Probleem met Speedtouch ADSL

Pagina: 1
Acties:

• metaal
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01-2025
Ik heb een raar probleem met een Speedtouch ADSL modem. Het gaat in dit geval niet om de ADSL verbinding, maar de verbinding tussen het modem, switch en computer.

Het modem heeft het gebruikelijk 10.0.0.138 ip adres. DHCP staat even helemaal uit, alle hosts in het netwerk hebben een statisch IP (10.0.0.x, netmask 255.255.255.0, maar ook 255.0.0.0 geprobeerd)

(DHCP stond wel aan maar even uitgezet om het probleem zo simpel mogelijk te houden, met DHCP heb ik overgens de zelfde problemen)

Als ik het ADSL modem direct aansluit op mijn laptop kan ik het apparaat gewoon pingen. Werkt perfect. Lampje op de ethernet-poort van modem en laptop branden. Perfect dus.

Nu komt het maffe: Als tussen het modem en mijn laptop een switch of hub zet (meerdere geprobeerd) lijkt alles perfect te zijn. Alle lampjes die moeten branden, branden (op de hub/switch, modem en laptop). Switch etc werken goed, kan vanaf mijn laptop andere pc's pingen. MAAR niet de speedtouch. Het apparaat geeft geen gehoor. Bij elke PING request die verstuurd wordt zie ik wel het LAN lampje even knipperen op de voorkant van het modem en switch, maar hij verstuurd geen reply terug (ook al getjekt met een ethereal).

Andere pc's direct op het modem aansluiten geeft het zelfde probleem: alle lampjes branden die moeten branden, maar pingen, ho maar. Alleen mijn laptop en mijn server
kunnen met het modem overweg, en alleen maar als ze direct (zonder switch of hub) er op aan zijn gesloten.

Het lijkt er dus op dat mijn speedtouch een beetje 'kieskeurig' is met welke NIC's hij overweg kan. Heeft iemand enig idee of er nog een aantal parameters zijn waar ik mee kan spelen (timings ofzo?)

(Ik heb de search gebruikt, maar ik de problemen die ik in andere topics heb gezien hadden meestal te maken met verkeerde kabels (cross of straight) of verkeerde ip/dhcp instellingen. Ik weet inmiddels zeker dat die zaken hier in orde zijn en er echt iets mis is met het modem)

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:38

samo

yo/wassup

Waar je moet kijken is welk IP adres jouw client pc heeft als deze zit aangesloten (via wat dan ook) op je hub. Aan de hand daarvan weet je waar de fout zit.
Start > uitvoeren > cmd > ipconfig
Kijk naar IP adres en Standaard Gateway
Heb je een ip adres 10.0.0.X -> ip adres van je modem, ping zou moeten werken
Heb je een ip 192.168.X.X -> IP adres van je router, stel je router zo in dat deze automatisch ip adressen toegewezen krijgt
Heb je een ip 168.254.X.X -> geen IP, gaat er ergens iets fout....
Mocht je niet weten hoe je je router vind: surf naar het adres ingevuld bij Gateway.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Probeer eens een cross-cable tussen je modem en je switch, daarna zal het wel werken...

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:02

Reptile209

- gers -

MaxxBass schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 13:52:
Probeer eens een cross-cable tussen je modem en je switch, daarna zal het wel werken...
Neuh... ik zou geen cross-cable tussen de WAN-zijde van je switch en een normale poort op je router zetten. De WAN-poort is namelijk zelf al crossed, dus maak je het hooguit stuk.

Ik snap de situatie niet helemaal: is het nou zo dat als je *zonder* switch aansluit, alleen de laptop het modem kan pingen en de beide PC's niet? En dat het dan met switch met geen van allen werkt? Of werkt het zonder switch met allemaal?
Want het zou misschien kunnen dat de switch de ping-replies opvreet als het alleen met switch niet werkt.

Hoe zit het verder met bijvoorbeeld het openen van de webinterface vanaf één van de PC's? Firewalls? Kunnen ze elkaar wel normaal pingen?

Zo scherp als een voetbal!

• metaal
Bedankt voor de reacties tot zover, maar ik weet zeker dat er niets mis is met het tcp/ip verhaal. Ik heb hier al heel erg goed naar gekeken en heb hier zat verstand van. Ip adressen van alle machines zijn goed, liggen in de 10.0.0.x range en hebben het goede netmask. Geen default gateways ingevuld, maar dat boeit niet, het gaat even om het verkeer binnen 1 ipnetwerk, dus geen routers nodig.

Ook crosscable / niet crosscable is goed. Ik heb trouwens ook al alle mogelijke combi's uitgevoerd. Heb bovendien ook oa een switch geprobeerd met auto MDI/MDI-X.

Het heeft dus echt iets met de ethernet interface van dat modem te maken denk ik.
Hoe zit het verder met bijvoorbeeld het openen van de webinterface vanaf één van de PC's? Firewalls? Kunnen ze elkaar wel normaal pingen?
Heb geen firewalls. Gewoon
(1) computer -> kabel -> modem
of
(2) computer -> kabel -> (hub/switch) -> kabel -> modem

Als ik kan pingen naar het modem kan ik ook de webinterface openen. In situatie 1 kan ik gewoon alles (pingen, webinterface whatever). In situatie kan ik niets (ook niet pingen) terwijl de lampjes op de hardware die moeten branden allemaal branden.

Situatie 1 werkt ook alleen maar als ik voor de computer mijn laptop of server gebruik. Andere computers willen niet.

[ Voor 36% gewijzigd door metaal op 20-01-2005 14:08 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

metaal schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:03:
Ook crosscable / niet crosscable is goed. Ik heb trouwens ook al alle mogelijke combi's uitgevoerd. Heb bovendien ook oa een switch geprobeerd met auto MDI/MDI-X.
.
Ook uit andere topics lijkt het alsof de speedtouch niet altijd met MDI-X overweg kan.

