Toon posts:

LCD scherm => inverter/lampen kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goed, met de search vond ik vooral oude topics- en niet echt de oplossing die ik zocht

Ik heb een paar dagen geleden een vrij sexy IBM computer gekregen onder het motto "hij is stuk". Inderdaad, het ding gaf geen beeld. Toen ik met een zaklamp op het scherm scheen zag ik echter Windows desktop... :z ccfls naar de klote dus. (bij het booten flikkeren ze wel drie keer).

Goed- de hele computer werkt dus perfect, en ik wil graag het scherm in ere herstellen. Het is een alles in een pc (voeding in de voet, mobo op achterkant scherm) dus een los scherm eraan hangen kan niet.

Wat ik nu wil weten:

-het scherm gaat 3 keer heel kort aan bij het booten. De lampen springen dan een 10e seconde aan. Is m'n inverter kapot- of de lampen zelf? Als ie beeld geeft maakt de inverter in ieder geval een typisch geluid

-een vriend vertelde mij dat die ccfls allemaal op dezelfde spanning werken, kan ik door een casemod-ccfl inverter te gebruiken mn huidige ccfls aan de praat krijgen, of is dat erg onwaarschijnlijk?

- als bovenstaande een optie is, er komen per lamp 3 draadjes naar de huidige inverter, hoe zit het daarmee? een casemod inverter heeft gewoon twee aansluitingen, deze lamp 3- is dat voor brightness oid?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want nogmaals, het is een erg sexy computer :9 en nog stil, ook!

• frankjanse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05-2022
tjek even dat medion laptop scherm topic in dit forum

Verwijderd

kijk he ik heb dat ook aan de hand gehad

het is een slechte verbinding tussen de backlight en de invertor

HEEL simpel te herstellen en bovendien gratis

hier de tutorial die ik in mijn weblog heb geschreven (voor een Toshiba Satellite 1800-400):

zelf laptop gerepareerd

de toshiba 1800-400, die ik al reeds 3,5 half in mijn bezit had werkte niet meer naar behoren, hij is al in tussentijd 4 keer binnengebracht bij de verkoper wegens een kapot moederbord. Nu na die drie jaar de garantie verlopen is, moet je dus een behoorlijk bedrag neertellen om hem te laten herstellen. Ik drink liever pintjes op het café dan het aan zo'n ding weg te moeten geven. Dus ik besloot er voor te gaan!

Heb je zelf zo een laptop, die van de eerste generatie van de PHL en je scherm valt regelmatig zonder rede uit volg je volgende handleiding:

we gaan de verbinding met de voeding van het backlight terug herstellen:

verwijder de batterij en voedingsbron (hoge spanningen bouwen zich op in het scherm)
als de laptop geopend is dan zie je twee zwarte vierkantjes links en rechtsonder op het scherm
verwijder deze (ze zijn stickertjes)
draai de schoeven los achter de stickertjes
dan ga je voorzichtig met een platte schoevendraaier rond het scherm en klik je stukje voor stukje de frame los
dan zie je onderaan in het midden een groenplaatje met in het midden een schroefje
verwijder dat schroefje en haal het plaatje voorzichtig los zonder de kabeltjes los te trekken
rechts zie je een verbinding met een wit en roze kabel, dat is de highvoltage verbinding met de backlight
deze is na verloop van tijd gaan eroderen
eenvoudig lostrekken van het stekkertje en terug plaatsen van die kabel zal het contact terug herstellen
doe dit enkele keren
plaats het plaatje terug
draai het schroefje terug op het plaatjes in de backplate
klik het frame er terug op, draai de twee schroeven terug vast
en kleef de stickertjes terug op het scherm
zet de batterij terug en plaats de voeding terug
en Voilla! gemaakt
(indien het niet werkte, zou je hem toch best binnenbrengen of verder zoeken naar oplossing op het net)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Het lijkt inderdaad of de invertor zichzelf uitschakeld door kortsluiting.

Soms moet je ook even kijken naar het invertor printplaatje (met name de onderkant). :)
Daar zit een kleine transformator (vaak geel) op en soms zit er net als bij de stekker een dikke laag corrosie tussen (wit grijs poederachtig) de 2 uitgangspinnen. Als je dat weghaalt, dan is het probleem vaak opgelost.

