echte 9800 PRO of besodemieterd?

Pagina: 1
Acties:

• Gaoske
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-07 08:20

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Gister eindelijk de videokaart die ik op Internet besteld had binnen gekregen.
Eerste doos open en daar staat het: Radeon 9800 PRO. Tweede doos open en daar ligt ie...
Maar is dat niet de koeler van een SE????
Boekje erbij van Peak.

Er staan 5 uitvoeringen in het boekje. Op 4 van de 5 uitvoeringen zit een (volgens illustraties duidelijk aangegeven) een molex-connector zoals HD en DVD-speler. Alleen de SE heeft een Diskette connector. De mijne heeft deze laatste...
De Ram-blokjes zijn op de eerste versies allemaal vierkant en per 2 aan een zijkant van de core geplaatst. Bij de SE zijn het rechthoekige (langwerpig) en alle 4 op een rij tegenover de kant van het AGP slot. De mijne heeft ze ook op de laatste manier.
Hier de pics:

De 9800 Pro

De 9800 SE 256

Mijn kaart ziet er precies uit als de afbeelding met de 256 MB SE maar het is een 128 SE.

De persoon die hem heeft gekocht heeft de bon nog en hierop staat dat het een PRO is. Ook op de doos staat dat. Kan het zijn dat de winkel de kaart heeft overklockt? Is dit reeel te bewijzen met het boekje? wat moet ik aanvangen?

[ Voor 6% gewijzigd door Gaoske op 20-01-2005 09:16 . Reden: URLs verkeerd ingevoerd... ]

M'n hobby PC'tje

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

De Pro heeft een extra Molex aansluiting voor extra voeding. De SE niet.

• silitek
  • Laatst online: 06-08 18:31

silitek

Tubes Only

gewoon kijken wat z'n prestatie's zijn... Heeft tie de juiste snelheden mem en core!!!.
Zo ja, dan maakt het niks uit dat de kaart op de SE lijkt. Garantie heb je toch!!!

Tubes....It's what make music music!

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
@DeX.
Mijn kaart heeft ook een molex. In het boekje heeft de SE dat ook, maar een kleinere dan de pro. De voeding van een CD-rom of HD is een molex, de voeding van een diskette-station ook. Bij mij zit die laatste erop terwijl alle kaarten van PEAK verder de CD-rom versie hebben. Check de afbeeldingen maar

@silitek
De snelheden heb ik nog niet uitgelezen. Maar als het een SE is, mist hij dan geen opties?
bovendien staan de snelheden van de kaart niet in het boekje, noch op de site. Bovendien zijn die per producent van de kaart net iets verschillend. en bij Peak staan ze ook ni op de site, ook met google vind ik geen snelheden van PEAK kaarten...

[ Voor 38% gewijzigd door Gaoske op 20-01-2005 09:20 . Reden: toevoeging @silitek ]

M'n hobby PC'tje

• DeX

DeX

Floppydrive power is toch veel lager dan een CD-ROM/HDD aansluiting. Ik dacht dat floppydrives 1.5V waren, en die andere 5V. Zo ie zo ben ik alleen bekend met R9800PRO's die een MOLEX aansluiting hebben. Ik vrees dus data jij een SE hebt :(

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Een disketteaansluiting is wel degelijk net als een CD of HD aansluiting 12V-GR-GR-5V (ge-zw-zw-ro). Dat kun je ook zien aan de kabel uit de voeding met de stekkers van HD en diskette aan dezelfde kabel, alleen doorgelust...

Wat ook vervelend is: Er zit een klein %#* koelertje op. Ik weet dus ni of hij wel voldoende wordt gekoeld. Dit is wel na te gaan, maar dan is het vaak al te laat. Ook ben ik bang als ik er pas mee terug ga als hij stuk is, dat ze mij beschuldigen van overklocken...

