Toon posts:

[win2000] terminal license server vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben bezig met de afronding van een Terminal Server (License Server) en nou zit ik nog met devolgende vraagjes:

- Hoe ziet de License Server de Terminal Server, en andersom?
- Hoe krijgt de Terminal Server zijn CAL's van de License Server? (waar kun je dit eventueel zien) en hoe geeft de license server de CAL's door

oftewel, ook nog: hoe link je deze 2 nou precies aan elkaar?

Alvast bedankt

Heb al lopen zoeken op de GoT : http://gathering.tweakers...Bpage%5D=25&select_forum=

En zo, maar niet echt wat kunnen vinden.
Als ik op het verkeerde zoek, zeg het me dan, en dan zoek ik zelf verder. Dacht zelf namelijk dat ik het hier wel mee zou kunnen vinden... Maar dat valt dan ook weer tegen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Met [google=terminal services licensing faq] vind je eigenlijk erg veel informatie :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:11:
Met [google=terminal services licensing faq] vind je eigenlijk erg veel informatie :)
mja, maar heeel veel van die links van mij daar zijn al paars (sorry, had hem er eigenlijk ook bij moeten posten, ik weet het 8)7 *schaam*) maar echter vind ik daar nou ook niet wat ik precies wil weten.
ik zou het hetliefste zo willen uitzoeken, maar dit is nog maar de testserver, en ik ga niet voor te testen gelijk een License Server neerzetten. Dan, als ik officieel ga inrichten, kan ik die license server weer opnieuw geld in gaan steken. Lijkt me beetje zonde.. niet waar?

• elevator
  • Niet online

elevator

Nee, je kan de license server eerst 90 dagen laten draaien voordat je deze activeert :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:17:
Nee, je kan de license server eerst 90 dagen laten draaien voordat je deze activeert :)
de server zelf ook? O, ik had namelijk begrepen dat de Terminal Server eerst 90 dagen "weggaf" ofzo, en dan, als hij binnen die 90 dagen geen license server gevonden heeft, gewoon met de terminal services nokt.
Maarja, ik moet het volgende week afhebben, en ik heb tot aan maandag of dinsdag geen extra server tot mijn beschikking. Dus kan het helaas niet uittesten.. :'(
Nog suggesties?
Of moet ik eigenwijs doen en het op de Terminal Server zelf doen, dus de license server OP de terminal server? Of zou dat te riskant worden

• elevator
  • Niet online

elevator

Dat kan je alleen zelf bepalen. Een TS heeft een bepaalde tijd dat hij geen TS licensing server nodig heeft, de TS licensing server zal echter ook weer enige tijd functioneren voordat je hem activeert.

Op die manier kan je je terminal services voor een redelijke termijn evalueren.

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:22:
Dat kan je alleen zelf bepalen. Een TS heeft een bepaalde tijd dat hij geen TS licensing server nodig heeft, de TS licensing server zal echter ook weer enige tijd functioneren voordat je hem activeert.

excuseer mijn
blondeness, maar tot aan het dikgedrukte snap ik het.. kan je me plz uitleggen wat je met dat andere bedoelt?
B)
Mja, ik heb door dat als de ts service niet wordt gebruikt, er geen licentie van de tsls wordt gevraagd, maar wat bedoel je met dat andere?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

wat er gezegt wordt is dat je 90 dagen mag proberen en hierna werkt het niet meer. Dus zul je tussen 0 en 90 dagen Terminal Server Calls aan moeten schaffen en dat pak in de license server in moeten voeren.... Staat toch echt wel op Technet beschreven dit.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:46:
wat er gezegt wordt is dat je 90 dagen mag proberen en hierna werkt het niet meer. Dus zul je tussen 0 en 90 dagen Terminal Server Calls aan moeten schaffen en dat pak in de license server in moeten voeren.... Staat toch echt wel op Technet beschreven dit.
ja okay, maar daar gaat me starttopic eigenlijk niet over :/
iig wel bedankt voor de hulp, maar het is niet wat ik zoek

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Je kunt een Terminal server laten zoeken naar een license server maar het ook hard in de registry opgeven. HKLM\software\microsoft\MSLicensing\Parameters "DomainlicenseserverMulti Hier kun je netbiosnaam, ip of FQDN van de licenseserver opgeven. Was dit wat je zocht?