Raak de invertor niet aan als de spanning erop staat want dat is niet prettig. :+

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
frankjanse schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:58:
Ok, dat was serieus knap stom van me :X

En as voor slechte verbindingen, nee- dat is het niet... draden en connectors zijn allemaal perfect (en al aantal keer los/vast geweest). Dus ik denk toch dat het aan de inverter ligt. Blijft de vraag of je echt een modelspecifieke nodig hebt, of dat elke inverter het kan, omdat het voltage universeel is. (dat ik dan geen brightness etc kan instellen weet ik :9 )
_bas_ schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 15:09:
Het lijkt inderdaad of de invertor zichzelf uitschakeld door kortsluiting.

Soms moet je ook even kijken naar het invertor printplaatje (met name de onderkant). :)
Daar zit een kleine transformator (vaak geel) op en soms zit er net als bij de stekker een dikke laag corrosie tussen (wit grijs poederachtig) de 2 uitgangspinnen. Als je dat weghaalt, dan is het probleem vaak opgelost.

Raak de invertor niet aan als de spanning erop staat want dat is niet prettig. :+
Inverter heb ik losgehaald... leek schoon etc, maar ik zal nog eens kijken... en schoonmaken (waarmee? doekje? alcohol?)

HA! vooruitgang net met een compressor die inverter bespoten... hij knippert nu vaker tijdens boot... ik snap er nu *niets* meer van.. 8)7 Heb met een wattestaafje alle connecties schoongeveegd. Kwam veel soldeerachtige smurrievan af (hars) maargoed, weinig veranderd... hij knippert nu wel vaker @ boot, flits flits flits.... dan stil, en dan nog een laatste stuiptrekking. Vind het heel typisch dat-ie zo'n vast patroon houd. Compressor heeft hoe dan ook iets geholpen...

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 15:40 ]

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
frankjanse schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:58:
Dan ook even een linkje naar mijn topic: [rml][ Medion] Inverter backlight laptopscherm kapot[/rml]

En een naar mijn site waar een inverter en een filmpje op staat: http://forgeron.downfire.com :)

Wie weet hebben we hetzelfde probleem...

[ Voor 6% gewijzigd door cornelixnootje1 op 20-01-2005 16:41 ]

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 15:12:
[...]

HA! vooruitgang net met een compressor die inverter bespoten... hij knippert nu vaker tijdens boot... ik snap er nu *niets* meer van.. 8)7 Heb met een wattestaafje alle connecties schoongeveegd. Kwam veel soldeerachtige smurrievan af (hars) maargoed, weinig veranderd... hij knippert nu wel vaker @ boot, flits flits flits.... dan stil, en dan nog een laatste stuiptrekking. Vind het heel typisch dat-ie zo'n vast patroon houd. Compressor heeft hoe dan ook iets geholpen...
Eeejjj! Dat ga ik ook proberen. Ik heb geen compressor en geen alcohol. Wel terpentine en ammoniakoplossing. Werkt dat ook? Of beschadig ik het dan?

/edit: eventueel ook whiskey of wodka als dat werkt...

/edit2: ik zie helemaal geen smurrie of wat dan ook, hij lijkt perfect schoon :(

[ Voor 11% gewijzigd door cornelixnootje1 op 20-01-2005 16:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik zit dus weer klem. Ik blijf me wel op die inverter focussen, want als een stoot compressor lucht em al iets beter laat werken...

Maar mijn andere vraag blijft: zijn de voltages universeel, en kan ik dus gewoon een inverter voor 2 30 cm ccfls draan hangen?

Ik ga het hoe dan ook morgne proberen, voltages doormaten (alleen omdat die inverter maar steeds heel kort flitst, kan mn multimeter geen goede waardes geven) :9 heerlijk, nerd zijn. Ik zal het fix0ren! Ik kan natuurlijk ook die ccfls laten varen en 't met witte ledjes proberen B)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 16:59 ]

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb al een afspraak gemaakt bij de medion servicediest, maar het lijkt me ook wel te doen om het zelf te repareren. De vraag is nu hoe je kunt vaststellen of het aan de inverter of aan de ccfl ligt. Aan de inverter is namelijk helemaal niets geks te zien.

En waar zit die ccfl precies? Zit die niet gewoon in het scherm verwerkt? Vervangen gaat dan dus niet werken toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 12:12 ]

Pagina: 1