Subwoofer kantelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:42

Specht

Il Cuore Sportivo

Topicstarter
Weet iemand of je een subwoofer van een homecinemaset gewoon zonder problemen kan gebruikens als ie op z'n kant ligt?
Probleem is namelijk dat hij rechtop staand niet past op de plek waar ik em wil hebben, en ik kan er verder nergens iets over vinden. :P

Gaat om een Panasonic subwoofer van de SC-HT870 set.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Als de woofer maar plek heeft om te blazen maakt het niks uit. Bass is omnidirectioneel

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

even een vraagje erbij dan als het mag, ik heb een sub met downfiring, als je die op zijn zij zet scheelt het dan wel met geluid, minder trilling naar de vloer dus minder bass???

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:23:
even een vraagje erbij dan als het mag, ik heb een sub met downfiring, als je die op zijn zij zet scheelt het dan wel met geluid, minder trilling naar de vloer dus minder bass???
Lijkt me logisch...

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 23:28
Heeft hij geen rubberen voetjes aan de onderkant? Daar maak je dan natuurlijk geen gebruik van als je hem kantelt :).

Verwijderd

Het enige wat uitmaakt is of de speaker naar je toe speelt. Dan heb je wat minder rolloff dus meestal wat meer slam.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

En waarom lijkt je dat logisch?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

m.m schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:47:
[...]

De conus van de woofer trilt zodat lucht ook trilt en als je de woofer tegen de vloer richt, dan trilt de hele vloer mee. Zo'n vloer heeft een enorme oppervlakte => veel lucht doen trillen => veel bass. Hoe groter de woofer, hoe lager het theoretisch kan gaan (zou moeten, maar er wordt ook veel crap-verkocht).

• Barry|IA
m.m schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:47:
[...]

Het is toch logisch dat het verschil maakt. Een sub, ontworpen voor downfiring, wordt nu frontfiring gebruikt. En dat ga je zéker merken in de basweergave! Hij zal niet perse minder diep gaan ofzo, maar omdat de speaker nu ''makkelijker'' naar voren kan uitslaan, zal je ook wat grotere uitslagen krijgen.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Barry|IA schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:54:
Een sub, ontworpen voor downfiring, wordt nu frontfiring gebruikt.
Omdat de speaker nu ''makkelijker'' naar voren kan uitslaan, zal je ook wat grotere uitslagen krijgen.
Tuurlijk niet. Sterker nog, als je hem downfiring hebt dan helpt de zwaartekracht een klein beetje mee en als je hem frontfiring hebt niet. Dus het zou eerder andersom zijn en dat is trouwens ook een minder gewenst effect, want je komt dan sneller aan je Xmax.

[ Voor 13% gewijzigd door zimbab op 20-01-2005 19:07 ]

• Barry|IA
zimbab schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:07:
[...]

Tuurlijk niet. Sterker nog, als je hem downfiring hebt dan helpt de zwaartekracht een klein beetje mee en als je hem frontfiring hebt niet. Dus het zou eerder andersom zijn en dat is trouwens ook een minder gewenst effect, want je komt dan sneller aan je Xmax.
Tuurlijk wel! De impedantie neemt zelfs toe bij een downfiring sub. Op het moment dat de conus wordt terug getrokken, heb je aan de onderkant van de sinus veel minder weerstand.

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Ik heb eerst een Frontfiring shiva gehad, en heb nu een downfiring Shiva, maar ik vond de Frontfiring sub rustiger klinken, en als je harde LFE efecten hebt dan stijgt mijn downfiring sub bijna op, ik hoor de pootjes op het laminaat trillen. hier is wel wat aan te doen denk ik (rubbere voetjes?). Een voordeel van downfiring is dat je de sub makkelijk overal kan plaatsen en dat hij minder snel te plaatsen is.

Ik vind deze voordelen echter niet tegen de nadelen op wegen, ik ga denk ik dus weer terug naar de tekenafel om een front firing sub te maken. Ik denk dat het ook komt omdat mijn sub op laminaat staat, ik denk dat als een downfiring sub op vloerbedekking staat dat hij beter tot zijn recht komt.

www.laserextreme.nl

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

MCCarrot, ik denk dat je sub gewoon niet zwaar genoeg is :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
deepspace schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 21:20:
MCCarrot, ik denk dat je sub gewoon niet zwaar genoeg is :+
Inderdaad! Heb ik ook last van gehad (toen ik nog een sub had :+ ).

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Barry|IA schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:13:
[...]

Tuurlijk wel! De impedantie neemt zelfs toe bij een downfiring sub. Op het moment dat de conus wordt terug getrokken, heb je aan de onderkant van de sinus veel minder weerstand.
Ik heb er niet in doorgeleerd, maar volgens mij slaat het echt als een koe op een ei wat je nu zegt. Hoe kan de impedantie toenemen, wanneer je een sub kantelt? Je X-Max veranderd inderdaad, doordat hij minder zal hoeven "duwen" om de sub tot zijn X-max te krijgen, maar daardoor veranderd de impedantie niet? :?

Verwijderd

Nog even iets anders over dat kantelen, ik zag net dat het een BR sub is. Zorg er wel voor dat die poort genoeg ruimte krijgt, anders ga je de karakteristieken van de sub wel erg veranderen ;)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
Barry|IA schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:13:
[...]

Slaat natuurlijk helemaal nergens op :P De zwaartekracht op de conus is gewoon een constante kracht, die volledig opgevangen wordt door de ophanging. De motor vangt dit niet op (tenzij je DC door je sub staat te pompen, maar dat kan niet de bedoeling zijn). Er is dus ook helemaal geen invloed op de impedantie...

De voornaamste verschillen tussen frontfiring en downfiring zijn hier al gezegd...

frontfiring: meer "slam" (kickbass), iets minder roomgain (dus iets minder SPL)
downfiring: sub wordt iets minder plaatsbaar (want minder slam), betere integratie in interieur, soms problemen bij hoge SPL's

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:44
MCCarrot schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:57:
Een voordeel van downfiring is dat je de sub makkelijk overal kan plaatsen en dat hij minder snel te plaatsen is.
Ligt het aan mij of is deze zin tegenstrijdig ?

-

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-02 13:55

sphere

Debian abuser

Als het grappig bedoeld is ligt het aan jou. En anders ook.

Wat er bedoeld wordt is dat je vriendin niet de hele tijd aan je harses zeikt waarom die lelijke zwarte woofer de hele tijd haar kant op staat te grijnzen, en dat de bron die het geluid produceert, minder makkelijk is te lokaliseren, wanneer het geproduceerd wordt door een down-firing model.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1