als de mijne, maar als ie het dan doet is ie wel lekker snel!

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 12:36:
Maar als ik de "VIA SATA BOOTROM" in mijn Bios uit zet ziet mijn systeem die hele hardeschijf niet meer. Ook niet als ik hem opnieuw probeer te installeren via de cd van XP. Ik kan niet anders dan die "VIA SATA BOOTROM" aanzetten om die HDD te gebruiken.
je haalt wat door de war: als je je "VIA SATA BOOTROM" uitzet, schakel je je gehele S-ATA controller uit, DUS zie je geen (S-ATA) harddisks meer.

Jij wilt eigenlijk alleen de RAID functie uit zetten, maar dat hoeft niet.

Mijn mobo bijvoorbeeld, ook een S-ATA Raid bord met één disk; ziet dit (automatisch) gewoon als een 0+1 RAID config. Ik denk dat je misschien in je S-ATA Bios je ene single disk als 'boot' moet instellen, misschien dat de controller 't dan snapt.
Pagina: 1