telefoongesprekken opnemen

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik heb al even in de search zitten zoeken en kwam best veel tegen over dit onderwerp, maar kom er nog niet helemaal uit.

De bedoeling is om telefoongesprekken op te nemen in ons huis/kantoor(we hebben een kantoor aan huis, maar telefoon wordt regelmatig vanuit huis opgenomen). We hebben een telefooncentrale(4 maanden oud) van kpn.

De bedoeling is om alle in en uitgaande telefoongesprekken op te nemen. We hebben ongeveer 3 keer in het jaar een gevalletje waarbij we zeggen; hadden we dat gesprek nu maar op tape(door rottigheid via de telefoon).

Ik heb alle discussies al gevolgd via de search over wat wel en wat niet mag. Bij ons thuis komt een stikker op de telefoon dat gesprekken opgenomen worden, zodat 1 kant altijd op de hoogte is en we dus gedekt zitten. (geen discussie hierover verder)

Het gaat om een gewone analoge lijn welke getaped moet worden. Ik zat zelf te denken aan een goedkope pc(heb zelf nog een celeron 2600 en AMD Thorougbred 1333 liggen, allen op een modem na compleet).

Ik wil op de pc(moet nog even bekijken welke ik hiervoor ga gebruiken) stille cpu koeler zetten en ik zet er een zalman psu in, om zo overlast door geluid(wil hem 24 uur aan houden) te beperken.

Verder ben ik er nog niet uit wat het beste besturingssysteem is: Linux of Windows. Ik heb zelf basis ervaring/kennis van redhat/fedora/mandrake en soortelijke gebruiksvriendelijke distributies en gebruik ivm licentiekosten van windows xp liever linux. Windows is daarintegen een stuk makkelijker, maar kost voor de home versie grofweg 70 euro excl btw(geen rampbedrag als het maar goed werkt).

Ik ben zelf al even op zoek geweest naar een programma, maar heb eigenlijk nog niks geschikts gevonden. De bedoeling is dat het 100% automatisch gaat en dus alle inkomende en uitgaande gesprekken worden opgenomen. Heel veel hadden de mogelijkheid om inkomend automatisch op te nemen en uitgaand met de hand(geen oplossing) of uitgaand konden ze niet opnemen.
Het mag ook best een betaald programma zijn(als freeware/gnu goed werkt, dan liever dat natuurlijk), alleen in alle redelijkheid(dat is op dit moment < 70 euro).

Het mooiste is als deze gesprekken gelogd worden op datum en tijdstip en met telefoonnummer(nummerherkenning) en als het een vaste klant is die in de database zit(wil ik evt wel handmatig invoeren) gelijk de naam eraan koppelt, maar nu ga ik waarschijnlijk wel heel ver???

Ik heb zelf een modem liggen uit 2001, maar heb geen idee of die geschikt is voor zulke praktijken. Maar het bedrag voor een modem tegenwoordig zit het hem ook niet in!

Ik weet alleen niet goed of ik de pc nu voor of na de telefooncentrale moet zetten. We hebben twee lijnen(twee telefoonnummers), maar eigenlijk hoeft alleen het zakelijke nummer maar getaped te worden als dat makkelijker is.

Het is voor mij een project(want het staat hier niet in de brand en hoeft ook niet volgende week klaar te zijn), gesponsord door het bedrijf van mijn vader.

Ook omdat het voor mij een 'project' is, wil ik dit het liefst onder linux doen(moet wel perfect werken, want staat 24/7 aan).

Verder ga ik zelf nog even kijken naar de mogelijkheden van een fileserver, maar daar red ik mij zelf voorlopig wel mee.

Ik heb dit topic onder software algemeen gezet, omdat ik meer zit te dubben over de software dan de hardware(hardware red ik mij wel mee). In de topics die via de search te vinden zijn, zijn meeste links dood of error 404. Via google kom je voornamelijk(edit: kom ik voornamelijk) op sites voor dure call center oplossingen terecht, of op vage sites, of op sites waar je een product kan aanschaffen die alleen maar inkomend opneemt en handmatig het uitgaande.

Ik hoef geen pasklare oplossing, want kan natuurlijk ook best zelf zoeken en wil ook best zelf zoeken. Kunnen jullie mij vanaf dit punt verder helpen in welke richting ik moet zoeken, misschien weet je een tutorial of artikel ergens of kan je mij helpen aan programma's?

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-08 21:59
Ik heb geen idee wat je hiervoor zou kunnen gebruiken, maar hou er wel rekening mee dat 'de andere kant' wel op de hoogte moet zijn van het feit dat het gesprek wordt opgenomen, dit ivm de wet op de privacy.

