Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Segment VFD/LCD uit Videorecorder

Pagina: 1
Acties:

• Raeghin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:50
Mijn ouders hebben een nieuwe videorecorder gekocht en ze gingen de oude weggooien. Nu ben ik bezig daar een computer in te bouwen en wou dus graag het LCD wat er bij zat ook gebruiken. Ik heb hem eruit gehaald (hij zit nog op printplaat zodat hij makkelijk weer op goede plaats in videorecorder kast komt) en wat gezocht naar het lcd tje. Zelfs bij de fabrikant (FUTUBA) kan ik niets over deze vinden.
Ze hebben (zo laat search zien) geen alphanumeric lcd met 1 row en 10 characters.
Ik zocht omdat de LCD ipv 14 tot 16 aansluitingen (zoals in de FAQ) staat deze 25 aansluitingen heeft.
Het enigste wat ik kon vinden was een 7 segment lcd wat kwa aansluitingen precies hetzelfde is.
Nu is mijn vraag zou deze aangesloten kunnen worden op mijn com poort?

In dit gbestand staat een tekeningetje waar elke aansluiting van de LCD voor is:

http://www.futaba.com/pro.../full/10-LT-07GK-full.pdf

weet iemand of deze aan te sluiten is en zo ja hoe? want hoe aansluitingen heten zijn heel anders als wat hier staat:

http://www.usb2io.com/HTvision/howtolcd/lcd_sch.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Raeghin op 20-01-2005 16:55 ]

Verwijderd

VFD segment display, dus het is niet direct aan te sluiten als die HDxxxx compatible displays. ;)
zoeken naar 'segment lcd'
zoeken naar 'vfd'

• Raeghin
[edit]

Sorry, ik had je replie verkeerd begrepen

Het is een alphanumeric vfd,
Afbeeldingslocatie: http://www.futaba.com/products/displays/general_info/features/images/alphanumeric.jpg

14 segments per digit are used to display upper case letters and numerical information. Typical applications are instrumentation, gaming machines, measurement, scales, point of sale terminals, credit card authorization terminals and vending machines.
Maar heb gezocht met GoT search maarniets echt nuttigs gevonden ik zal morgen fotos posten

[ Voor 178% gewijzigd door Raeghin op 20-01-2005 18:42 ]

Verwijderd

Dit is idd een FLD (fluorescent liquid crystal display) dit soort diplays hebben een gloeispanning nodig gecombineerd met een negatieve spanning. daarnaast moetje een speciale controller hebben die de display negatief aanstuurd... als het goed is zit er flak bij de display meteen een IC(aan de onderkant van de printplaat waar ie opgesoldeerd zit) gooi dat nummer van dat IC eens hier op het forum dan kunnen we kijken hoe je die zou kunnen aansturen. ik vertel je wle meteen dat dit geen makkie word. :P

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Als je zorgt dat je de goede voltages hebt kun je dit scherm wel aansluiten op een microcontroller die multiplext. Ik weet niet of je wat ervaring hebt met microcontrolers anders wordt het nog een zware opgave voor je. naar die microcontroler kun je dan je dat serieel sturen.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
ik had een paar weekjes terug ook al hier op GoT over een vfd van futuba gepost.

Bereid je maar voor, want k heb wat gezocht en gemeten, en het lijkt erop alsof de meeste display's van futuba een gesupposioneerde(?!?!?!?!) spanning over de gloeidraad willen. Das een gelijkspanning, met erop nog een wisselspanning.

In de datasheet lees ik dat jij ook zo'n voeding moet hebben(Recommended: 34 volt gelijkspanning met 5,5 volt wisselspanning).

kan je alleen niet vertellen of deze spanning positief is of negatief(bij mij negatief). Heb in mijn post toen antwoord gekregen, hoe ik de voeding kon bouwen met 2 trafo's. Maar een docent bij mij op school vertelde ook een manier met een weerstand en condensator, maar hier moet ik nog ff mee spelen voordat ik dit snap.

Weet je mischien welk merk het ic was, bij mij was het OKI, en t was aardig wat kunst en vliegwerk om de juiste datasheet ervan te vinden.(moet je op de site in de oude database zoeken, google vind het niet)

• Raeghin
Dit staat er op de IC:

NEC Japan
D75216ACW C79
9303mx003

Ik heb nog de hele printplaat waar die op zat en die blijft ook intact. Als ik de fotos heb (vriend van me heeft ze gemaakt maar nog niet gemaild :() zal ik ze posten

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

op CO staat het volgende over deze chip:
Heb eens ff zitten googlen, kwam op het volgende:

De d75216acw (240) is gelijk aan/is de UPD75216 van NEC.
Overigens is de extentie (240) de custom features van dat ding.
Je hebt ook een -B54 -A83 -C13 -200

De datsheet is hier te verkrijgen tegen betaling
http://www.icxinyi.com/zlsearch2.php

In onderstaand forum (in 't frans) kwam ik hem ook tegen en hebben ze de datasheet. Misschien een verzoekje doen aan de vragensteller daar.

http://www.abcelectroniqu..._corp/f_15201_15301.phtml
bron: http://www.circuitsonline.net/forum/view/4212
de datasheet van de upd75216 kun je hier vinden. Het is een microcontroller met ingebouwde display controller. Ik denk dat je een beetje pech hebt want hij is waarschijnlijk al geprogrammeerd.

[ Voor 25% gewijzigd door Cassettebandje op 22-01-2005 17:46 ]

Verwijderd

Cassettebandje schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:38:
op CO staat het volgende over deze chip:

[...]

bron: http://www.circuitsonline.net/forum/view/4212
de datasheet van de upd75216 kun je hier vinden. Het is een microcontroller met ingebouwde display controller. Ik denk dat je een beetje pech hebt want hij is waarschijnlijk al geprogrammeerd.
Tjha ik denk dat je het kan vergeten met die processor die op het bord zit; waarschijnelijk zit het infrarood en key's ook op die chip, en die stuurd het dan via een IC2 bus naar de processor die de rest van de video stuurd. ik zou zeggen zou een display die de zelfde maten heeft en uitgerust is met een standard controler.

ps. ik zei FLD het is idd VFD Vaccum Flouricent Display

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 22:24:
Dit is idd een FLD (fluorescent liquid crystal display) dit soort diplays hebben een gloeispanning nodig gecombineerd met een negatieve spanning. daarnaast moetje een speciale controller hebben die de display negatief aanstuurd... als het goed is zit er flak bij de display meteen een IC(aan de onderkant van de printplaat waar ie opgesoldeerd zit) gooi dat nummer van dat IC eens hier op het forum dan kunnen we kijken hoe je die zou kunnen aansturen. ik vertel je wle meteen dat dit geen makkie word. :P
Bijna goed .. het is een VFD, een Vacuum Fluorescent Display

Repareren doe je zo.

• Raeghin
Ok, ik ga eens zoeken naar een even groot schermpje die wat makkelijker aan te sluiten is
Bedankt voor hulp!

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
maybe ingewikkelt/outdated, maar op zich wel interessant: de IC2 bus is toch makkelijk/geschikt voor een interface via de ISA bus?

(had er wat over gelezen toen ik keek naar de aansturing van een oude hauppauge TV-kaart, maar heb me er verdr niet in verdiept)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
In nieuwe pc's hangen te tempsensors ook aan i2c hoor, telefoons gebruiken het ook met scermpies..

* SA007 ziet geen reden om niet uit te zoeken hoe je 'm via i2c aanstuurt, leuk busje hoor :)

Heb je er ook meteen knopjes en IR bij als dat van The Vaporizer klopt
Pagina: 1