Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

AIRFLOw

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Faq eens doorgelezen maar helaas staat mijn opstelling er niet bij en kan ik bij google alleen maar rare duitse uitleg vinden...

dithttp://www.members.lycos.nl/cambreurhanze/airflow.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.members.lycos.nl/cambreurhanze/airflow.JPG

is mijn airflow, het is een highscreenkast van een jaar of 3,5 oud met aan de achterkant schroefgaten voor het bevestigen van een casefan... ik heb hem zo gemonteerd dat hij lucht aanzuigt en mijn voeding zorgt voor warme lucht afvoer.. mijn vraag is dit een goede airflow en zo nee wat moet ik veranderen want ik wil niet dat mn x800pro en atlon64 3000+ het te heet onder de voeten krijgen ...

Bedankt..

Verwijderd

Warme lucht stijgt naar boven, dus hier zorg je er niet echt voor dat je vgakaart gekoeld word. Dit vanwegen dat de casefan boven de vga kaart zit, hierdoor vervang je de lucht bij de vgakaart niet.
Je kan er beter voor zorgen dat de lucht aan de voorkant/onder aangevoerd word. Maar ik weet niet of een vobiskast dat kan doen (welk type kast heb je? Power/HDDleds+aanknop bovenop? Of een grijze balk aan de voorkant rechts?).
CME FAQ
Laten we het eens over de airflow ofwel luchtstroom hebben. Airflow is de luchtverplaatsing in je kast. In je behuizing zitten een hoop onderdelen die hun warmte uitstralen en afgeven aan de lucht in de behuizing. Als deze lucht niet regelmatig 'ververst' wordt door koelere buitenlucht loopt binnen afzienbare tijd de temperatuur in de kast op. Blindelings plaatsen van méér casefans hoeft niet altijd te zorgen voor een verlaging van de temperatuur, ze kunnen elkaar tegenwerken etc. Kortom: voor een efficiënte luchtstroom is het belangrijk om van de grond af aan goed te werk te gaan.
Hier zal het elkaar dus redelijk tegenwerken, omdat de lucht niet goed verplaatst word. Ik zou er echt voor zorgen dat je ook iets aan de voorkant/onder doet, zodat daar koele lucht naar binnen word geblazen.

offtopic:
Ik was sneller >:)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 12:24 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Het lijkt erop dat je videokaart geen verse lucht krijgt van buiten.
Het circuleert onder je videokaart weer naar beneden en terug en af en toe snoept je circulatie boven je kaart wat warme lucht mee.
Kun je geen intake maken aan de onderkant voor, of echt aan de onderkant?
Als je dat doet moet je hem alleen niet op het tapijt zetten, dan wordt het net een stozuiger ;)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-11 15:21

wvdburgt

MacOS all the way baby!

koude lucht van ondere aanzuige en warme lucht buiten eruit. staat zo in de faq. dat dan net jouw situatie er niet bij staat kan. je kunt onmogelijk verwachten dat ze alles opschrijven. met een beetje natuurkunde wist je dat warme lucht stijgt. en dat je die warme lucht er uit moet hebben. verder zou ik wel denken bij je athlon 64 dat je een goede voeding hebt. 350 is echt minimaal en als die kast 3 en een half jaar oud is zal ie denk ik niet 350 watt zijn.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• marquis
Heb hier een mooi linkje....
Lees deze maar eens door.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:21:
(welk type kast heb je? Power/HDDleds+aanknop bovenop? Of een grijze balk aan de voorkant rechts?).
ik heb die met die knoppies aan de bovenkant in zon grijs vlakje ... weet niet wat ik moet doen voor een fan aan de voorkant ,, dremel heb ik niet |:(

Verwijderd

Topicstarter
lammmetak schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:22:
verder zou ik wel denken bij je athlon 64 dat je een goede voeding hebt. 350 is echt minimaal en als die kast 3 en een half jaar oud is zal ie denk ik niet 350 watt zijn.
ik heb pas een 350W realpower COOLERMASTER gekocht dus lijkt me toch wel dat ie dat aankan... 300W daarmee draait een amd64 nog goed stabiel... 8)7 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:24:
ik heb die met die knoppies aan de bovenkant in zon grijs vlakje ... weet niet wat ik moet doen voor een fan aan de voorkant ,, dremel heb ik niet |:(
Volgends mij zit er aan de voor/onderkant een vakje waar je een fantilator in kan doen, maar pin me er niet op vast. Het is alweer 3 jaar geleden dat ik bij de Vobis gewerkt heb, dus zeker weten doe ik het niet.
lammmetak schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:22:
verder zou ik wel denken bij je athlon 64 dat je een goede voeding hebt. 350 is echt minimaal en als die kast 3 en een half jaar oud is zal ie denk ik niet 350 watt zijn.
Natuurlijk hadden ze 3,5 jaar geleden ook een athlon 64. Hij heeft gewoon de onderdelen vervangen door nieuwe hardware. Die kasten werden verkocht met P3's en de eerste P4's.