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:00:
Je kunt een Terminal server laten zoeken naar een license server maar het ook hard in de registry opgeven. HKLM\software\microsoft\MSLicensing\Parameters "DomainlicenseserverMulti Hier kun je netbiosnaam, ip of FQDN van de licenseserver opgeven. Was dit wat je zocht?
THNX :> :> :> :> :> :> :> _/-\o_

Verwijderd

En anders zoeken je Terminal Servers automatisch naar een licenseserver in Active Directory (indien aanwezig). In Windows 2000 moest je daarom ook Terminal Server licensing op een domain controller installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 12:50:
En anders zoeken je Terminal Servers automatisch naar een licenseserver in Active Directory (indien aanwezig). In Windows 2000 moest je daarom ook Terminal Server licensing op een domain controller installeren.
Dankjewel, dat was ik al bijna vergeten :D
Dus de Terminal Server niet op een pc met AD, en de license weer wel?
TY :)

edit:
[quote]Windows 2000 Domain
The Terminal Services License Service must be installed on a Windows
2000 domain controller in the domain.

The Terminal Service server must be running on a Windows 2000 domain
controller or a Windows 2000 member server with one or more Windows
2000 domain controllers in the same domain.
[/quote]
Hmz, maak niet uit eigenlijk :)

eventueel voor andere mensen die hier behoefte aan hebben: http://thethin.net/faqs2....0&category=1&sortby=score
mja, ik weet nu denk ik wel genoeg van Terminal Servers en toebehoren af :)
Dankzij GoT _/-\o_

edit:
er sta btw wel een windows2003 terminal server HOWTO hierzo.. misschien iemand intresse in de windows2000 terminal server howto? Inclusief plaatjes en hoe je office enzo installeerd en nog meer :*)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 13:53 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

elevator schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:22:

Volgens mij heeft een TS altijd een (geactiveerde) License Server nodig. Echter, hoeven er nog geen licenses op geinstalleerd te worden, maar krijgen de clients deze uit de Temporary License Pool. Zonder Licensie Server kan er volgens mij geen connectie opgezet worden.

Dit is ook de reden waarom MS altijd adviseert om een tweede Licensing Server (zonder Licenses) te hebben draaien. Valt de 'primaire' Licensing Server uit, dan gaat de TS naar de 'secondary' en deze verleent dan een temporary license. Op deze manier heb je dus 90 dagen om je primaire License server weer in de lucht te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 20-01-2005 14:23 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:22:
[...]

Volgens mij heeft een TS altijd een (geactiveerde) License Server nodig. Echter, hoeven er nog geen licenses op geinstalleerd te worden, maar krijgen de clients deze uit de Temporary License Pool. Zonder Licensie Server kan er volgens mij geen connectie opgezet worden.
het draait hier echter toch gwoon zonder license server......
verklaar maar :9

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:24:
[...]
het draait hier echter toch gwoon zonder license server......
verklaar maar :9
In application of remote administration mode ;)

Aah. Lees nu net op de MS site dat deze binnen 90 dagen na het starten van de Terminal Server Service operationeel moet zijn. Weer wat geleerd :P

You must enable a Windows 2000 license server within 90 days of enabling a Windows 2000 Terminal server. If you have not enabled the license service on a Windows 2000 server when this period ends, your Windows 2000 Terminal Services will fail to operate.

[ Voor 46% gewijzigd door Question Mark op 20-01-2005 14:30 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Misschiens is het handig om jullie eerst eens te verdiepen in Terminal Server in het algemeen. Veel van de hier gevraagde informatie is namelijk gewoon via Google of op www.microsoft.com/technet te vinden.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Modbreak:Laat maar achterwege :(

[ Voor 83% gewijzigd door leon1e op 20-01-2005 14:54 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Modbreak:Het is nog altijd aan de moderators om zoiets te beslissen, jij loopt lang genoeg rond op got om te weten dat dit niet netjes is in een topic.

[ Voor 255% gewijzigd door leon1e op 20-01-2005 15:23 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

KillerAce_NL schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 15:14:
Lijkt me niet de bedoeling dat we Wendy aan het handje houden hier. Alle posts gaan over haar citrix/ts project. In alle topics demonstreert ze een chronisch tekort aan search-skills.
http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/80441/topics
Daar heb je gelijk in maar dat is aan moderators om te beslissen en niet aan ons GOT users. Wil je commentaar leveren moet je een Topic Report aanmaken zoals ik met regelmaat doe.
Pagina: 1