[PHP] welk bestandstype msword

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In een eigengemaakt php script laat ik bestanden uploaden die ik daarna in een mailtje als bijlage doorstuur. Ik heb er voor gekozen dat deze bestanden alleen bestaan uit .doc, .txt, .pdf, .rtf of .zip.

Ik controleer de bestanden op extensie en op bestandstype voordat ik het bestandje mail. Het gebeurde echter af en toe dat er geen bestand werd mee gestuurd. Ik heb daarom een logje geschreven wat gevuld wordt als een bestand niet voldoet.

Ik heb gebruik bij de extensies de volgende bestandstypen:
.doc -> application/msword
.txt -> text/plain
.rtf -> text/richtext
.zip -> application/x-zip-compressed
.pdf -> application/pdf

Ik heb dit o.a. van de pagina http://www.microsoft.com/...sadocs/m_p_c_content.mspx

In mijn log vind ik echter een bestand met de extensie .doc en een type application/octet-stream. Uit de lijst die hierboven staat maak ik echter op dat het dan om een .exe of .* of .bin bestand gaat.

Ik dacht nog even dat het misschien kwam als er vanuit een andere browser geupload werd. Ik heb de upload getest in I.E. en firefox, maar in beide werkt het bij mij goed. De ms word documenten worden bij beide browsers herkend als application/msword.

Nu mijn vragen:
Krijgt een msword doc ook wel eens het bestandstype application/octet-stream en in welke situaties gebeurd dat dan?
Als ik dit bestandstype zou toestaan, is een controle op extensie en bestandstype dan wel voldoende. Bestaat er dan niet het risico dat iemand iets via dit formulier verstuurd wat ik niet binnen wil krijgen.
Of is een bestand met extentie .doc en bestandstype application/octet-stream per definitie iets wat je niet wilt hebben.

Bedankt voor de hulp

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke007
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 14:10
http://kb.indiana.edu/data/agtj.html?cust=5834690.1702.30 zeggen ze dat dit een binary file is. Ik zelf vind het beetje tricky omdat als je het toelaat een .exe ook kan worden verstuurd --> dit is ook een binary file.

Lets remove all security labels and let the problem of stupidity solve itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 14:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat ik wel wet is dat Internet Explorer, voor sommige bestandstypen verschillende mime-types stuurt afhankelijk van de manier waar hij is opgestart, via MSIE zelf, of door in de verkenner van Windows een adres te in te vullen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties:
http://kb.indiana.edu/data/agtj.html?cust=5834690.1702.30 zeggen ze dat dit een binary file is. Ik zelf vind het beetje tricky omdat als je het toelaat een .exe ook kan worden verstuurd --> dit is ook een binary file.
Ik heb deze pagina bekeken, maar buiten dat ze hier aangeven dat die application/octat-stream inderdaad binary is en ook een .doc kan zijn, begrijp ik nog niet precies wanneer msword dan de ene en wanneer dan het andere bestandstype gebruikt wordt. En hoe ik daar dan met php op kan controleren. Ik wil niet toestaan dat er .exe bestanden gemailt worden.
Wat ik wel wet is dat Internet Explorer, voor sommige bestandstypen verschillende mime-types stuurt afhankelijk van de manier waar hij is opgestart, via MSIE zelf, of door in de verkenner van Windows een adres te in te vullen.
Dit vond ik een interessante opmerking. Ik heb mijn scrippie vanuit de windows verkenner geprobeerd, maar mijn documenten worden op dezelfde manier verwerkt als via I.E. Mijn documenten worden dus normaal als bijlage meegestuurd.