En dan nog, 350watt is best wel veel hoor. Ik heb een 250watt voeding met een P4E 2.8GHz, en die draait super stabiel. Er zit dan maar 1 hardeschrijf in en 1 DVD speler, en dat is daar dus echt voldoende voor.

@ radeon9600pro: Mischien is het handiger om je posts te editen ipv 2 posts achter elkaar te zetten.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 12:33 ]

• marquis
Zit er geen ruimte onder het voorfront van de kast (Marquis kent de kast nie, helaas....)

Hmmmm. te laat...

[ Voor 4% gewijzigd door marquis op 20-01-2005 12:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee marquis er zit geen plastic bakje aan de voorkant , das bij een generatie kasten die daarna kwam , ik heb ook bij vobis gewerkt namelijk 8)7 maarja dat word dus een nieuwe case kopen |:( en zat te denken aan deze
Afbeeldingslocatie: http://www.gistron.com/img/producten/1084356243.jpg
FAN: ZIJ 80mm VOOR 20mm ACHTER (uit) 80MM

of aan deze van qtec....

Afbeeldingslocatie: http://download.qtec.info/_images/products/large/13480.jpg
FAN : niet bekend

allebei vrij goedkoop maar wel met goede fans en de bovenste via gistron is incl verzenden 6€ goedkoper als de qtec.. wat raden jullie aan??

bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 12:37 ]

Verwijderd

Ik zou voor de 1e case gaan, die heeft een front intake, dat heeft de andere kast niet. Ook heeft de 1e een intake in het midden van de kast, dat (vind ik) een beetje loos, dat had wel meer naar achteren gemogen. Ik zou persoonlijk gaan voor een iets duurdere kast, bijvoorbeeld een Cooler Master CM Stacker. Kwa koeling is dat stukken beter. Al moet je wel kijken naar wat je maximaal wil uitgeven.

Ik raad je aan om op deze pagina eens te kijken naar kasten+prijzen, en dan adhv die informatie kasten gaan bekijken bij de makers (website).

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-11 15:21

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:27:
[...]

Volgends mij zit er aan de voor/onderkant een vakje waar je een fantilator in kan doen, maar pin me er niet op vast. Het is alweer 3 jaar geleden dat ik bij de Vobis gewerkt heb, dus zeker weten doe ik het niet.

[...]

Natuurlijk hadden ze 3,5 jaar geleden ook een athlon 64. Hij heeft gewoon de onderdelen vervangen door nieuwe hardware. Die kasten werden verkocht met P3's en de eerste P4's.

En dan nog, 350watt is best wel veel hoor. Ik heb een 250watt voeding met een P4E 2.8GHz, en die draait super stabiel. Er zit dan maar 1 hardeschrijf in en 1 DVD speler, en dat is daar dus echt voldoende voor.

@ radeon9600pro: Mischien is het handiger om je posts te editen ipv 2 posts achter elkaar te zetten.
3,5 jaar geleden was er geen athlon 64 wel een athlon xp. die 2 zijn totaal anders. en ik heb liever een goede voeding dan dat ik later achter kom dat het niet genoeg is. 300 watt is erg minimaal. licht natuurlijk ook aan wat je hebt. maar de meeste mensen die een athlon 64 halen hebben niet een zuinig systeem gekozen.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Verwijderd

lammmetak schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:50:
3,5 jaar geleden was er geen athlon 64 wel een athlon xp. die 2 zijn totaal anders. en ik heb liever een goede voeding dan dat ik later achter kom dat het niet genoeg is. 300 watt is erg minimaal. licht natuurlijk ook aan wat je hebt. maar de meeste mensen die een athlon 64 halen hebben niet een zuinig systeem gekozen.
Ik zei dus al, dat er 3,5 jaar geleden geen 64bit was:
Begrijpend lezen icm sarcastisch beginzinnetje van mij. Dan schrijven we dus het zelfde ;)
En dan erbij, volgends mij is dat type Vobiskast nooit verkocht met AMD moederborden. Die kasten kregen we nl als barebone aangeleverd vanuit onze leverancier.

300 watt minimaal? Pure onzin! Als jij gewoon een goeie voeding koopt (Merken als Zalman / etc) dan heb je voldoende aan een 300 watt voeding. Je kan ook een 450 watt Q-Tec voeding kopen, maar dat ding is nog onstabieler/slechter dan een 300 watt voeding van een goed merk. Het ligt er gewoon aan wat je gebruikt, welke hardware er in je pc zit. Heb je niet veel hardware in je kast dan zal je echt niet in de problemen komen met 300 watt hoor. Als je echter een pc gaat bouwen met 2 CD spelers/branders, 4 hardeschijven, etc. Dan is het idd wel wat aan de lichte kant.