[ Voor 38% gewijzigd door Gaoske op 20-01-2005 09:28 ]

M'n hobby PC'tje

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

DeX schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 09:20:
Floppydrive power is toch veel lager dan een CD-ROM/HDD aansluiting. Ik dacht dat floppydrives 1.5V waren, en die andere 5V. Zo ie zo ben ik alleen bekend met R9800PRO's die een MOLEX aansluiting hebben. Ik vrees dus data jij een SE hebt :(
even over die connector.
als jij je cables volgd van je molex uit je cdrom speler. dan zijn dat twee zwarte (nul)
een rode (5 volt)
een gele (12 volt)

Deze worden ook gebruikt door de floppy.
Mijn R9700 Heeft ook een "floppy" connector daar komt ook gewoon 12 volt uit.

Ik denk dat de enige manier om te kijken of je een SE hebt of niet
is hem in je systeem stoppen en booten.
Drivers installeren en dan kijken in je systeem beheer welke signature je kaart heeft.

Wat minder makkelijk, lees garantie kwijtraken, is de koeler er van af halen en dan op serie nummer zoeken die op de chip staat.
Deze is vast bekent bij ati en dan kan je zoeken wat voor chip het is.

• DeX

DeX

SimplyMe schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 09:26:
[...]

even over die connector.
als jij je cables volgd van je molex uit je cdrom speler. dan zijn dat twee zwarte (nul)
een rode (12 volt)
een gele (5 volt)

Deze worden ook gebruikt door de floppy.
Mijn R9700 Heeft ook een "floppy" connector daar komt ook gewoon 12 volt uit.

Ik denk dat de enige manier om te kijken of je een SE hebt of niet is hem in je systeem stoppen en booten.
Drivers installeren en dan kijken in je systeem beheer welke signature je kaart heeft.

wat minder makkelijk, lees garantie kwijtraken, is de koeler er van af halen en dan op serie nummer zoeken die op de chip staat.
deze is vast bekent bij ati en dan kan je zoeken wat voor chip het is.
:) Weer wat geleerd.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-08 23:43

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik heb een Sapphire Radeon 9800 pro, en deze heeft ook een SE layout. Ik dacht eerst ook dat ik bedonderd was, maar later bleek dit toch niet zo te zijn. Waarschijnlijk zijn de fabrieken voor meerdere uitvoeringen overgestapt op een SE layout. Het is immers goedkoper om 1 productielijn te hebben die 4 verschillende kaarten ofzo kan produceren.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Dat is dus het vreemde, als hij in mijn systeem zit, geeft hij een PRO.
Alleen zelfs het meegeleverde boekje geeft aan dat het een SE is.
Er staat uitgebreid in dat de handleiding voor alle versies is en hoe je weet welke versie je zelf hebt. Ik heb alle kenmerken van een SE, alleen herkent windows hem als PRO (bovendien installeert hij hem dubbel, erg vreemd :? )

Dus wie heeft gelijk? Boekje/website of windhoos/verkoper?
Ik ben geneigd te zeggen fabrikant/boekje/website....

@E-Vix

Daar heb je wel een punt... maar waarom dan ook niet even het boekje aanpassen of een rectificatie erbij?

OK financiele redenen misschien... 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Gaoske op 20-01-2005 09:34 ]

M'n hobby PC'tje

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-07 09:53
idd ruk de cooler eraf en kijk of er een r350 of r360 core opzit dan is het een 9800 pro zoniet ben je genaait.

of installeer hem in je systeem met nieuwste drivers en download ati tool en check de speeds

Radeon 9800 Pro R350/R360 core380 MHZ mem340 MHZ 256 Bit 8 pipelines

download atitiool en kijk of dit klopt

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 17:13

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

money, money, money ;) Daarbij gaan ze er vanuit dat als consumenten lezen dat het een Pro is, en hij ook Pro zegt alstie in het systeem zit dat dan de kous af is. Ik heb een 9800 Pro AIW met floppy connector. Draait al een tijdje als een zonnetje. Makkelijk overklokbaar en alles.. Geen zorgen. Gewoon testen en de snelheden kun je ergens op GOT vinden in de vele radeon topics dacht ik.

suk6

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• RedDragon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:09
download je everest home en kijk je wat die zegt over je kaart

Intel core i5-750 // MSI P55-GD65 // 4gb Corsair // Amd radeon 6950 // 2x 500gb Samsung F3 // Asus xonar HDav1.3 // optional linksys wmp600n

