[XP] PC traag na een tijdje, veel cpu in kernel time*

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik zit met het volgende probleem.

Na een poos werken op een paradigit Laptop begint de muis zeer hapering te bewegen. Indien ik dan bij Windows Taakbeheer ga kijken constateer ik iets vreemds.

Niet-actieve systeemprocessen= 99%, de rest is niets aan het doen. 0% dus. Heel af en toe pakt de virusscanner zich een procentje maar dat is volstrekt normaal.

Kijk ik bij het tabblad Prestaties van Taakbeheer dan is bij de CPU activiteit 20% te zien. Wanneer ik via Beeld kies voor de optie: Kerneltijden weergeven dan wordt deze 20% gezien als Kerneltijd!

De laptop is al meerdere malen opnieuw geInstalleerd, helemaal geupdate en alle drivers geïnstalleerd. Echter het probleem blijft.

Ik heb zelf gezocht in de search en met google maar kan niets vinden. 1 topic vond ik waarin de topicstarter min of meer voorgek verklaard werd omdat het schijnbaar onmogelijk was dat je tegelijk 99% niet-actieve systeemprocessen hebt en toch 20% cpu belasting.

Enig idee hoe dit verder aan te pakken? Hoe kan ik zien wat het kernel precies aan het doen is(wordt blijkbaar niet weergegeven in Processen tab van Taakbeheer.

Wat extra info:
CPU: Pentium 4 2,7Ghz
Mem: 256MB
Software:
McAfee VirusScan Enterprise 7.1.0
Office XP Pro
Project 2000
Acrobat Reader 6.01
Winzip 9.0 SR1
Instellingen:
Windows ingesteld op Beste Prestatie
Windows Firewall aan
Updates automatische downloaden en dan vragen om te installeren
Schermbeveiliging aan op 10 minuten beveiligd met Wachtwoord

De rest alles standaard, geen wazige programma's geen spyware.

[ Voor 17% gewijzigd door borgdaville op 20-01-2005 13:43 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
kickje, concreet mijn vraag: hoe/wat/wie/waarom is het kernel proces en hoe krijg ik hier meer info over!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

Ik denk dat een drivertje veel cpu'tje-tijd opvreet. Maar ook je geheugen, swap-bestandje, (i/o) dus. Dat wordt verstaan onder je kernel time. Daarom zie je ze niet onder je processlijst. Wel als cpu-belasting.

edit
Tooltje
Het is niet een simpel tooltje op het eerste gezicht. Maar je kan in google meer tools vinden om het probleem te achterhalen, welke driver de boosdoener is. Start in safe-mode op, scheelt al wat driver-loading. Wat je ook nog kan doen, driver-updates uitvoeren.
/edit

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 18:58 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat je probleem er wat duidelijker in staat :)

Verwijderd

eigenlijk blijft de vraag nog staan:
Hoe kan ik zien wat het kernel precies aan het doen is......
Iemand ideeen? Ben zelf ook wel benieuwd :) Of hoe je kan zien welke driver je cpu opvreet.

edit
typos :(
/edit

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 20:10 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Kijk eens naar Kernrate

Verwijderd

Hee..elevator, we hadden het zelfde idee :)
Klik eens op tooltje in me eerdere post :P

• elevator
  • Niet online

elevator

ah ok, had er inderdaad over heen gekeken :)
Samen met KrView zou je er misschien wat zinnigs uit kunnen halen, maar het is inderdaad geen simpel tooltje :)

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:47

pietje63

RTFM

Ok, een kleine kick in dit topic

Ik heb hetzelfde probleem

Systeem:
Acer Aspire 1501 LMi notebook
AMD 64 DTR 3000
512MB RAM
Win XP Prof corp (had met home zelfde probleem) + SP2 (ben het probleem nooit merkbaar tegen gekomen met alleen SP1, maar kan ook toeval zijn...)

Omschrijving:
Soms gaat opeens mijn kernelgebruik naar 20-25% en is daar alleen met een reboot uit te halen. Als dit het geval is gaat het geluid (Winamp, flash, spelletjes) haperen en soms ook mijn muis.
Wanneer gebeurt het? Willkeurig

Wat heb je al gedaan?
Veel verschillende dingen, batterij er standaard uit (was tip van acer) geprobeerd hardware uit te schakelen, windows opnieuw geinstalleerd (van home naar prof een clean install).