Verwijderd

suspect schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:24:
Ik heb geen idee wat je hiervoor zou kunnen gebruiken, maar hou er wel rekening mee dat 'de andere kant' wel op de hoogte moet zijn van het feit dat het gesprek wordt opgenomen, dit ivm de wet op de privacy.
Dat hoeft dus niet. Je mag alle gesprekken opnemen, zolang er maar 1 deelnemer van het gesprek op de hoogte is van de opname. Dus wat dat betreft is dit idee wettelijk wel gedekt.

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:32:
[...]

Dat hoeft dus niet. Je mag alle gesprekken opnemen, zolang er maar 1 deelnemer van het gesprek op de hoogte is van de opname. Dus wat dat betreft is dit idee wettelijk wel gedekt.
Zeker weten ?, want dit lijkt me niet echt rechtsgeldig als het in een rechtzaak wordt gebruikt.

301SQN

Verwijderd

GeforceDDQ schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:34:
[...]

Zeker weten, want dit lijkt me niet echt rechtsgeldig als het in een rechtzaak wordt gebruikt.
Er is tegenwoordig ook een dienst waarmee je gesprekken op kan nemen. http://www.savecall.nl/
was laatst nog op editienl bij rtl4. Je hoeft alleen maar 1 deelnemer van het gesprek op de hoogte te stellen van een opname.

• MenaceD
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:32:
[...]

Dit lijkt mij niet, ik heb een blauwe maandag bij een callcenter gewerkt en daar moesten wij van tevoren vragen of ze akkoord gingen met het opnemen van het gesprek !

Wat heeft het voor zin als maar 1 partij weet dat het opgenomen wordt ?

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 10:41

lordsnow

I know nothing

Zolang 1 partij op de hoogte is, mag het gesprek opgenomen worden.

• MenaceD
  • Niet online
lordsnow schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:40:
Zolang 1 partij op de hoogte is, mag het gesprek opgenomen worden.
Mag het dan ook gebruikt worden voor iets als een rechtzaak ?

edit:

5. Opnemen voor bewijs telefonische transacties

Beperkingen

Alleen als het bewijs van telefonisch gegeven opdracht niet op een andere wijze kan worden verkregen, terwijl daarmee aanzienlijke risico's worden gelopen;
Alleen gesprekken opnemen met zakelijke inhoud;
Mogelijkheid eventuele andere gesprekken achteraf te vernietigen.
Voorwaarden

Kenbaarheid van technische mogelijkheden, het gebruik en het doel daarvan voor beide gesprekspartners;
Geen gebruik of verstrekkingen voor andere doeleinden, waaronder evaluatie van het personeel;
Bieden van mogelijkheden aan personeel om gesprekken met meer persoonlijke inhoud aan kennisneming in opdracht van werkgever te onttrekken;
Bewaartermijn relateren aan termijn gedurende welke de transactie nog kan worden betwist;
Geen vrijstelling mogelijk voor registraties van gespreksopnames. Altijd aanmelden.

bron: http://www.recordingweb.nl/voice/wetgeving.htm

[ Voor 66% gewijzigd door MenaceD op 20-01-2005 23:43 ]

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Als 1 partij het weet, is dat dan als je het zelf weet dat het dan goed is ?

301SQN

Verwijderd

wildow schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:04:

Ik heb alle discussies al gevolgd via de search over wat wel en wat niet mag. Bij ons thuis komt een stikker op de telefoon dat gesprekken opgenomen worden, zodat 1 kant altijd op de hoogte is en we dus gedekt zitten. (geen discussie hierover verder)
Als tip, wil er ook niet verder over discussieren ofzo, maar zeker niet onbelangrijk. Ik weet niet wat voor bedrijsvoering je voert maar ik denk dat je toch eens de verkeerde tegen het lijf loopt als je gesprekken opneemt zonder dit vooraf te melden aan de tegenpartij, ik spreek uit ervaring uit eigen omgeving. En mjah, een sticker op je telefoon begrijp ik niet helemaal :?

Iets word je in vertrouwen medegedeeld en dat vertrouwen beschaam je op een nare manier, wat de intentie ook is van de ander aan de andere kant. Een rechter is zeker niet ongevoelig voor dit soort info, maar kan wel besluiten het naast zich neer te leggen en mogelijk jezelf ook op dit punt aan te klagen. Tis maar net allemaal van de omstandugheden afhankelijk of hoe de rechter zijn gezicht die dag staat. Voor een onderlinge oplossing met advocaten zal iedere redelijke advocaat je bewijs als nietig beschouwen en niet eens aanvoeren.

