Sinds een goed half jaar heeft WD een serie Caviars op de markt gebracht die speciaal getweaked zijn voor het gebruik in combinatie met hardware RAID oplossingen.
Betreft het hier een leuk verkoopverhaal, voornamelijk bedoeld om te maskeren dat WD schijven op dit moment niet tot de snelste en/of goedkoopste schijven behoren die je kunt krijgen (géén native SATA, géén NCQ) etc.
......óf
Is dit een functie die in combinatie met hardware RAID inderdaad zorgt voor minder uitval van schijven, en dus onnodige rebuilds en disk swaps helpt te voorkomen.
......en verder
WD spreekt alleen over de combinatie van deze schijven met hardware RAID controllers. Hebben deze schijven géén meerwaarde in combinatie met software RAID. Ik weet uit ervaring dat ook in software RAID oplossingen schijven gemarkeerd worden als "bad". Haal ik deze schijf vervolgens uit de RAID set en test ik deze afzonderlijk met de tools van de fabrikant dan blijkt er niets aan de hand te zijn (OK een extra entry in de bad-blocks tabel zal er wel zijn
).
Wat denk ik zelf
Het verhaal van WD hangt van logica aan elkaar en ik kan er géén speld tussen krijgen. Moet ik op dit moment een hardware RAID config maken dan zou ik voor deze schijven kiezen.
Wat denken jullie
Zie ik hier iets over het hoofd
Femme, wanneer komt de test in combinatie met een RAID controller?
Sinds een jaar is Femme helemaal into hardware RAID en storage reviews (overigens alleen als hij even geen zin heeft om met zijn 7D op pad te zijn
). Een test van bedoelde RE schijven zie ik graag tegemoet. Graag zodanig opgezet dat wij kunnen zien wat er in prestatie ingeleverd wordt t.o.v. bijv. de Maxtor SATA .10 schijven. Het grote probleem is natuurlijk hoe je de extra betrouwbaarheid kunt testen. Dat zal vrees ik alleen kunnen door de schijven te prepareren (even openschroeven in een stofrijke omgeving
). Nu alleen nog een sponsor vinden die de schijven ter beschikking wil stellen.....
Links:
Product pagina bij WD
Review game PC
Aankondiging frontpage Tweakers.net
Wat mij bezig houdt is het volgende:Time-limited error recovery (TLER) – improves compatibility with RAID adapters; prevents drive fallout caused by the extended hard drive error-recovery processes common to desktop hard drives.
Betreft het hier een leuk verkoopverhaal, voornamelijk bedoeld om te maskeren dat WD schijven op dit moment niet tot de snelste en/of goedkoopste schijven behoren die je kunt krijgen (géén native SATA, géén NCQ) etc.
......óf
Is dit een functie die in combinatie met hardware RAID inderdaad zorgt voor minder uitval van schijven, en dus onnodige rebuilds en disk swaps helpt te voorkomen.
......en verder
WD spreekt alleen over de combinatie van deze schijven met hardware RAID controllers. Hebben deze schijven géén meerwaarde in combinatie met software RAID. Ik weet uit ervaring dat ook in software RAID oplossingen schijven gemarkeerd worden als "bad". Haal ik deze schijf vervolgens uit de RAID set en test ik deze afzonderlijk met de tools van de fabrikant dan blijkt er niets aan de hand te zijn (OK een extra entry in de bad-blocks tabel zal er wel zijn
Wat denk ik zelf
Het verhaal van WD hangt van logica aan elkaar en ik kan er géén speld tussen krijgen. Moet ik op dit moment een hardware RAID config maken dan zou ik voor deze schijven kiezen.
Wat denken jullie
Zie ik hier iets over het hoofd
Femme, wanneer komt de test in combinatie met een RAID controller?
Sinds een jaar is Femme helemaal into hardware RAID en storage reviews (overigens alleen als hij even geen zin heeft om met zijn 7D op pad te zijn
Links:
Product pagina bij WD
Review game PC
Aankondiging frontpage Tweakers.net
Hans van Zijl