Als we nou eens ophouden over een stomme voeding, het gaat hem om z'n airflow, niet zijn voeding!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 13:05 ]

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11 20:22

dano_nl

Meh

Ik heb laatst deze
kast gekocht bij atro.nl niet duur, en toch een hele fijne kasr, je kan er nog van alles aan modden enzo;)

Cooler Master.Centurion

Meh

• marquis
Zou zeker een kast kiezen met front intake.
Zo wordt ook de HD meegenomen in de flow.
De flow is trouwens groter als je die met front neemt.
De intake van de zijkant geeft weer de HD te weinig luchtstroom.

KingofDos, ben het helemaal met je eens, het moet kunnen.
Hier kun je uitrekenen wat je echt nodig heb aan vermogen.

[ Voor 31% gewijzigd door marquis op 20-01-2005 13:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar coolermaster is toch een A-Merk dacht ik zo net als zalman en nexus.... misschien niet super a als deze maar in iedergeval wel een Amerk .. toch , niet dan ??? :)

• marquis
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 13:51:
Maar coolermaster is toch een A-Merk dacht ik zo net als zalman en nexus.... misschien niet super a als deze maar in iedergeval wel een Amerk .. toch , niet dan ??? :)
Ik vind Coolermaster niet slecht, behoort wel zeker tot de betere....

Verwijderd

Topicstarter
bedankt marquis :) maar de bovenste case gaat het worden denk ik , k laat wel die neon tube eruit... iets te pats, tis een computer geen kermis attractie:P maargoed denk dat ik die maar ns ga bestellen bij gistron...

iemand ervaring met deze winkel?? en qua verzendkosten .. komen die bovenop de Rembourskosten??

gewoon paar vragen hoop op andwoord ....

bedankt _/-\o_ :)

Verwijderd

Zoek de zelfde kast binnen de tweakers.net pricewatch, en kijk of gistron in de lijst staat. Zoek anders een ander iets wat in de pricewatch van Gistron staat. Daar staan meestal de verzendkosten wel bij. Anders op de gistron site kijken, gewoon bestel procedure aflopen, dan zie je vanzelf de verzendkosten. Dan kan je nogsteeds afbreken als je het te duur vind.
FAN: ZIJ 80mm VOOR 20mm ACHTER (uit) 80MM
Die voor FAN's zijn niet echt ideaal, herrie dingen.
Fan grootte (diameter - 40, 60, 80, 92, 120mm etc):
Geen enkele fan is hetzelfde, maar er zijn een aantal principes die van toepassing zijn voor alle fans. Zo kan een grotere fan veel meer luchtverplaatsing hebben bij hetzelfde aantal toeren dan een kleine fan. Andersom is hetzelfde ook waar: een grotere fan heeft bij dezelfde luchtverplaatsing minder toeren nodig om zijn werk te doen dan een kleine fan. Om deze reden kun je voor een stille PC het beste altijd 'groot denken' qua formaat. Een 80mm fan maakt bijv. gemiddeld 6dBA meer herrie als een 92mm met dezelfde airflow.

Fan snelheid (RPM / toeren per minuut):
Hoe sneller een fan draait hoe hoger de luchtstroom, maar ook hoe hoger de toonhoogte waarop hij herrie maakt. Hogere tonen worden door de meeste mensen als irritanter ervaren als lagere tonen. Daarnaast is het zo dat door de fan te vervangen voor een efficienter/groter type dezelfde luchtverplaatsing behaald kan worden met minder herrie. Om deze reden is het eveneens aan te raden om 'groot te denken' qua formaat zodat het aantal toeren het laagst kan blijven.
Dus simpel gezecht: Kleine fan's maken meer herrie (en een hogere toon), maar hebben toch minder luchtverplaatsing.
Persoonlijk zou ik het maar irritand vinden om 20mm fan's in mijn case te hebben. Ik vind de 40mm op mijn Chipset al te veel, dus het koelblok op mijn chipset ga ik vervangen door een veel groter model. Zodat ik hem passief kan koelen.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:11

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik neem aan dat 20mm fan's een typfout is, en dat het 120mm moet zijn. 20mm is 2 centimeter, en zover ik weet worden er helemaal geen 20mm fans gemaakt.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Verwijderd

Topicstarter
Ethnocentrix schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 15:57:
Ik neem aan dat 20mm fan's een typfout is, en dat het 120mm moet zijn. 20mm is 2 centimeter, en zover ik weet worden er helemaal geen 20mm fans gemaakt.
sorry mijn foutje ik bedoel 120mm fans ja ... maargoed , ze hebben die bovenste case bij gistron .. maar ik wil hem eigenlijk gewoon in de winkel halen.... zou dat kunnen ?? en zo ja bij welke winkel?? :9 :X

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Sorry, maar je stelt toch echt allemaal vragen die wel met de volgende dingen opgelost kunnen worden:
De FAQ, Logisch nadenken, de pricewatch en de shopsurvey. Slotje dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.