Monitorbeeld trilt overdag --> hoogspanningskabels?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Ik woon nu bijna een jaar in een nieuw huis. Sinds ik hier woon trilt het beeld van mijn monitor weleens overdag. Dat deed ie zo af en toe eens een keer, niets storends.

Maar nu heb ik het al 3 dagen lang! En het is echt alleen overdag. Zo tussen 16:00 en 17:00 houdt ie ermee op. Maakt ook niet uit of het beeld 's nachts aan/uit/standby stond, niets helpt.

Nou zat ik eraan te denken dat het misschien aan de hoogspanningskabels ligt die langs het huis af lopen. Maar aan de andere kant kan het eigenlijk niet, want waarom zou het dan 's avonds niet zo zijn?

En de belangrijkste vraag: wat doe ik eraan?

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 23:49

Mike78

Always

Misschien loopt er staat er alleen overdag spanning op de kabel? Stroomvoorziening voor bedrijven?
Ik weet eigenlijk ook niet of het wel kan storen op je monitor.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:55

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waarom zouden het de hoogspanningskabels zijn? Of zit je naast een bedrijventerrein waar ze overdag gigantisch veel meer verbruiken dan 's avonds? Heb je de monitor al eens ergens anders geprobeerd ?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• rb338
Nee kan de monitor niet ergens anders proberen, want dan zou ik m'n hele pc moeten verslepen.
En ik woon midden in een nieuwbouw-wijk waar in de buurt geen bedrijven te zien zijn.

Ik weet ook niet of die kabels kunnen storen, vandaar mijn topic ;)

edit:
@Dide: Nope. Stekkerdoos ligt wel op de grond vlakbij de monitor, maar die zou dan ook 's avonds moeten storen.

edit2:
Zou het kunnen dat bouwvakkers bepaalde apparaten hebben die dit veroorzaken? Aangezien die lui tussen 16:00 en 17:00 ophouden met werken. Ver gezocht, maar ik zou niks anders weten.

[ Voor 43% gewijzigd door rb338 op 20-01-2005 11:50 ]

Verwijderd

Heb je een voeding/adaptor naast je monitor staan of een een halogeenlamp met een trafo?
Deze verstoren met hun magnetischveld de monitor als ze te dicht bij staan!

• pim_rs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:52

pim_rs

Stars and Stripes

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:46:
Heb je een voeding/adaptor naast je monitor staan of een een halogeenlamp met een trafo?
Deze verstoren met hun magnetischveld de monitor als ze te dicht bij staan!
zoals de TS al zei, het is alleen overdag

misschien gebruiken de bouwvakkers een of andere walkytalky, ik geen verstand van bouwvak dingen verder hoor ;)

Verwijderd

staat er in de buurt van je monitor of net achter de muur waar hij staat soms iets van een elektromotor.
Ik had er last van omdat de droger in de badkamer er naast aan stond.
Je kunt denken aan afzuiger iets dergelijks

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-04 10:37
Misschien radio-zendamateurs in de buurt die storen?

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Of een televisie aan de andere kant van de muur is ook niet fijn ;)

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Wordt het eten tussen 4 en 5 gekookt op een inductieplaat? Er zijn zoveel dingen die van invloed kunnen zijn.. Kijk eerst even rustig in je huis of er (de laatste tijd) dingen zijn die actief zijn in die tijd. Eventueel kun je daarna ergens opvragen wat de piektijd van die hoogspanningskabels is bijvoorbeeld.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• rb338
Mijn monitor staat op zolder, tegen een schuine wand (tegen het dak dus).
Wel een TV in de buurt, maar die staat er ook als ie niet stoort ;)

Wasdroger/machine/magnetron/etc. staat allemaal 2 verdiepingen lager. Staat bovendien allemaal uit nu. Hij trilt nog steeds. Ik heb al rondgekeken maar het enige wat hier op zolder staat is in een apart kamertje de HR-ketel en de motor van de centrale afzuiging. Maar die staan 's avonds ook gewoon aan.

Vind het erg raar.

Verwijderd

Hoogspannings kabels kunnen idd wel dingen storen...

Maar dan zou het b.v. de hele dag moeten zijn.

Ik ben van beroep Elektromonteur bij een groot bedrijf in de Randstad, er zijn dus ook collega's die niet tegen hoogspanningskabels kunnen (vanwege het grote elektro magnetische veld van deze kabels).

Voor de rest zou ik erg goed op letten met allerlei draadloze apperatuur in de buurt, b.v. muis en keyboard, die bij mij ook storing veroorzaakte totdat ik ze van alle elektrische apperaten in een straal van 30 cm had verwijderd (oplaadstation c.q. reciever unit)

• rb338
En nu trilt ie niet meer.
Er is verder niets veranderd hier binnen, hij hield gewoon spontaan op.

edit:
Draadloze muis/tobo heb ik niet. Wel WiFi en Bluetooth, maar dat werkt allemaal.

[ Voor 32% gewijzigd door rb338 op 20-01-2005 16:57 ]

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-08 12:03
Jou'n verhaal lezende kom ik tot de conclusie dat je eigenlijk niet echt iets kan bedenken wat een dusdanig sterk magnetisch veld zou genereren waardoor het beeld van de monitor zou gaan trillen.
Is er niet een kans dat het aan je monitor ligt? Geef dat ding eens een klap :P.