Net met kernrate lopen spelen en wat ik ontdekt heb:

Als ik mijn cpu verder niet belast krijg ik dit als (deel van) de uitslag:
-----------------------------

Results for Kernel Mode:

OutputResults: KernelModuleCount = 130
Percentage in the following table is based on the Total Hits for the Kernel

Time 731 hits, 25000 events per hit --------
Module Hits msec %Total Events/Sec
AmdK8 555 3687 75 % 3763222
hal 165 3687 22 % 1118795
ntkrnlpa 6 3687 0 % 40683
win32k 4 3687 0 % 27122
ati2dvag 1 3687 0 % 6780
Ik dacht eerst, aaah dus er is een probleem met de AmdK8 driver.. Maar kennelijk is dit het system idle proces.. want toen ik het systeem WEL ging belasten kreeg ik het volgende:

Results for Kernel Mode:

OutputResults: KernelModuleCount = 130
Percentage in the following table is based on the Total Hits for the Kernel

Time 1121 hits, 25000 events per hit --------
Module Hits msec %Total Events/Sec
hal 894 20890 79 % 1069889
win32k 112 20890 9 % 134035
ntkrnlpa 80 20890 7 % 95739
ati2dvag 18 20890 1 % 21541
USBPORT 3 20890 0 % 3590
AVGNTDD 2 20890 0 % 2393
watchdog 2 20890 0 % 2393
tcpip 2 20890 0 % 2393
bcmwl5 1 20890 0 % 1196
Hotkey 1 20890 0 % 1196
afd 1 20890 0 % 1196
TDI 1 20890 0 % 1196
kbdclass 1 20890 0 % 1196
usbuhci 1 20890 0 % 1196
NDIS 1 20890 0 % 1196
CLASSPNP 1 20890 0 % 1196
Dus het probleem zit hem in de hal, want die neemt kennelijk het grootste gedeelte van de kernel tijd in. De hal is toch de 'software' tussen windows en de eigenlijke hardware ofzo? Ooit gemaakt om windows nt op zoveel mogelijk platformen te laten werken?

Duidt dit nu op een driver probleem? Ik ga nog proberen verder te kijken met dit programma maar vind het inderdaad vrij lastig.

[edit]
Ben al iets dieper doorgedrongen... 92% van de hal systeem activiteit wordt veroorzaakt door MODULE HalBeginSystemInterrupt een term die op de microsoft website niet voor komt... (tenminste kon hem niet vinden)

[edit2]
Na de refresh rate op hoog gezet te hebben blijkt het cpu (kernel) gebruik niet continu 22% te zijn maar heel snel op en neer te springen tussen 44 en 0... Zal me niets verbazen als dit in werkelijkheid nog anders is....

[ Voor 7% gewijzigd door pietje63 op 06-03-2005 13:28 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• elevator
  • Niet online

elevator

Als ik het goed had kan je op je notebook een speciale patch installeren van Acer uit om je AMD processor anders te gebruiken (een CPU driver of iets dergelijks).

Heb je die richting al eens uitgekeken? (sorry voor de vaagheid - maar het is meer een gokje dan iets concreets)

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:47

pietje63

RTFM

Toevallig heb ik nu net "om dit te testen" deze cpu driver ge-de-installeerd. Merk wel dat hij nu niet meer automatisch terug schakeld naar een lagere kloksnelheid.

Tot nu toe nog geen problemen, maar zoals ik eerder heb gezegd, het komt altijd onverwacht..

Edit:
De eerste stress test (dvd encoderen) overleeft hij niet.. tot 2x toe sloot hij spontaan af... nu maar opnieuw van de acer site de cpu driver gedownload, weet niet 100% zeker of dit de versie is die ik er op had staan, want er heeft er ook een op t.net gestaan.

Edit2:
Ok, ok met de reinstallatie van de acer/amd driver blijft mijn systeem niet stabiel.. Nu al een paar keer gebeurt dat mijn systeem spontaatn afgesloten is (geen reboot... eerst beeldscherm uit, 3 seconde later helemaal uit). Ik ga toch maar weer een keer contact opnemen met acer ;(

[ Voor 59% gewijzigd door pietje63 op 07-03-2005 13:35 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Pagina: 1