Effe voor de zekerheid.

Tussen speedtouch (welke heb je eingelijk, nieuwe of oud ?) en computer moet een straight kabel.
Tussen speedtouch en switch /hub. moet een crossed kabel. OF een straight kabel als je een "uplink poort" in je switch hebt. (je zegt dat je het wel weet, maar vervolgens zeg je niet precies wat je gedaan hebt 8) )

Als je een verkeerde kabel hebt gaat het lampje van de speedtouch op de achterkant knipperen ("ik ben bezig met autonegotioation")

Sommige mensen hebben succes gehad door de snelheid van de speedtouch met de hand terug te zetten naar 10-half ipv auto negotioation. (kan met telnet in de speedtouch).

regel 1: controleer de kabel.

Als je zoals reptile een "WAN" poort op je swrich hebt heb je waarschijnlijk met een router te maken, niet met een switch.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• metaal
leuk_he schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:17:
[...]

Ook uit andere topics lijkt het alsof de speedtouch niet altijd met MDI-X overweg kan.

Effe voor de zekerheid.

Tussen speedtouch (welke heb je eingelijk, nieuwe of oud ?) en computer moet een straight kabel.
[...]
Tussen speedtouch en switch /hub. moet een crossed kabel. OF een straight kabel als je een "uplink poort" in je switch hebt. (je zegt dat je het wel weet, maar vervolgens zeg je niet precies wat je gedaan hebt 8) )
Yups... heb ik gedaan zoals je het zegt... het hele verhaal van DTE en DCE, cross en straight kan ik inmiddels wel dromen ;)
Als je een verkeerde kabel hebt gaat het lampje van de speedtouch op de achterkant knipperen ("ik ben bezig met autonegotioation")

Sommige mensen hebben succes gehad door de snelheid van de speedtouch met de hand terug te zetten naar 10-half ipv auto negotioation. (kan met telnet in de speedtouch).
Ga ik proberen! Maar kan het pas zondag doen (ben ik weer thuus). Moet alleen nog even uitzoeken hoe, maar google zal het wel weten. Zijn er nog meer van dit soort instellingen waar je mee kan rommelen???
regel 1: controleer de kabel.

Als je zoals reptile een "WAN" poort op je swrich hebt heb je waarschijnlijk met een router te maken, niet met een switch.
Kabels zijn perfect!! En de switches en hubs die ik heb geprobeerd waren dat in pure vorm :) Dus geen firewalls, routers of andere jetsers er in. (Heb daarvoor mijn debian kist met iptables _/-\o_ ) Als er een speciale port opzat was dat een 'x' of een 'uplink' poort.

[ Voor 3% gewijzigd door metaal op 20-01-2005 14:29 ]

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:38

samo

yo/wassup

metaal schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:03:
Geen default gateways ingevuld, maar dat boeit niet, het gaat even om het verkeer binnen 1 ipnetwerk, dus geen routers nodig.
Voor zo ver ik weet komt dat doordat er geen host (modem) is gevonden. Het router adres moet altijd bij default gateway staan.
Staan je clients wel ingesteld op dynamische ip adressen verkrijgen? Zet dat eens uit dan...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• metaal
samo-arne schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 15:58:
[...]

Voor zo ver ik weet komt dat doordat er geen host (modem) is gevonden. Het router adres moet altijd bij default gateway staan.
Staan je clients wel ingesteld op dynamische ip adressen verkrijgen? Zet dat eens uit dan...
Ik bedoel dat ik ZELF geen default gw heb ingevuld. En DHCP staat uit (dat is wat jij bedoeld met "clients ingesteld op dynamische ip adressen verkrijgen") zowel aan de client kan of serverkant.

Zoals ik al vaker heb gezegd, het tcp/ip gebeuren klopt waarschijnlijk gewoon... er iets iets mis met die speedtouch. Eigenlijk heb ik de hoop al opgegeven en denk ik dat hij gewoon is overleden of in ieder geval flink aan het dementeren is. De tip van leuk_he over het uitzetten van auto negotiation heeft me nog wel wat hoop gegeven. Misschien zijn er nog wel wat van dit soort truukjes of hacks die misschien zin zouden kunnen hebben?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

metaal schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:29:
Ga ik proberen! Maar kan het pas zondag doen (ben ik weer thuus). Moet alleen nog even uitzoeken hoe, maar google zal het wel weten. Zijn er nog meer van dit soort instellingen waar je mee kan rommelen???
Hoe kun je vinden in de CLI (command line interface), die je kunt downloaden op speedtouch.nl.

/edit: Yep , 10 base T half duplex.

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 20-01-2005 16:25 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

is het niet een probleem met je route-table?
dubbele entry als er een switch tussen hangt ofzo?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 16:11 ]

• metaal
leuk_he schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:03:
[...]

Hoe kun je vinden in de CLI (command line interface), die je kunt downloaden op speedtouch.nl.
Heb inmiddels idd gevonden hoe t moet. (type=10BaseTHD toch???) Kan niet wachten om het uit te proberen... zondag kan ik pas weer aan de slag :(

• metaal
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:10:
is het niet een probleem met je route-table?
dubbele entry als er een switch tussen hangt ofzo?
Als het zonder switch er tussen wel werkt is het al duidelijk dat er niets verkeerd is met het ip gebeuren, een switch is transparant voor tcp/ip (switch zit in de 2e (datalink)laag van het tcp/ip model)
tenzij je een 3rd-layer switch gebruikt... maar ik zie een arme student dat nog niet snel doen voor zn huis-tuin-en-keuken netwerkje :P

(routing betreft de 3e (netwerk)laag)
Pagina: 1