Als je het toch wil doorzetten dan zou ik eens rondkijken bij de wellicht bekende spyware shops, die vaak hierin kunnen voorzien. Maar ik raad je aan om je bedrijfsvoering dermate aan te passen, dat wanneer het noodzakelijk is dat je iets achteraf moet bewijzen, dit te doen middels een schrijven, dat is namelijk onomstotelijk bewijsmateriaal en altijd toepasbaar ! Gaat het om fraude binnen de eigen bedrijsvoering dan zou je daar eens over kunnen praten wat de mogelijkheden zijn met oa. de politie of andere daarvoor geschikte instantie's. Een client zou zich hierdoor wel 2 maal bedenken om iets uit te halen. Dus eigenlijk ben je hierdoor gelijk preventief bezig en zal je zien dat je je tijd uitspaart met die 3 gvallen per jaar, en zo ook de kosten. Maar goed, ik kan daar weinig nuttigs over zeggen omdat ik niet alle ins en outs van de bedrijsvoering over zie.

Mijns inziens lijkt preventie vaak beter werken, beter voorkomen dan genezen.

Misschien dat deze bijdrage je helpt bij een betere oplossing :)

Succes

Verwijderd

GeforceDDQ schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:43:
Als 1 partij het weet, is dat dan als je het zelf weet dat het dan goed is ?
Ja dat maak ik er wel uit op. Je mag alleen dus niet gesprekken van anderen afluisteren zonder dat ze er kennis van hebben genomen.
Artikel 139 van het Wetboek van Strafrecht verbiedt het opzettelijk afluisteren van gesprekken met een technisch hulpmiddel, zonder toestemming van één van de deelnemers aan dat gesprek. Dat geldt zowel voor gesprekken binnen- en buitenshuis als voor communicatie over de telefoon.
bron: http://www.xs4all.nl/~bslash/muren/wet.html

tip: neem gesprekken met een verkoper bijvoorbeeld ook op. Want mondelinge toezeggingen zijn ook wetsgeldig. Altijd handig.

Verder zijn dit soort gesprekken ook altijd handig om te gebruiken als pressie middel, mocht de tegenpartij zeggen van niets te weten. Scheelt weer een wandeling naar de rechtbank. :*)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 23:58 ]

• MenaceD
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:48:
[...]

Ja dat maak ik er wel uit op.
Artikel 139 van het Wetboek van Strafrecht verbiedt het opzettelijk afluisteren van gesprekken met een technisch hulpmiddel, zonder toestemming van één van de deelnemers aan dat gesprek. Dat geldt zowel voor gesprekken binnen- en buitenshuis als voor communicatie over de telefoon.
[\quote]

bron: http://www.xs4all.nl/~bslash/muren/wet.html
denk toch dat ze een van de 'andere' partijen bedoelen. Maar ik geloof dat deze discussie niet de intentie van de TS was. Dus ik hou er nu over op. :P

Verwijderd

volgens mij was afgelopen dinsdag hierover iets op editie nl, dit geen over een centrale die het voor je opneemt en je dan het gesprek op mp3 toestuurt, miss kan je op die site iets vinden. En volgens mij werd er daarbij ook gezegd dat bijde personen op de hoogte moeten zijn dat er word getaped, wil het een wettig bewijsmiddel zijn.
K durf niet met zekerheid te zeggen want straks geef ik verkeerde info, maar miss kan je op de editie nl site iets vinden.

Verwijderd

ik had gisteren op tv gezien, geloof rtl editie ofzo dat er nu een website is die deze dienst levert en als je klaar bent het opgeslagen bestand in mp3 formaat naar je email stuurt.
ze zeiden er ook bij dat de andere niet hoeft te weten dat het opgenomen word.

Verwijderd

Zoals eerder in de thread te lezen was is het safecall, dit is echter absoluut niet wat de TS wil. Wat zij aanbieden is dat je via hun 0900 nummer belt (0,80 Epm) waarna zij het gesprek doorsturen naar je e-mail box. Op Cebit 2 jaar geleden heb ik wel wat mooie oplossing gezien, hiervoor, zelfs dedicated en meteen na zoveel gesprekken branden op cd. Naam weet ik niet meteen meer, maar oplossingen die je zoekt bestaan dus wel.

• wildow
Het gaat hier niet om malafide bedrijfsvoering oid. Maar we hebben af en toe(gemiddeld 1-3 keer per jaar) last van telefonische bedreigingen of mensen die hun gemaakte afspraken niet nakomen. Het is niet de bedoeling om dit in een rechtzaak te gaan gebruiken, maar meer om achteraf precies te weten wat er gezegd is!