Verwijderd

als er inderdaad rechthoekig geheugen op je kaart zit ( TSOP ) dan heb je trager geheugen dan een "volwaardige" 9800Pro
Je core zal netjes een R350 of R360 zijn alleen met trager geheugen..
Word ook wel een 9800Pro lite genoemd ;)

edit:

zit dan ook een 128bits databus ipv een 256 bitsbus op ;)
per saldo zal dan je kaart minder presteren dan een volle pro..
overigens zijn de Pro lite kaarten beduidend goedkoper dan volle pro's

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 09:46 ]

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Gaoske schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 09:32:
Dat is dus het vreemde, als hij in mijn systeem zit, geeft hij een PRO.
Alleen zelfs het meegeleverde boekje geeft aan dat het een SE is.
Er staat uitgebreid in dat de handleiding voor alle versies is en hoe je weet welke versie je zelf hebt. Ik heb alle kenmerken van een SE, alleen herkent windows hem als PRO (bovendien installeert hij hem dubbel, erg vreemd :? )

Dus wie heeft gelijk? Boekje/website of windhoos/verkoper?
Ik ben geneigd te zeggen fabrikant/boekje/website....

@E-Vix

Daar heb je wel een punt... maar waarom dan ook niet even het boekje aanpassen of een rectificatie erbij?

OK financiele redenen misschien... 8)7
Als je de core niet weet kan je aida of everest home even downloaden. Geeft de snelheid aan en welke core er op de kaart zit.

Om financiele redenen zou ik toch de kaart terug sturen want je hebt desnoods betaalt voor een Pro in plaats voor een SE.

Self reflection is the school of wisdom

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
jorisw86 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 09:38:
idd ruk de cooler eraf en kijk of er een r350 of r360 core opzit dan is het een 9800 pro zoniet ben je genaait.

of installeer hem in je systeem met nieuwste drivers en download ati tool en check de speeds

Radeon 9800 Pro R350/R360 core380 MHZ mem340 MHZ 256 Bit 8 pipelines

download atitiool en kijk of dit klopt
De Core is (volgens het boekje) bij de Pro en bij de Se allebei R350. Maar als ik dat chek, en ik wil de koeler terugplaatsen, heb ik toch die hitte-pasta nodig? EDIT En de PRO van PEAK heeft maar 128 BIT (helaas)
DropDeadGorgeous schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 09:40:
money, money, money ;) Daarbij gaan ze er vanuit dat als consumenten lezen dat het een Pro is, en hij ook Pro zegt alstie in het systeem zit dat dan de kous af is. Ik heb een 9800 Pro AIW met floppy connector. Draait al een tijdje als een zonnetje. Makkelijk overklokbaar en alles.. Geen zorgen. Gewoon testen en de snelheden kun je ergens op GOT vinden in de vele radeon topics dacht ik.

suk6
Dat kan ik vanavond doen dan, ben nu op mijn stage... :'(
RedDragon schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 09:40:
download je everest home en kijk je wat die zegt over je kaart
Ook dat vanavond zeker proberen... Maar zal everest iets anders zien als Windows?

Hetgeen waar ik bang voor ben is dat de BIOS van de kaart is geflasht. Als dat zo is, dat kun je toch iedere tool de boel laten uitlezen, maar dan zal hij toch nooit de ECHTE naam van de naam laten zien maar alleen de geflashte? Please correct me if I'm wrong...

En alvast bedankt voor alle reacties _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Gaoske op 20-01-2005 09:55 ]

M'n hobby PC'tje

Verwijderd

Er zijn 2 versies van de Pro: 1 met 128bit mem-bus en 1 met 256bit mem-bus. Jij hebt de Pro met 128bit. Op normale snelheden zal je het verschil niet echt merken, maar overclocken is een ander verhaal. Ook bij games die veel video-mem gebruiken zul je toch al snel 2 fps minder hebben. De kaart die je hebt gekregen, is zo door ATI ontworpen, dus je hoeft niet bang te zijn voor problemen. Bovendien staan de specs kloppend op de site van Peak. Wil je een Pro met een Pro-pcb, dan moet je een 256-bit versie halen, die vaak wat duurder zijn.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:55

Archimond

Lopende Helpdesk

FF duidelijk stellen: Gaoske heb je die kaart 2ehands of nieuw bij een winkel gekocht?

