Toon posts:

Status USB-stick bekijken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik mijn USB-stick dagelijks maar laatst ving ik een berichtje op dat na +-1000 keer schrijven ofzo er bestanden verloren kunnen gaan. Ook hoorde ik dat er programma's moesten zijn om te checken wat de status is van je USB-stick(hoelang hij nog ongeveer meegaat). Omdat ik veel belangrijke bestanden op mijn sticky heb staan zou ik jullie willen vragen of jullie toevallig weten op welke site ik 1 van die programma's kan vinden.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:50:
Ik gebruik mijn USB-stick dagelijks maar laatst ving ik een berichtje op dat na +-1000 keer schrijven ofzo er bestanden verloren kunnen gaan. Ook hoorde ik dat er programma's moesten zijn om te checken wat de status is van je USB-stick(hoelang hij nog ongeveer meegaat). Omdat ik veel belangrijke bestanden op mijn sticky heb staan zou ik jullie willen vragen of jullie toevallig weten op welke site ik 1 van die programma's kan vinden.
Een CDRW is 1000x. Memory vaak wel 1.000.000.

En over die belangrijke bestanden. Daar heb je natuurlijk altijd een backup van...

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 20-01-2005 17:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:54:
[...]

Een CDRW is 1000x. Memory vaak wel 1.000.000.

En over die belangrijke bestanden. Daar heb je natuurlijk altijd een backup van...
Dat heb ik wel ja maar vaak moet ik op een dag op 5 verschillende plaatsen spullen op mij stick laden en die wil ik niet ineens kwijt zijn he:D

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:57:
[...]

Dat heb ik wel ja maar vaak moet ik op een dag op 5 verschillende plaatsen spullen op mij stick laden en die wil ik niet ineens kwijt zijn he:D
Dan nog, stel dat een stukje geheugen na 1.000.000 keer kapot kan gaan. Dan moet je datzelfde stukje 277 uur lang, elke seconde opnieuw schrijven wil je daaraan komen. En jij denkt dat het uitmaakt dat je 5x per dag iets laadt? :P
Laden kan sowieso vrijwel oneindig vaak, het is het schrijven waardoor flashgeheugen 'slijt'.

🖥️ | 🚗

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij het eruit trekken van de stick terwijl hij per ongeluk nog aan 't schrijven is kan zooi op de memory stick komen.

Een memory stick kun je als een gewone hd chkdsk (checkdisk) en defragmenteren.

Volgens mij is hij dan weer klaar voor de volgende 1000 keer!

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
@BlasterXP:
topicstarter doelt er op dat het flashgeheugen na een tijdje echt fysiek gaat verslijten, niet dat het filesystem door een fout naar de haaien gaat...

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mouse256 :

Oh, Hardware matig gezien? Okay ...

Maar dan nog ... geheugen in je eigen pc (als we het toch over flash hebben - bios) gaat toch ook niet stuk?

Misschien is die 1.000x een gemiddelde van alle dingen die stuk kunnen gaan aan een stick?

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:50:
flashgeheugen heeft een gemiddelde van +- 10.000 wisbeurten eer het 'onbruikbaar' wordt.
(schrijven = is een wisbeurt!)

dus dan kan je even rekenen...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Flashgeheugen gaat enkel stuk door schrijven, niet lezen. En zovaak schrijf je nu ook weer niet naar je bios :-)

Maar zoals MadMarky al zegt: het aantal keer dat je kunt schrijven ligt echt hoog als je eens begint te rekenen...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-03 11:37

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Blasterxp schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 18:08:
Mouse256 :

Oh, Hardware matig gezien? Okay ...

Maar dan nog ... geheugen in je eigen pc (als we het toch over flash hebben - bios) gaat toch ook niet stuk?
Het gewone geheugen is van een heel ander type en hoe vaak wordt het flash-geheugen van het BIOS nu werkelijk beschreven :?
Misschien is die 1.000x een gemiddelde van alle dingen die stuk kunnen gaan aan een stick?
Vermenigvuldig dat met nog een factor 1.000 voor een redelijke benadering, het gaat gewoon om het flash-geheugen. Zolang je geen echt gekke dingen ermee doet, kan er verder totaal niks aan kapot (ik heb er wel eens één opengeschroefd).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08-2025

ExploWare

BoingBoing

bios kan weldegelijk kapot, hij wordt ook zo goed als alleen maar uitgelezen, en niet vaak beschreven.(al gezegt)
Een Flashdisk is idd een zwak stukje hardware, en leveranciers geven idd de garantie dat tot 1000x schrijven....
hoe je de status kan lezen weet ik niet, maar misschien is zo'n 2.2 GB mini-usb harddiskje iets voor jou, is veel grotere opslag, (ok, fysiek ook groter), goedkoper per MB, en net zo als winXP bijna alle sticks herkend, werken deze dingen ook
hier heeft iemand m open gehaald :)

[ Voor 3% gewijzigd door ExploWare op 20-01-2005 18:18 ]

. . . . . Youp.net . . . . .

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

ExploWare schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 18:17:
bios kan weldegelijk kapot, hij wordt ook zo goed als alleen maar uitgelezen, en niet vaak beschreven.(al gezegt)
Een Flashdisk is idd een zwak stukje hardware, en leveranciers geven idd de garantie dat tot 1000x schrijven....
hoe je de status kan lezen weet ik niet, maar misschien is zo'n 2.2 GB mini-usb harddiskje iets voor jou, is veel grotere opslag, (ok, fysiek ook groter), goedkoper per MB, en net zo als winXP bijna alle sticks herkend, werken deze dingen ook
hier heeft iemand m open gehaald :)
Een stick met flashgeheugen kun je wassen in de wasmachine, overleeft een harddisk het ook als deze per ongeluk in een broekzak achterblijft? ;)
Een harddisk slijt dan wel niet door schrijven, maar ik weet wel zeker dat solid state geheugen duurzamer is bij dagelijks gebruik.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1