Advocaten nemen ook alle telefoongesprekken met zijn/haar clienten op(allen die ik weet wel) en bewaren dit in een archief. In principe is dit ook zonder overleg met de client, maar doordat in de vriendenkring een advocaat zit weet ik dat toevallig. Wij zijn geen advocatenkantoor, maar zitten wel in de dienstverlenende sector en er gaat gigantisch veel geld door onze handen, wat allemaal mondeling gebeurd en dan later op papier afgesloten.

Maar goed, zoals ik in mijn startpost ook al zei: Alsteblieft laat dit topic niet een discussie over de legaliteit worden, maar stuur mij in een richting waar ik kan zoeken, want ik kom zelf niet verder. Alle topics die ik tegen kwam op dit forum draaiden uit op een legaliteitsverhaal en ik ben juist op zoek naar de software. De bedoeling is om dit in eigen hand te houden via een server hier op kantoor, zo houden we de kosten ook in eigen hand. Het is niet de bedoeling om hier een budget voor te maken oid. Het moet gewoon een eenmalige investering zijn!

Misschien zit ik ook wel in het verkeerde forum te posten, maar het ging om software, dus vandaar dat ik hier gepost heb. Misschien was internet en telefonie een beter forum geweest? Misschien dat een Mod dat kan beoordelen en evt dit topic kan verplaatsen.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

wildow schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:28:
Misschien zit ik ook wel in het verkeerde forum te posten, maar het ging om software, dus vandaar dat ik hier gepost heb. Misschien was internet en telefonie een beter forum geweest? Misschien dat een Mod dat kan beoordelen en evt dit topic kan verplaatsen.
Moderatie kan je aanvragen door een topicreport te plaatsen: klik bovenin op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif en je verzoek wordt asap behandeld :)

Ontopic: het makkelijkst is volgens mij idd om gesprekken door een analoog voicemodem te lussen, en te [google=analog voice modem recording automatic] of zo. Software a-plenty to be found, zoals smart phone recorder ($50) - of kijk hier eens.

Voor Linux: als je van feature overkill houdt kan je bijvoorbeeld eens naar asterisk kijken. Lichtere tooltjes kan ik zo snel niet vinden; of je moet zin hebben om zelf een project als Voxpak (zie sourceforge) wat uit te breiden :P

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• wildow
Kijk eens aan, perfect antwoord!

Ik moet achteraf ook wel lachen om de discussie of het nu wel of niet mag. Als ik got zoek, dan draait het altijd uit op een het mag wel, het mag niet discussie.

Ik denk dat ik met de informatie die jij (rataplan) geeft al weer heel wat verder kom. Bedankt voor de google zoektip. Ik vind het absoluut niet erg om in engelse pagina's te spitten, weet alleen niet altijd de goede trefwoorden daarvoor!

ik heb net het woord record in mijn google zoek-trefwoorden vervanging recording en kwam inmiddels al weer heel wat verder. Tucows bleek ook een goede bron met shareware programma's. Als het maar werkt, dan hoeft het niet altijd gratis(liever wel natuurlijk :) ).

Bedankt zover. Als ik wat verder ben met mijn zoektocht en het ga doorzetten, dan zal ik weer even hier posten over hoe en wat!

• wildow
Weet iemand wat een modem met tapi ondersteuning is?

Misschien een merk? Ik heb al ff op sites van verschillende fabrikanten tapi ingevuld, maar krijg geen producten.

Verwijderd

TAPI
Last modified: Friday, April 25, 2003

Short for Telephony Application Programming Interface, an API for connecting a PC running Windows to telephone services. TAPI was introduced in 1993 as the result of joint development by Microsoft and Intel. The standard supports connections by individual computers as well as LAN connections serving many computers. Within each connection type, TAPI defines standards for simple call control and for manipulating call content.
Google TAPI, 1e hit: http://www.webopedia.com/TERM/T/TAPI.html

Edit: verkeerd gelezen, ik zoek nu mee :P
Edit2: Het lijkt erop dat "Norstar Modular ICS" TAPI support heeft; van Nortel dus

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 17:02 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

[beter-laat-dan-nooit-modus]

Volgens mij heeft zo'n beetje elke moderne voicemodem wel TAPI-ondersteuning. Laat ik het zo zeggen: kijk gewoon bij de pc-zaak op de hoek eens op de doos van whatever modem er in het rek ligt; daar staan zulke dingen altijd wel op.

[/beter-laat-...-toch?]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1