Kijk NIET in het boekje, soms leveren ze verkeerde materiaal bij electronica.
Gebruik Atitool zoals jorisw86 zegt en kijk ook of Everest hetzelfde aangeeft met de snelheden en core.

Als je de koeler terug wilt plaatsen met je eerst de oude koelpasta nog eraf halen en dan weer nieuwe erop doen.

Ook kijken dus of je een 128bits of 256bits hebt.

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 10:20:
Er zijn 2 versies van de Pro: 1 met 128bit mem-bus en 1 met 256bit mem-bus. Jij hebt de Pro met 128bit. Op normale snelheden zal je het verschil niet echt merken, maar overclocken is een ander verhaal. Ook bij games die veel video-mem gebruiken zul je toch al snel 2 fps minder hebben. De kaart die je hebt gekregen, is zo door ATI ontworpen, dus je hoeft niet bang te zijn voor problemen. Bovendien staan de specs kloppend op de site van Peak. Wil je een Pro met een Pro-pcb, dan moet je een 256-bit versie halen, die vaak wat duurder zijn.
Als de specs op de site kloppen, klopt toch het boekje niet dat daar gedownload kan worden :? .
In dat boekje zit er een alu-kleurige koeler op geschroefd, bij mij een zwarte geklikt. als da het enige is, vind ik het niet erg, ik haal toch een andere koeler. maar past die dan wel??
Archimond schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 10:41:
FF duidelijk stellen: Gaoske heb je die kaart 2ehands of nieuw bij een winkel gekocht?

Kijk NIET in het boekje, soms leveren ze verkeerde materiaal bij electronica.
Gebruik Atitool zoals jorisw86 zegt en kijk ook of Everest hetzelfde aangeeft met de snelheden en core.

Als je de koeler terug wilt plaatsen met je eerst de oude koelpasta nog eraf halen en dan weer nieuwe erop doen.

Ook kijken dus of je een 128bits of 256bits hebt.
Ik heb de kaart tweedehands. De persoon die hem heeft gekocht heeft hem in de winkel gekocht met bon en dergelijke. Het boekje EN de site kloppen niet dan, want daar staat hetzelfde. Ik heb de koeler er nog niet af. Bovendien is die bevestigd met een plastic kliksysteem (volgens mij ook van de SE) waarbij ik bang ben dat kapot te maken...

M'n hobby PC'tje

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
volgens mij heb je gewoon een 9800pro 128bit (kan je met ati tool sjekken). die zijn een stuk trager...

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je hebt inderdaad gewoon de 9800pro met 128 bit.

Wel een pro dus! Draai ff 3dmark ofzo dan weet je het!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 17:43
Ter informatie, ik heb een Radeon 9800SE met de volgende specificaties:

- core: 378 MHz
- mem: 340 MHz DDR
- 4 pipelines
- 128-bit brede geheugenbus
- (kleine molex-connector)

De Pro versie is exact even snel, alleen heeft deze 8 pipelines en een 256-bit brede bus. Sommige Pro's hebben ook een 128-bit bus..
Kijk dus even met Rivatuner (of een van de andere genoemde programma's) hoeveel pipelines je in gebruik hebt. Als dit er géén 8 zijn dan heb je geen echte PRO!

(Uiteraard kun je met rivatuner wel proberen de andere 4 pipelines aan te zetten, mocht jouw kaart er nu maar 4 aan hebben staan, maar dit is geen garantie tot succes. Mocht je dat willen doen, kijk dan even bij www.guru3d.com voor uitleg hoe je met Rivatuner een 9800SE ombouwt tot 'Pro').

[ Voor 7% gewijzigd door SnowDude op 20-01-2005 11:07 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

De 9800 Pro 128bits is vaak in de winkel rond de 190 euro terwijl de 9800 Pro 256bits rond de 210 doet! Allebei 9800 Pro's maar de een heeft het effectieve geheugen bereik van maar 128bits en de andere 256bits.