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:39
Tja, je telefoon die chronisch op zoek is naar het netwerk, mijn ervaring is dat die storing minder is geworden bij nieuwere mobiele telefoons. Maar heel soms als ik gebeld wordt dan zie ik mijn beeld trillen, en gelijk daarna gaat de telefoon.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Kan natuurlijk ook dat je monitor de verhuizing niet overleeft heeft en dat ie door een loszittende condensator oid steeds meer problemen veroorzaakt. (trillen dus)
Verder zou ik eens alles uit proberen tezetten dat zou kunnen storen dus bluethooth, gsm, wifi, andere tv's radio's etc als je het zeker wilt weten dat die het niet zijn.
Hoogspannings kabel zou kunnen maar zou je indit geval uit kunnen sluiten omdat je helemaal op zolder zit en zover komt het magnetisch veld van een gewone 10kv of 25kv kabel niet.

No signature found

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

offtopic:
Hebben ze bij jou allemaal Plasma schermen in de wijk. En mensen die dan allemaal tussen 16:00 en 17:00 gaan eten :P

Self reflection is the school of wisdom

• rb338
Blaatschaap11: heb een Nokia 6600, ding heeft geen enkele invloed op mijn scherm.

Schapie: losse condensator lijkt me ook stug, dat zou er dan eentje moeten zijn die tegenwoordig part-time werkt op vaste tijden :+
Wat betreft storing van interne spullen: wifi staat 24/7 aan, bluetooth praktisch altijd uit, tv's en radio's staan ver weg, maar dan nog werkt m'n scherm prima als ik 's avonds radio/tv/bluetooth/wifi/gsm aanzet...

NightWalker2005: ik neem aan dat je bedoelt: vraag 't eens aan je buren! Ik heb inderdaad nog niks gevraagd, maar het zijn in onze straat 3 huizen die echt dichtbij de kabels staan, waarvan wij er 1 hebben en de andere 2 nog niet bewoond zijn. De overburen hebben er wellicht geen last van, die zitten net een paar meter verder er vanaf. Maar zal 't eens vragen ;)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Is je monitor aangesloten op een geaarde wandcontactdoos?

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

rb338 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 12:23:

Schapie: losse condensator lijkt me ook stug, dat zou er dan eentje moeten zijn die tegenwoordig part-time werkt op vaste tijden :+
Tuurlijk zou dat wel kunnen een condensator zorgt ervoor dat de spaning stabiel blijft en als rond die tijden de spanning wat inzakt door gevolg van bijv. hoog stroomvebruik kan natuurlijk die condensator gaan bokken als die een beetje brak is.
(hij moet immers weer die spanning wat omhoog krikken oftewel ontladen en als die dat niet meer kan zou dat voor problemen kunnen zorgen)

Geaard stopcontact zou ik idd ook naar kijken. En anders eens proberen op een geaard stopcontact . (of iig een ander stopcontact) (zal wel geaard zijn het is een nieuwbouw huis)

No signature found

Verwijderd

mijn monitor heeft ook al eens een probleem gehad dat het scherm trilde. dit kwam omdat het scherm op 50 Hz zijn werk deed, toen ik het op 85 Hz zette had ik nergens last meer van
edit: het is alleen wel raar dat hij het op sommige momenten dan wel goed doet 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 15:40 ]

Verwijderd

Als het probleem/effect van buiten de monitor komt heeft toch te maken met een "magnetisch veld" van een apparaat met bv een trafo, motor, electriche pomp die dit op wekt en die dicht in de buurt staat....en die dus op bepaalde tijdstippen aanstaat.
Geen hoogfrequent dingen, dus geen walkytalky's radio's zend amateursetc! (of ze moeten met zware vermogens op lage frequenties naast je monitor zitten.... 0.001 kans!)
Ook hoogspannings masten is onzin op die afstand is het magnetisch veld nihil.

Het lijkt me eenvoudig dit even na te lopen....is dit niet het geval dan is er toch iets mis met je monitor en kan je de effecten van buiten af uitsluiten!

Het beste is toch even de monitor op een andere plaats zetten en kijken of het probleem dan weg is.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rb338 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 12:23:
Blaatschaap11: heb een Nokia 6600, ding heeft geen enkele invloed op mijn scherm.

[..]
toch kan het echt. Bovendien maakt een rot onderdeel in je monitor mogelijk je monitor wel gevoeliger voor storingsbronnen die verder weg liggen.

Kun je echt de klok er op gelijk zetten? Op de seconde? In het geval daarvan is het die stroomkabel (elektrisch geschakeld, automatisch). Is het ongeveer altijd rond die tijd? Dan is het een menselijk bestuurde factor in de buurt zoals kookgerei e.d.. Gebeurt het elke dag op random tijden, dan heb je dikke kans dat het een intern probleem in je monitor is. Maar dat laatste kan ook weer in de 1e 2 gevallen een deel (of geheel) van het probleem zijn :P
Pagina: 1