Okay, okay. Wou alleen geen reclame maken op het forum, en door het noemen van namen maak ik toch een beetje reclame
Maar hier dan wat info:
Om te weten waar een provider ergens zijn domeinnamen registreert, moet je een door hen geregistreerde naam kennen. Omdat ik geen klanten van NXS Internet ken, zal ik een ander voorbeeld geven: tweakers.net
Via de link
http://www.internic.net/whois.html vind je de officiele info, in dit geval:
Domain Name: TWEAKERS.NET
Registrar: NETWORK SOLUTIONS, LLC.
Whois Server: whois.networksolutions.com
Referral URL:
http://www.networksolutions.com
Name Server: NS1.TWEAKERS.NET
Name Server: NS2.TWEAKERS.NET
Name Server: NS3.TWEAKERS.NET
Status: REGISTRAR-LOCK
Updated Date: 18-jan-2005
Creation Date: 04-feb-1999
Expiration Date: 04-feb-2011
Dat betekent dus dat zij hun naam via Network Solutions hebben geregistreerd. Dit is overigens verreweg de grootste (vroeger kon het namelijk alleen via hen), maar zeker niet de handigste/goedkoopste oplossing. Zeker niet voor de wat kleinere aantallen.
Ander voorbeeld:
Domain Name: SH.NET
Registrar: COMPUTER SERVICES LANGENBACH GMBH DBA JOKER.COM
Whois Server: whois.joker.com
Referral URL:
http://www.joker.com
Name Server: NS.VALUEWEB.NET
Name Server: NS2.VALUEWEB.NET
Status: REGISTRAR-LOCK
Updated Date: 11-nov-2004
Creation Date: 06-dec-1996
Expiration Date: 05-dec-2006
Deze domeinnaam is dus geregistreerd bij CSL Joker.com. Vooral handig, omdat ze in de buurt zitten. Tot voor kort rekenden zij in Euro, maar door de grote koerswisselingen tussen USD en EUR rekenen zij nu ook af in EUR.
Om zelf een domeinnaam te registreren (dat kan in principe iedereen), kun je bij elk van deze registrars (en dat zijn er nogal wat) waar dan ook ter wereld, je naam registreren. Ook een particulier. Echter, wil je wat gunstiger in prijs zitten, dan kun je reseller worden. Op joker.com kun je bijv. lezen hoe hun kortingsstaffels werken. Je moet je (uiteraard) eerst registreren en contracten tekeken, daarna moet je een deposit storten. Afhankelijk van de hoogte van het deposit krijg je een bepaalde korting op de registratiekosten.
Dit is slechts een voorbeeld, je hebt bijv. ook Ascio.com, hier kun je vrijwel elke domein-extensie registreren, alleen dit is vooral interessant voor wat grotere aantallen. Zijn wat duurder dan Joker.com, maar je hebt dan wel alles in een hand, wat erg handig kan werken.
Je kunt via de Whois dan ook alleen maar zien via welke registrar (aangesloten bij ICANN) een domein geregistreerd is, de registrerende provider kun je dus niet altijd zien, hoewel deze vrijwel altijd via technical contact te ontdekken is. En bijv. Joker.com geeft zelfs een mogelijkheid om een regel of 4 extra 'reclame'regels toe te voegen voor de provider.
Uitgebreidere whois-info kun je via vrijwel elke registrar krijgen. Via joker.com (om bij dat voorbeeld te blijven) kun je dus ook info opvragen van domeinen die geregistreerd zijn via andere registrars. Maar altijd kun je terecht bij de registrerende registrar die je vind via mijn eerste link.
Mocht je interesse hebben om regelmatig namen te registreren, maar de registrars net even te ver gegrepen zijn (bij joker.com moet je toch 1000 euro deposit storten), kun je proberen via info@sh.net (waar ik dus mijn emailadres heb lopen) iets te regelen. Je kunt daar ook reseller worden, (dat zal waarschijnlijk bij de meeste andere providers kunnen - alleen deze ken ik van nabij) en dat zou kunnen schelen.
Je kunt dus ook altijd een enkele naam rechtstreeks bij een registrar registreren zoals ik eerder aangaf, alleen dan heb je geen korting...
(Dit was de inhoud van de email met wat kleine correcties/aanvullinkjes)