Erger zijn de pro lites... die hebben dan langzamer geheugen...

Zolang er een 9800 Pro gpu op zit ( 350 of 360 ) dan mogen ze het een 9800 Pro noemen. Lolz daarom altijd verder vragen...

There is no place like ::1

Verwijderd

Gaoske schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 10:49:
[...]

Als de specs op de site kloppen, klopt toch het boekje niet dat daar gedownload kan worden :? .
In dat boekje zit er een alu-kleurige koeler op geschroefd, bij mij een zwarte geklikt. als da het enige is, vind ik het niet erg, ik haal toch een andere koeler. maar past die dan wel??
*KNIP*...
Afbeeldingen kunnen altijd afwijken. Zolang de kaart techbisch voldoet aan de gestelde specs, is er niks aan de hand.
Maar wat geeft Riva-Tuner aan? Ik neem aan dat je na al die tips dat wel ff hebt gecontroleerd...

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
de snelheid van de kaart staat op 350/300 :r

Kan alleen verder maar coresnelheden van 380 ontdekken, op alle Pro's: Hercules, Asus, Sapphire enz, enz.

Ook vond ik op de kaart de code R98E. Volgens het boekje is dat zelfs nog minder dan de 9800SE.

Omega drivers geprobeerd, Catalyst, atitool enz.
Atitool kwam ni boven de 400 zonder artifacts, mem heb ik niet boven de 335 gekregen.

Is dit toch een Se dan??

M'n hobby PC'tje

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 16:01

ThunderNet

Flits!

boven de 400mhz met die koeling >:) ook niet echt vreemd dat je dan artifacts krijgt

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Gaoske schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:04:
de snelheid van de kaart staat op 350/300 :r

Kan alleen verder maar coresnelheden van 380 ontdekken, op alle Pro's: Hercules, Asus, Sapphire enz, enz.

Ook vond ik op de kaart de code R98E. Volgens het boekje is dat zelfs nog minder dan de 9800SE.

Omega drivers geprobeerd, Catalyst, atitool enz.
Atitool kwam ni boven de 400 zonder artifacts, mem heb ik niet boven de 335 gekregen.

Is dit toch een Se dan??
Een 9800 NP draait op 325 GPU en 310 DDR

De Pro snelheden van 9800 zijn 380 GPU en 340 DDR

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
ok dat van die koeling snap ik. Maar een pro heeft toch ook een betere koeling dan een SE? dat kan toch niet hetzelfde zijn?

Ok tis dus geen Non pro, maar een pro is het ook niet. wat dan? een "niet bestaande" PRO LITE ofzo?

M'n hobby PC'tje

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Gaoske schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:34:
ok dat van die koeling snap ik. Maar een pro heeft toch ook een betere koeling dan een SE? dat kan toch niet hetzelfde zijn?

Ok tis dus geen Non pro, maar een pro is het ook niet. wat dan? een "niet bestaande" PRO LITE ofzo?
Waarschijnlijk!

hey het is een 350/360 GPU dus het is een 9800 Pro alleen zijn de snelheden lager... dus officieel is het een 9800 Pro .. maar.. draait op "lite" snelheden!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-08 07:49
als je je core op 380 kan krijgen draait ie wel op PRO speeds...
kan het koelertje ook wel aan hoor, ik heb hetzelfde koelertje op mn SE@PRO en die kan ca 415 zonder arties...

ECHTER:

je geheugen zal de bottleneck zijn...
het is al 128-bits en dan ook nog TSOP (rechthoekig met zij-connectors). dat is gewoon langzamer.

beetje het 9500PRO vs 9700PRO idee

je ziet het ook in je 3Dmark03 score.
die is voor deze ca 4000 en een volwaardige PRO ca 5500-6000

[ Voor 13% gewijzigd door Puppetmaster op 21-01-2005 19:23 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoeveel pipelines heeft die kaart van jou dan? Check dat met Rivatuner of Lavalys Everest. Als het er 8 zijn dan is het iig een pro (lite). Zijn het er 4 dan is het een SE en ben je dus echt belazerd.
Pagina: 1