Toon posts:

"Legale muziekdownloads"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: Legale muziekdownloads met 900% gegroeid in 2004
Hier wordt continu gesproken over 'legale muziekdownloads'. Volgens het Nederlands recht is echter elke download van muziek helemaal legaal (zie ook hier). Wat mij betreft kan het woord 'legaal' vervangen worden door bijvoorbeeld 'commercieel'.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
je hebt in beginsel wel gelijk, maar doordat de term als zodanig ingeburgerd is, lijkt het me onnodig verwarrend er een andere term voor te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ergens heb jij wel gelijk, maar ik vind eigenlijk dat mensen hun rechten op dit gebied moeten weten. Daarnaast vind ik ook dat een nieuwsbericht ook feitelijk moet kloppen. :)

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat doe je bij niet commerciele legale downloads?

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Topicstarter
Dan download ik van Soulseek/Kazaa/whatever. ;)

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
* Yoeri kijkt naar Tweakers.net -- Downloaden van muziek: hele en halve waarheden O-) :p
De term legale downloads is echter inderdaad zodanig ingeburderd dat het moet kunnen. Vooral in een dergelijk nieuwsje, waar je (als je het gewoon over 'downloads' zou hebben) kunt rekenen op heel wat mensen die zich afvragen of het dan om p2p-netwerken of dingen als iTunes gaat.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

De nieuwspost gaat bovendien niet over Nederland maar over de hele wereld, waar lang niet alle muziekdownloads legaal zijn :).

Professioneel Hyves-weigeraar

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik had bij dat nieuwsitem het volgende gereageert:
downloaden van muziek is bij wet legaal.
Neehoor, je draait het om. Het is niet illegaal bij wet. Maar om nou te zeggen dat het bij wet legaal is? Dat zou dan namelijk betekenen dat je in Nederland het recht hebt om te downloaden, en dat is toch echt niet het geval.
En bovendien is het hele downloadprocess iets van uploaden en downloaden, als je wilt claimen dat dat "legaal" is, zal je toch hard moeten maken dat beide legaal zijn ;)
De downloader kan alleen niet gestraft worden, alleen de uploader.
Pagina: 1